2015-06-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sperrmannen
Hon blev väl biten i ett tidigare skede innan kameran sattes igång.

Om någon blev biten så var det på bussen, det var där tumultet uppstod enligt väktarna själva; Om det visar sig vara sant eller inte får vi väl se OM bilder inifrån bussen släpps.
Citera
2015-06-08, 12:38
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Mer kriminell värld hot o.d, när... (raderat OT rasisttrams.)

OnT; Det finns ingen som kommer fixa jobbet för den lönen,, om det ska ha silkesvantarna på hela tiden.

Det kommer sluta med anarki när det inte går att anställa någon som vill jobba under sådana ( stundom vedervärdiga ) förhållanden
1) Tolkar dig som att skitlönen gör att ingen orkar göra det som professionellt förväntas av dem, om man inte får hitta på lite kreativa snabblösningar och banka på "perhaps a bit for fun".

2) Det går visst att anställa dem som kan jobba under dessa förhållanden. Det finns redan idag de som gör ett förbannat bra jobb. Man kanske skulle ha individuell lönesättning samtidigt som man kickar ut t.ex. steroidstinna pundhuvuden?

Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Hade G4S och Västtrafik gått ut med ursäkt även om det vart en vanlig passagerar som behandlats såhär? NEJ för det händer lite då och då, med diverse filmsnuttar som sprids i sociala medier men då jävlar är det tyst..
De vill säkert hålla en låg profil utåt, och hanterar därför mycket i tysthet.
Du kan nog vara övertygad om att man vet mer om andra händelser än vad man berättar utåt, och den här historien kan ju ha fått bägaren att rinna över?

Det här fallet är väldigt speciellt, och har fått mycket uppmärksamhet i media. Bl.a. för att det inte är något vanligt ingripande emot en plankare. Det handlar om en bussförare i tjänst med *) tjänstemannaskydd.
Skulle t.ex. Sven Svensson genomföra en grov misshandel emot denne är straffvärdet fängelse mellan 6 mån och 4 år.

*) avser tullpersonal, poliser, soc.sekr, bussförare m.fl. yrkeskategorier.
Senast redigerad av LeBronThurman 2015-06-08 kl. 12:40.
Citera
2015-06-08, 13:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Drar mig sakta ur tråden nu. Har följt den noga då jag tycker juridiken i händelsen är intressant. är förvånad att vår lagstiftning kan tolkas på så många sätt.

Innan jag ger mig på en gissning om hur det kommer att sluta så skulle jag vilja ta upp en sak som jag inte har sett tidigare i tråden.

Enligt uppgift så står busschauffören på hållplatsen vid Nils Erikssonplatsen (NE) och där står också kontrollanterna. Jag funderar på hur det kom sig att han hoppa på en buss som tog honom till Hjalmar Brantingsplatsen. (HB) För bussen är HB är första hållplatsen efter NB.

Om busschauffören i stället hade valt att åka spårvagn (från samma hållplats) samma väg så finns det en hållplats emellan NE och HB, Frihamnen. Från Frihamnen har han bara halva vägen att gå till depån i förhållande att gå från HB.

Mest logiskt hade dock vart att busschauffören hade tagit sextonbussen (mitt nick) från hållplatsen och åkt ända till depån.

Min gissning på upplösning är att kontrollanten blir åtalad för våld mot tjänsteman och olaga frihetsberövande.

Väktaren ser jag inte göra något olagligt däremot ganska mycket olämpligt.

Måste avsluta att ge de två poliser som kommer till platsen en eloge för deras sätt att hantera situationen. Pratade lungt ed mannen, hjälper mannen upp från marken och ta bort honom från hållplatsen där han legat helt förnedrad av G4S (dåvarande) personal

Han var på väg till Kvilledepån, inte Frihamnsdepån. Kvilledepån ligger borta vid Biltema ungefär.
Citera
2015-06-08, 15:25
Medlem
Jag har en fråga till alla er som kan allt. Föraren satt på egna företagets buss. Får han inte åka gratis i det egna företagets buss i företagets uniform?
Citera
2015-06-08, 15:26
Medlem
Hoppas att G4S har inga avtal med andra bussbolagen i Sverige. Annars gissar jag att det kan hända tråkiga saker när deras kontrollanter går ombord på bussarna för att se resenärernas färdbevis!
Citera
2015-06-08, 15:40
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmilk
Jag har en fråga till alla er som kan allt. Föraren satt på egna företagets buss. Får han inte åka gratis i det egna företagets buss i företagets uniform?
Kan absolut inte allt, men svarar ändå!
Man får inte åka gratis i detta företags "egna bussar" bara för att man har uniformen på sig.
Är man inte i tjänst, så ska man betala för resan.

I detta fall får han åka gratis, då han är i tjänst (på väg tillbaka till sin depå), har uniformen på sig samt har det förarkort med sig som trafikhuvudmannen har beslutat om.
Citera
2015-06-08, 15:48
Medlem
Yodawgimbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmilk
"Resor till och från arbetsplatsen räknas inte som arbetstid och då får man inte åka gratis. Däremot går det bra att efter sista passet resa tillbaka till depån där man har sin bil parkerad eller liknande, uppger presstjänsten."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/busschaufforer-ska-betala
Citera
2015-06-08, 15:52
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Hoppas att G4S har inga avtal med andra bussbolagen i Sverige. Annars gissar jag att det kan hända tråkiga saker när deras kontrollanter går ombord på bussarna för att se resenärernas färdbevis!
Vet inte vad du menar med tråkiga saker, men skulle något inträffa så lär det bli tråkigast för den som ställer till med dumheterna.
Oavsett vad man tycker om biljettkontrollanter, så har de ett jobb att sköta.
Man kan tycka vad man vill om funktionen, men bör respektera människan bakom uniformen om man får ett respektfullt bemötande tillbaka.
Citera
2015-06-08, 15:59
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
När det gäller G4S så verkar de ha personal i en klass för sig - De sämsta av de sämsta.

Finns exempel på t.ex. YouTube om dessa huliganer i uniform.

Men naturligtvis har G4S idag ett stort pr-problem som kommer ta flera
år att reparera. Kanske blir se tvungna att slopa vissa grenar av verksamheten,
typ biljettkontroller.
Citera
2015-06-08, 16:02
Medlem
Man ser NOLL kontrollanter - det är ju bra.
Citera
2015-06-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Han var på väg till Kvilledepån, inte Frihamnsdepån. Kvilledepån ligger borta vid Biltema ungefär.

Det är ju typ depåer överallt på varje sträcka.
Citera
2015-06-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Kan absolut inte allt, men svarar ändå!
Man får inte åka gratis i detta företags "egna bussar" bara för att man har uniformen på sig.
Är man inte i tjänst, så ska man betala för resan.

I detta fall får han åka gratis, då han är i tjänst (på väg tillbaka till sin depå), har uniformen på sig samt har det förarkort med sig som trafikhuvudmannen har beslutat om.

Okej. Skulle ändå vilja veta exakt vad som gäller. Jag tror det finns kryphål runt det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in