Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag tycker om det du skriver i dina inlgg, du skriver fint och klokt.
Tack s vldigt mycket!
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Men faktum r att det sker sig mnniskor till yrket dels fr att de har ett kontrollbehov, och dels fr att de har ett behov av att vara i verlge.
Det r verkligen inte r ett faktum. Visst finns det psykiatriker som har dessa behov men att de skulle vara huvudanledningen till yrkesvalet r mycket tveksamt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag r helt vertygad om att fr att kunna hjlpa andra p riktigt s mste man a/ vara klar med sig sjlv b/ vara behftad med empati, c/ vara ganska klok. Men dessa tre r lngt ifrn alla mnniskor, och lngt ifrn alla lkare, eller psykiatriker.
Hr r vi verens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Teknikerna utvecklas, och nu efter mindfulness s kommer compassionfokuserad terapi.
Men hall! Varfr fanns den inte med som en sjlvklarhet frn frsta brjan?
Precis allting utvecklas alltid och mnniskorna r just nu i en fas av mycket snabb utveckling. Vi r lngt ifrn s lngt komna som vi tror. Vi har fortfarande en fot kvar i gamla tiders barbari. Ingenting kan fdas vuxet. Inte teknik och inte heller sjlsliga frmgor som t.ex. empati eller intelligens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Hur kan man ens tro att ngon skall bli hjlpt utan compassion?
Vr vetenskap tror att medvetandet r en produkt av materians reaktioner i hjrnan. Med den vertron som bas blir det logiskt att tro att fenomen som t.ex. depression och psykos beror p en kemisk obalans och drfr kan botas med piller. Det blir ven logiskt fr patienter som kpt denna verklighetsbeskrivning att se lkarna som inkompetenta d de inte lyckas forska fram och frskriva det piller som botar depression, psykos o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Begreppet lter sig inte versttas, fr det r mer n medlidande och barmhrtighet, det handlar om att se ngon ta den till sig och lka den.
Jag tycker 'medknsla' duger bra. Nr man sjlv lider s utvecklar man med tiden en frstelse och knsla fr andras lidande. Det r lidande som utvecklar vr frmga till krlek och medknsla. Dessa frmgor r vad du efterlyser i frsta stycket. Men ingen mnniska r frdig med detta. Om man vore frdig skulle man aldrig ha ftts hr i "jmmerdalen", dr "grt och tandagnisslan" r i verfld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carl-Ann von s
Dom kan ju inget gra t dom flesta mnniskors psykiska problem s d r det ju lttare att skuldbelgga patienten p olika stt fr att slippa knna att man r totalt inkompetent.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Stmmer ocks. Vad kan en psykiatriker gra t att ngon har varit i krig, koncentrationslger, vldtagits etc? Som mest skriva ut starka lugnande mediciner eller sva ner patienten. Vad kan en psykiatriker gra t att jag, som jag skrev i relationsforumet, inte fr ligga srskilt ofta? Absolut ingenting, eftersom det inte r ngot direkt fel p mitt beteende utan jag bara r en sdan man som inte fr ligga s ofta fr att kvinnor inte dras till mig.
Det r sant att de inte kan sl med trollspet och alla problemen frsvinner. Men beror det p att de r inkompetenta? Har man inte lite konstiga frvntningar om man krver ngot sdant? Kanske behver man revidera sin vrldsbild?
Om man trffar en lkare som felaktigt skuldbelgger en fr man lov att ta sig en rlig titt p om man sjlv lgger skulden dr den hr hemma. Verkligheten r en spegel och den ser ut som den gr fr att lra oss om oss sjlva. Om man r omgiven av frbrytare och narcissistiska inkompetenta idioter m man se till att man gjort sig helt fri frn dessa "synder" innan man kastar frsta stenen.
Nr det gller psykisk ohlsa s r det till slut alltid upp till en sjv att gra sig sjlv frisk. En lkare och mediciner kan som bst vara ett std och en krycka under tiden man lr sig g.
Till sist vill jag komma med ett tips. Mycket av det dliga mendet idag beror p att "friska" mnniskor frsker anpassa sig till ett "sjukt" system. Mnga gr vld p sig sjlva fr att passa in i vad man tror r normalt. Det leder till en jobbig process dr man mste bryta med hur det r eller "ska vara" och integrera det man vet r sant fr en sjlv men tidigt lrt sig undertrycka. Om det lter intressant s kolla in "The theory of positive disintegration" av Kazimierz Dabrowski.