2015-07-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nope... Det har framkommit några gånger om i tråden. Vad är det du hakat upp dig på? Att jag anser att saker och ting kan skötas snyggare? Anser du att jag har fel då jag påtalar att polis och OV enligt lag ska skapa så lite uppmärksamhet som möjligt vid ingripanden, eller irriterar du dig på att jag lyfter fram att även väktare och biljettkontrollanter bör arbeta efter denna devis?
Nej jag undrade bara om det var så att jag missat nåt. Jag har inte lusläst tråden ska jag erkänna.
Citera
2015-07-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag undrade bara om det var så att jag missat nåt. Jag har inte lusläst tråden ska jag erkänna.

I någon av filmerna från den aktuella händelsen får man se hur två polismän kommer till platsen och "tar över" situationen,

Skillnaden i bemötande till busschauffören från polismännen i relation till väktaren och kontrollanten är natt och dag. All heder till polismännen som började med att lyfta upp busschauffören från marken, få av honom handbojorna och ta bort från platsen där han hade förnedrats är ett skolexempel på hur man hanterar en dylik situation. All heder till de polismän som kom till platsen och befriade busschauffören från två ytterst olämpliga yrkesmän (väktare och kontrollant)
Citera
2015-07-12, 10:51
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
I någon av filmerna från den aktuella händelsen får man se hur två polismän kommer till platsen och "tar över" situationen,

Skillnaden i bemötande till busschauffören från polismännen i relation till väktaren och kontrollanten är natt och dag. All heder till polismännen som började med att lyfta upp busschauffören från marken, få av honom handbojorna och ta bort från platsen där han hade förnedrats är ett skolexempel på hur man hanterar en dylik situation. All heder till de polismän som kom till platsen och befriade busschauffören från två ytterst olämpliga yrkesmän (väktare och kontrollant)

Det är en väldig skillnad att komma som "tvåa" in i en adrenalinstinn situation. Det är mycket "enkel" psykologisk konflikthantering.

Vad har hänt för övrigt? Har inte följt tråden. Kommit ut några förundersökningar? Avskedade väktare/chaffisar? Övervakningsfilmer?
Citera
2015-07-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen

Ja polisen skötte sig bra.
Citera
2015-07-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är en väldig skillnad att komma som "tvåa" in i en adrenalinstinn situation. Det är mycket "enkel" psykologisk konflikthantering.

Vad har hänt för övrigt? Har inte följt tråden. Kommit ut några förundersökningar? Avskedade väktare/chaffisar? Övervakningsfilmer?

Jag har ingen fakta kunskap om vad som har hänt i ärendet. Västtrafik har enligt massmedia sagt upp avtalet med G4S med hänvisning till att G4S inte har uppträtt på ett sätt som är avtalat.

De rykten som har vart i tråden är att väktaren och kontrollanten är avstängda/förflyttade från sina tjänster under pågående förundersökning.

Tror att både väktaren och kontrollanten och busschauffören har anmält om våld mot tjänsteman. (om det är så att busschauffören är i tjänst när händelsen inträffar så kan man utgå från att väktaren och kontrollanten ligger illa till)

Ryktet säger även att busschauffören har gjort anmälan om olaga frihetsberövande och försök till "olaga bortförande"

Återstå att se vad som händer när FUPEN är klar ch åtal väcks
Citera
2015-07-14, 14:18
Medlem
UT64s avatar
Förundersökning mot en av kontrollanterna

Ur GP idag:

Citat:
I den anmälan som polisen nu börjat arbeta med står bland annat:

"Kontrollanten uppträder aggressivt. När målsäganden ska gå ur bussen för att vänta på polisen knuffar kontrollanten ner honom och tar struptag. Han brottas ner av tre kontrollanter. Huvudet trycks mot marken. En arm kopplas runt halsen och en över tummen. Mannen får svårt att andas".

- Utredning pågår och den innehåller i nuläget en person misstänkt föär misshandel. De betyder dock inte att andra inblandade skulle vara avskrivna, säger Anneli Ahlgren, förundersökningsledare vid Citypolisen i Göteborg.

Efter incidenten avbröt Västtrafik hastigt avtalet med G4S.

Bolaget stod för endast en mindre del av de upphandlade biljettkontrollerna. Securitas ansvarar för huvuddelen.
Citera
2015-07-15, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

Ur GP idag:

Som vanligt ett luddigt svar från åklagare och polis (tur att de inte är raka för vad skulle vi spekulera om då)

Om jag tolkar rätt så är det det fastställt att chauffören var på väg till depån för att avsluta sitt arbetspass och då tror jag att det kommer att komma fler åtalpunkter mot både kontrollant och dessutom mot väktaren
Citera
2015-07-15, 10:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

Ur GP idag:

Här är länken för alla som själva vill läsa GP:s artikel:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2776133-bussbraket-polisen-utreder-en-av-kontrollanterna
Citera
2015-07-15, 23:45
Medlem
Som jag tidigt skrev i tråden: Kontrollanterna åker på våld mot tjänsteman.

Dagsböter som straff.
Citera
2015-07-16, 02:14
Medlem
Spionorganisations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Som jag tidigt skrev i tråden: Kontrollanterna åker på våld mot tjänsteman.

Dagsböter som straff.

Kontrollanterna kommer frias. Utredningen läggs ner med motivering att ingen kan antas ha begått något brott. Tror jag kommer hända.
Citera
2015-08-18, 18:48
Medlem
Bjurras avatar
Räknas en busschafför verkligen som tjänsteman?
Citera
2015-08-18, 18:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Räknas en busschafför verkligen som tjänsteman?
Jag är ingen jurist men på wiki står:
Citat:
Några yrken som åtnjuter tjänstemannaskydd är poliser, tulltjänstemän, ordningsvakter, väktare, taxichaufförer, trafiktjänstemän (exempelvis tågvärdar, biljettkontrollanter och busschaufförer) och socialarbetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in