2015-06-08, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Trillske förstår mycket väl vad du menar. Det jag inte förstår är varför Trillske envisas med att argumentera mot något som är självklart.

Jag ser mig själv som neutral i denna debatt och är varken rabiat bubbelförespråkare eller anti-bubbelförespråkare. Det jag inte förstår är varför ni från olika läger inte kan enas om detaljer som är självklara. Det påminner lite om en debatt mellan SD och övriga partier där organiserat tiggeri inte förekom när SD påstod det bara "för att...". Ett halvår senare förekom det tydligen när övriga partier fick för sig det. Trots att alla parter givetvis var medvetna om fakta under hela debatten.
Nej, det är svårt att förstå. Särskilt som hen själv argumenterar för att Vasastan under en period var mindre hett då det ansågs "ligga en bit utanför". Utanför vaddå? Varinte central placering ointressant - mark som mark??

Jag kör min taktik och den har lönat sig under 20 år. Tittar jag tillbaks på mina föräldrar kan jag säga att samma taktik lönat sig sen 50-talet.
2015-06-08, 19:59
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag ser mig själv som neutral i denna debatt
Då kan jag meddela att du inte är det, vore du det skulle du nämligen se vilka makalösa konstigheter som utgör Zurfarns samtliga inlägg. Jag blev lite paff av första inlägget, därav responsen, men sedan blev det ju bara kontinuerlig cirkus. Själva huvudspåret av "bubbla vs inte bubbla" hamnar ju helt i skymundan när argumenten är av typen att ett päron alltid kommer vara en banan oavsett vem som vinner vm i ishockey.
2015-06-08, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Då kan jag meddela att du inte är det, vore du det skulle du nämligen se vilka makalösa konstigheter som utgör Zurfarns samtliga inlägg. Jag blev lite paff av första inlägget, därav responsen, men sedan blev det ju bara kontinuerlig cirkus. Själva huvudspåret av "bubbla vs inte bubbla" hamnar ju helt i skymundan när argumenten är av typen att ett päron alltid kommer vara en banan oavsett vem som vinner vm i ishockey.
Varför drar du själv upp att Vasastan ansågs ligga lite utanför?

Citat:
Det du kallar absoluta stockholm city är begränsat på mer avgörande sätt än yta - exempelvis är det även tidsbegränsat. Är Vasastan hett 2030? 2008 Var det extremt svårsålt - längre tillbaka lite utanför

Utanför vaddå? Mark som mark?

Och du har ännu inte svarat på varför innerstans lägenheter alltid är dyrare än ytterområdenas. Mark som mark?
2015-06-08, 20:14
Medlem
Nä nu får ni tjafsa på själva då det spårat ur något.
Jag återkommer på torsdag när de nya sifforna kommer visa att jag hade rätt.
2015-06-08, 20:28
Avslutad
Citat:
Nä nu får ni tjafsa på själva då det spårat ur något.
Jag återkommer på torsdag när de nya sifforna kommer visa att jag hade rätt.
Nej men tjafset är över. Trillske har bara frågor till andra, inga egna svar. Vad kommer på torsdag?
2015-06-08, 20:30
Medlem
Citat:
Tror för övrigt stenhårt på det jag har nämnt tidigare: röda siffor på fredag och möjligen juni/juli pga amorteringskravets uppfuckning av marknaden och pga att sommaren historiskt har mycket låg omsättning. Därefter svag uppgång med 0,5-1% fram tills nästa amorteringskrav då vi drar iväg igen rejält som förra gången. Att hitta något i Vasastan under 90k/kvm om ett kalenderår kan man nog glömma.

Mäklarstatistiks siffror
2015-06-08, 20:57
Medlem
Självklart kommer fastigheter på vissa attraktiva ställen, som stockholms innerstad, alltid vara relativt sett dyrare än fastigheter på andra ställen. Problemet är att detta inte alls förklarar prisuppgången de senaste 20 åren. Priserna har nämligen gått upp överallt, även där man inte ens med maximalt tunnelseende kan hävda att det råder "markbrist". Nej, priserna har drivits upp av politiska beslut/ickebeslut (framför allt, men inte uteslutande, penningpolitiska sådana) och förväntningar. Även mängden mark är i praktiken politiskt bestämd.

Om fysisk markbrist varit en faktor skulle priserna stigit mer där det faktiskt kan sägas råda någon sorts markbrist, t ex innerstaden, men i själva verket har priserna snarare stigit mer i glesa förorter och mindre städer ute i landet, procentuellt sett.
2015-06-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Självklart kommer fastigheter på vissa attraktiva ställen, som stockholms innerstad, alltid vara relativt sett dyrare än fastigheter på andra ställen. Problemet är att detta inte alls förklarar prisuppgången de senaste 20 åren. Priserna har nämligen gått upp överallt, även där man inte ens med maximalt tunnelseende kan hävda att det råder "markbrist". Nej, priserna har drivits upp av politiska beslut/ickebeslut (framför allt, men inte uteslutande, penningpolitiska sådana) och förväntningar. Även mängden mark är i praktiken politiskt bestämd.

Om fysisk markbrist varit en faktor skulle priserna stigit mer där det faktiskt kan sägas råda någon sorts markbrist, t ex innerstaden, men i själva verket har priserna snarare stigit mer i glesa förorter och mindre städer ute i landet, procentuellt sett.

