2015-06-05, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Väldigt bra sammanfattning. De är inte ens ense med varandra utom när de ska hålla varandra om ryggen. Om det inte vore så att jag dels skulle outa mig själv och dels ändå inte skulle påverka den grupp "debattörer" som skiter i fakta, så skulle jag kunna ge ett par konkreta exempel som är som hämtade ur en mardröm men tyvärr helt sanna. Istället nöjer jag mig med att säga att psykiatrin är full av patienter som Thomas Quick/Sture Bergwall och att hans fall bara till slut har kommit fram i dagsljuset genom att det var så oerhört spektakulärt. Men ungefär som han har behandlats av psykiatrin behandlas de flesta patienter av psykiatrin.
Kan du inte ge exemplen ändå? Utan att outa. Skit i de aningslösa debattörerna. Vi andra kanske vill veta
Citera
2015-06-05, 12:25
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Du hakar upp dig på min sista mening men kommenterar inget annat.

Anledningen att de famlar i mörkret är ju att de inte har någon vetenskap att stödja sig på. Vetenskapen här är så pass ung att den närmast kan kallas ofödd. Liknelsen med programmering var olycklig. Det är just maskiner som människor inte är. Vetenskapen har blivit genialisk i hanterandet av maskiner men inför livet står den ännu som ett stort frågetecken. Är det psykiatrikerns fel att mänskligheten inte är längre kommen?

Men om man då efter sin läkarutbildning ändå väljer att göra sitt bästa för att hjälpa dem med psykiskt lidande, om man väljer bort enklare specialiteter med mer prestige för att sätta sig i en situation där man ofta som bäst kan lindra och trösta och mycket sällan bota. En situation där patienterna ibland hatar dig. Är inte det en slags kärleksfull uppoffring? Något som borde förtjäna åtminstone samma respekt som andra specialiteter?

Jag tycker om det du skriver i dina inlägg, du skriver fint och klokt.
Men faktum är att det söker sig människor till yrket dels för att de har ett kontrollbehov, och dels för att de har ett behov av att vara i överläge.

Jag är helt övertygad om att för att kunna hjälpa andra på riktigt så måste man a/ vara klar med sig själv b/ vara behäftad med empati, c/ vara ganska klok. Men dessa tre är långt ifrån alla människor, och långt ifrån alla läkare, eller psykiatriker.

Om man besitter ovanstående så har man en inre kompass som kan guida både en själv och klienten. Då har man livserfarenhet och kan vara den trygga punkt som en vilsen människa behöver.
I alltför många fall är det en blind som leder en blind. Tyvärr.

När jag läste så var det tydligt att det var inte tekniken som läkte utan det sanna empatiska mötet mellan två människor. Jag kommer i kontakt med människa efter människa och läser även här om folk som pumpas fulla av mediciner (ja de räddar liv ibland), men det är också kostnadeseffektivt för staten, liksom de numera korta kbt insatserna som inte når självhatet du pratar om. Det jag frapperas av är det uteblivna mötet. Det man vet hjälper - kommer inte till stånd.

Teknikerna utvecklas, och nu efter mindfulness så kommer compassionfokuserad terapi.

Men hallå! Varför fanns den inte med som en självklarhet från första början?
Hur kan man ens tro att någon skall bli hjälpt utan compassion?
Begreppet låter sig inte översättas, för det är mer än medlidande och barmhärtighet, det handlar om att se någon ta den till sig och läka den.

Är det vad psykiatrin sysslar med?
Fråga Anna Odell

Tyvärr sker regelrätta övergrepp, det finns fortrarande gott om Nurse Ratched's för den som sett gökboet... Och hon är alls inte ovanlig. Visst finns det fantastiska psykiatriker som brinner för sitt arbete.
Men det handlar om individer inte en titel

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...rda-ett-psyke/

http://www.svd.se/jersild-skildrar-k...trins-falanger
Senast redigerad av Gertrud1 2015-06-05 kl. 12:31.
Citera
2015-06-05, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Kan du inte ge exemplen ändå? Utan att outa. Skit i de aningslösa debattörerna. Vi andra kanske vill veta

Nja, jag vet inte. Kanske kan ta det för just dig i PM senare (troligen inte ens idag). Inte just nu då jag både har andra PM och dessutom saker IRL att ta hand om. Så länge får du nöja dig med att jag vet att Quick-fallet är vardagsmat, fast de andra fallen aldrig kommer upp i dagsljuset. Ingen psykiatriker blir heller någonsin åtalad för tjänstefel eller avskedad. En eller annan som har den minsta skam i kroppen hoppar av självmant eller intar en väldigt defensiv attityd där de verkligen försöker hjälpa patienterna, men vi talar då om kanske en eller två av tio psykiatriker.
Citera
2015-06-05, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag tycker om det du skriver i dina inlägg, du skriver fint och klokt.
Men faktum är att det söker sig människor till yrket dels för att de har ett kontrollbehov, och dels för att de har ett behov av att vara i överläge.

