2015-06-07, 14:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men uppenbarligen så ligger det inget som helst arbete bakom Fria tiders publicering.
Ej heller bakom SVT's publicering.
Citera
2015-06-07, 14:55
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jag tror det är ett felaktigt antagande att gammelmedia måste ersättas med något nytt för att dö. Folk i allmänhet tycks allt mer imbecilla och har slutat att bry sig i nyheter överhuvudtaget. Kanske har jag fel men så ser det iallafall ut från min horisont.

Till del kan du ha rätt i att folk bryr sig allt mindre och blir allt enfaldigare och söker sig främst till likasinnade för att få sina illa genomtänkta och illa verklighetsförankrade fördomar bekräftade
Citera
2015-06-07, 15:06
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ej heller bakom SVT's publicering.

Helt rätt, men gammelmedia the guardian och independent hade betydligt mer. En snabbkoll på några andra svenska sajter visade att det knappast var en uppmärksammad händelse så det verkar som en riktig bedömning av SvT ( och fria tider).
Citera
2015-06-07, 15:28
Medlem
Det är mycket ovanligt i Sverige att tunga, betydande egna nyheter grävs fram av bloggare och så. Att stora tidnngar som DN ibland bluffar eller är selektiva med vad de skriver bestrider jag inte alls, men det där feta scoopet som tas fram av en medborgarjournalist på egen hand är mycket ovanligt. När tre av Reinfeldts färska statsråd drogs in i en virvel av fiffel och mycket ofördelaktiga historier - och deras egen virriga respons på det som kom fram - bara några dagar efter att de hade utsetts hösten 2006, så var det en fristående bloggare, Magnus Ljungquist, som grävde fram de viktigaste delarna, som "ledde drevet" (han hade visserligen kopplingar till (s) men han gjorde sitt grävarbete och bloggande helt på fritiden, av egen fri vilja och utan ersättning).

Då snackades det mycket om att det var det första stora exemplet på tung medborgarjournalistik i modern tid i Sverige,med en blogg som plattform, men sedan dess har vi sett väldigt få exempel på egna scoop i närheten av den klassen från svenska bloggare. Det säger något om hur mycket pengar, kunnande och känsla för publicistik som kan krävas för att gräva fram en sådan story, eller för att hålla igång - och för att se till att det man skriver inte urartar till inskränkt personinriktad smutskastning.

Och nej, orsaken till att vi inte har sett fler sådana "gräv hemifrån"-jobb är nog inte att gammelmedia samfällt skulle tiga ihjäl dem.
Citera
2015-06-07, 15:38
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är mycket ovanligt i Sverige att tunga, betydande egna nyheter grävs fram av bloggare och så.
Hur vanligt är det att tunga, betydande egna nyheter grävs fram av MSM då?

Huvudargumentet från apologeterna för att bevara den nuvarande ordningen tycks vara att endast gammelmedia klarar av att göra gräv och dra fram skandaler i ljuset. Men hur mycket sådant sysslar de med egentligen? Av allt att döma så sitter en genomsnittlig svensk journalist instängd på sin redaktion dagarna i ända och copypastar TT-nyheter, översätter artiklar från utländska publikationer och surfar webben efter roliga kattklipp.
Citera
2015-06-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Jamen läser någon då? Man klickar igång appen, tittar på förstasidan, klickar ner och gör något annat. Vore jag annonsör skulle jag inte vilja marknadsföra mig där. Förutom förstasidan då, allt annat är ju ointressant. Räckvidd my ass.
Det är inte att hitta läsare som är deras problem.
Det är att hitta en modell för att få läsarna att betala för sig som är problemet.
Jag är själv en av dem som varken köper kvällstidningar eller prenumererar på en morgontidning längre. Och jag är ändå en stor konsument av medier.
Senast redigerad av Sguelaiche 2015-06-07 kl. 15:42.
Citera
2015-06-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Av allt att döma så sitter en genomsnittlig svensk journalist instängd på sin redaktion dagarna i ända och copypastar TT-nyheter, översätter artiklar från utländska publikationer och surfar webben efter roliga kattklipp.
Du har ingen aning om vad en genomsnittlig svensk journalist gör.
Din kritik är ungefär lika slentrianmässig som att kvällstidningarna "bara vill sälja lösnummer".
Senast redigerad av Sguelaiche 2015-06-07 kl. 15:46.
Citera
2015-06-07, 15:42
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Berätta.
Citera
2015-06-07, 15:43
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Vad gör de då? Jag erkänner villigt att jag aldrig följt en journalist under en arbetsdag. Men du som verkar ha mer insikt kan ju gärna förklara för mig hur en typisk arbetsdag ser ut för en svensk journalist.
Citera
2015-06-07, 15:48
Medlem
Citat:
Vad gör de då? Jag erkänner villigt att jag aldrig följt en journalist under en arbetsdag. Men du som verkar ha mer insikt kan ju gärna förklara för mig hur en typisk arbetsdag ser ut för en svensk journalist.
Om du ni "erkänner villigt" att du inte har en aning om hur en svensk journalist arbetar, hur kan du då uttala dig om saken?
Citera
2015-06-07, 15:48
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Hur vanligt är det att tunga, betydande egna nyheter grävs fram av MSM då?
Väldigt vanligt.

Citat:
Av allt att döma så sitter en genomsnittlig svensk journalist instängd på sin redaktion dagarna i ända och copypastar TT-nyheter, översätter artiklar från utländska publikationer och surfar webben efter roliga kattklipp.
Det låter som att du bara läser Aftonbladet.
Citera
2015-06-07, 15:51
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Och du tror att den informationen kom från fria tiders korre i Saudi ?
attalos skriver ju uttryckligen att FT inte utfört något eget journalistiskt arbete.
Citat:
Uppenbarligen gjorde SvT en rimlig bedömning då det knappast var en händelse som med omedelbar verkan har någon påverkan på det svenska samhället.
Till skillnad mot indiska våldtäkter t.ex. Dessa måste enligt svensk MSM ha en alldeles enorm påverkan på det svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in