Citat:
Ursprungligen postat av
Yosoytu
Du hakar upp dig på min sista mening men kommenterar inget annat.
Anledningen att de famlar i mörkret är ju att de inte har någon vetenskap att stödja sig på. Vetenskapen här är så pass ung att den närmast kan kallas ofödd. Liknelsen med programmering var olycklig. Det är just maskiner som människor inte är. Vetenskapen har blivit genialisk i hanterandet av maskiner men inför livet står den ännu som ett stort frågetecken. Är det psykiatrikerns fel att mänskligheten inte är längre kommen?
Men om man då efter sin läkarutbildning ändå väljer att göra sitt bästa för att hjälpa dem med psykiskt lidande, om man väljer bort enklare specialiteter med mer prestige för att sätta sig i en situation där man ofta som bäst kan lindra och trösta och mycket sällan bota. En situation där patienterna ibland hatar dig. Är inte det en slags kärleksfull uppoffring? Något som borde förtjäna åtminstone samma respekt som andra specialiteter?
Jag tycker om det du skriver i dina inlägg, du skriver fint och klokt.
Men faktum är att det söker sig människor till yrket dels för att de har ett kontrollbehov, och dels för att de har ett behov av att vara i överläge.
Jag är helt övertygad om att för att kunna hjälpa andra på riktigt så måste man a/ vara klar med sig själv b/ vara behäftad med empati, c/ vara ganska klok. Men dessa tre är långt ifrån alla människor, och långt ifrån alla läkare, eller psykiatriker.
Om man besitter ovanstående så har man en inre kompass som kan guida både en själv och klienten. Då har man livserfarenhet och kan vara den trygga punkt som en vilsen människa behöver.
I alltför många fall är det en blind som leder en blind. Tyvärr.
När jag läste så var det tydligt att det var inte tekniken som läkte utan det sanna empatiska mötet mellan två människor. Jag kommer i kontakt med människa efter människa och läser även här om folk som pumpas fulla av mediciner (ja de räddar liv ibland), men det är också kostnadeseffektivt för staten, liksom de numera korta kbt insatserna som inte når självhatet du pratar om. Det jag frapperas av är det uteblivna mötet. Det man vet hjälper - kommer inte till stånd.
Teknikerna utvecklas, och nu efter mindfulness så kommer compassionfokuserad terapi.
Men hallå! Varför fanns den inte med som en självklarhet från första början?
Hur kan man ens tro att någon skall bli hjälpt utan compassion?
Begreppet låter sig inte översättas, för det är mer än medlidande och barmhärtighet, det handlar om att se någon ta den till sig och läka den.
Är det vad psykiatrin sysslar med?
Fråga Anna Odell
Tyvärr sker regelrätta övergrepp, det finns fortrarande gott om Nurse Ratched's för den som sett gökboet... Och hon är alls inte ovanlig. Visst finns det fantastiska psykiatriker som brinner för sitt arbete.
Men det handlar om individer inte en titel
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...rda-ett-psyke/
http://www.svd.se/jersild-skildrar-k...trins-falanger