2015-06-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Men det här är ju ändå en väldigt viktig sak att förstå, eftersom det i vissa fall handlar om liv eller död. Hur kan ni vara så säkra på att ni tolkat det helt rätt? Med dagens teknik kan man ju i praktiken nästa tillverka blod helt och hållet från dess minsta beståndsdelar. Är det inte heller ok att ta blod i ett sådant sammanhang?

Problemet med detta påstående är att det inte stämmer med verkligheten, man kan inte tillverka blod från dess minsta beståndsdelar, utan man använder sig av redan färdigtillverkade blodsbeståndsdelar från andra kroppar, det är därför man behöver blodtransfusion.

Så det är falsk argumentation.
Citera
2015-06-06, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink

Att påstå att Gud är omnipotent är ett enkelt sätt att skylla ifrån sig och slippa eget ansvar.

Nu hänger jag inte riktigt med. Om man väljer att tro på bibelns gud så måste man acceptera att han är omnipotent eftersom han är skaparen av allt, början och slutet, evig. I stort sett alla religioner hävdar att deras gud är allvetande, alfa och omega. Utan att vara allsmäktig och evig så blir det inte längre en gudom. Men du menar att gud inte skulle vara omnipotent och därmed ämnad att göra fel? Och på vilket sätt är det att skylla ifrån sig om man påstår att gud är omnipotent? Du menar typ "gud har ändå allt förutbestämt och vet allt så det spelar ingen roll vad jag gör?"
Citera
2015-06-06, 22:08
Medlem
Citat:
Nä, men i det här fallet handlar om liv eller död.

Det spelar ingen roll, bibeln säger att avhålla sig från blod, kan du avhålla dig från blod genom att föra in blod i kroppen genom blodådror istället för genom munnen?

Citat:
Är du säker på att man borde vara så svart eller vit i den här frågan? Jag tar ju inte direkt en blodtransfusion om jag inte absolut måste. Du tror inte det snarare är en samvetsfråga då i fallet med blodtransfusion?

Bibeln säger att man ska "avhålla sig från blod", hur menar du att du avhåller dig från blod om du injicerar det i blodådror?
Citera
2015-06-06, 22:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Problemet med detta påstående är att det inte stämmer med verkligheten, man kan inte tillverka blod från dess minsta beståndsdelar, utan man använder sig av redan färdigtillverkade blodsbeståndsdelar från andra kroppar, det är därför man behöver blodtransfusion.

Så det är falsk argumentation.

Det har du nog rätt i. Det fattas fortfarande det där mystiska något, som din 'gud' vill ha monopol på.
Citera
2015-06-06, 22:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Nu hänger jag inte riktigt med. Om man väljer att tro på bibelns gud så måste man acceptera att han är omnipotent eftersom han är skaparen av allt, början och slutet, evig. I stort sett alla religioner hävdar att deras gud är allvetande, alfa och omega. Utan att vara allsmäktig och evig så blir det inte längre en gudom. Men du menar att gud inte skulle vara omnipotent och därmed ämnad att göra fel? Och på vilket sätt är det att skylla ifrån sig om man påstår att gud är omnipotent? Du menar typ "gud har ändå allt förutbestämt och vet allt så det spelar ingen roll vad jag gör?"

Bibelns 'gud' är kanske deltids-omnipotent.
Citera
2015-06-06, 22:11
Medlem
Citat:
Du är medveten om att satan knappt kan tillskrivas något ont i bibeln egentligen. Om man läser bibeln som om den vore en saga (vilket den är i mina ögon) så är Gud en hänsynslös tyrann och satan en modig antagonist som står upp för åsiktsfrihet och motsätter sig guds diktatur. Satan har fått oförtjänt dåligt rykte och är rent objektivt sätt en hjälte i sagan bibeln. Den du

På grund av att du läser bibeln som en saga, så är jag inte förvånad av dina slutsatser.
Citera
2015-06-06, 22:11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Jag skulle snarare säga att i stort sett inga religioner hävdar att dess gudar är omnipotenta. Beroende på hur man tolkar bibeln behöver inte ens den kristna guden vara omnipotent.
Citera
2015-06-06, 22:13
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll, bibeln säger att avhålla sig från blod, kan du avhålla dig från blod genom att föra in blod i kroppen genom blodådror istället för genom munnen?

Bibeln säger att man ska "avhålla sig från blod", hur menar du att du avhåller dig från blod om du injicerar det i blodådror?

Bara en dålig gud skulle kommit på tanken att förbjuda blod i terapeutiskt syfte. Som jag ser det är alla gudomliga regler goda och logiska. Antingen finns inte din gud eller så är hen inte god.
Citera
2015-06-06, 22:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nä, men i det här fallet handlar om liv eller död.

Citat:

Alltså ditt upprepande av dikotomin mellan bibelviftande och medicinsk realism.
Citera
2015-06-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Ska du säga som inte läser mina länkar. Jag kollar dessutom aldrig på videos som folk länkar.

Andra ska läsa dina länkar, medan du aldrig läser/ser på andras länkar???

Citera
2015-06-06, 22:17
Bannlyst
Citat:
På grund av att du läser bibeln som en saga, så är jag inte förvånad av dina slutsatser.

Men faktum är att oavsett hur man läser bibeln så finner man samma slutsats. I bibeln så har gud tillfogat mer lidande och elände än satan gjort, det finns inget sätt att komma runt det. Nämner bibeln att satan har tagit livet av en ända människa eller tillfogat någon skada? Förutom job då (med guds medgivande)
Citera
2015-06-06, 22:19
Medlem
Citat:
Andra ska läsa dina länkar, medan du aldrig läser/ser på andras länkar???

Håll dig till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in