2015-06-07, 15:54
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Det är inte att hitta läsare som är deras problem.
Det är att hitta en modell för att få läsarna att betala för sig som är problemet.
Jag är själv en av dem som varken köper kvällstidningar eller prenumererar på en morgontidning längre. Och jag är ändå en stor konsument av medier.

Ja, men vad jag menar är att det inte skulle spela någon roll om tex AB skulle ha 5 miljoner "läsare" om de flesta bara läser någon enstaka rubrik och sedan klickar ner. Då blir det ju meningslöst att annonsera i tidningen och därmed försvinner den enda intäkt man har när folk inte har viljan att betala för innehållet.
Citera
2015-06-07, 16:00
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Om du ni "erkänner villigt" att du inte har en aning om hur en svensk journalist arbetar, hur kan du då uttala dig om saken?
Läs mitt inlägg igen. Jag sa att jag erkände att jag aldrig följt med en journalist medan den arbetat, det betyder inte att jag inte har någon aning om hur de arbetar.

Men eftersom du själv också uttalar dig om saken så måste ju det, med din egen logik, betyda att du sitter inne med kunskaper om hur det dagliga arbetet ser ut för en journalist. Så jag ber dig igen, berätta för oss i tråden hur en vanlig arbetsdag ser ut för en svensk journalist.
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Väldigt vanligt.

Det låter som att du bara läser Aftonbladet.
Då kanske du kan länka till några av alla dessa grävande reportage som svenska journalister utfört de senaste åren?

Du kan väl också vara hygglig och ge några exempel på svenska nyhetstidningar som levererar kvalitetsjournalistik, eftersom du antyder att de finns om man är villig att läsa annat än Aftonbladet.
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2015-06-07 kl. 16:03.
Citera
2015-06-07, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ja, men vad jag menar är att det inte skulle spela någon roll om tex AB skulle ha 5 miljoner "läsare" om de flesta bara läser någon enstaka rubrik och sedan klickar ner. Då blir det ju meningslöst att annonsera i tidningen och därmed försvinner den enda intäkt man har när folk inte har viljan att betala för innehållet.
Nu har jag inte någon insyn om hur de arbetar på Aftonbladets annonsavdelning, men rimligtvis har mediesäljarna mer detaljerad information om räckviddstatistiken tillgänglig just för att de kan få sådana här frågor av annonsköpare.
Men ok, du har rätt i det räckviddsmått som presenteras inte innehåller mer ingående uppgifter om hur mediematerialet konsumeras.
Citera
2015-06-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Läs mitt inlägg igen. Jag sa att jag erkände att jag aldrig följt med en journalist medan den arbetat, det betyder inte att jag inte har någon aning om hur de arbetar.

Men eftersom du själv också uttalar dig om saken så måste ju det, med din egen logik, betyda att du sitter inne med kunskaper om hur det dagliga arbetet ser ut för en journalist. Så jag ber dig igen, berätta för oss i tråden hur en vanlig arbetsdag ser ut för en svensk journalist.

Då kanske du kan länka till några av alla dessa grävande reportage som svenska journalister utfört de senaste åren?

Du kan väl också vara hygglig och ge några exempel på svenska nyhetstidningar som levererar kvalitetsjournalistik, eftersom du antyder att de finns om man är villig att läsa annat ä Aftonbladet.

Nuon-affären, till exempel (SvD). Eller bevakninen av de skenande kostnaderna för nya Karolinska (främst DN) - där politikerna gång på gång har ertappats med bralloena nere, med vad som i praktiken är rena lögner. Inget av dessa två scoop/ämnen hade varit möjligt att gräva fram för Nisse från Hökarängen med en blogg, eller ens för en lokal blogg sponsrad av någon halvstor kommun.

Vi kan börja där, det finns många andra.
Citera
2015-06-07, 16:10
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Hur vanligt är det att tunga, betydande egna nyheter grävs fram av MSM då?

