Resultat: Stängd på grund av missbruk
0%
röster
2015-06-08, 06:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Man har funnit installationer. Iraks regering har framfört oro över att ISIS tar över dessa anläggningar.
Min första reaktion är att slå ifrån mig den informationen direkt. Man startade ett helt krig för att leta efter kem-vapen men hittade ingenting. (Någon burk insektsgift gav visst positivt utslag.)
Att nu komma och säga att det finns installationer verkar inte trovärdigt.

Men det är bara min första reaktion. Fram med bevisen!

Bevis är ju också ofta svårvärderade. Har någon någorlunda vedertagen auktoritet, som ev. FN kunde vara, godtagit bevisen?
Citera
2015-06-08, 07:35
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Min första reaktion är att slå ifrån mig den informationen direkt. Man startade ett helt krig för att leta efter kem-vapen men hittade ingenting. (Någon burk insektsgift gav visst positivt utslag.)

Bevis är ju också ofta svårvärderade. Har någon någorlunda vedertagen auktoritet, som ev. FN kunde vara, godtagit bevisen?
Halabja. Kemiske Ali. Använd Google istället för attityd och åsikter.
Citera
2015-06-08, 07:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Halabja. Kemiske Ali. Använd Google istället för attityd och åsikter.
Jag citerade just Halabja från Wikipedia och svårigheter i värderingen.
Bevis om installationer bör ju vara från efter kriget 2003.
Citera
2015-06-08, 08:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag citerade just Halabja från Wikipedia och svårigheter i värderingen.
Bevis om installationer bör ju vara från efter kriget 2003.
Du får läsa mera. Det finns installationer kvar och det har diskuterats. Jag är säker på att du kan hitta det själv utan hjälp. Jag kan tipsa om två ord, chemical och iraq.
Citera
2015-06-08, 08:37
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du får läsa mera. Det finns installationer kvar och det har diskuterats. Jag är säker på att du kan hitta det själv utan hjälp. Jag kan tipsa om två ord, chemical och iraq.
Hmm.
Samma svar ("Du kan leta själv.") som när jag tidigare bad en annan medlem om länkar till de "oediterade" halshuggningsvideorna han menade fanns och som skulle visa hela det brutala förloppet.
Senast redigerad av wwr 2015-06-08 kl. 08:41.
Citera
2015-06-08, 08:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Hmm.
Samma svar ("Du kan leta själv.") som när jag tidigare bad en annan medlem om länkar till de "oediterade" halshuggningsvideorna han menade fanns och som skulle visa hela det brutala förloppet.
... om det inträffar ofta kan du fundera på vad du gör för fel. Du frågade om FN:
Isis seizes former chemical weapons plant in Iraq
Citat:
The Islamic State extremist group (Isis) has taken control of a vast former chemical weapons facility north-west of Baghdad, where 2,500 degraded chemical rockets filled decades ago with deadly nerve agent sarin or their remnants were stored along with other chemical warfare agents, Iraq has said in a letter circulated at the United Nations.
http://www.theguardian.com/world/2014/jul/09/isis-seizes-chemical-weapons-plant-muthanna-iraq

Report: ISIS Likely Using Saddam Hussein's Chemical Weapons
Citat:
The report was published two days prior to a New York Times report published Tuesday in which interviewees and an intelligence document show that United States and Iraqi troops encountered over 5,000 chemical warheads, aviation bombs and shells in Iraq from 2004 to 2011. The weapons are believed to be left behind from the rule of Saddam Hussein.
http://www.christianpost.com/news/report-isis-likely-using-saddam-husseins-chemical-weapons-128125/

Varför har du svårt finna fakta?
Citera
2015-06-08, 09:02
Medlem
recyclameras avatar
Citat:

vilket land ska gå ut med den informationen?
Citera
2015-06-08, 09:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
... om det inträffar ofta kan du fundera på vad du gör för fel. Du frågade om FN:
Isis seizes former chemical weapons plant in Iraq

http://www.theguardian.com/world/2014/jul/09/isis-seizes-chemical-weapons-plant-muthanna-iraq

Report: ISIS Likely Using Saddam Hussein's Chemical Weapons

http://www.christianpost.com/news/report-isis-likely-using-saddam-husseins-chemical-weapons-128125/

Varför har du svårt finna fakta?

Det du citerar strider ganska mycket mot Wikipedias uppfattning

Citat:
Despite being unable to get a new resolution authorizing force and citing section 3 of the Joint Resolution passed by the U.S. Congress,[9] President George W. Bush asserted peaceful measures could not disarm Iraq of the weapons he alleged it to have and launched a second Gulf War. Later U.S.-led inspections found out that Iraq had earlier ceased active WMD production and stockpiling. The report also found that Iraq had worked to covertly maintain the intellectual and physical capacity to produce WMDs and intended to restart production once sanctions were lifted.[10]

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Iraq_and_weapons_of_mass_destruction
Citera
2015-06-08, 10:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det du citerar strider ganska mycket mot Wikipedias uppfattning
Du svamlar så det blir pinsamt. Du får ha den här konversationen med de som förstört 5000 kemiska vapen i Irak och de som talar om risken att ISIS använder Saddams gamla kemvapenanläggningar.
Du kan börja med att översätta meningen du själv klistrade in till lämpligt språk så du förstår den:
"The report also found that Iraq had worked to covertly maintain the intellectual and physical capacity to produce WMDs and intended to restart production once sanctions were lifted."
Citera
2015-06-08, 11:27
Medlem
tigersaid86s avatar
Vad är det för kemvapen IS kan ha fått tag på ens?

Tyska uppfinningen Senapsgas? Klorin?
Jag känner bara till att klorin har använts.
Citera
2015-06-08, 12:08
Medlem
wwrs avatar
Citat:
The Islamic State extremist group (Isis) has taken control of a vast former chemical weapons facility north-west of Baghdad, where 2,500 degraded chemical rockets filled decades ago with deadly nerve agent sarin or their remnants were stored along with other chemical warfare agents, Iraq has said in a letter circulated at the United Nations.

Det här baseras alltså på ett brev som Iraks regering skrivit.

En fråga är vad man menar med "degraded". Är det ett ingrepp som tidigare gjorts för att göra kem-vapnet verkningslöst eller menar man att det blivit verkningslöst med tiden.

Att hitta 2500 raketer med kem-vapen strider alltså mot Wikipediareferensen som sagt att man inte hittat någon uppsamling av kem-vapen.

Jag antar att det man talar om är förstörda kem-vapen? Annars skulle ju Irak ha haft kem-vapen i besittning vilket väl ingen påstått.
Citera
2015-06-08, 12:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Vet inte varför du ens tar dig tid att svara honom. Han saknar dom mest grundläggande kunskaperna för att diskutera här inne samtidigt som han förväntar sig att man skall lägga ut allt svart eller vitt för honom. Det slutade precis precis likadant när jag diskuterade med honom, han börjar svamla om saker han inte begriper sig på helt enkelt. Läs på sen kom tillbaka om du vill bidra med något vettigt, annars kan du göra som många andra i denna konflikten, välj sida och svälj all propaganda dom matar dig med.
Jag har förstått vad han är och att det inte är något att lägga ner tid på. Han förstår inte ens texterna han själv länkar till.

Något nytt om oljefälten vid Baiji? Får se om ISIS försöker förstöra anläggningar innan de tvingas fly. Skulle vara intressant se karta över ISIS oljekranar och vilka de säljer till, är det turken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in