2015-06-09, 18:42
Medlem
Sobofieds avatar
Betygsstatistik 2014, obligatoriska kurser (ej specialkurser/examensarbete)

AB-BA-B-U

GU: 19-36-26-19
SU: 28-37-27-8
LU: 34-41-15-11
UmU: 19-46-25-11
UU: 32-41-21-6
ÖU: 27-40-16-17

specialkurser:

GU: 58-26-9-8
SU: 67-25-7-1
LU: 70-20-4-7
UmU: 58-33-8-1
UU: 61-33-6-0
ÖU: 44-37-11-8

Examensarbeten:

GU: 36(!)-32-7-25(!)
SU: 66-27-5-2
LU: 71-12-1-15
UmU: 69-19-5-7
UU: 82-17-1-0
ÖU: 72-15-6-7

-

Nu tror jag inte man ska dra för stora slutsatser; statistiken avser ett år. Men lite intressant kan det vara - särskilt som skräckhistorierna (nåja) här i tråden om GU faktiskt kan backas upp.

Jag pallar inte scanna och hålla på så ni får lita på min FB-cred.
Citera
2015-06-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Studera 90 poäng statsvetenskap, det är ju soft. Så söker du jobb samtidigt. Får du inte jobb har du iaf dina meritpoäng som tickar på. Det är väl bättre än att sitta och söka och i värsta fall förlora tid och ändå inte få några poäng?

Alternativt så kan du läsa statsvetenskap och sociologi dubbelt, det är inte så krävande kurser. Läs två kurser parallellt och sen en nästa termin, så har du din tingsplats inom max ett år.

Det finns alla möjliga upplägg att laborera med för att komma dit snabbt.

Tackar för tipsen. Ska kolla upp kurser som kan sökas för VT 16. Att läsa dubbelt, efter att man har lämnat in exjobbet, verkar vara ett gångbart alternativ.
Citera
2015-06-09, 20:02
Medlem
Tylakoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

AB-BA-B-U

specialkurser:

Examensarbeten:

-

Nu tror jag inte man ska dra för stora slutsatser; statistiken avser ett år. Men lite intressant kan det vara - särskilt som skräckhistorierna (nåja) här i tråden om GU faktiskt kan backas upp.

Wow, nästan så att man inte ska välja GU bara pga av statistiken. Vad tror ni detta beror på? Är GU snåla med betygen eller är det eleverna som är omotiverade?
Citera
2015-06-09, 21:06
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylakoid
Wow, nästan så att man inte ska välja GU bara pga av statistiken. Vad tror ni detta beror på? Är GU snåla med betygen eller är det eleverna som är omotiverade?

Förmodligen mest pga snålhet. Det kan iofs resultera i en sorts växelverkan där studenternas kunskap om snålhet vid betygssättning leder till uppgivenhet och att folk helt enkelt nöjer sig med ett lägre betyg.
Citera
2015-06-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

AB-BA-B-U

specialkurser:

Examensarbeten:

-

Wtf, 36% på examensarbetet, den suger ju... Aja, stackars Gbg i övrigt ser det relativt jämt, ÖU har iofs väldigt låga siffror på specialkurserna.
Citera
2015-06-10, 02:28
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Ska börja termin 5 och funderar på att läsa en kurs på 15 hp till hösten utöver programmet men är tveksam till om man kommer klara av mer än 100 % studier. Hur har det gått för er som gjort det?

Det är inte svårt att läsa ekonomi - i jämförelse med juridik, däremot krävs en insats i form av tid vilket gör att du behöver någon form av motivation. Har läst 60 hp på distans och jag upplevde det aldrig som betungande. Tvärtom tyckte jag det var skönt att få ett avbrott från seminariestudierna.

Kan varmt rekommendera Uppsala universitets distanskurser i Företagsekonomi A i halvfart.
Marknad och organisation, 15 hp
Ekonomi, redovisning och analys, 15 hp

Du behöver inte köpa eller läsa några böcker, googla räcker gott när "common sense" inte räcker till.
Citera
2015-06-17, 06:41
Medlem
Hej! Igår fick jag reda på att jag hamnade 1.25 poäng från AB på termin 2 juristgprogrammet i Örebro (20.5/30p på privaträttstentan). Tror ni att det finns chans att få ett AB i slutbetyg vid en omprövning eller rättelse eller är det helt kört? 40% av klassen fick U på tentan men det antar jag är ganska vanligt vid en terminstenta?
Citera
2015-06-17, 09:28
Medlem
Efter att ha fått inspiration från Investment Banking tråden, där böcker har delats som skildrar hur det är att jobba inom det så undrar jag om någon har rekommendationer på liknande fast för jurister.

