2015-06-09, 23:47
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Ja, rent allmänt hur det sätts dolkar i ryggar till höger och vänster, verkar inte finnas någon som helst form av samarbete mellan avdelningarna. Med all tydlighet inte mellan styrelse->klubbledning->lagledning->tränarstab->spelartrupp. Inom rimliga gränser är det här det mest kaotiska jag sett i en klubb som inte handlat om överlevnad ekonomiskt eller usla sportsliga resultat.

Det värsta är sponsorer börjar blanda sig i. Ingen vill ha såna sponsorer i det långa loppet.
Citera
2015-06-10, 08:27
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det värsta är sponsorer börjar blanda sig i. Ingen vill ha såna sponsorer i det långa loppet.
Kanske inte vill om det fanns ett val, sådant händer nog överallt inte bara i HV71. Tror tusan att det finns krav, synpunkter och påtryckningar från engagerade sponsorer.
Men att det går så långt att en större sponsor gör tidningsintervjuer där misstroende förs fram är förstås förödande men kanske nödvändigt i HV71 fall.
Citera
2015-06-10, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Kanske inte vill om det fanns ett val, sådant händer nog överallt inte bara i HV71. Tror tusan att det finns krav, synpunkter och påtryckningar från engagerade sponsorer.
Men att det går så långt att en större sponsor gör tidningsintervjuer där misstroende förs fram är förstås förödande men kanske nödvändigt i HV71 fall.
Stora sponsorer? Varför påstår du massa skit i tråden du inte har täckning för? Kinnarps är en storsponsor.

Den som författat detta http://www.jmini.se/nyheter/34327/avslojande---hv71-styrelse-och-vd-har-kostat-25-miljoner är en nolla som ska spåras upp och uteslutas för all framtid som sponsor av klubben.
Citera
2015-06-10, 08:47
Bannlyst
Det är ju för fan samma nivå i denna tråd som när nollorna B-Dawk och vf visste och bestämde att det var en sponsor som betalde AJ:s avgång. Det stog ju nämligen så på twitter.

Att kostnaden för AJ:s avgång finns med i HV71: årsredovisning spelar ingen roll. Det står på twitter att en sponsor betalt hans avgång.

Fan vad trött man blir på alla nollor här ibland. Ni är verkligen hjärndöda!
Citera
2015-06-10, 09:06
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Stora sponsorer? Varför påstår du massa skit i tråden du inte har täckning för? Kinnarps är en storsponsor.

Den som författat detta http://www.jmini.se/nyheter/34327/avslojande---hv71-styrelse-och-vd-har-kostat-25-miljoner är en nolla som ska spåras upp och uteslutas för all framtid som sponsor av klubben.
Jag länkade tidigare i tråden till en artikel på Hockeysverige.se, rubriken löd Kaoset i HV fortsätter – storsponsorer till attack mot styrelsen. Företaget AD-Plast är ju sk. guldsponsor och det är väl en större sponsor i de flestas värld även om Kinnarps är större.
Anser du att uppgifterna om ersättningsnivå till VD och Frick är rena lögner? Nivåerna borde väl framgå av den årsredovisning som du själv verkar ha läst, skriv gärna vilka ersättningar det rör sig om istället för "lögnerna".
Edit:
Såg att Jmini själva kollat upp detta i en annan artikel.
Citat:
Enligt årsredovisningarna så uppgår ersättningen till styrelse och VD till 14 miljoner under fem år.
Senast redigerad av J.R. 2015-06-10 kl. 09:10.
Citera
2015-06-10, 09:11
Bannlyst
Citat:
Jag länkade tidigare i tråden till en artikel på Hockeysverige.se, rubriken löd Kaoset i HV fortsätter – storsponsorer till attack mot styrelsen. Företaget AD-Plast är ju sk. guldsponsor och det är väl en större sponsor i de flestas värld även om Kinnarps är större.
Anser du att uppgifterna om ersättningsnivå till VD och Frick är rena lögner? Nivåerna borde väl framgå av den årsredovisning som du själv verkar ha läst, skriv gärna vilka ersättningar det rör sig om istället för "lögnerna".
Jag skrev ju att du kunde gå in på HV-forumet din jävla mupp. Varför tror du på allt skit du läser? Kommer du tro att Luleå kommer gå i konkurs ifall jag skriver det på twitter? Tror du att Luleås VD går utan lön?

