2015-06-06, 16:39
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Tolkningsfretrdet som sagt.

r det jag har lite svrt fr.
Ocks att jag har svrt att lita p andra.. Och knner mig alldels fr dlig att riskera att det skulle vara ngon dlig som skulle gra allt vrre fr mig.
Annars skulle dom grna ftt hjlpa mig, men dom kan nd inte gra ngot emot problemen
Det knns mer som dom ska straffa och krnka en.
Det har jag redan blivit hela livet.
Det hjlper inte.
Mr bara smre av snt.
Eller ha ett skuldbelggande stt som inte funkar p mig.
r vldigt svrt att en psykiatriker skulle hjlpa mnniskor som deras problem grundar sig i utsatthet eller andra problem som inte kommer frn psyket men ger symptom i psyket
Citera
2015-06-06, 16:53
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
r det jag har lite svrt fr.
Ocks att jag har svrt att lita p andra.. Och knner mig alldels fr dlig att riskera att det skulle vara ngon dlig som skulle gra allt vrre fr mig.
Annars skulle dom grna ftt hjlpa mig, men dom kan nd inte gra ngot emot problemen
Det knns mer som dom ska straffa och krnka en.
Det har jag redan blivit hela livet.
Det hjlper inte.
Mr bara smre av snt.
Eller ha ett skuldbelggande stt som inte funkar p mig.
r vldigt svrt att en psykiatriker skulle hjlpa mnniskor som deras problem grundar sig i utsatthet eller andra problem som inte kommer frn psyket men ger symptom i psyket

THIS

Dessa mnniskor fr inte plats i psykiatrins vilja att stoppa trpluggar i olika former i liknande hl
Vissa passar inte i en mall, men trycks ned i nrmsta hl nd
Citera
2015-06-06, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
THIS

Dessa mnniskor fr inte plats i psykiatrins vilja att stoppa trpluggar i olika former i liknande hl
Vissa passar inte i en mall, men trycks ned i nrmsta hl nd

Seconded. Det r det det handlar om. S lnge psykiatrin har den instllningen s kan de inte ens hjlpa mnniskor. I de flesta fall kan de nd bara lindra, men nr de frsker trycka in en individualist i en mall s frstr de ju bara den mnniskan nnu mer. Inte underligt att man inte vill ha med dem att gra, ven om man mr skit.
Citera
2015-06-06, 17:10
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Yes, det jag skrev fast jag orda mig annorlunda
Dom sger aldrig, aldrig att dom inte vet. Har aldrig hrt en psykiatriker sga "jag vet inte" eller "jag har haft fel". Istllet har annan personal sagt att "dom vet inte vad du har fr problem". Svrbehandlad och krnglig, etc r ju ord dom tar till nr dom inte vet vad som r problemet.
Citera
2015-06-06, 17:20
Medlem
Numera neuropsykiatrier samt hjrnforskare!
Citera
2015-06-06, 18:03
Medlem
McCarthy01s avatar
Som jag ser det borde ett av grundkraven fr att ens f bli psykolog vara att man har viss eller ganska stor erfarenhet av det hrda livet, dvs det utanfr skolbnken och universiteten. Jag och mnga med mig blir frbannade p psykologer som sitter som plsta besserwissers och tror de vet hur man ska lsa folks problem enbart utifrn vad de lst sig till i studielitteraturen. Det r ett hn mot patienter som mr dligt att tro att man vet bttre nr man har haft en bra uppvxt med beskyddande frldrar och nr man inte som psykolog sjlv har behvt g igenom svra trauman, kriser, svr ngestproblematik, missbruk, sjlvhat m.m. Lyckligtvis brjar mystomte-psykologerna fostrade i 70-talets barnpedagogiska skola att frsvinna till frmn fr yngre som r uppvxta i en tid av krackelerande vlfrd och hg arbetslshet och hgt utanfrskap.
Citera
2015-06-06, 18:26
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Jag tycker om det du skriver i dina inlgg, du skriver fint och klokt.

Tack s vldigt mycket!

