2015-06-07, 13:56
Medlem
Drar mig sakta ur tråden nu. Har följt den noga då jag tycker juridiken i händelsen är intressant. är förvånad att vår lagstiftning kan tolkas på så många sätt.

Innan jag ger mig på en gissning om hur det kommer att sluta så skulle jag vilja ta upp en sak som jag inte har sett tidigare i tråden.

Enligt uppgift så står busschauffören på hållplatsen vid Nils Erikssonplatsen (NE) och där står också kontrollanterna. Jag funderar på hur det kom sig att han hoppa på en buss som tog honom till Hjalmar Brantingsplatsen. (HB) För bussen är HB är första hållplatsen efter NB.

Om busschauffören i stället hade valt att åka spårvagn (från samma hållplats) samma väg så finns det en hållplats emellan NE och HB, Frihamnen. Från Frihamnen har han bara halva vägen att gå till depån i förhållande att gå från HB.

Mest logiskt hade dock vart att busschauffören hade tagit sextonbussen (mitt nick) från hållplatsen och åkt ända till depån.

Min gissning på upplösning är att kontrollanten blir åtalad för våld mot tjänsteman och olaga frihetsberövande.

Väktaren ser jag inte göra något olagligt däremot ganska mycket olämpligt.

Måste avsluta att ge de två poliser som kommer till platsen en eloge för deras sätt att hantera situationen. Pratade lungt ed mannen, hjälper mannen upp från marken och ta bort honom från hållplatsen där han legat helt förnedrad av G4S (dåvarande) personal
Senast redigerad av Sextonbussen 2015-06-07 kl. 14:00.
Citera
2015-06-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Antar att man kan se en manifestation som denna som ett försök att se till att det inte händer igen.
Ju mer uppmärksamhet det får destå hårdare blir pressen på kontrollanter att faktiskt bete sig okej. När det gäller väktare så ingår ju våldsanvändning i arbetsupgifterna ibland, så där kommer det alltid att finnas tillfällen då vissa anser att det är övervåld och andra inte. Och ibland kommer det vara övervåld och ibland inte. Men kontrollanter borde inte syssla med våldsutövning överhuvudtaget och om övervåld minskar från väktares sida är det ju klart positivt.
Ja men varför skall man då börja dra in rasism i det hela? Övervåldet i fråga är oförsvarligt men Västtrafik har hanterat det på ett föredömligt sätt. Nästa hållplats är rättsväsendet. Att dra ihop en demonstration i all ära, men att börja gorma om att Västtrafik har ännu mera att svara för och att det ligger rasism bakom gör det bara fånigt. Tror jag lämnar tråden också, likt föregående postare. Det kommer bara gå utför nu...
Citera
2015-06-07, 16:44
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Drar mig sakta ur tråden nu. Har följt den noga då jag tycker juridiken i händelsen är intressant. är förvånad att vår lagstiftning kan tolkas på så många sätt.

Innan jag ger mig på en gissning om hur det kommer att sluta så skulle jag vilja ta upp en sak som jag inte har sett tidigare i tråden.

Enligt uppgift så står busschauffören på hållplatsen vid Nils Erikssonplatsen (NE) och där står också kontrollanterna. Jag funderar på hur det kom sig att han hoppa på en buss som tog honom till Hjalmar Brantingsplatsen. (HB) För bussen är HB är första hållplatsen efter NB.

Om busschauffören i stället hade valt att åka spårvagn (från samma hållplats) samma väg så finns det en hållplats emellan NE och HB, Frihamnen. Från Frihamnen har han bara halva vägen att gå till depån i förhållande att gå från HB.

Mest logiskt hade dock vart att busschauffören hade tagit sextonbussen (mitt nick) från hållplatsen och åkt ända till depån.

Min gissning på upplösning är att kontrollanten blir åtalad för våld mot tjänsteman och olaga frihetsberövande.

