2015-06-05, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här är vi helt överens. Vården håller på att urholkas av att man strör pengar över nationens förstörelse istället. Det jag vände mig mot var att just Psykiatriker skulle vara av ett annat & sämre slag än t.ex. Ortopeder & Urologer.

Det ligger ju oftast i den psykiska sjukdomens natur att man tror sig veta bäst själv & att alla andra på något vis är "emot" dig. Detta är ett tydligt mönster inom hela psykvården, var sig det är bipolära, borderline, anorektiker med åtta i BMI eller psykotiska pundare. Det är ju just de psykiska åkommornas självförstärkande egenskaper som gör det hela allvarligt. Hade alla psykpatienter insett & agerat efter sitt eget bästa så hade det ju varit betydligt enklare, men så är inte fallet.
I många fall är det ett påhitt(även om såklart vissa patienter har dålig sjukdomsinsikt) för att psykiatrikerna själva inte har en susning om vad felet är så det är lättare att skuldbelägga patienterna när de borde sluta sitta jävla yrke istället.

Oftast krävs det självmord för att vissa anstalter ska vakna till liv och skärpa sig. Absurt.
Citera
2015-06-05, 18:36
Medlem
Det är nog mer jag som är en usel patient. Föredrar läkare och mediciner, klarar inte av att öppna upp mig eller prata om känslor med andra.
Citera
2015-06-05, 18:51
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Det är väl ändå bara om de har starka aningar att patienten kan vara en riktig samhällsfara... eller?
Det är olika på olika avdelningar. På vissa avdelningar åker sprutan fram och in på bältessängen om man får en panikångestattack och rusar runt och skriker. På andra så förekommer det knappt.
Citera
2015-06-05, 19:12
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Så himla jobbigt. "Jag är inte sjuk" -"joo du verkar sjuk". "Jag är nog sjuk" - "nejdå inget fel på dig!"
Tolkningsföreträdet som sagt.
Citera
2015-06-05, 19:21
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här är vi helt överens. Vården håller på att urholkas av att man strör pengar över nationens förstörelse istället. Det jag vände mig mot var att just Psykiatriker skulle vara av ett annat & sämre slag än t.ex. Ortopeder & Urologer.

Det ligger ju oftast i den psykiska sjukdomens natur att man tror sig veta bäst själv & att alla andra på något vis är "emot" dig. Detta är ett tydligt mönster inom hela psykvården, var sig det är bipolära, borderline, anorektiker med åtta i BMI eller psykotiska pundare. Det är ju just de psykiska åkommornas självförstärkande egenskaper som gör det hela allvarligt. Hade alla psykpatienter insett & agerat efter sitt eget bästa så hade det ju varit betydligt enklare, men så är inte fallet.
Sitt eget bästa? Du menar ta 10 olika psykmedel som det tillslut blir när man varit där i ett par år som har riktigt jävliga biverkningar och som bara i undantagsfall som bäst dämpar symtomen. Bra för branschen. Skit för patienten.

Här har vi en högt ansedd professor emeritus i rättspsykiatri. Gammal i gemet och respekterad i branschen och vet vad han snackar om:
http://www.svt.se/ug/professorn-ma-de-brinna-i-helvetet
Citera
2015-06-05, 20:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Sitt eget bästa? Du menar ta 10 olika psykmedel som det tillslut blir när man varit där i ett par år som har riktigt jävliga biverkningar och som bara i undantagsfall som bäst dämpar symtomen. Bra för branschen. Skit för patienten.

Här har vi en högt ansedd professor emeritus i rättspsykiatri. Gammal i gemet och respekterad i branschen och vet vad han snackar om:
http://www.svt.se/ug/professorn-ma-de-brinna-i-helvetet

Jag tycker han ofta säger vettiga saker, men i programmet så framgick det att det fanns en annan fungerande ickekränkande metod.

Människor som mår dåligt pga självhat skadar man ännu mer om man kränker dem. Problemet är att det finns för många inom vården med narcissistiska drag som inte förstår vad de gör. De har inte gränser för sitt eget beteende och ser inte var andra människor borde få ha sin gräns.

Jag blir fundersam när Sten verkar så kategorisk, det finna inte bara alternativ gips. Alternativ skära sönder sig, det finns vägen ut. För de flesta som mår psykiskt dåligt verkar det mest handla om förvaring och ingen vård. Ungefär som kriminalvården fungerar.

Det är helt galet, och det är fel personer i toppen som bestämmer.