Huvudargumentet från apologeterna för att bevara den nuvarande ordningen tycks vara att endast gammelmedia klarar av att göra gräv och dra fram skandaler i ljuset. Men hur mycket sådant sysslar de med egentligen? Av allt att döma så sitter en genomsnittlig svensk journalist instängd på sin redaktion dagarna i ända och copypastar TT-nyheter, översätter artiklar från utländska publikationer och surfar webben efter roliga kattklipp.

Tja bara för att ta några som dyker upp i mitt huvud på raken Quick-skandalen, mutkulturen i Göteborg, Sca-skandalen, Rom-registret i Skåne.

Men du misstar dig om du tror att journalisterna ständigt skulle arbeta med gräv för att avslöja konspirationer. Visst är det en del av arbetet men det handlar lika mycket om att berätta och analysera om betydligt vardagliga saker som vad som händer vid en grexit, finns det enbostadbubbla,
vad innebär 10 stycken prickningar av KU för regeringen vad gör folk på sommaren, hur många åker utomlands, varför sjunker Pisaresultaten, speglar Pisa Verkligheten etc. Dessutom är väl TT-journalister, journalister.

Sedan är det alltid lika kul att konstatera alternativentusiasternas fixering vid aftonbladet som dom verkar följa slaviskt trots att dom alltid länkar med unvis för att dölja att dom är trogna läsare. För det är kvällstidningarna som är fixerade vid kattklippen något som verkar dra många tills sajten

Men bara för skojs skull nämn något viktigt som "alternativmedia" publicerat som ett resultat av eget arbete, bortsett från att någon vaktmästare på någon tingsrätt konstaterat att någon som heter Ahmed häktades för våldtäkt och rapporterat till avpixlat
Citera
2015-06-07, 16:11
Medlem
Citat:

Just för arbetet som journalist på kvällstidningar rekommenderar jag Bengt Michaneks "Murvel".
Men den genomsnittlige journalisten jobbar inte på en kvällstidning, utan jobbar troligen med lokala nyheter. Och att gå igenom vad som händer på en lokaltidning för dig har jag varken tid eller lust med.
Edit: Jag vill bara tillägga att dessa lokala journalister hittar mycket egna nyheter för att de kollar upp diarier som ingen annan kollar i. En nog så viktig demokratisk uppgift som hotas av de ständiga nedskärningarna.
Senast redigerad av Sguelaiche 2015-06-07 kl. 16:13.
Citera
2015-06-07, 16:27
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
attalos skriver ju uttryckligen att FT inte utfört något eget journalistiskt arbete.
Till skillnad mot indiska våldtäkter t.ex. Dessa måste enligt svensk MSM ha en alldeles enorm påverkan på det svenska samhället.

Otydlig kommentar från mig, i båda fallen återgavs pressmeddelanden något som inte kräver någonting. När det publiceras säger inte heller något om det rör sig om några timmars fördröjning men såväl independent som guardian hade betydligt mer bearbetad information. Och min poäng är att msm är betydligt bättre på att ta fram eget material som t.ex fördjupning. men det är självfallet inte nödvändigt till allt om publiceras.

Beträffande de indiska våldtäkterna så är det självfallet en helt korrekt journalistisk bedömning eftersom de publicerats i en mängd media över hela världen inte pga av våldtäkterna i sig utan på grund av det konsekkvenser dom fått med jättedemonstrationer debatt om kvinnosyn mm

Citat:
Du kan väl också vara hygglig och ge några exempel på svenska nyhetstidningar som levererar kvalitetsjournalistik, eftersom du antyder att de finns om man är villig att läsa annat än Aftonbladet.
Du får nog leta rätt på det själv eftersom det kan bara du avgöra vad som du anser är kvalité och väsentlig. Men det är väl enkelt börja med de stora tidningarna eller lokaltidningen där du bor.

Citat:
Nu har jag inte någon insyn om hur de arbetar på Aftonbladets annonsavdelning, men rimligtvis har mediesäljarna mer detaljerad information om räckviddstatistiken tillgänglig just för att de kan få sådana här frågor av annonsköpare.
Men ok, du har rätt i det räckviddsmått som presenteras inte innehåller mer ingående uppgifter om hur mediematerialet konsumeras.