Ska jag behöva göra allt själv jämt? Jaja okey då. Detta inlägg är skrivet av signaturen dekman på HV-forumet http://www.hv71fans.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=517&start=1140 (dekman har viss insyn i HV71).

"Tyvärr verkar det mer och mer likna propagandakrigföringen som sker i krig, där det största offret är sanningen - och båda sidor ljuger och hittar på. Ta t.ex länken ovan ett öppet brev från några påstådda "guldsponsorer" där faktiskt inte en siffra är rätt.

Artikeln påstår att:
1. Styrelse och vd har de senaste åren kostat 25 mille i löner.
2. Att vd Peter Eklund har 150 000 i månaden
3. Att varje enskild styrelseledamot får fyra basbelopp (178 000) i ersättning och kostar alltså 2 miljoner om året.

Då börjar vi debunka varje enskild punkt, nerifrån och upp.

3. Nej. Man har totalt fyra basbelopp i ersättning fördelat över samtliga i styrelsen. Alltså 178 000 totalt per år.
2. Nej. Han har lite drygt 120 000. Visserligen mkt - men nästan 30 000 mindre, alltså runt 350 000 fel per år.
1. Nej. Inklusive sociala avgifter etc så ligger kostnaden på lite drygt 13 miljoner. Mkt pengar givetvis, men inte anmärkningsvärt för ett företag med 150 miljoner i årsomsättning. Och bara drygt hälften av påståendet.

Samtliga siffror finns i HVs årsredovisning. Kostnaden för VD och styrelse är på 1,65 miljoner per år (exkl sociala avgifter). Drar man bort 178 000 så blir det 1,47 miljoner kvar - dvs VDs lön, 122 500 per månad (en summa jag fått bekräftad).

Så, frågor på det?"
Citera
2015-06-10, 17:57
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:

Det känns ju schysst när sponsorerna skriver ett öppet brev utan att underteckna det. När man far med såna där anklagelser måste man ju våga stå för sitt ord. Å andra sidan, jag kan tänka att lokalmedia fiskat rätt friskt. Skulle inte förvåna om en del sponsorer ångrade brevet när det väl kom ut.

Det man ska veta om såna här "avslöjanden" är att när det väl blir smutsigt så blir det smutsigt.
Citera
2015-06-10, 18:04
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsrök
Jag skrev ju att du kunde gå in på HV-forumet din jävla mupp. Varför tror du på allt skit du läser? Kommer du tro att Luleå kommer gå i konkurs ifall jag skriver det på twitter? Tror du att Luleås VD går utan lön?

Ska jag behöva göra allt själv jämt? Jaja okey då. Detta inlägg är skrivet av signaturen dekman på HV-forumet http://www.hv71fans.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=517&start=1140 (dekman har viss insyn i HV71).

"Tyvärr verkar det mer och mer likna propagandakrigföringen som sker i krig, där det största offret är sanningen - och båda sidor ljuger och hittar på. Ta t.ex länken ovan ett öppet brev från några påstådda "guldsponsorer" där faktiskt inte en siffra är rätt.

Artikeln påstår att:
1. Styrelse och vd har de senaste åren kostat 25 mille i löner.
2. Att vd Peter Eklund har 150 000 i månaden
3. Att varje enskild styrelseledamot får fyra basbelopp (178 000) i ersättning och kostar alltså 2 miljoner om året.

Då börjar vi debunka varje enskild punkt, nerifrån och upp.