Jag är helt övertygad om att för att kunna hjälpa andra på riktigt så måste man a/ vara klar med sig själv b/ vara behäftad med empati, c/ vara ganska klok. Men dessa tre är långt ifrån alla människor, och långt ifrån alla läkare, eller psykiatriker.

Om man besitter ovanstående så har man en inre kompass som kan guida både en själv och klienten. Då har man livserfarenhet och kan vara den trygga punkt som en vilsen människa behöver.
I alltför många fall är det en blind som leder en blind. Tyvärr.

När jag läste så var det tydligt att det var inte tekniken som läkte utan det sanna empatiska mötet mellan två människor. Jag kommer i kontakt med människa efter människa och läser även här om folk som pumpas fulla av mediciner (ja de räddar liv ibland), men det är också kostnadeseffektivt för staten, liksom de numera korta kbt insatserna som inte når självhatet du pratar om. Det jag frapperas av är det uteblivna mötet. Det man vet hjälper - kommer inte till stånd.

Teknikerna utvecklas, och nu efter mindfulness så kommer compassionfokuserad terapi.

Men hallå! Varför fanns den inte med som en självklarhet från första början?
Hur kan man ens tro att någon skall bli hjälpt utan compassion?
Begreppet låter sig inte översättas, för det är mer än medlidande och barmhärtighet, det handlar om att se någon ta den till sig och läka den.

Är det vad psykiatrin sysslar med?
Fråga Anna Odell

Tyvärr sker regelrätta övergrepp, det finns fortrarande gott om Nurse Ratched's för den som sett gökboet... Och hon är alls inte ovanlig. Visst finns det fantastiska psykiatriker som brinner för sitt arbete.
Men det handlar om individer inte en titel

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...rda-ett-psyke/

http://www.svd.se/jersild-skildrar-k...trins-falanger

Gökboet existerar i detta nu, i Sverige 50 år senare. Man lobotomerar inte men bälteslägger och ger enorma mängder antipsykotika i depotdoser istället. Observera också att precis som McMurphy kan detta drabba helt psykiskt friska människor som spelar "psykiskt sjuka".
Citera
2015-06-05, 13:54
Bannlyst
Citat:
Gökboet existerar i detta nu, i Sverige 50 år senare. Man lobotomerar inte men bälteslägger och ger enorma mängder antipsykotika i depotdoser istället. Observera också att precis som McMurphy kan detta drabba helt psykiskt friska människor som spelar "psykiskt sjuka".
Det är väl ändå bara om de har starka aningar att patienten kan vara en riktig samhällsfara... eller?
Citera
2015-06-05, 15:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
OK, du jobbar inom vården, så du är opartisk gentemot dina kolleger? Överlag är det få gnälliga patienter och få skäl att gnälla inom den somatiska vården. De misstag som ändå görs där beror mycket mer på att politikerna har tagit pengar som skulle ha gått till vården för att finansiera Sveriges självmord genom massinvandring. Inom psykiatrin beror dock misstagen på att personalen själv överlag är dåliga människor och att läkarna är de allra sämsta bland dem.

Jag var nyligen intagen på sjukhus inom den somatiska vården och lyckades med argument tvinga mig till en mycket dyr undersökning akut. Hade jag istället gått till psykiatrin för en psykisk åkomma hade jag troligen fått Haldol, Cisordinol eller motsvarande i depotspruta och bältesläggning, fast jag inte var aggressiv utan bara verbalt påstridig.
Här är vi helt överens. Vården håller på att urholkas av att man strör pengar över nationens förstörelse istället. Det jag vände mig mot var att just Psykiatriker skulle vara av ett annat & sämre slag än t.ex. Ortopeder & Urologer.

Det ligger ju oftast i den psykiska sjukdomens natur att man tror sig veta bäst själv & att alla andra på något vis är "emot" dig. Detta är ett tydligt mönster inom hela psykvården, var sig det är bipolära, borderline, anorektiker med åtta i BMI eller psykotiska pundare. Det är ju just de psykiska åkommornas självförstärkande egenskaper som gör det hela allvarligt. Hade alla psykpatienter insett & agerat efter sitt eget bästa så hade det ju varit betydligt enklare, men så är inte fallet.
Citera
2015-06-05, 15:49
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Det är väl ändå bara om de har starka aningar att patienten kan vara en riktig samhällsfara... eller?