Citat:
Men faktum r att det sker sig mnniskor till yrket dels fr att de har ett kontrollbehov, och dels fr att de har ett behov av att vara i verlge.

Det r verkligen inte r ett faktum. Visst finns det psykiatriker som har dessa behov men att de skulle vara huvudanledningen till yrkesvalet r mycket tveksamt.

Citat:
Jag r helt vertygad om att fr att kunna hjlpa andra p riktigt s mste man a/ vara klar med sig sjlv b/ vara behftad med empati, c/ vara ganska klok. Men dessa tre r lngt ifrn alla mnniskor, och lngt ifrn alla lkare, eller psykiatriker.

Hr r vi verens.

Citat:
Teknikerna utvecklas, och nu efter mindfulness s kommer compassionfokuserad terapi.

Men hall! Varfr fanns den inte med som en sjlvklarhet frn frsta brjan?

Precis allting utvecklas alltid och mnniskorna r just nu i en fas av mycket snabb utveckling. Vi r lngt ifrn s lngt komna som vi tror. Vi har fortfarande en fot kvar i gamla tiders barbari. Ingenting kan fdas vuxet. Inte teknik och inte heller sjlsliga frmgor som t.ex. empati eller intelligens.

Citat:
Hur kan man ens tro att ngon skall bli hjlpt utan compassion?

Vr vetenskap tror att medvetandet r en produkt av materians reaktioner i hjrnan. Med den vertron som bas blir det logiskt att tro att fenomen som t.ex. depression och psykos beror p en kemisk obalans och drfr kan botas med piller. Det blir ven logiskt fr patienter som kpt denna verklighetsbeskrivning att se lkarna som inkompetenta d de inte lyckas forska fram och frskriva det piller som botar depression, psykos o.s.v.

Citat:
Begreppet lter sig inte versttas, fr det r mer n medlidande och barmhrtighet, det handlar om att se ngon ta den till sig och lka den.

Jag tycker 'medknsla' duger bra. Nr man sjlv lider s utvecklar man med tiden en frstelse och knsla fr andras lidande. Det r lidande som utvecklar vr frmga till krlek och medknsla. Dessa frmgor r vad du efterlyser i frsta stycket. Men ingen mnniska r frdig med detta. Om man vore frdig skulle man aldrig ha ftts hr i "jmmerdalen", dr "grt och tandagnisslan" r i verfld.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Dom kan ju inget gra t dom flesta mnniskors psykiska problem s d r det ju lttare att skuldbelgga patienten p olika stt fr att slippa knna att man r totalt inkompetent.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Stmmer ocks. Vad kan en psykiatriker gra t att ngon har varit i krig, koncentrationslger, vldtagits etc? Som mest skriva ut starka lugnande mediciner eller sva ner patienten. Vad kan en psykiatriker gra t att jag, som jag skrev i relationsforumet, inte fr ligga srskilt ofta? Absolut ingenting, eftersom det inte r ngot direkt fel p mitt beteende utan jag bara r en sdan man som inte fr ligga s ofta fr att kvinnor inte dras till mig.

Det r sant att de inte kan sl med trollspet och alla problemen frsvinner. Men beror det p att de r inkompetenta? Har man inte lite konstiga frvntningar om man krver ngot sdant? Kanske behver man revidera sin vrldsbild?

Om man trffar en lkare som felaktigt skuldbelgger en fr man lov att ta sig en rlig titt p om man sjlv lgger skulden dr den hr hemma. Verkligheten r en spegel och den ser ut som den gr fr att lra oss om oss sjlva. Om man r omgiven av frbrytare och narcissistiska inkompetenta idioter m man se till att man gjort sig helt fri frn dessa "synder" innan man kastar frsta stenen.

Nr det gller psykisk ohlsa s r det till slut alltid upp till en sjv att gra sig sjlv frisk. En lkare och mediciner kan som bst vara ett std och en krycka under tiden man lr sig g.

