2015-06-08, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det roliga med det här inlägget är att det kan tolkas som att ekonomin inte är i kras redan. Det är den, beroende av statlig skuldsättning och ständiga underskott som den är. Subventioner. Snyggt läge USA och EU befinner sig i. Verkligen. Fin ekonomi må jag säga men jag är naturligtvis ironisk. Det är en bubbla när priserna befinner sig på topp bara därför att siffrorna ser fina ut men den verkliga fundamentan suger skit. När det inte går att dölja längre faller priserna. Det var alltså en bubbla hela tiden.
Om du betecknar det här som ekonomisk kris har du inte varit med länge. Är det inte 18-årsgräns på forat? Statlig skuldsättning är inget nytt, kära du. En balanserad skuldsättning är inget problem vare sig för en stat eller en privatperson. Men sitt gärna ytterligare några år i din hyresrätt och vänta på att bubblan ska spricka.
2015-06-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför begränsar du dig till en godtycklig period om de senaste 20 åren? Sett över tid - hela tiden - har bostadspriserna ökat mest i Stockholms innerstad, eller hur? Alltså håller min teori.

Att andra områden t ex mindre städer haft en långsammare utveckling än Stockholm tidigare är väl inte märkligt. Stockholm har racat för att det är hetast. Sen börjar det röra på sig ute i landet också. Stockholm ligger väl först i många andra avseenden också? Beror det också på politiska beslut/ickebeslut?

20 år är inte en godtyckligt vald period, utan tiden som gått sedan priserna bottnade efter den förra kraschen (ungefär). Men visst, går vi tillbaka till Birger Jarl* så är det klart att priserna stigit mest i Stockholms innerstad.

*politiskt beslut, 1252.
2015-06-09, 05:29
Bannlyst
Citat:
Om du betecknar det här som ekonomisk kris har du inte varit med länge. Är det inte 18-årsgräns på forat? Statlig skuldsättning är inget nytt, kära du. En balanserad skuldsättning är inget problem vare sig för en stat eller en privatperson. Men sitt gärna ytterligare några år i din hyresrätt och vänta på att bubblan ska spricka.

Hyresrätten, ja den var ju ny. Jag tolkar det dryga svaret. Det är verkligen inte svårt att dupera massorna om motsatser. På så sätt återställs ett förtroende för rena rama skitlägen. Och då upphör ju inte efterfrågan på krediter heller. Så lämpligt för politikerna och för finansen.
2015-06-09, 05:48
Medlem
Trillskes avatar
Tänk om vi hade all den här informationen tidigare, kunde besparat oss en del diskussioner. Olja är en oändlig resurs, så den är inget makroproblem. Vidare har svenskarna en "balanserad sluldsättning" tydligen, och det har ju varit en stor diskussion tidigare.
2015-06-09, 08:10
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tänk om vi hade all den här informationen tidigare, kunde besparat oss en del diskussioner. Olja är en oändlig resurs, så den är inget makroproblem. Vidare har svenskarna en "balanserad sluldsättning" tydligen, och det har ju varit en stor diskussion tidigare.

Ja det är fantastiskt. Man undrar var resten av världen är? Här har Stockholm uppfunnit ett marknad som skulle kunna 20% ökningar om året. Helt idiotsäkert eftersom det är en begränsad tillgång. Varför håller utländska investerar på att härja på den komplicerade aktiemarknaden när man bara behöver köpa ettor.

Det här skulle kunna på bli vår olja. Jag tittar på er Norge.
2015-06-09, 08:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Ja det är fantastiskt. Man undrar var resten av världen är? Här har Stockholm uppfunnit ett marknad som skulle kunna 20% ökningar om året. Helt idiotsäkert eftersom det är en begränsad tillgång. Varför håller utländska investerar på att härja på den komplicerade aktiemarknaden när man bara behöver köpa ettor.

Det här skulle kunna på bli vår olja. Jag tittar på er Norge.
Ja men Norge är ju lurade, kommer gå åt helvete när det visar sig att tillgången på olja inte är begränsad.
2015-06-09, 09:50
Medlem
Citat:
Nu har jag ju inte talat om mark i allmänhet, t ex ute på landsbygden, utan om mark i attraktiva storstadsregioner. Hur är det - hur många i New York lämnade nyckeln i sina lägenhetsdörrar och flyttade iväg under USA-kraschen? Det fanns inga köpare, eller?

Jämför du New York med Stockholm?

Bara där ringer det ett par varningsklockor.

Därmed inte sagt att du inte gjort en bra affär, absolut jag är helt övertygad om att du gör rejält med pengar den dagen du säljer, men....