Dom har självfallet statistik på allt vilka besökare per underavdelning klickfrekvens för olika banners mm t.ex vecka 22 stannade en besökare 8, 37 minuter i snitt per besök
Citera
2015-06-07, 16:39
Medlem
Orkos avatar
Citat:

Varsågod.

Camilla Ziedorn, "Lögnen om barnen", TV4 Kalla Fakta

Michael Verdicchio och Sandy Hansson, "Hemtjänstbluffen", SVT Västnytt

Sofia Boo och Markus Alfredsson, "Lyxhotell och tvångsinjektioner", SR Kaliber

Tomas Magnusson och Kina Pohjan, "Ung tjej sökes", P4 Uppland Sveriges Radio

Torbjörn Isacson och Andreas Cervenka, "Näringslivets högtflygande direktörer", Svenska Dagbladet

Gusten Holm, "Nazisterna som gick fria", Upsala Nya Tidning

Josephine Freje och Julija Sidner, "Psykbryt", Tidningen Faktum

Jens B Nordström, "Saabs sista strid - den osannolika historien om Sveriges största konkurs"

Tina Enström, Jenny Widell och Ulf Persson, "Vägen till fas 3", SVT Östnytt

Kristina Lagerström och Johan Zachrisson Winberg, "Skolfesten" och "Skolmarknaden", SVT Nyheter

Anneli Megner Arn, "Missförhållanden mörkas i äldrevården", TV4Nyheterna Stockholm

Daniel Velasco, "Nora - Den fastspända flickan", SR P1 Dokumentär

Baris Kayhan, "Panaxiahärvan fortsättningen/AIK-spåret", Sveriges Radio Stockholm

Kristoffer Örstadius, "Skolgranskning", Dagens Nyheter

Jani Pirttisalo, "Kommunvillorna", Mitt i Huddinge

Helena Gunnarsson, Mira Hjort, Pernilla Josefsson och Christina Swahn, "Så dumpades villkoren i hemtjänsten", Kommunalarbetaren

Dan Josefsson, Mannen som slutade ljuga - berättelsen om Sture Bergwall och kvinnan som skapade Thomas Quick, Lind & Co förlag

Martin Fredriksson, Mathias Wåg, My Vingren, Carl Tullgren, Måns Nilsson och Loan Sundman, Christian Holmén och David Baas, "Avpixlat avpixlade", Researchgruppen och Expressen

Sven Bergman, Joachim Dyfvermark och Fredrik Laurin, "TeliaSonera", SVT Uppdrag Granskning Kicki Hultin "Assistans - klipp värt miljarder", SVT Västnytt

Daniel Öhman och Bo Göran Bodin, "Saudiaffären", Sveriges Radio Ekot

Johanna Sjöqvist och Paloma Vangpreecha, "Fusk i bemanningsbranschen", P4 Radio Stockholm

Mattias Carlsson, "Slöseriet med skattepengar", Dagens Nyheter

Joakim Andersson och Lars Andreasson, "Männen som gick upp i rök", Helsingborgs Dagblad

Matilda Uusijärvi Ek, "Den dolda ojämställdheten", Kommunalarbetaren

Hannes Råstam, Fallet Thomas Quick: att skapa en seriemördare, Ordfront förlag

David Baas och Christian Holmén, "SD-skandalen", Expressen

Erik Palm, ”Vi gav dom vår pappa”, SVT Dokument Inifrån

Hanna Nyberg, Rune Bergström, ”Järnvägsmiljonerna”, SVT Västnytt

Bo-Göran Bodin, ”Terrorhotet mot Göteborg”, Ekot Sveriges Radio

Pernilla Arvidsson, Rebecka Montelius, ”Kitas”, SR Jönköping Sveriges Radio

Jan Almgren, Jonas Fröberg, Ola Wong, ”Invest Sweden”, Svenska Dagbladet

Linda Danhall, Lotta Nilsson, "Outokumpu", Norrländska Socialdemokraten

Monica Kleja, ”Bergmans DNA”, Ny Teknik

Mikael Holmström, ”Den dolda alliansen”, Atlantis Bokförlag

Johanna Bäckström Lerneby, Linda Larsson Kakuli, Peter Bagge, Mikael Pettersson, "Fas 3-sajten", SVT