Måste avsluta att ge de två poliser som kommer till platsen en eloge för deras sätt att hantera situationen. Pratade lungt ed mannen, hjälper mannen upp från marken och ta bort honom från hållplatsen där han legat helt förnedrad av G4S (dåvarande) personal

Intressant iakttagelse. Det kan alltså tolkas som att chauffören INTE gjorde sin berättigade resa till depå, utan istället en shoppingtur till Backaplan?

Fast han kanske tyckte det var trevligt med en kortare promenad. Fast han hade ju lika gärna kunnat gått över bron, det är inte särkilt långt. I vilket fall så är gångsträckorna inte så långa att något av alternativen är särskilt förvånande. Han tänkte väl att det går lika snabbt att promenera från HB som att vänta på nästa vagn/16-buss.

Läste kommentarer på fejsboksmanifestationen. Herregud så trött man blir. En stackare påpekar att om man inte gör som man blir tillsagd så hamnar man på marken, och sen kommer hela hen-vänstern med rasistkort och högafflar.
Citera
2015-06-07, 16:58
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Småkul med alla svagbegåvade väktare (och deras rövslickare) som gör inlägg
i tråden

Om man följer deras tafatta resonemang så är det minsann busschauffören
som är boven i dramat! Vilka arbetstider hade chauffören? Vad sade han?
Vad hände "innan" o.s.v. Alltså en form av perspektivförskjutning från de
värdelösa drägg som kallades biljettkontrollanter, och deras skrattretande
dåliga insats, till misstänkliggörande av chauffören.

Alla andra har fattat att Västtrafik inte vill ha med G4S och deras drägg
att göra i fortsättningen och klart och tydligt bekräftat att chauffören inte
har gjort något fel. På något sätt så har ändå biljettkontrollanterna gjort rätt!

Väktardrägg och deras supportrar är patetiska människor.

Givetvis är det busschaufförens fel från början till slut. Hade den lättkränkta negern gjort som han blivit tillsagd från första början hade vi sluppit denna händelse. Ett fel har begåtts från väktarens sida och det var när han stod och frågade om negerchauffören vill behålla sitt jobb, det är inte hans uppgift att ta en sådan diskussion. Ditt infantila inlägg vittnar om att du är en emotionellt störd person. Tar man en primitiv neger i försvar har man inte alla bestick i lådan.

/ Leif
Citera
2015-06-07, 17:37
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Givetvis är det busschaufförens fel från början till slut. Hade den lättkränkta negern gjort som han blivit tillsagd från första början hade vi sluppit denna händelse. Ett fel har begåtts från väktarens sida och det var när han stod och frågade om negerchauffören vill behålla sitt jobb, det är inte hans uppgift att ta en sådan diskussion. Ditt infantila inlägg vittnar om att du är en emotionellt störd person. Tar man en primitiv neger i försvar har man inte alla bestick i lådan.

/ Leif
Vad konstigt att väktarnas företag sparkas rätt ut, trots ett ingått avtal, samt att
chauffören får en offentligt ursäkt från företaget. Att notera är också att kvarvarande
företag (Securitas) förbereder sina kontrollanter för "det värsta". Deras popularitet
idag är på samma nivå som Blackwater Security.

Men det är klart; Inför din skarpa analys ovan så är det ju bara att böja sig.
Citera
2015-06-07, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen

Om jag kommer ihåg rätt, hade busschauffören kört den där bussen själv. Då är det ganska naturligt att han sitter kvar i bussen när han byter skift och pratar med den föraren som börjat sin arbetspass.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-07 kl. 18:48.
Citera
2015-06-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om jag kommer ihåg rätt, hade busschauffören kört den där bussen själv. Då är det ganska naturligt att han sitter kvar i bussen när han byter skift och pratar med den föraren som börjar sin arbetspass.

Ja det ter sig högst naturligt att han sitter kvar på bussen om han har kört de tidigare.
Citera
2015-06-07, 18:28
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vad konstigt att väktarnas företag sparkas rätt ut, trots ett ingått avtal, samt att
chauffören får en offentligt ursäkt från företaget. Att notera är också att kvarvarande
företag (Securitas) förbereder sina kontrollanter för "det värsta". Deras popularitet
idag är på samma nivå som Blackwater Security.

