2015-05-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Har nu försökt desperat i 4 dagar att få min RPi 2 B att uppfylla mina behov som multimedia-center (RPi kopplad til DAC); Spotify, Tidal, FLAC, popcorn time, video&musik från extern hdd, trådlös stream, samt Youtube. Har försökt med 3 olika OS - Raspbian, Ubuntu, OSMC (xbmc). Det enda jag lyckats med är att ladda ned FLAC från Usenet, samt att streama musik/FLAC över AirPlay (samt video, men det laggade sönder). Visar sig att det är sjukt mycket begränsningar i hårdvaran och arkitekturent till processorn; kan inte köra Flash, inte x86/64-programvara, inte andra vid.codex än h.264, osv. Nu pallar jag inte mer och tänker lämna tillbaks skiten till komplett, och köpa ett bra trådlöst tangentbord istället, och bara köra allt jag vill från min rMBP. Vilken lättnad det kommer bli efter allt detta maset. Har suttit uppe dag och natt nu med tilltagande huvudvärk i mitt försök att få mina förhoppningar till denna lilla "mirakelmaskin" infriade, men istället blir det drömmar krossade. Nog för att den var billig och liten, men någonstans måste man sätta gränsen för vad man tolererar av låg prestanda.
Och hur allt det där fungerar, eller inte fungerar kunde du läst dig till innan du köpte en. Jag har 2 st Pi B och 1 Pi 2 som fungerar felfritt till det dom inköptes för att göra (spela upp film och serier i 720p & 1080p från nätverkslagring).
Citera
2015-05-24, 01:07
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Och hur allt det där fungerar, eller inte fungerar kunde du läst dig till innan du köpte en. Jag har 2 st Pi B och 1 Pi 2 som fungerar felfritt till det dom inköptes för att göra (spela upp film och serier i 720p & 1080p från nätverkslagring).

Ja, men tyvärr så fungerar inte min tidsmaskin för tillfället så jag kan inte åka tillbaks i tiden och ändra på det faktum att jag inte läste på tillräckligt noga på förhand. Fick dock, av det lilla jag läste, intryck av att den kunde göra allt möjligt, och inte många vågade yttra sig om begränsningar. Vilket också är tillfälle i denna tråd vill jag påstå. Så jag anser att det är en skev bild av verkligheten man får även om man försöker läsa på. Därför kände jag att jag ville balansera debatten lite och belysa några av de mindre bra sidorna vid RPi, dens begränsningar, och att det alls inte är någon mirakelmaskin, så att andra med liknande forhoppningar som mig, inte gör samma misstag.
Peace.
Citera
2015-05-25, 10:27
Medlem
Jag får inte min pi 2 att fungera med http://thepihut.com/products/usb-wifi-adapter-for-the-raspberry-pi

Kör OSMC RC3 går varken att lägga till via GUI eller manuellt. någon som har en bra förklaring eller lösning?
Citera
2015-05-29, 10:20
Medlem
Har en överbliven RPI B, nån som har något tips vad jag kan göra för kul med den istället för att den ska samla damm?
Citera
2015-06-06, 22:53
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocketpussy
Har precis köpt en Raspberry pi version 2. Är lite ny på det hela, vilket mediacenter är bäst: openelec eller något annat?

Har Rpi 1 rev B (700Mhz CPU/512Mb Ram).

Tycker att Openelec funkar fint, spelar ju upp x264-filmer i 1080p utan problem.

Btw, är sugen på en Rpi 2 mod B... den ska ju vara - teoretiskt sett - 6 ggr snabbare än 1'an...

... är det verkligen så stor (märkbar) skillnad mellan Rpi 1 rev B och Rpi 2 mod B??
Citera
2015-06-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Har Rpi 1 rev B (700Mhz CPU/512Mb Ram).

Tycker att Openelec funkar fint, spelar ju upp x264-filmer i 1080p utan problem.

Btw, är sugen på en Rpi 2 mod B... den ska ju vara - teoretiskt sett - 6 ggr snabbare än 1'an...

... är det verkligen så stor (märkbar) skillnad mellan Rpi 1 rev B och Rpi 2 mod B??

Det är ju dubbelt så mkt ram och en fyrkärnig processor. klart det är skillnad, med senaste osmc så flyter den på riktigt bra i menyerna och uppspelning förstås.
Citera
2015-06-08, 11:00
Medlem
Emerains avatar
Till mitt projekt (Göra en Onion Pi med en Raspberry Pi 2) tänkte jag att ha min lilla paj flyttbar och att jag bara pluggar in den i el och nätverkskabel där den är så gör den sitt jobb.

Det projektet i sig är inte viktigt, det är bara att jag vill ha mobiliteten att flytta den olika platser lätt. Vad jag däremot funderar på är hur jag ska sköta hur den sätter på sig och stänger av sig.

Jag vill ju slippa gå via SSH och det vanliga nätverket för att stänga av den. För att den trådlösa nätverkspunkt min Pi ska ha fungerar enbart att fortsätta ut på internet via TOR på.

Därför tänker jag mig kanske en fysisk knapp? Men någon som har ett tips på en knapp som inte kräver ett sånt där circuit board / broadboard, vad det nu kallas. Vill ha den så liten som möjligt. Borra hål i case: t för att få knappen att vara integrerad/nära som möjligt.

