2015-06-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Kan du vara vänlig att länka till någon video där man ser att väktaren gör något olagligt? Att han står och gapar och beter sig illa är bara jävligt dumt men inget olagligt. Handfängsel har han rätt att använda, jag förutsätter att han hade utb på dessa. Jag har bara sett filmen när han sätter gubben upp och där polisen tillslut kommer.

Att G4S ber om ursäkt är inte så märkligt, han betedde sig felaktigt, att Västtrafik sagt upp kontraktet med G4S är inte heller konstigt, de måste ju göra någonting. Detta kommer hända igen oavsett vilket bolag som sköter kontrollerna.

Jag försöker inte fria väktaren eller kontrollanterna, jag vill bara se den film som visar vart det olagliga sker.

Jag vet inte om det finns någon film att se, men om du tar del här i tråden av vad som kontrollanten har dokumenterat i sin händelserapport så skriver hon att konflikten uppstår när man informerar busschauffören att han skall åka med till en hållplats som ligger 10 km från platsen de är på för att bli idkontrollerad av en polisman. Det är i det momentet felet begås och man gör ett olaga frihetsberövande.

Tror att de flesta människor hade försvarat sig fysiskt om det kom någon som med våld ville flytta på de 10 km. Ser fram mot rättens bedömning om vilket motstånd som kan betecknas som självförsvar vid denna typ av ett ofrivilligt bortförande
Citera
2015-06-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Felet som Lu*s C*tera (*=i) gör är att han bl.a. ska hålla käften, och genomföra sitt jobb på det sätt som uppdragsgivaren Västtrafik har beslutat!

Kontrollanterna slänger av chauffören ifrån bussen, vilket inte ingår i deras rättigheter vid det olaga envarsgripandet.
Chauffören åker passresa i tjänsten iförd uniform och försedd med giltigt förarkort till sin depå. Där avslutas hans tjänst, som enligt planen skulle ha följts av en hemresa ifrån depån i hans egen bil.

Den lugne chauffören är redan bojad och ligger på mage på marken när Lu*s C*tera (*=i) a.k.a. "@gudfather", kontrollanten S*nn*h W*tt*rström (*=a, *=e) samt den tredje väktaren pressar ned honom ytterligare genom att sitta på honom.
Rent livsfarligt är S.W. pressande knän mellan rygg och nacke, vilket inte ska användas då det kan stoppa luftflödet till lungorna, och lätt t.ex. kan förorsaka hjärtinfarkt.

Men du är ursäktad.
Det är banne mig inte lätt att hänga med i denna högst intressanta, men stundtals (p.g.a. "hitte-på-fakta") urspårade tråd.

Tack!
Det dör med bedrägligt beteende verkar vara en grej som tolkas på lika många sätt som det finns människor på jorden. Jag har gått ett antal utbildningar inom väkteriet" ja jag är en låtsaspolis,nazist , rasist och kriminell som älskar att spöa folk med batong" och där svarar alla olika om denna frågan vad komtrollanter får eller inte får. Jag säger varken eller för ingen jävel verkar veta till 100%.

Chauffören får alltså åka buss till depån utan att lösa biljett. Bristande kunskap hos kontrollanterna som är för nitiska och skall försöka följa reglerna till 100%. Alla med ett jobb vet väl att viss information kan glida mellan stolarna, någon kanske var ny och missade att chaufförerna får åka buss efter avslutat pass.

Den gapande väktaren antar jag ansluter till platsen efter någon form av larm från kontrollanterna, han är den enda med väktarutb och situationen är stökig så han beslutar att sätta fängsel på mannen, rätt eller fel kan vi inte se på videon.

Hur som helst värdelöst agerat av honom att stå och gapa som en idiot, gör ditt jobb och håll käft. Invänta polisen. Ganska enkelt egentligen.
Citera
2015-06-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Jag vet inte om det finns någon film att se, men om du tar del här i tråden av vad som kontrollanten har dokumenterat i sin händelserapport så skriver hon att konflikten uppstår när man informerar busschauffören att han skall åka med till en hållplats som ligger 10 km från platsen de är på för att bli idkontrollerad av en polisman. Det är i det momentet felet begås och man gör ett olaga frihetsberövande.