Nils Hanson, Janne Josefsson, ”Korruptionen i Göteborg”, SVT Uppdrag Granskning

Johanna Bäckström Lerneby, ”Familjehemsbluffen”, SVT Västnytt

Bo-Göran Bodin, ”Fallet Johan”, Ekot Sveriges Radio

Kina Pohjanen, Alexander Gagliano, ”När polisen är den misstänkta”, P4 Uppland Sveriges Radio

Carolina Neurath, Jacob Bursell, ”Revisorerna”, Svenska Dagbladet

Lena Tegström, Bo Torbjörn Ek, "Förmyndarna", Norrländska Socialdemokraten

Anna Wallenlind Nuvunga, ”Västkustfamiljen”, Faktum

Kerstin Lundell, ”Affärer i blod och olja”, Ordfront

Hannes Råstam, "Thomas Quick – att skapa en seriemördare", SVT Dokument Inifrån

Sophia Djiobaridis, "Allmänhetens bana blev kassako för elitklubb", SVT Västnytt

Daniel Öhman, Malin Olofsson, "Grisindustrin", SR Ekot

Andreas Hedfors, "Avslöjandet Marianne Samuelsson", SR P4 Gotland

Mikael Ölander, Mikael Hylin, "Jan Guillou och KGB", Expressen

Lotta Lindqvist, "Byggeboaffären", Östran

Marcus Derland, Elinor Torp, Marie Edholm, "Återvinnings-industrin", Dagens Arbete

Lena Sundström, "Världens lyckligaste folk", Leopard Förlag

Alexandra Hernadi, Tobias Olsson, Kristian Lindquist, ”Kommunala biståndsprojekt”, Svd.se

Agneta Bernárdzon, Karin Jonsson, "Sista vilan", SVT Uppdrag Granskning

Anna Jaktén, Bo-Göran Bodin, Sanna Klinghoffer, "I statens förvar", SR Kaliber/SR Ekot

Petra Haupt, Håkan Svensson (frilans), "MVG-fabriken Procivitas", SR Radio Malmöhus

Jens Mikkelsen, Johan Wessman, "HSB:s gräddfil", Sydsvenska Dagbladet

Mathias Ståhle, "Avhopparna", Eskilstuna-Kuriren

Anna Tiberg, Marie Edholm, Mikael Färnbo, Marcus Johansson, "Vita dukar – svart tvätt", Dagens Arbete

Ingrid Carlberg, "Pillret", Norstedts

Magnus Svenungsson, Pelle Westman, Mattias Jansson, "It's not my business” – om svartjobb på hamburger-restauranger", SVT Uppdrag Granskning

Sophia Djiobaridis, Anna Jaktén (P1:s Kaliber), Teddy Paunkoski, "Baggershus-skandalen", SVT Västnytt

Daniel Öhman, "Ericssons agenter", SR Ekot

Alexander Gagliano, "Forskningslögnen i Uppsala", SR Uppland

Christian Holmén, Mikael Ölander, Leo Lagercrantz, "Brillo-boxarna", Expressen

Emma Johansson, Lars Andreasson, "Invandrare diskrimineras av bostadsrätts-föreningar", Helsingborgs Dagblad

David Qviström, "Svenska kyrkans dolda sponsring", Kyrkans Tidning

Isabella Lövin, "Tyst hav", Ordfront Förlag

Erik Sandberg, "Snällfällan", Dokument Inifrån SVT

Frida Björk, Magnus Persson, "Konsekvenser av Gudrun", Västnytt SVT

Anna Jaktén, "Beställningsjobb", Kaliber SR

Jonas Alsgren, Alexander Gagliano, "Kriminalvården", Radio Uppland

Christian Holmén, Mikael Ölander, Cecilia Garme, Tomas Carlsson, Peter Thunborg, Johan Wallqvist, "Boreliusaffären", Expressen