3. Nej. Man har totalt fyra basbelopp i ersättning fördelat över samtliga i styrelsen. Alltså 178 000 totalt per år.
2. Nej. Han har lite drygt 120 000. Visserligen mkt - men nästan 30 000 mindre, alltså runt 350 000 fel per år.
1. Nej. Inklusive sociala avgifter etc så ligger kostnaden på lite drygt 13 miljoner. Mkt pengar givetvis, men inte anmärkningsvärt för ett företag med 150 miljoner i årsomsättning. Och bara drygt hälften av påståendet.

Samtliga siffror finns i HVs årsredovisning. Kostnaden för VD och styrelse är på 1,65 miljoner per år (exkl sociala avgifter). Drar man bort 178 000 så blir det 1,47 miljoner kvar - dvs VDs lön, 122 500 per månad (en summa jag fått bekräftad).

Så, frågor på det?"

Det där är tidens tand. Journalister granskar inte längre utan tar uppgifter de får och publicerar det helt okritiskt. I varje SHL-lags årsredovisning framgår hur mycket arvoden som VD och styrelse fått (ofta som ett totalbelopp) samt arvodet till revisorerna. Det där är inga problem att kolla upp men de som är utbildade och har i uppdrag att vara granskande har slutat upp med det. Framförallt när vi snackar låtsasjournalister som sportjournalister. Egentligen borde läsarna kräva större krav på sportjournalistiken men så länge ingen gör det så kommer du undan med låtsasjournalistik.

Sen finns det ju många nyttiga idioter som springer ärenden åt vissa lag. Frölunda och Skellefteå har ju extremt lojala lokaljournalister. Det är ju i stort sett en supporterkår.
Citera
2015-06-10, 20:48
Medlem
Innan folk går i taket över Örebros "vinst" på 36 miljoner kan vi ju konstatera att över 33 miljoner av de 36 miljonerna är en fordring de själva skapat mellan ÖHK AB och föreningen. Jag kan inte tillräckligt mycket för att veta hur det kommer att fungera i framtiden, men själva rörelsens resultat (det som alla andra baserar sin vinst på) låg mellan 2 och 3 miljoner kronor, och det är alltså inte så att ÖHK:s resultat är tre gånger bättre än Skellefteås, exempelvis.

Räcker med att läsa årsredovisningen så ser man att det är på det här viset.
Citera
2015-06-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custemo99
Innan folk går i taket över Örebros "vinst" på 36 miljoner kan vi ju konstatera att över 33 miljoner av de 36 miljonerna är en fordring de själva skapat mellan ÖHK AB och föreningen. Jag kan inte tillräckligt mycket för att veta hur det kommer att fungera i framtiden, men själva rörelsens resultat (det som alla andra baserar sin vinst på) låg mellan 2 och 3 miljoner kronor, och det är alltså inte så att ÖHK:s resultat är tre gånger bättre än Skellefteås, exempelvis.

Räcker med att läsa årsredovisningen så ser man att det är på det här viset.
De gick alltså +2,3 miljoner.
Citera
2015-06-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atreyeri
De gick alltså +2,3 miljoner.

Precis. Vilket i och för sig är ett ganska hyfsat resultat. Men vad håller klubben/media på med? Vilken pajasförening man håller på.
Citera
2015-06-11, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiltovic
Precis. Vilket i och för sig är ett ganska hyfsat resultat. Men vad håller klubben/media på med? Vilken pajasförening man håller på.

Någon kan säkert detta bättre än jag, men innan detta låg de farligt nära (4,7 eller något sådant) gränsen för eget kapital som de nya kraven satt. Möjligen har det något med det att göra, eller så är det bra på andra sätt. Blev ju en kul rubrik att lura massorna med. Brukar ju bli motsatt effekt i "stugorna" å andra sidan, där folk blir mindre villiga att ställa upp och jobba eller ge pengar om de fått höra att klubben gjort 36 miljoner i vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in