Tror att de flesta människor hade försvarat sig fysiskt om det kom någon som med våld ville flytta på de 10 km. Ser fram mot rättens bedömning om vilket motstånd som kan betecknas som självförsvar vid denna typ av ett ofrivilligt bortförande

Tack, försöker läsa ikapp men det är så mycket dravel, annars hade man varit klar för 1 timma sedan.

Vi kommer fortsätta ha dessa problemen med kontrollanter ända tills dess att de får adekvat utbildning, inte några timmar utan ett antal veckor samt hård rekrytering. Antingen det eller lägg ner alla kontroller förutom tågvärdar.
Citera
2015-06-06, 10:16
Medlem
Ni borde inte lyssna helt okritiskt på puckon som hänger ut folk med namn på flashback. S.W stämmer inte och L.C är inte riktigt rätt heller...
Citera
2015-06-06, 10:16
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Vi vet ju inte så mycket alls vad som hänt egentligen.
Massa folk påstår att dom är vittnen och sett och hört massa saker, men
ingenting är prövat i domstol,
vi har inte sett hela förloppet på film, bara typ sista 3;e delen.

Frågor som kvarstår:
Vilken tid slutade chaffören sitt pass?
Var han på väg till depån eller skulle han nån annanstans?
Visade han upp rätt papper för kontrollanten?
Bet han nån i fingret/slog han nån/reste han sig upp vid kontrollen?
Satt han lungt på en bänk så kom det fram 2 kontrollanter, kastade av honom av bussen och bojjade honom fast han förklarade att han hade rätt papper och att han var i tjänst?

Företaget har redan bett om ursäkt och sagt upp avtal utan att reda ut vad som hände, det ger jag inte mycket för.
Är du på riktigt eller?

Idiotiska frågor rakt av om vart han chauffören skulle eller när han slutade - Hans arbetsgivare
(som naturligtvis vet; instämplingar o. dyl.) har köpt hans förklaring. Frågeställningen om
"rätt papper" är bisarr. Vi befinner oss inte i centrala Bagdad där eller någon polisstat.

Och naturligtvis lite droppade beskyllningar om att han kanske bitit eller slagit någon.

Jag har en stark känsla av att det finns ett antal väktare i denna tråd (kanske rent av från
G4S) som försöker tona ner väktarnas totala fiasko.
Citera
2015-06-06, 10:33
Medlem
När det kommer på kontrollanter så måste väl de på något vis legitimera sig? De viftar med något id-kort och ber om att få se färdbeviset antar jag.

Kan jag som resenär kontrollera id-kortets äkthet på något vis, ringa företaget och kontrollera så att personen är den som han/hon utger sig för att vara? Det kan ju ta sin lilla tid att kolla upp det. Sen kan man visa färdbeviset.

Någon som VET hur det fungerar ?
Citera
2015-06-06, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Det enda felet väktaren gör vad man kan se av videon är att han står och gafflar mot mannen med handfängsel. Det är inte hans uppgift att avgöra om mannen skall få behålla sitt jobb eller ej. Det är en smula oproffsigt att stå och gorma över mannen, han är troligtvis uppjagad och irriterad. Vi vet inte exakt vad som föranlett nedbrottningen och påläggandet av handfängsel.

Vet vem väktaren är och det skall enligt källor vara en hyvens kille , här gjorde han dock lite fel i sitt agerande.
Jag tycker att det största felet var när de brottade ner honom. En sitter på hans rygg, bimbon sitter på hans huvud/nacke och tredje köttbergen på hans ben samtidigt som de drar hans armar bakåt. Det är livsfarligt. Hjärtat kan sluta slå när som helst. Det är tjänstefel tycker jag. De som kan juridik kanske kan svara: kunde utomstående dra bort köttbergen som hade suttit på ryggen på bussföraren? Jag tror inte att ett sånt gripande är tillåtet?
Citera
2015-06-06, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Är du på riktigt eller?

Idiotiska frågor rakt av om vart han chauffören skulle eller när han slutade - Hans arbetsgivare
(som naturligtvis vet; instämplingar o. dyl.) har köpt hans förklaring. Frågeställningen om
"rätt papper" är bisarr. Vi befinner oss inte i centrala Bagdad där eller någon polisstat.

Och naturligtvis lite droppade beskyllningar om att han kanske bitit eller slagit någon.

