Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Vid 20-tiden i kväll gjordes nya fynd som med bestämdhet kan kopplas till den försvunna Lisa Holm. Fynden har gjorts i anslutning till den avspärrning som fanns vid ladan mitt emot caféet i Blomberg.

Källa: lidköpingsnytt
Så på tredje dagen har man lyckats göra fynd i ladan 20 meter bort.
2015-06-10, 21:40
Medlem
Kanske någon tagit upp redan men en teori är att det är det utländska "gänget" i den konstiga bilen som tagit henne, åk runt, sprungit åt varsitt håll och kastat runt hennes grejer för att förvirra.
2015-06-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Witchhunt
NY TEORI:
Lisa har mött GM vi mopeden. Då ingen bil synts till i närheten så kan GM ställt bilen på grusvägen som ligger söder om caféet. Vid mopeden så har Lisa lagt handsken på sadeln då hon sms:at sina föräldrar. När GM kommer fram till henne så hotar han med kniv och ber henne gå runt huset (baksidan av caféet). Där har dom då gått över ängen under hot och sneddat ängen till den parkerade bilen. Lisa har då haft hjälmen på sig under tiden. Handsken på sadeln blåser iväg och hamnar på andra sidan vägen. GM tömmer Lisa på mobil mm. Sedan lägger han henne i bagaget. Under färden så slår han sönder telefonen och kastar ut från bilen. Förklaringen till att saker spridits ut kan bero på att GM puttrar eller sliter i Lisa under promenaden till bilen.

Det som stör mig när det gäller detta är att GM förmodligen väntat på henne men vart har han då ställt bilen. Jo, söder om caféet på grusvägen och bakom caféet över ängen är det relativt liten risk att bli upptäckt. Jag vet precis hur det ser ut i dom trakterna.

Hur vet GM att just den dagen kommer hon låsa ensam och att de 2 andra måste skynda iväg för att åka med en buss? Hade GM kommit om det nu var så att alla 3 tjejer var där och försökt kidnappa henne och lämna kvar de andra 2?
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Vem var det här som kände någon som åkt förbi kl 20 00 och då sett en moped utanför och att dörrarna var öppna till caféet? Denne någon måste ju ha sett i syne eftersom hennes moppe stod på baksidan, alltså inte vid dörrarna.
Det kanske var en annan moppe? Typ GM's?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanbyggare
Eftersom jag inte vet så får jag väl kalla det en opassande gissning. Vart tro du själv att hon befinner sig?

Jag tror samma sak (till viss del), tror GM dumpade henne i sjön. Men att skriva detaljer som djup/ankaret runt foten är väl ändå ganska opassande?
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haribomuppen
Vid 20-tiden i kväll gjordes nya fynd som med bestämdhet kan kopplas till den försvunna Lisa Holm. Fynden har gjorts i anslutning till den avspärrning som fanns vid ladan mitt emot caféet i Blomberg.

Källa: lidköpingsnytt

"Polisen vill inte avslöja vad det är, men spaningarna är mycket intensiva och här deltar uppemot tusen personer som Missing People engagerat, poliser och även räddningstjänst. Dessa fynd kompletterar de fynd som gjorts tidigare i eftermiddag."

Hade dom inte gått igenom ladan utan och innan tidigare?? Vad kan menas med att de kompletterar fynden som gjorts tidigare idag? Fler mobildelar?
2015-06-10, 21:42
Medlem
Venators avatar
Innan vi börjar lägga ut länkar hej vilt är det kanske en poäng att tänka på att det enligt Ratsit finns 69 personer med hennes namn som är 16 eller äldre.
Medlem
Aristaeuss avatar
Känns det inte som att det upphittade mobilfodralet tyder på att GM tänkt behålla telefonen och att det då lutar åt ett rånöverfall, alternativt kombinerat med sexuella motiv då han funnit flickan vacker?
Medlem
Jag gissar på vad tidigare skribent skrev.. att det kan varit fler GM. Det sågs ju en ung kille på kvällen vid cafét som pratade i mobil. Möjligtvis kan det ju varit en kompis som var å leta efter henne eller också en GM som hämtade saker vid moppen som han sedan spred ut. Tror knappast hon hade allt i fickorna. Jag tycker det är för kort tid för att bara en GM ska hinna göra allt innan pappan/caféägaren kom dit vid 20-21 och sedan polisen efter det. Hon försvann väl runt halv sju. Det är många saker som är mysko!
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror hon träffat på någon tjuv som tänkt bryta sig in eller råna eventuellt ensam stängare av caféet. Att detta skedde innan de andra åkt, eller samtidigt. Eftersom hen inte kunde hålla för Lisas mun pga hjälmen togs det tag om halsen så Lisa avled. En situation som spårat ur helt enkelt. Sen har hen gjort sig av med hennes lösa prylar, bara kastat dem ut i omgivningen. Sen tagit med sig kroppen nånstans.

I mitt huvud hade inte våldtäktsmördare eller sexualdriven bortförare städat upp efter sig, en sån skulle bara ta tjejen/kroppen och sticka. Uppstädning tyder på att mordet var ett misstag eller väldigt planerat. Men det känns väldigt osannolikt att någon planerar döda en 17 årig tjej, särskilt när hon inte åkt moped från jobbet förut. Och planerar man så väl så borde man valt ett tillfälle när man inte riskerar upptäckas av kollegorna.

Hur tänkte du där? Att detta skulle ha skett samtidigt kollegorna var där, men UTAN att dessa kollegor skulle ha märkt inbrott eller rånförsök?

Du tycker det är osannolikt att någon planerar döda en 17-årig tjej, men du tycker inte det är osannolikt att någon försöker råna eller bryta sig in i ett café utan att de andra kollegorna skulle märkt det alltså. Kollegorna och Lisa stängde ju cafét tillsammans som du kanske vet.

Men kanske du menar att det kom fram en tjuv och ville att en ensam Lisa skulle öppna cafét för att han ville råna cafét på hundra kilo mjöl och eventuellt få efterbörd på köpet?

Jag betvivlar att de lämnat dagskassan kvar i cafét, men jag har aldrig ägt ett café, så jag vet inte hur proceduren med dagskassor brukar vara. Lämnar man kvar dom i lokalen verkligen..?
Medlem
Många spekulationer här...
Jag har en själv och det är att hon förts bort i en bil.
Kan mkt väl vara i ett annat land redan.
Eller i varje fall långt från Lidköping. Kanske inspärrad i en lägenhet, torp eller liknande.
Tror i varje fall att hon är i livet.
2015-06-10, 21:43
Medlem
8711s avatar
Om man finner en hel del saker i ladan så måste ju något ha hänt där inne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in