Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 21:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
https://www.google.se/maps/@58.548068,13.333525,3a,75y,191.71h,74.96t/data=!3m4!1e1!3m2!1sFdsfLNj70IcNnQgPwR6wUw!2e0!5m1 !1e4!6m1!1e1

Cafét på Google Maps.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte har hittat hjälmen. Om hon är död så borde hjälmen hittas i närhet till försvinnandet. Däremot har man inte hittat hjälmen vilket tyder på att hon förmodligen blivit bortförd från platsen med ett fordon.

Hon kanske dödades på plats och att mördaren då varit rädd för att ha lämnat sitt DNA på hjälmen eller att det varit en infall att döda henne, och sen behållt hjälmen på för att slippa se hennes ansikte ordentligt - att mörda ska ju tydligen kunna väcka enorm ångest även för "lustmördare".

Men hoppas hon är i liv
Medlem
trapezoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Tänkte samma. Pappan hade ju varit där typ 2 timmar innan?!

Kanske ex-pojkvännen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bittermandel
Hur vet du detta?
Han har läst tråden till skillnad från dig!
Medlem
Permafrostens avatar
Det har stulits byggnadsställningar i området för en tid sen. Kan vi ha att göra med zigenare som rövat bort flickan för att använda henne som sexslav?

I så fall lever hon.
2015-06-09, 21:15
Medlem
Så här ser jag försvinnandet framför mig efter att ha skummat igenom tråden (saknar lokalkännedom skall tilläggas).

Gm är inne på kafeet under dagen och får syn på Lisa. Av ngn anledning tror jag att det var första gången han såg henne (jag tror gm är en han). Det är bara vad mina tankar säger mig, jag kan inte peka på ngn anledning till varför jag ser det så här. Han håller sig på behörigt avstånd tills det är stängningsdags. När han ser henne komma ut så väntar han tills ingen ser. Därför hinner hon sätta i nycklarna i vespan (ngn som följt tråden bättre kan fylla i om vespan hunnit köra en bit eller om det var där den stod parkerad hela dagen medans hon jobbade). Gm ropar Lisa till sig från sin bil för att "fråga efter vägen". Hon går då med hjälmen på huvudet fram till bilen och där sker överaskningsmomentet. Han sliter in henne i bilen med grovt våld och binder henne. I detta handgemäng så tappar Lisa sin handske och eventuellt sitt mobilskal som blåser vidare till olika ställen i den hårda vinden. Efter detta gör sig gm av med resten av hennes telefon ut genom rutan från sin bil. Därefter känns det som att jag inte vill spekulera med med hänsyn till hennes anhöriga men det känns ju inte som att detta kommer sluta bra tyvärr...
2015-06-09, 21:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
"vi for iväg ganska tidigt.." säger en kollega på intervju, menas detta att 17-åringen stängde själv, alternativt med sista kollegan? förstår inte riktigt, tidsspannet är för tight i detta fall alltså. Och som någon skrev det där med sista sms:et har jag också känt att det skulle kunna vara ev. GM som skrivit.
Med tidigt kan hon ha menat att de normalt inte lämnar kaféet redan en halvtimme efter stängning.
2015-06-09, 21:16
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicknightinggale
Hjälmen har inte hittats va? Tillhygge?

Ang GM så finns det ju bara 2 alternativ:

1. Någon som känner henne; vän, kollega, nuvarande och fd pojkvänner, familjevän.

2. Någon som skådat henne på kaffeet.

Ah smart nu kan Polisen avgränsa sitt sökande till personer som känner BO samt de som inte gör det.
Senast redigerad av rockandrolla 2015-06-09 kl. 21:22.
2015-06-09, 21:16
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Enligt bruksanvisningen som jag citerade ur måste man använda lösenkoden när man startar eller startar om mobilen. Men, utan att gå alltför djupt in på det tekniska, det går att ställa om så man inte behöver låsa upp mobilen varje gång man använder den, bara när man startar den, eller hur? Och så används ofta Androider, varför är iPhoneanvändare annorlunda?