Eller vet någon om ett case med en inbyggd knapp som jag kopplar in på mina GPIO? För jag är i tankarna att använda dessa pins. Försöka programmera dem att när de känner av en elektrisk impuls/signal så kör Raspberryn automatiskt "sudo shutdown -h" för att stänga av den.

Eller ja, hur har ni löst det? För jag vill verkligen inte bara dra ur elen på den.
Citera
2015-06-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Till mitt projekt (Göra en Onion Pi med en Raspberry Pi 2) tänkte jag att ha min lilla paj flyttbar och att jag bara pluggar in den i el och nätverkskabel där den är så gör den sitt jobb.

Det projektet i sig är inte viktigt, det är bara att jag vill ha mobiliteten att flytta den olika platser lätt. Vad jag däremot funderar på är hur jag ska sköta hur den sätter på sig och stänger av sig.

Jag vill ju slippa gå via SSH och det vanliga nätverket för att stänga av den. För att den trådlösa nätverkspunkt min Pi ska ha fungerar enbart att fortsätta ut på internet via TOR på.

Därför tänker jag mig kanske en fysisk knapp? Men någon som har ett tips på en knapp som inte kräver ett sånt där circuit board / broadboard, vad det nu kallas. Vill ha den så liten som möjligt. Borra hål i case: t för att få knappen att vara integrerad/nära som möjligt.

Eller vet någon om ett case med en inbyggd knapp som jag kopplar in på mina GPIO? För jag är i tankarna att använda dessa pins. Försöka programmera dem att när de känner av en elektrisk impuls/signal så kör Raspberryn automatiskt "sudo shutdown -h" för att stänga av den.

Eller ja, hur har ni löst det? För jag vill verkligen inte bara dra ur elen på den.
Spännande jag har också planer på att göra om min pi till Onion Pi. varför måste du kasta runt på den? Funderat något på tidsinställd avstäning kanske inte går i din situation.
Citera
2015-06-08, 15:28
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mahala
Spännande jag har också planer på att göra om min pi till Onion Pi. varför måste du kasta runt på den? Funderat något på tidsinställd avstäning kanske inte går i din situation.
Jag har mitt ställe där jag bor, sedan ha med den till flickvännen, besök hos föräldrarna. Jag vill just åt mobiliteten på att ha den lilla lådan, elsladd in, nätverkssladd in.

I steg två ska jag skaffa en extra dongel för wifi och få in att jag kan ställa in olika wifis som den automatiskt ansluter till. Så kommer jag förbi en till sladd.

Så just ety enkelt sätt att stänga av den på som inte kräver skärm och tangentbord, eller att jag ansluter in i den. Närmaste jag hittar är stora knappar som kräver massa kabel och kopplingsbrädor, eller att det bara är en start-knapp och reset knapp.

När jag startar den så kan jag dra ur elen och sätta in igen. Och jag tycker den fungerar bra som onion pi just nu. Leker för att få den till mellan nod i nätverket. Men stänga av knappen... :/
Citera
2015-06-09, 14:11
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Jag har hittat den här tryck-strömbrytaren på Kjell & co: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tryckstrombrytare/tryckstrombrytare-fran-(till)-p36023

Får bli att jag borrar hål i mitt fodral och fäster den där. Sedan löder jag fast två kablar på varsin kontakt på strömbrytaren, som jag trär över gpio-stiften. Vill försöka löda så lite som möjligt på min r-pi. Enklare om jag skulle vilja byta case i framtiden då.

Just ja, någonstans ska jag passa in två stycken resistorer också, men det behöver jag läsa på lite mera kring. Styrkan på dem, och sedan tänka kring placeringen.

Så ska jag helt enkelt trycka på knappen, ett shutdown-script startas, pi: n stänger av, och sedan kan jag dra ut kabeln och flytta den till platsen där jag nu ska vara.

Så kanske att jag löser det här!
Citera
2015-06-09, 19:05
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Det är ju dubbelt så mkt ram och en fyrkärnig processor. klart det är skillnad, med senaste osmc så flyter den på riktigt bra i menyerna och uppspelning förstås.

Japp, kan tänka mig att menyerna går snabbare samt upp/nedstart av Pi'n.
Tror dock inte att själva filmerna flyter på bättre.
(Går ju inte att få något som redan funkar 100% att funka bättre menar jag).

Kan även tänka mig att Raspian OS går smidigare med Pi 2an - men inte i närheten av en vanlig dator.
Citera
2015-06-09, 19:08
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag har hittat den här tryck-strömbrytaren på Kjell & co: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tryckstrombrytare/tryckstrombrytare-fran-(till)-p36023

Får bli att jag borrar hål i mitt fodral och fäster den där. Sedan löder jag fast två kablar på varsin kontakt på strömbrytaren, som jag trär över gpio-stiften. Vill försöka löda så lite som möjligt på min r-pi. Enklare om jag skulle vilja byta case i framtiden då.

Just ja, någonstans ska jag passa in två stycken resistorer också, men det behöver jag läsa på lite mera kring. Styrkan på dem, och sedan tänka kring placeringen.

Så ska jag helt enkelt trycka på knappen, ett shutdown-script startas, pi: n stänger av, och sedan kan jag dra ut kabeln och flytta den till platsen där jag nu ska vara.

Så kanske att jag löser det här!

Najs, återkom gärna med mer info när du lött dit knappen.

*tummen upp *
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in