Du har rätt i stort men även vid det fetade behöver man vara något nyanserad. Priserna gick upp även under räntehöjningarna 2006-2008 och 2010-2012. Det finns fler faktorer som påverkar. Inte enbart billiga krediter.
2015-06-08, 21:27
Medlem
baso80s avatar
Wow. Jag som började gilla den här tråden som fördjupade sig allt mer inom politik och ekonomi. Kommer tillbaka till tråden efter två dagars uppehåll och Zurfarn har dragit ner diskussionen på dagisnivå om att mark är ändligt och på lång sikt kommer därför priser gå upp.

Känns som att hela tråden fick sig en "reset" när Zurfarn drog till med näst intill filosofisk visdom.

Finns det andra ändliga resurser på planeten Zurfarn?

Jag som har dissat Kurt-Sunes inlägg som framstår som rena rama genialiska nationalekonomiska analyser jämfört Zurfarns "ändlig resurs därför idiotsäkert" utspel.

Seriöst, sluta trolla Zurfarn. Du vinner, ser att många trodde att du postade seriöst. Du lyckades trolla folk. Ni andra, sluta gå på Zurfarns uppenbara trollinlägg.
Senast redigerad av baso80 2015-06-08 kl. 21:37.
2015-06-08, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I förhållande till vad skulle de vara över- eller undervärderade? En kåk på vischan? Värdet på 50-talet? Ett enstaka objekt kan vara över- eller undervärderat i förhållande till andra jämförbara objekt. Men en hel bostadsmarknad är värderad till det som just nu är marknadsvärdet.

Om ekonomin går fullständigt i kras kan det innebära att den drar ned sig bostadsmarknaden i fallet. Men då var det ju inget bostadsbubbla utan en extraordinär händelse som utlöste ett prisras på bostäder. Ungefär som om en dominerade industri på en mindre ort slår igen, och gör alla hus i bygden värdelösa. Det innebär inte att bostäderna var övervärderade när industrin ännu var öppen.

Mindre förändringar i prisutvecklingen över konjunkturcyklerna är normalt.

Min farsa betalade 15000 för en bostadsrättsfyra i Täby 1969. Det var ungefär 2/3 av hans månadslön. Skulle nån med en medelklasslön, säg 40000, kunna köpa en bostadsrättsfyra i Täby idag för 2/3-delar av sin lön? Är det det vi ska ta som utgångspunkt för om en bostad är övervärderad eller ej?

Det roliga med det här inlägget är att det kan tolkas som att ekonomin inte är i kras redan. Det är den, beroende av statlig skuldsättning och ständiga underskott som den är. Subventioner. Snyggt läge USA och EU befinner sig i. Verkligen. Fin ekonomi må jag säga men jag är naturligtvis ironisk. Det är en bubbla när priserna befinner sig på topp bara därför att siffrorna ser fina ut men den verkliga fundamentan suger skit. När det inte går att dölja längre faller priserna. Det var alltså en bubbla hela tiden.
2015-06-08, 21:35
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Jag har också reagerat på detta men kan tyvärr inte ge någon som helst förklaring. Känns lite som systembolagets motto; "Drick inte men glöm inte bort att vi har ett bra sortiment!", eller Svenska Spel; "Spela lagom men spela helst hos oss". Jag tror att staten fortfarande anser bolån vara en bra investering vilket det också är på överskådlig sikt. Visst kommer det att krascha någon dag men knappast inom det närmsta två åren.

Tror för övrigt stenhårt på det jag har nämnt tidigare: röda siffor på fredag och möjligen juni/juli pga amorteringskravets uppfuckning av marknaden och pga att sommaren historiskt har mycket låg omsättning. Därefter svag uppgång med 0,5-1% fram tills nästa amorteringskrav då vi drar iväg igen rejält som förra gången. Att hitta något i Vasastan under 90k/kvm om ett kalenderår kan man nog glömma.

Gillar din liknelse med systembolag och svenska spel, ungefär samma sak som att ge rena sprutor till narkomaner. Jag förstår det i den mån att det är bättre att ta ett nytt bolån hos SBAB än hos någon annan bank men förstår inte varför de vänder sig till oss som redan har bostad. Där jag bor kör de med att det gått upp 20% på ett år, det betyder ju att jag hur jag än vrider och vänder på det har minskat min belåningsgrad med minst 20 %, det är ju precis samma effekt som med amortering vilket de t om vill lagstadga?

Jag testade ladda hem appen och man skrev in sin adress, fyllde i storlek och avgift etc (ingenting om skicket) och får sedan upp en värdering samt vilken data den baserar värderingen på. Jag får sedan 3 val "Låna? Kolla med oss", "Beskriv bostaden, ta bilder, anteckna" samt "Om närområdet - Se vad som finns i närheten!"

Det verkar alltså vara en app för köpare snarare än säljare (varför skulle jag behöva kolla med SBAB vilka gym eller mataffärer som finns där jag bor?). Dock tror jag att de flesta köpare kollar på hemnet etc innan och vet ungefär kvadratmeterpriset men jag tycker hela idén känns märklig, i normala fall annonserar man ju extrapris för att locka in kunder men här säger man istället "Nu har vi höjt våra priser med 20%" välkommen in och handla.
2015-06-08, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Varför begränsar du dig till en godtycklig period om de senaste 20 åren? Sett över tid - hela tiden - har bostadspriserna ökat mest i Stockholms innerstad, eller hur? Alltså håller min teori.

Att andra områden t ex mindre städer haft en långsammare utveckling än Stockholm tidigare är väl inte märkligt. Stockholm har racat för att det är hetast. Sen börjar det röra på sig ute i landet också. Stockholm ligger väl först i många andra avseenden också? Beror det också på politiska beslut/ickebeslut?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in