Det här

Citat:
Min övertygelse är att barnet blir till människa genom relationen till en annan människa.
Är alla funktionella människor medvetna om.

http://www.dt.se/allmant/dalarna/hon...psykiskt-sjuka

Att "metoden" inte fungerade enligt vissa är ju att det inte handlar om en metod utan om något som heter intersubjektivitet -sånt kan bara ske om den behandlade parten är fullt frisk, och alltför många är inte det.

Det är det här det handlar om

Citat:
Att möta patienterna där de befinner sig. Det kränkta, utsatta barnet finns där, om man ser bortom det ögat ser.
Nej istället kränks de ännu mer...

Sedan sitter det tokstollar som David Eberhard och är chefer i psykiatrin. En människa med ett otroligt människoförakt. Fy fan vad ägd han blev av Anna Odell.
Citera
2015-06-05, 20:51
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Det är nog mer jag som är en usel patient. Föredrar läkare och mediciner, klarar inte av att öppna upp mig eller prata om känslor med andra.

Det är ju den som behandlar dig som skall skapa en miljö där du känner dig tillräckligt trygg för att _vilja_ öppna upp dig. Om det inte sker så har den ju misslyckats.
Men oerhört bekvämt att psykologisera klienten för egna misslyckanden
Citera
2015-06-05, 20:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Som sagt, den är nog förväntningarna på själva psykiatrin som vetenskap som är fel ställda. Rubriken kunde lika gärna vara "trollkarlar suger".

Plus att läkarna är satta att undersöka om patienterna är psykiskt sjuka eller inte. Huvuduppgiften är inte att få
patienten att känna sig bekväm.
Citera
2015-06-06, 15:29
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
I många fall är det ett påhitt(även om såklart vissa patienter har dålig sjukdomsinsikt) för att psykiatrikerna själva inte har en susning om vad felet är så det är lättare att skuldbelägga patienterna när de borde sluta sitta jävla yrke istället.

Oftast krävs det självmord för att vissa anstalter ska vakna till liv och skärpa sig. Absurt.
Dom kan ju inget göra åt dom flesta människors psykiska problem så då är det ju lättare att skuldbelägga patienten på olika sätt för att slippa känna att man är totalt inkompetent. Trots att dom inget kan göra så är dom så förbannat narcissistiska (Även många andra inom sjukvården är ju narcissistiska och tror dom hjälper mer än dom gör. Men psykiatriker brukar ta priset.)
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2015-06-06 kl. 15:40.
Citera
2015-06-06, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nja det är ju inte de som söker, utan de friskaste är ju de som är mest benägna att söka hjälp.
Och de har ju noll tilltro till sig själva. Och det är ju de som skadas allvarligast för de kan ju inte försvara sig mot övergreppen, deras poblem är ju att du inte har några gränser inåt medan de andra inte har gränser utåt.

De flesta är ju inte psykiskt sjuk, utan störda, eller bara lite tilltufsade av livet.
Den vanligaste åkomman som söks för är social fobi. 30 % i primärvården

Stämmer. De flesta som alls kommer till psykiatrin mår väldigt dåligt men är liksom inte helt "väck". De riktigt svåra fallen orkar inte ens ta sig till psykiatrin.
Citera
2015-06-06, 15:34
Bannlyst
Citat:
Dom kan ju inget göra åt dom flesta människors psykiska problem så då är det ju lättare att skuldbelägga patienten på olika sätt.

Stämmer också. Vad kan en psykiatriker göra åt att någon har varit i krig, koncentrationsläger, våldtagits etc? Som mest skriva ut starka lugnande mediciner eller söva ner patienten. Vad kan en psykiatriker göra åt att jag, som jag skrev i relationsforumet, inte får ligga särskilt ofta? Absolut ingenting, eftersom det inte är något direkt fel på mitt beteende utan jag bara är en sådan man som inte får ligga så ofta för att kvinnor inte dras till mig.
Citera
2015-06-06, 16:29
Bannlyst
Citat:
Dom kan ju inget göra åt dom flesta människors psykiska problem så då är det ju lättare att skuldbelägga patienten på olika sätt för att slippa känna att man är totalt inkompetent. Trots att dom inget kan göra så är dom så förbannat narcissistiska (Även många andra inom sjukvården är ju narcissistiska och tror dom hjälper mer än dom gör. Men psykiatriker brukar ta priset.)
Yes, det jag skrev fast jag orda mig annorlunda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in