Kolla Anna Odell
Citera
2015-06-05, 15:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det ligger ju oftast i den psykiska sjukdomens natur att man tror sig veta bäst själv & att alla andra på något vis är "emot" dig. Detta är ett tydligt mönster inom hela psykvården, var sig det är bipolära, borderline, anorektiker med åtta i BMI eller psykotiska pundare. Det är ju just de psykiska åkommornas självförstärkande egenskaper som gör det hela allvarligt. Hade alla psykpatienter insett & agerat efter sitt eget bästa så hade det ju varit betydligt enklare, men så är inte fallet.

Nja det är ju inte de som söker, utan de friskaste är ju de som är mest benägna att söka hjälp.
Och de har ju noll tilltro till sig själva. Och det är ju de som skadas allvarligast för de kan ju inte försvara sig mot övergreppen, deras poblem är ju att du inte har några gränser inåt medan de andra inte har gränser utåt.

De flesta är ju inte psykiskt sjuk, utan störda, eller bara lite tilltufsade av livet.
Den vanligaste åkomman som söks för är social fobi. 30 % i primärvården
Citera
2015-06-05, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det ligger ju oftast i den psykiska sjukdomens natur att man tror sig veta bäst själv & att alla andra på något vis är "emot" dig.

Eller så ligger det i psykvårdens natur att om du själv kommer och ber om hjälp så har du sjukdomsinsikt, och blir bortmotad. Däremot om du inte har sjukdomsinsikt, så blir du kvarhållen mot din vilja.

Men jo, motsträviga och rent fientliga medpatienter har man ju stött på, men dom flesta är oftast rätt timida alternativt desperata efter hjälp, eller hur?
Citera
2015-06-05, 17:11
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Eller så ligger det i psykvårdens natur att om du själv kommer och ber om hjälp så har du sjukdomsinsikt, och blir bortmotad. Däremot om du inte har sjukdomsinsikt, så blir du kvarhållen mot din vilja.

Men jo, motsträviga och rent fientliga medpatienter har man ju stött på, men dom flesta är oftast rätt timida alternativt desperata efter hjälp, eller hur?
Exakt det är massor som inte får hjälp. Visserligen har det med ekonomi att göra, men de som blir bortmotade blir ju sämre av själva bortmotandet och den

Det som är riktigt läskigt med psykvården är att de _alltid_ har tolkningsföreträde.
Deras verksamhet är inte öppen för insyn.

Det var ett hemskt reportage på Uppdrag gransning om unga tjejer med självskadebeteende som behandlades med att blir gipsade. Det sker så hemska övergrepp som ingen vet om.
Och så sårbara människor är så maktlösa
Citera
2015-06-05, 17:16
Medlem
Citat:

Är detta verkligen rättvist?
Jag tror att de flesta psykiatriker idag skulle bli mycket glada om de likt en radiolog kunde få en bild på platsen där det onda är, och de visste exakt hur de skulle få bort det onda.
Det är betydligt lättare att låtsas vara sjukligt paranoid än att låtsas ha en tumör.
Skulle man kunna fejka en tumör så att den var oskiljbar från en faktisk tumör tror jag att de flesta skulle ha överseende med att en läkare utförde denna sin femhundrade operation, likt en psykiatriker bälteslägger och söver en hysterisk patient som han gjort många gånger tidigare för att personerna historiskt varit en risk för sig själv och andra.
Men samma tolerans inför medicinens blinda fläckar länder man inte psykiatrin, trots att det är den absolut svåraste medicinska disciplinen som finns.

Därmed ingenting sagt om människor faktiskt upplever sig hjälpta eller stjälpta av dagens psykiatri, båda finns garanterat och om orsaken till att vissa känner sig stjälpta är för att psykiatrikern inte bryr sig eller är inkompetent är ilska inte omotiverad.
Men någon respekt inför det faktum att det är ett oerhört komplicerat fält måste man nog behålla, och undvika att beskylla behandlarna för att vetenskapen inte kommit tillräckligt långt i att utveckla behandlingar.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-05 kl. 17:21.
Citera
2015-06-05, 17:17
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Så himla jobbigt. "Jag är inte sjuk" -"joo du verkar sjuk". "Jag är nog sjuk" - "nejdå inget fel på dig!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in