Jag har en stark känsla av att det finns ett antal väktare i denna tråd (kanske rent av från
G4S) som försöker tona ner väktarnas totala fiasko.

Jag är f.d väktare men fortfarande med en hel del insyn i branschen. Försvarar inte det väktaren gjorde, hans agerande efter att handfängsel applicerats är helt åt helvete, det är inte hans jobb att syssla med rekrytering för bussbolaget eller leka pappa över den frihetsberövande, knip käft och invänta polis hade varit det enda rätta.

Problemet är att många experter här skriver om vad väktaren får och inte får göra. Kanske var han aggressiv och hotfull på bussen vilket gjorde att väktaren beslutade att sätta handfängsel på honom. Det VET vi väl inget om i dagsläget antar jag?
Citera
2015-06-06, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag tycker att det största felet var när de brottade ner honom. En sitter på hans rygg, bimbon sitter på hans huvud/nacke och tredje köttbergen på hans ben samtidigt som de drar hans armar bakåt. Det är livsfarligt. Hjärtat kan sluta slå när som helst. Det är tjänstefel tycker jag. De som kan juridik kanske kan svara: kunde utomstående dra bort köttbergen som hade suttit på ryggen på bussföraren? Jag tror inte att ett sånt gripande är tillåtet?

Är det denna videon du syftar på eller finns det någon annan?

https://m.youtube.com/watch?v=t1vbq146FWM

Men utomstående kan ingripa precis som vem som helst. Envarsgripande heter det. Problemet är om du ingriper om envar har gripit någon på lagliga grunder, alltså ett envarsgripande. Skall du då gripa den eventuella väktaren för olaga frihetsberövande? Då gör du ett olaga frihetsberövande, vem skall hålla fast vem? Vem skall ringa polisen? Bägge? Skall ni förse varandra med handfängsel om ni båda blir besvärliga?

Svårt eller hur
Senast redigerad av copybird 2015-06-06 kl. 10:49.
Citera
2015-06-06, 10:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugor
Ni borde inte lyssna helt okritiskt på puckon som hänger ut folk med namn på flashback. S.W stämmer inte och L.C är inte riktigt rätt heller...
Vad menas med är inte riktigt rätt? Det är ju oklarheter i tråden om huruvida LC är väktaren eller den manliga kontrollanten, är det det du menar? Och om SW inte skulle vara rätt kvinnlig kontrollant, har du några initialer på vem det rör sig om? Eller kan du ange hur du vet att det inte är SW?
Citera
2015-06-06, 10:50
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Vi vet ju inte så mycket alls vad som hänt egentligen.
Massa folk påstår att dom är vittnen och sett och hört massa saker, men ingenting är prövat i domstol, vi har inte sett hela förloppet på film, bara typ sista 3;e delen.

Frågor som kvarstår:
. . . . .

Företaget har redan bett om ursäkt och sagt upp avtal utan att reda ut vad som hände, det ger jag inte mycket för.
1) Vi har inte sett allt på film, men berörda utredningsmän inom polisen har gjort det.
Ärendet är naturligtvis inte prövat i domstol innan polisutredningen är klar. Det här ärendet har inte samma dignitet som göteborgska avskjutningar i gängbataljer.

2) Frågor som kvarstår? Jorå, det finns en hel del på FB, men det finns också många tydliga faktabesked i tråden!

3) Vadå utan att reda ut? Tror du att berörda företag postar sitt utredningsmaterial på Flashback eller i GP eller annan media?
Ärendet har med 100%-ig säkerhet hanterats inom företagen och redovisats för resp ledningsgrupp.

I dagens läge får folk t.ex. inte sparken hur som helst. Det krävs ordentliga missförhållanden, och vanligtvis utdelas en eller flera varningar till den berörde.
Jag berör inte arbetsbrist, som man bara kan beklaga att ett antal helt oskyldiga anställda på G4S sannolikt kan komma att drabbas utav.
Resultatet av vad deras IQ-befriade nötter till jobbarkompisar har ställt till med.
Citera
2015-06-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugor
Vadå för skit du babblar om? Bimbon SW har bekräftat i sin FB att hon är en av dem som misshandlat bussföraren.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-06 kl. 11:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in