Citat:
Ursprungligen postat av
jajahaaja
Jag har också reagerat på detta men kan tyvärr inte ge någon som helst förklaring. Känns lite som systembolagets motto; "Drick inte men glöm inte bort att vi har ett bra sortiment!", eller Svenska Spel; "Spela lagom men spela helst hos oss". Jag tror att staten fortfarande anser bolån vara en bra investering vilket det också är på överskådlig sikt. Visst kommer det att krascha någon dag men knappast inom det närmsta två åren.
Tror för övrigt stenhårt på det jag har nämnt tidigare: röda siffor på fredag och möjligen juni/juli pga amorteringskravets uppfuckning av marknaden och pga att sommaren historiskt har mycket låg omsättning. Därefter svag uppgång med 0,5-1% fram tills nästa amorteringskrav då vi drar iväg igen rejält som förra gången. Att hitta något i Vasastan under 90k/kvm om ett kalenderår kan man nog glömma.
Gillar din liknelse med systembolag och svenska spel, ungefär samma sak som att ge rena sprutor till narkomaner. Jag förstår det i den mån att det är bättre att ta ett nytt bolån hos SBAB än hos någon annan bank men förstår inte varför de vänder sig till oss som redan har bostad. Där jag bor kör de med att det gått upp 20% på ett år, det betyder ju att jag hur jag än vrider och vänder på det har minskat min belåningsgrad med minst 20 %, det är ju precis samma effekt som med amortering vilket de t om vill lagstadga?
Jag testade ladda hem appen och man skrev in sin adress, fyllde i storlek och avgift etc (ingenting om skicket) och får sedan upp en värdering samt vilken data den baserar värderingen på. Jag får sedan 3 val "Låna? Kolla med oss", "Beskriv bostaden, ta bilder, anteckna" samt "Om närområdet - Se vad som finns i närheten!"
Det verkar alltså vara en app för köpare snarare än säljare (varför skulle jag behöva kolla med SBAB vilka gym eller mataffärer som finns där jag bor?). Dock tror jag att de flesta köpare kollar på hemnet etc innan och vet ungefär kvadratmeterpriset men jag tycker hela idén känns märklig, i normala fall annonserar man ju extrapris för att locka in kunder men här säger man istället "Nu har vi höjt våra priser med 20%" välkommen in och handla.