Det behöver ju inte betyda att den som idag köper "ditt" hus för 8 Miljoner nödvändigtvis behöver göra en bra affär, jag menar vår oro för en bubbla handlar inte om att vi hotar dig och din privatekonomi utan vi har bara lite svårt att se att samma hus skulle vara värt så mycket mer om 20 år?

Över tid är bostäder en bra affär att äga, men tittar man på historisk data följer bostadsmarknaden inflationen rätt så fint och bör justeras för att åter följa KPI.

https://bostaden.files.wordpress.com/2012/06/2012-03-21-svt-se2-226201-2749104bostaden_en_saker_investering_-_en_mytfromrss.jpg

Det många feltolkar när vi "olyckskorpar" kraxar är att vi på något sätt skulle missunna folk en bra vinst, absolut inte.

Det handlar mer om att se saker med sunt förnuft, istället för med känslor och förhoppningar.

Vi är idag på peaken, pengar är gratis och dom kan inte bli så mycket billigare vilket ger oss en enda framtida riktning. Frågan är bara när resan i denna riktning startar, vad som blir trigger.

Äger själv en bostad men är inte så dum att jag blundar för fakta bara för att jag hoppas tjäna pengar.

Aktuell blänkare i ämnet..

http://www.svd.se/lugnet-fore-stormen-i-lala-landet-sverige
2015-06-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Gillar din liknelse med systembolag och svenska spel, ungefär samma sak som att ge rena sprutor till narkomaner. Jag förstår det i den mån att det är bättre att ta ett nytt bolån hos SBAB än hos någon annan bank men förstår inte varför de vänder sig till oss som redan har bostad. Där jag bor kör de med att det gått upp 20% på ett år, det betyder ju att jag hur jag än vrider och vänder på det har minskat min belåningsgrad med minst 20 %, det är ju precis samma effekt som med amortering vilket de t om vill lagstadga?

Jag testade ladda hem appen och man skrev in sin adress, fyllde i storlek och avgift etc (ingenting om skicket) och får sedan upp en värdering samt vilken data den baserar värderingen på. Jag får sedan 3 val "Låna? Kolla med oss", "Beskriv bostaden, ta bilder, anteckna" samt "Om närområdet - Se vad som finns i närheten!"

Det verkar alltså vara en app för köpare snarare än säljare (varför skulle jag behöva kolla med SBAB vilka gym eller mataffärer som finns där jag bor?). Dock tror jag att de flesta köpare kollar på hemnet etc innan och vet ungefär kvadratmeterpriset men jag tycker hela idén känns märklig, i normala fall annonserar man ju extrapris för att locka in kunder men här säger man istället "Nu har vi höjt våra priser med 20%" välkommen in och handla.

Ja, det är jättekonstigt.

Det enda som jag på rak arm kan komma på är att de mer än gärna frågar om du vill utöka ditt lån (pga värdeökning) till ex. renoveringar när du egentligen kontaktade dem för att förhandla om räntan (pga samma anledning - du fick reda på att bostaden ökat i värde).

...men jag håller med. Det är mycket skumt! Eftersom appen är gratis så är det ju heller ingen PR för appen.
2015-06-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Vid en ev. krasch så kommer knappast priserna att sjunka 50%. Det kan du fetglömma. Med en sån krockkudde kommer han knappast stå på bar backe oavsett vad som händer.

Nej men det kostar att betala räntor, den kostnaden äter till slut upp "vinsten" + att kul den dagen man blir pensionär o betala de räntorna.
2015-06-09, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
USA var ett extremt exempel. Tittar man på övriga länder så är en krasch på 20-30% mer rimligt (någon gång i framtiden).
Helt fel! I Stockholm förra gången det krashade gick priserna ner mycket mer än 50%. Ingen ville köpa en bostad som "bara" gick ned 50%. Huset jag köpte då har gått upp minst 1000% sedan dess.

20-30% från nuvarande nivå skulle jag inte kalla krash utan en lättare korrigering.
2015-06-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Helt fel! I Stockholm förra gången det krashade gick priserna ner mycket mer än 50%. Ingen ville köpa en bostad som "bara" gick ned 50%. Huset jag köpte då har gått upp minst 1000% sedan dess.

20-30% från nuvarande nivå skulle jag inte kalla krash utan en lättare korrigering.

Vi kan vara oense i den frågan.

Min fråga:
Vart tog folk vägen på den tiden? Fanns det HR att flytta till, flyttade folk ut från staden eller vad hände?
2015-06-09, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
20 år är inte en godtyckligt vald period, utan tiden som gått sedan priserna bottnade efter den förra kraschen (ungefär). Men visst, går vi tillbaka till Birger Jarl* så är det klart att priserna stigit mest i Stockholms innerstad.

*politiskt beslut, 1252.
Aha, facit är var priserna bottnade i mitten av 90-talet. Det är därifrån Sanningen utgår, jag förstår...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in