Malin Öhrlund, Torkel Omnell, "Obol-affären", Norrbottens-Kuriren

Annelie Östlund, Per Agerman, "Alexander Richards-affären", Affärsvärlden,

Evin Rubar, "Könskriget II", Dokument inifrån, SVT

Daniel Velasco, "Inbrottsbluffen", SR P1

Johannes Rosendahl, "Skolskjutsar", SR Dalarna

Dan Ivarsson, Jens Mikkelsen, Andreas Persson, Olof Westerberg, "MKB:s svarta lista", Sydsvenskan

Birgitta Folenius, Karin Pilkvist, "Örebros besparingar", Nerikes Allehanda
Christian Holmén och Dick Sundevall, "Tre bröder", Ordfront

Sven Bergman, Fredrik Laurin och Joachim Dyfvermark, TV4, Kalla Fakta "Det brutna löftet"

Bo-Göran Bodin och Daniel Velasco, SR, Ekot, "Riksdags-ledamöternas ersättningar"

Håkan Svensson och Tor Danielsson, SR Radio Kristianstad, "Äldrevården"

Knut Kainz Rognerud, Dagens Nyheter, "Johansson-Visborgs stiftelse"

Annica Jönsson, Robert Owen och Bosse Vikingson, Smålandsposten, "Vision Värendsvallen"

Janne Josefsson och Lars-Göran Svensson, Uppdrag Granskning SVT "Kommunalstrejken".

Evin Rubar, Dokument inifrån SVT, "I skolans våld".

Magnus Svenungsson och Tomas Lindblom, Västnytt SVT, "ABF lurar EU"

Nuri Kino,Jenny Nordberg och Margita Boström, Ekot SR, "Tolkar och spioner".

Ulla Danné och Björn Hygstedt, Svenska Dagbladet, artikelserierna "ÖB" och "Stockholms Lokaltrafik".

Lars Andreasson, Suzanne Holmberg och Christer Åkerlund, Helsingborgs Dagblad, "Brunnshotellet".

Janne Josefsson och Lars-Göran Svensson, SVT, "Valstugor"

Sandra Foresti och Matilda Uusijärvi, SR Grävredaktionen, "Kriminalvården, från vård och återanpassning till högre staket och insatsstyrkor"

Nuri Kino, frilans, "Flyktingbarnen"

Eva Burman, Lena Michanek, Mathias Ståhle, Eskilstuna-Kuriren, "Sveket mot de unga/Unga missbrukare"

Bengt Bergsmark, Kommunalarbetaren, "Valet 2002"

Gellert Tamas, "Lasermannen", Ordfront Förlag

Janne Josefsson och Hannes Råstam, Uppdrag Granskning, "Göteborgskravallerna"

Ylva Mårtens och Katti Björklund, Barnen och Tendens, SR, inslagen "Omhändertagna barn".

Peder Svensson, GP, "Svarta Rådgivare".

Matti Stenrosen, Kristianstadsbladet, för artikeln "Aktiebolaget Kristianstadsbyggen".

Stellan Björk och Karl von Schulzenheim, Affärsvärlden, "Stenbeck och hans imperium"

Johanne Hildebrandt, "Blackout", Dagens Nyheter

Johan Brånstad och Hannes Råstam, Striptease SVT, "I gravplundrarnas spår"

Sören Granath och Bengt Skött, SR, "Sportens skulder"

Erik Magnusson och Olle Lönnaeus, Sydsvenska Dagbladet, "Människosmuggling"

Wolfgang Hansson och Nuri Kino, Aftonbladet, "Människosmuggling"

Ragnar Järhult, Smålandsposten, reportaget "Kyrkhult"

Fredrik Laurin och Leif Holmkvist, Resumé, "OS och Stenhammar"

Kaa Eneberg, "Tvingade till tystnad", Hjalmarson och Högberg Förlag

Fredrik Undevik och Linda Kakuli, Striptease, reportaget "Värstingvården"

Bosse Lindquist, SR Dokumentär, "Pnohm Pehn"

Björn Hygstedt och Erik Sidenbladh, Svenska Dagbladet, "Vården av psykiskt sjuka brottslingar"

Håkan Edvardsson, Falu-Kuriren, "Makten över orden"

Dan Josefsson, ETC, reportaget "Aftonbladets förlorade heder".

