Citat:
Ursprungligen postat av
qbit
Hmmm... enligt GT’s mytologi har gud följande CV:
- Dränkt en hel mänsklighet, inklusive barn
- Slaktat en massa barn i Egypten
- Beordrade människor att begå barnslakt, massmord och folkmord
- Stiftade lagar/beordrade att tortera ihjäl folk genom att stena ihjäl folk som samlade ved på en sabbat, råkade dyrka ”fel” gud eller barn om var olydiga mot sina föräldrar
- Mördade barn/ungdomar (beroende på hur man tolkar texten) som råkade kalla en av guds profeter för ”flintskallig”
- Etc...
Jag anser att egenskaperna hos gudomen som någon valt att dyrka säger något om vederbörandes moraliska referensramar. Om man väljer att dyrka en gudom som man tror begår/begått illdåd, ger man med andra ord bifall till denne gudomens illdåd. Därför kan jag kan inte med ett gott samvete dyrka en sådan massmördargud som GT och JV beskriver, även om det hypotetiskt kunde bevisas att en sådan gud existerar. Det skulle gå emot mina värderingar och moraliska referensramar.
Ännu värre är dem som dyrkar en gudom som de tror ska tortera vissa människor i all oändlighet. Hur de kan se sig själva i spegeln med ett gott samvete är för mig en gåta. Men JV tror inte på evig tortyr, så därför gäller inte denna kritik JV.
Det blir ett litet dilemma när man ska kombinera Jahve med andra gudar och folkslag. Mer primitiva folkslag försöker dock inte göra Guds kärlek till en perfekt vetenskap. Vi är ju bara små obetydliga människor, vi vet inte vad den evige Gud vill.
Problemet med gudsförnekare som Du och liknande är att ni vill kunna förstå allt. Men det går inte.
Vi kanske skulle nöja oss med att konstatera att några barnamord inte sker längre, och det tack vare att Jahve vann istället för Molok. Och vi har besegrat asareligioner så vi har inte längre några människooffer för att tillfredsställa Gud.
Jag tror man kan se Guds vilja i vårt välfärdssamhälle och höga levnadsstandard. Vi svenskar har gjort saker som glädjer Gud. Men om vi blir ogudaktiga så blir vi bestraffade. Kanske utplånade. Så det är bäst att vara glad medan man kan. Det är Bibelns budskap, enligt mig.
Vi hade som folk lätt kunna leva i ständig glädje och lycka, om vi varit moraliska folkslag. Det håller Bibeln med om. Vi får lida pga våra egna handlingar. Ledare som trycker ner sitt folk, äktenskapsbrott, mord och liknande försämrar samhället. Då får folket lida.
Men om vi lever med hög moral och inte skadar andra eller oss själva så har vi iaf en chans på att leva i glädje.
Detta är vad man inser när man läser Bibeln. Iaf GT.
Budskapet i NT är lite mer "rörigt".
Jahve ville ändå att hans folk skulle överleva. Så därmed har du in inbyggd kärlek i den religionen. Även om det var tvunget att dödas lite människor ibland. Men vad är så hemskt med att det då och då måste dödas någon? Det är bättre att döda 1 person för att rädda 100, eller 1000.
Folk dör ändå, av sjukdomar eller olyckor, med mera. Jag tycker inte vi har kunskapen och insikten att kritisera Guds vägar. Vi får gilla läget och acceptera att "allt detta är del av Guds skapelse, halleluja, tack för att jag lever även denna dag, så att jag har en dag till där jag kan bättre mig.". Enligt mig.
Bibeln (GT iaf) säger oss: Livet är en kamp. Kämpa på, tappre soldat. Så ska Gud belöna dig.
Det är bra att kämpa. Kampen ger oss en styrka, vi är skapade för att kämpa och inte ligga på sofflocket. Denna fantastiska moral får vi av GT. Och inget har kunnat slå den ännu. I vårt välfärdssamhälle har vi -- kanske -- gjort lathet och sysslolöshet till vårt drömtillstånd. Men därigenom kommer psykisk ohälsa. Samhällsbilden från TV och så ger oss lätt intrycket att "inte jobba är skönt". Men att inte jobba är det mest jobbiga som finns. I strävan finner vi däremot en lycka. Detta talar Bibeln om för oss.
Och även om ateister KÄNNER att livet är meningslöst så kämpar ni ju på ändå. Varför? Det tycker jag är ologiskt. Ännu en stund har ni makten... eftersom ni kämpar på av gammal vana. Men om moralen sjunker pga bristande gudstro så kanske arbetssamhet och dygd ersätts med omoral och kriminalitet. Jag säger inte att det kommer bli så, men det finns större potential i ett samhälle som framhäver ateism som "det bästa alternativet" att "människan är det viktigaste som finns", och liksom för en människodyrkan snarare än en dyrkan på något högre.
Ja jag tror att människodyrkan leder till misär och kaos. Historian bevisar att människodyrkan har lett till betydligt mer döda människor än gudsdyrkan.
Och jag tror att ateism är ett sätt att gå mot människodyrkan.
Men det är möjligt jag har fel. "Bara Gud vet", som man säger.
Ibland gör vi människor fel och då får lida och botgöra oss. Men vi vet ju inte vad som är "fel" i förväg alltid. T.ex. när Gustaf III öste på med brännvinsproduktionen i slutet av 1700-talet. Större delen av 1800-talet levde vi sen i misär och alkoholism. Men sen höjde vi moralen och pumpade igång ekonomin och blev framgångsrika. Det är ett historiskt exempel på vikten av en god moral för att skapa välmående.