Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag tycker om det du skriver i dina inlägg, du skriver fint och klokt.
Tack så väldigt mycket!
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Men faktum är att det söker sig människor till yrket dels för att de har ett kontrollbehov, och dels för att de har ett behov av att vara i överläge.
Det är verkligen inte är ett faktum. Visst finns det psykiatriker som har dessa behov men att de skulle vara huvudanledningen till yrkesvalet är mycket tveksamt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Jag är helt övertygad om att för att kunna hjälpa andra på riktigt så måste man a/ vara klar med sig själv b/ vara behäftad med empati, c/ vara ganska klok. Men dessa tre är långt ifrån alla människor, och långt ifrån alla läkare, eller psykiatriker.
Här är vi överens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Teknikerna utvecklas, och nu efter mindfulness så kommer compassionfokuserad terapi.
Men hallå! Varför fanns den inte med som en självklarhet från första början?
Precis allting utvecklas alltid och människorna är just nu i en fas av mycket snabb utveckling. Vi är långt ifrån så långt komna som vi tror. Vi har fortfarande en fot kvar i gamla tiders barbari. Ingenting kan födas vuxet. Inte teknik och inte heller själsliga förmågor som t.ex. empati eller intelligens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Hur kan man ens tro att någon skall bli hjälpt utan compassion?
Vår vetenskap tror att medvetandet är en produkt av materians reaktioner i hjärnan. Med den övertron som bas blir det logiskt att tro att fenomen som t.ex. depression och psykos beror på en kemisk obalans och därför kan botas med piller. Det blir även logiskt för patienter som köpt denna verklighetsbeskrivning att se läkarna som inkompetenta då de inte lyckas forska fram och förskriva det piller som botar depression, psykos o.s.v.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gertrud1
Begreppet låter sig inte översättas, för det är mer än medlidande och barmhärtighet, det handlar om att se någon ta den till sig och läka den.
Jag tycker 'medkänsla' duger bra. När man själv lider så utvecklar man med tiden en förståelse och känsla för andras lidande. Det är lidande som utvecklar vår förmåga till kärlek och medkänsla. Dessa förmågor är vad du efterlyser i första stycket. Men ingen människa är färdig med detta. Om man vore färdig skulle man aldrig ha fötts här i "jämmerdalen", där "gråt och tandagnisslan" är i överflöd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carl-Ann von s
Dom kan ju inget göra åt dom flesta människors psykiska problem så då är det ju lättare att skuldbelägga patienten på olika sätt för att slippa känna att man är totalt inkompetent.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Stämmer också. Vad kan en psykiatriker göra åt att någon har varit i krig, koncentrationsläger, våldtagits etc? Som mest skriva ut starka lugnande mediciner eller söva ner patienten. Vad kan en psykiatriker göra åt att jag, som jag skrev i relationsforumet, inte får ligga särskilt ofta? Absolut ingenting, eftersom det inte är något direkt fel på mitt beteende utan jag bara är en sådan man som inte får ligga så ofta för att kvinnor inte dras till mig.
Det är sant att de inte kan slå med trollspöet och alla problemen försvinner. Men beror det på att de är inkompetenta? Har man inte lite konstiga förväntningar om man kräver något sådant? Kanske behöver man revidera sin världsbild?
Om man träffar en läkare som felaktigt skuldbelägger en får man lov att ta sig en ärlig titt på om man själv lägger skulden där den hör hemma. Verkligheten är en spegel och den ser ut som den gör för att lära oss om oss själva. Om man är omgiven av förbrytare och narcissistiska inkompetenta idioter må man se till att man gjort sig helt fri från dessa "synder" innan man kastar första stenen.
När det gäller psykisk ohälsa så är det till slut alltid upp till en sjäv att göra sig själv frisk. En läkare och mediciner kan som bäst vara ett stöd och en krycka under tiden man lär sig gå.
Till sist vill jag komma med ett tips. Mycket av det dåliga måendet idag beror på att "friska" människor försöker anpassa sig till ett "sjukt" system. Många gör våld på sig själva för att passa in i vad man tror är normalt. Det leder till en jobbig process där man måste bryta med hur det är eller "ska vara" och integrera det man vet är sant för en själv men tidigt lärt sig undertrycka. Om det låter intressant så kolla in "The theory of positive disintegration" av Kazimierz Dabrowski.