Alltså verklighetsbaserade böcker och filmer där man får en aning om hur det är att vara jurist. Är främst ute efter yrket som affärsjurist.
Lär säkert inte existera, men chansar ändå.
Citera
2015-06-17, 11:21
Medlem
http://www.ergo.nu/reportage/20150602-hur-vassa-%C3%A4r-armb%C3%A5garna-p%C3%A5-juridicum
Har Uppsala Studentkårs tidning Ergos reportage om juristprogrammet varit uppe än? Det är egentligen bara ett enda långt snyftreportage om hur synd det är studenter som inte är lika bra som de andra och att de får magsår av stressen.
Citat:
Nina och Marie läser juristprogrammet på Uppsala universitet. De tycker att konkurrensen är hög, men att problemen sträcker sig längre än till sabotage med litteraturen.
– När jag möter folk från programmet får jag obehagskänslor. Jag påminns om hur mina betyg är i jämförelse med deras, säger Nina.

Både hon och Marie tycker att just betygshets är ett stort problem.
– Jag har varit högpresterande hela mitt liv, så jag tänkte att “det där klarar jag väl”. Men jag trodde inte att det skulle vara så illa. Jag har funderat på att hoppa av flera gånger. Vi har till och med ett slangord för termin 3, “väggen”. Då går folk in i väggen och får magsår, säger Nina.

Enligt henne säger inte lärarna rakt ut att högsta betyg krävs för att få jobb.
– Men de får det att framstå som att det är kört om man inte har det. Vissa har också sagt att de inte kan ge ut hur många Ab som helst, säger Nina.

Hon tycker att lärarna borde ge bättre riktlinjer.
– Under första terminen läste folk en massa utöver det man faktiskt behöver. De som inte gjorde det stämplades som slappa av de andra. Här borde lärarna säga till, säger Nina.

Marie berättar om två personer hon känner, som också läste juristprogrammet. Det var bara en av dem som fick toppresultat på en tenta.
– Min spontana reaktion var: “Va? Är de fortfarande kompisar, trots att den ena inte har högsta betyg?”. Min mentalitet har verkligen ändrats av att gå här, säger hon.

Nina känner också att hon har förändrats.
– Man bryts ner och blir osäker. Sedan är det en kamp att ta sig upp igen, jag ifrågasätter mitt tankesätt varje dag, säger hon.

Nina och Marie beskriver ett klimat där ingen hjälper någon annan. Ställer man frågor om hur en annan student har löst en uppgift, kan man få till svar att det är hemligt, berättar de.
– Det känns som djungelns lag. Ber man om något känner man en enorm tacksamhetsskuld, berättar Marie.

Den andra sidan kommer till tals genom att Ergo frågade i en Facebookgrupp om det stämde vilket ingen höll med om men ändå rätt symptomatiskt att snyftarna får bladdra på om hur illa det är medan de som tycker det inte är helvetet på jorden att plugga till jurister i Uppsala reduceras till en Facebookkommentar.
Citat:
Men när jag ställer frågan om stämningen till studenter i Facebookgruppen “Juristprogrammet i Uppsala”, har lika många en motsatt bild, med endast positiva upplevelser. Malki Nino Afram anser att det finns ett slags “sharing is caring”-tänk på programmet, bland annat till följd av att det finns få exemplar av referenslitteratur på biblioteket.

– Hade vi inte varit tvungna att samarbeta för att bäst kunna nyttja de alldeles för få böckerna, så tror jag att vi hade tappat en hel del rent erfarenhetsmässigt, skriver han.
– Jag har aldrig upplevt någon otrevlig, sidryckande eller konkurrenshetsande person på programmet. Människor är väldigt omtänksamma och hjälpsamma, skriver Josefin Grönkvist.

Nina och Marie tror att de som ser stämningen som god har blivit vana och därför hemmablinda.
– Eller så tillhör de den grupp som passar in och inte utsätts för strukturerna, säger Nina.