Nej, det är inte irrelevant. Kunde eventuell GM slå av telefonen utan att slå sönder den?

Där har du helt rätt, precis som jag redan beskrivit. Har man PIN + kodlås inställt så måste du vid varje omstart ange bådera koder. Om telefonen redan är påslagen behöver du bara kodlåset.

Om kidnapparen fick tag i telefonen påslagen OCH upplåst i sin hand och även ha kunskapen (inte helt otroligt med tanke på dagens teknik etc.......) så går det att ställa in autoskärmlåset från 1, 2, 3, 4 min eller "stäng aldrig av", detta gäller alltså att mobilens skärm aldrig stängs av om man inte använder den fysiska låsknappen. Då kan han teoretiskt ha haft den igång med skärmen lysandes liggande i fickan.

Enligt mig, mina spekulationer så är detta helt otroligt när han precis har snott en jävla människa, som han troligtvis bär över axeln, slängt i sin baklucka eller på sin motorcykel. En sådan kreativitet ser vi bara på film. Om ens det.

Jag har druckit lite och må vara på hugget, så detta kanske inte är så irrelevant ändå. Men nu har de hittat "delar av en mobiltelefon". En iPhone är lätt att slå sönder, därav känner jag att tekniken bakom skärmlås och om telefonen är igång eller inte är i alla fall lite irrelevant. Om en iPhone är hittad i delar så är den inte påslagen.

Hoppas att detta förstås, jag tänker inte korrläsa.
2015-06-09, 21:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bittermandel
En väldigt mycket intressant tanke du har där! Låter som en rimlig teori!

Fast om hon använde en mc-hjälm så är det svårare att knocka ner någon med slag mot hjälmen för de tål betydligt mer än de enklare mopedhjälmarna. Kör man mycket med eu-moped så är det bekvämare med en tyst integralhjälm av mc-typ än en öppen mopedhjälm, särskilt när det är kallt ute.

Nu är ju hon inte så kraftigt byggd så förövaren hade nog inget problem att övermanna henne ändå, även om hon hade hjälmen på sig.
Medlem
FrZs avatar
En TEORI som tål tänkas på. LH ska starta sin moped (därav nycklarna). Blir attackerad av GM springer där ifrån springer in i ladan plockar fram sin telefon, och slänger av sig handsken för att kunna använda touchskärmen. GM kommer ifatt hon och fortsätter flyr mot platsen där mobilfodralet är hittat. Någon sa tidigare att hon är simmare vilket gör att hon nog har rätt bra kondition.

På platsen vid mobilfyndet kan hon ha ramlat eller att GM kommit ifatt varpå hon tappat telefonen. Där slutar spåren.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongopixel
Jag tror vi snart kommer få reda på att hon är mördad, tippar på att hon hittas någonstans i skogen likt Krantz. GM kommer väl också komma fram så småningom.

Tråkigt detta, ruggigt tråkigt. Men att chanserna att hon är vid liv är minimala.

Min andra teori är att det kan handla om människohandel också, ingen som yttrat sig om detta(?). Om GM kanske tvingat in henne i en bil och kört i full fart därifrån. Handsken och mobilskalet blir ju dock en annan femma utplacerade(?). BO är en väldigt vacker kvinna.

Håller tummarna att BO kommer fram ikväll eller imorgon, vill veta vad som hände.

Fritzl-la-swede kanske? Bara det att jag inte tror GM är någon nära henne.
2015-06-09, 21:18
Medlem
Adidass avatar
Riktigt skumt det här. Jag lutar också mot "triangeldrama"-teorin även om jag inte tycker att kollegans intervju är skum alls.

På nåt sätt "hoppas" man att det är svaret (om hon nu är död) - att bli mördad av en ren jävla slump, fel plats vid fel tidpunkt, känns så sjukt oturligt!

Hoppas det löser sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in