Per Lindeberg, "Döden är en man", Fischer & Co.

Johan Brånstad, Hannes Råstam, Striptease, SVT, reportaget "Svenska vapen".

Björn Häger och Daniel Värjö, SR Ekot, "KK-stiftelsen".

Olle Lönnaeus, Erik Magnusson, Sydsvenska Dagbladet, "Malmös val".

Caspar Opitz, Mikael Sönne, Håkan Wasén, artikelserien "Affärsmannen Albert Walther"

Marianne Spanner, Striptease, SVT, "Elisabeth"

Göran Elgemyr och Sven-Fredrik Hedin, SR Studio Ett i samarbete med DN:s Kulturredaktion, "Naziguldet".

Pia Skagermark och Ola Sigvardsson, DN, "Skolan och marknadshyrorna"

Janne Stenström, Norrköpings Tidningar, "Ingen konkurrens på kross"

Gunnar Wall, "Mörkläggning - Statsmakten och Palmemordet", Bokförlaget Kärret.
Citera
2015-06-07, 16:42
Medlem
Orkos avatar
Citat:

Jag gillar till exempel SvD, SVT, P1 och Filter. Om man är intresserad av lokaljournalistik, vilket jag inte är, så finns det garanterat mycket bra där också.
Citera
2015-06-07, 16:53
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men bara för skojs skull nämn något viktigt som "alternativmedia" publicerat som ett resultat av eget arbete, bortsett från att någon vaktmästare på någon tingsrätt konstaterat att någon som heter Ahmed häktades för våldtäkt och rapporterat till avpixlat
Erkänner att det är magert där, det enda jag kan komma på är Henrik Arnstads lögner om sin utbildning: http://www.friatider.se/dns-henrik-arnstad-ljuger-om-sin-historia

Men jag läser inte alternativmedia regelbundet så det kan hända att jag har missat något. Räknar man Flashback som alternativmedia kan man ju ta med avslöjandet om Terje Hellesös bildmanipulationer och scoopet om våldtäkterna i Bjästa också.
Citera
2015-06-07, 16:58
Medlem
gubbroras avatar
Tack båda stämmer och flashbacks insats blev vederbörligen uppmärksammad. Den gode Arnstad är dock en högt marginell figur så även om det var bra var det inte så viktigt. Men vill man ha god journalistik så är det nog så att "alternativmedia" främst driva av att bekräfta läsarnas fördomar snarare än att göra egen journalistik.
Citera
2015-06-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
[lång lista]

Den där listan slog mig direkt som en litteraturlista. Och en del av posterna är ju också böcker.

Vilket fick mig att tänka på att framtidens grävande journalistik kanske kommer att bedrivas i bokform. Det funkar givetvis inte till allt, en del journalistiskt arbete kommer alltid att kräva en skyndsamhet som böcker (inte ens e-böcker) inte kan erbjuda. Men mycket annat kan lika gärna publiceras i form av en bok snarare än en artikelserie.

För skribenterna finns det klara fördelar med att skriva böcker istället för artiklar. Framförallt att de kan stärka sitt eget varumärke snarare än en tidning/tidskrifts. Men också för att en bok kan förväntas få större genomslag och leda till följdeffekter i form av betalda föreläsningar och annat som författare tjänar sina pengar på nuförtiden.

För media finns väl inga direkta fördelar. Men de skulle fortfarande kunna recensera och rapportera om de grävande böckerna och göra sitt samhällsupplysande värv. Med den diskutabla fördelen att de skulle göra det med väldigt mycket lägre fasta kostnader eftersom de skulle vara reducerade till rena nyhetsaggregatorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in