Hon förstår att de som inte trivs med miljön har hört av sig anonymt.
– Man vågar inte berätta öppet, för kritik känns inte välkommen, säger Nina.
Överlag är hela artikeln skit och jag har aldrig någonsin upplevt något som de nämner, att de får magsår för stå för dem men att de skulle vara någon dålig stämning bland studenterna stämmer inte alls och känns mer som att de tagit citat från den ironiska FB-sidan "Hets på I" för att beskriva situationen. Min rekommendation till de intervjuade är att skaffa bättre kompisar och fråga sig om det är utbildningen eller de själva det är fel på. Och kom ihåg: när du sover pluggar dina konkurrenter.

Ergo gör verkligen vad man kan för att kasta skit på juristerna oavsett vad det handlar om, bara senaste året har man gnällt på nollning, balen och mycket annat. Gissar att det har att göra med att juristerna är lite väl mycket Höger för att inte irritera rödvinsvänstern på Ergo.
Citera
2015-06-17, 11:55
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
http://www.ergo.nu/reportage/20150602-hur-vassa-%C3%A4r-armb%C3%A5garna-p%C3%A5-juridicum
Har Uppsala Studentkårs tidning Ergos reportage om juristprogrammet varit uppe än? Det är egentligen bara ett enda långt snyftreportage om hur synd det är studenter som inte är lika bra som de andra och att de får magsår av stressen.

Den andra sidan kommer till tals genom att Ergo frågade i en Facebookgrupp om det stämde vilket ingen höll med om men ändå rätt symptomatiskt att snyftarna får bladdra på om hur illa det är medan de som tycker det inte är helvetet på jorden att plugga till jurister i Uppsala reduceras till en Facebookkommentar.

Överlag är hela artikeln skit och jag har aldrig någonsin upplevt något som de nämner, att de får magsår för stå för dem men att de skulle vara någon dålig stämning bland studenterna stämmer inte alls och känns mer som att de tagit citat från den ironiska FB-sidan "Hets på I" för att beskriva situationen. Min rekommendation till de intervjuade är att skaffa bättre kompisar och fråga sig om det är utbildningen eller de själva det är fel på. Och kom ihåg: när du sover pluggar dina konkurrenter.

Ergo gör verkligen vad man kan för att kasta skit på juristerna oavsett vad det handlar om, bara senaste året har man gnällt på nollning, balen och mycket annat. Gissar att det har att göra med att juristerna är lite väl mycket Höger för att inte irritera rödvinsvänstern på Ergo.

"– Eller så tillhör de den grupp som passar in och inte utsätts för strukturerna, säger Nina."

Detta citat säger allt. Det rör sig om tokfeminister och/eller HBTQ som avskyr vita heterosexuella män och kvinnor. Klart som fan att man inte känner sig hemma på juristprogrammet om man röstar på F! och älskar genus-"vetenskap". Du känner dig nog inte särskilt välkommen som vit medelålders heterosexuell man på institutionen för genus-"vetenskap".
Citera
2015-06-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

samtliga av landets tidningar som är kopplade till universitet drivs av, och skrivs av, vänsterpersoner, således ska man värdera dem på samma sätt som aftonbladet och expressen. ansvarig utgivare av ergo är sara borsiin som efter en snabb googling visar sig, åtminstone år 2011, vara med i miljöpartiet http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/lomma-tar-emot-atta-ensamkommande-barn-2011/ .

till den s.k "hetsen" på juristprogrammet. de allra flesta som läser juridik, oavsett lärosäte, är vana att vara den bästa i klassen eller åtminstone en av de bästa. således, det blir en realitycheck för de stackars medelklassbarnen när det visar sig att de numer får finna sig i att vara en i mängden.
Citera
2015-06-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
"– Eller så tillhör de den grupp som passar in och inte utsätts för strukturerna, säger Nina."

Detta citat säger allt. Det rör sig om tokfeminister och/eller HBTQ som avskyr vita heterosexuella män och kvinnor. Klart som fan att man inte känner sig hemma på juristprogrammet om man röstar på F! och älskar genus-"vetenskap". Du känner dig nog inte särskilt välkommen som vit medelålders heterosexuell man på institutionen för genus-"vetenskap".

klart det är tokfeminister och andra bokstavstroende av "icke-normativa tankegångsätt" samt folk med bokstavsdiagnosen hbtq. dock, det finns betydligt fler genusfrälsta än vad det finns sd-sneglare på juristprogrammet. finns det strukturer på juristprogrammet? absolut. strukturerna ligger mångt och mycket i att de som pluggar mest också erhåller de högsta betygen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in