Citat:
Ursprungligen postat av
massepojken
Sinnessjuk, ja troligtvis, men såna går det två på dussinet. Finns inget som egentligen talar för att JV är en mördare.
Kan passa ganska bra in.
Skriver också på sin twitter 25 maj:
"gonna be drunk tonight. love you kate bock. ty for visiting and work in sweden. you are always welcome"
Kate bock lär inte vara i Sverige och jobba, men han har kanske sett en annan "look a like" på jobbet, som han med lite droger, alkohol och psykos får ihop till en och samma person?
Känns som en besatt person med en diagnos. Jag brukar vara kritisk till FB, inte många rätt normalt. Men denna gången vete f-n alltså.
Tror i så fall det hela i så fall är planerat. Vad gör psykiskt sjuka människor när de planerar ett dåd? Jo, de vill ofta visa upp sin "smarthet" på ett eller annat sätt, lägga ut ledtrådar, få bekräftelse, känna "jag är smartare är er". Tror det är det beteendet vi ser i filmen på youtube, upplagd av en "Lisa Holm" 2v före försvinnandet med namnet "13", som är ett nummer som onekligen står för att något dåligt skall hända. Filmen är upplagd dagen före JVs tweet om att han tackar Kate Bock för att jobb i Sverige. Filmen räknar ner vilket i sammanhanget är lite creepy och innehåller dessutom logotypen VJworld, vilket kan härledas till JVs initialerna baklänges. Osannolikt, ja kanske. Men ändå något skumt. För många osannolika trådar som går samman på något sätt. Sen behöver det ju inte vara JV som lagt upp den, utan loggan kan ju bara vara en olycklig slump.
Men JV har som det verkar lokalkännedom och verkar ha kommit i kontakt med LH under de sista veckorna före försvinnandet.
GM brukar ju generellt vara någon från brottsplatsens geografiska närhet, varit dömd för brott eller på annat sätt finnas med i polisens register sedan tidigare och samtidigt på ett eller annat sätt varit i kontakt med BO redan tiden före brottet begås. Läser man här och i kvällspressen så verkar det ju stämma in bra på JV.
Viktigt att inte allmänheten dömer någon totalt pga av misstankar. Men misstankar kan man få ha och vore jag polis skulle jag tyckt att JV var ruggit intressant för utredningen.
ÄR det ett planerat dåd så lever min förhoppning i att han är så sexuellt besatt av Kate Bock, att han ser sin chans i hennes "look a like", som av en slump blir känd i hans liv, så mycket att det inte räcker med en vanlig överfallsvåldtäckt. Eftersom han inte gör något slumpartat bortförande så har han förberett för att hålla henne vid liv i ett gömställe någonstans, förberett med transport, mat osv., kanske droger för att söva eller droga ner henne under resan och under vistelsen. Men då lever hon i alla fall.
I så fall tror jag det hela börjar med att han blir avvisad hårt på caféet (kanske mer än en gång?), kan inte hantera detta och därmed börjar planera för ett bortförande som vedergällning för kränkningen/arna och för att visa "vart skåpet skall stå" och ta vad han vill ha. Tror GM är inne i någon slags psykos. En liten förhoppning kan då även vara om han tror på något slags "stockholms-syndrom" där hon blir kär i honom tillbaka efter en tid i fångenskap.
Vad gäller de upphittade spåren så kan han ju ha sövt/drogat henne och gömt henne tillfälligt bunden för att sedan själv sprida avledande spår i "fel" riktning. Han kan ju också tvingat henne att skicka sms:et till sina föräldrar, eller skickat det själv, för att vinna tid. Är det ett brott som ligger bakom så tycker jag det verkar som en snubbe som sett på för mycket film och vill utge sig för att agera "proffsigt" och "genomtänkt". Han behöver bekräftelsen på något sätt tror jag. Har han dessutom lokalkännedom eller redan vet något ställe han kan ta henne till så hinner han ju köra väldigt långt under det första dygnet om han behöver. Men sannolikheten är nog högre för något lokalt gömställe.
Jaja, hoppas de finner LH vid liv i alla fall! Statistiskt ser det väl tyvärr inte jätte ljust ut ändå, men man får leva på hoppet.