Till sist vill jag komma med ett tips. Mycket av det dliga mendet idag beror p att "friska" mnniskor frsker anpassa sig till ett "sjukt" system. Mnga gr vld p sig sjlva fr att passa in i vad man tror r normalt. Det leder till en jobbig process dr man mste bryta med hur det r eller "ska vara" och integrera det man vet r sant fr en sjlv men tidigt lrt sig undertrycka. Om det lter intressant s kolla in "The theory of positive disintegration" av Kazimierz Dabrowski.
Citera
2015-06-07, 02:46
Medlem
Psykiatriker har vl alltid haft lgre rang, fr psykiatri r ingen direkt tillfrlitlig vetenskap.

Det som rddar/rddat yrkesgruppen r liksom de otaliga "medicinerna", ngot att skriva ut p recept.
Citera
2015-10-19, 19:28
Bannlyst
Skulle vara s mycket bttra om det inte fanns ngra sjukt dmmande verlkare som bestmde hit och dit.

Dom flesta r jlvigt skumma och bde spykopater och aspies. Dom flesta r s satans dumma.., dom har LST psykologi. Vad i ghelvete.., det r som att man LST musik. Mnga drar sig till yrket fr att dom tror dom r s jvla viktiga nr dom r .. VERLKARE i PSYKIATRI. haha, lika mycket status som att vara verlkare i femeinsm.. typ.

Dom skulle f vilken vanlig mnniska som helst till ngon slags diagnons och verkligen tro att dom kunde bota personen med ett piller. " Nej men guud, r du less p din chef och vill sl han i ansiktet fr han tjatar?. du mste sprras in i 3 r p tvngsvrd tills du r normal". NORMAL? Vad fan r normalt? Ja, visst fan r det normalt att g i vggen om man arbetar fr mycket. Visst r det normalt att vilja dda, normalt att knna stor jvla ilska.

Dessa lkare verkar inte ha ngra knnslor nstan och ska annalysera varje liten sak in i det minnsta.
Citera
2015-10-19, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mnga med psykiska problem ser ju all vrdpersonal som ngon slags fiender. Men s r sllan fallet. De psykiatriker jag knner r professionella & serisa. Dremot finns det ju en del andra, bde psykologer & andra mer eller mindre phittade terapeuter som valt yrket fr att dom inte sjlv mr s bra psykiskt. Det blir sllan bra.

Mycket bra sammanfattat!

Inte s mnga andra lkare som har patienter som kaxar emot s mycket som patienterna till psykiatriker.
Citera
2015-10-19, 20:44
Medlem
Katzyns avatar
Den uslaste yrkesgruppen mste ju vara de dr som jobbar fr att p oetiska stt tjna s mycket p lkemedel och vrd som mjligt.
Citera
2015-10-19, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trunan
Skulle vara s mycket bttra om det inte fanns ngra sjukt dmmande verlkare som bestmde hit och dit.

Dom flesta r jlvigt skumma och bde spykopater och aspies. Dom flesta r s satans dumma.., dom har LST psykologi. Vad i ghelvete.., det r som att man LST musik. Mnga drar sig till yrket fr att dom tror dom r s jvla viktiga nr dom r .. VERLKARE i PSYKIATRI. haha, lika mycket status som att vara verlkare i femeinsm.. typ.

Dom skulle f vilken vanlig mnniska som helst till ngon slags diagnons och verkligen tro att dom kunde bota personen med ett piller. " Nej men guud, r du less p din chef och vill sl han i ansiktet fr han tjatar?. du mste sprras in i 3 r p tvngsvrd tills du r normal". NORMAL? Vad fan r normalt? Ja, visst fan r det normalt att g i vggen om man arbetar fr mycket. Visst r det normalt att vilja dda, normalt att knna stor jvla ilska.

Dessa lkare verkar inte ha ngra knnslor nstan och ska annalysera varje liten sak in i det minnsta.

Du var mig en rolig en!
Det r naturligt att en person som blir inlst mot sin vilja blir fientligt instlld mot personen som lser in denna men andra sidan behver vissa lsas in fr personens och personer runt dennas skerhet.

Om det inte riktigt r p detta stadiet s behver du inte alls g till en psykiatriker och bli frklarad som icke normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in