Men det är klart; Inför din skarpa analys ovan så är det ju bara att böja sig.

Fullt förståeligt från Securitas håll, då företaget fått allvarliga hot riktade mot sin personal. Inte enbart personal som jobbar i kollektivtrafiken, utan även hot riktade mot deras väktare och ordningsvakter som berör annan verksamhet. Dessa hot kommer från vänstervridna stenkastare som du. Ursäkten från VT är ett spel för galleriorna, politik, affärer något ett dumhuvud som inte förstår dig på.

Jag står som tidigare fast vid att väktaren borde knipit igen i väntan på överlämnandet till polis. Nu vet jag inte hur lång erfarenhet berörd väktare har från verksamhet där grip kan bli aktuellt, för det sker många situationer dagligen, året om där väktare och ordningsvakter griper och sedan överlämnar personerna till oss inom polisen, alltså inget konstigt med det. Felet han gör är att flera gånger fråga ifall chauffören vill behålla sitt jobb.

/ Leif
Citera
2015-06-07, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kitilop
Tror ni att det är SW som sitter på busschauffören i detta klippet? Helt fel! SW står i bakgrunden med grön tröja och svarta byxor, sätter sig i bilen en kort stund och är sedan ute igen....

http://youtu.be/t1vbq146FWM
Det bör väl vara hon som kommer med sårsprit efter att handgemänget ägt rum.

Vad är det för fullblodsidiot som hängt ut fel person? Flashback som sämst.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-06-07 kl. 19:09.
Citera
2015-06-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Fullt förståeligt från Securitas håll, då företaget fått allvarliga hot riktade mot sin personal. Inte enbart personal som jobbar i kollektivtrafiken, utan även hot riktade mot deras väktare och ordningsvakter som berör annan verksamhet. Dessa hot kommer från vänstervridna stenkastare som du. Ursäkten från VT är ett spel för galleriorna, politik, affärer något ett dumhuvud som inte förstår dig på.

Jag står som tidigare fast vid att väktaren borde knipit igen i väntan på överlämnandet till polis. Nu vet jag inte hur lång erfarenhet berörd väktare har från verksamhet där grip kan bli aktuellt, för det sker många situationer dagligen, året om där väktare och ordningsvakter griper och sedan överlämnar personerna till oss inom polisen, alltså inget konstigt med det. Felet han gör är att flera gånger fråga ifall chauffören vill behålla sitt jobb.

/ Leif
Vad fan har Securitas (aka detektivbyrån Tre Lingon) med det här att göra?

/Mildred
Citera
2015-06-07, 19:25
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad fan har Securitas (aka detektivbyrån Tre Lingon) med det här att göra?

/Mildred

Securitas, som nu enda kvarvarande underentreprenör inom kontrollantverksamheten, lär ut överlevnadsstrategier till sin personal. De vill lindra resultatet av G4S agerande på dem själva. Det var inte svårt att läsa bara några få sidor tillbaka.

Tack på förhand
/Stefan
Citera
2015-06-07, 19:47
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitilop
Tror ni att det är SW som sitter på busschauffören i detta klippet? Helt fel! SW står i bakgrunden med grön tröja och svarta byxor, sätter sig i bilen en kort stund och är sedan ute igen....
http://youtu.be/t1vbq146FWM
Jag hoppas att din information är korrekt, då helt annan info finns både ute på nätet samt i tråden?
Ibland undrar man vilken info som är fakta och vad som är rykten.

För att stilla min nyfikenhet passade jag på att kika på några av dina 20-tal inlägg på FB.
I tråden "FB: Man misshandlad med skateboard - Stenungsund 24/8 - 13" hittade jag det här starkt kritiska inlägget emot rykten, samt det här
svarsinlägget ifrån dig.

För SW skull måste det känns bättre ifall din info stämmer. Samtidigt kan hon glädjas åt att viss info (fått via PM) om andra händelser inte har publicerats i tråden.
Jag hoppas att hon hittar något mer passande arbete i framtiden.
Utfallet av den förmodade rättsliga prövningen blir intressant, då alla kort i så fall lär läggas på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in