2015-06-04, 13:37
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Om man köper en tjänst som heter Nyckelkund, och sedan skryter man om att man ÄR nyckelkund. Det kan jag hålla med om är tacky. Att banken faktiskt uppfattar en som nyckelkund är dock föga troligt.

Nej det är inte tacky, det är bara konstigt. Det är som att "skryta" med att man har en ny digital-tv-box. Eller att man har köpt en månad på aftonbladet plus.
Citera
2015-06-05, 17:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Att ha en ficklamps-app till sin smart phone är tacky. Den tacky medelklassaren tycker att det är otroligt bra att en entreprenör uppfunnit ett sätt för vanligt folk att röra sig i mörker utan att stå på näsan. Så här går konversationen mellan två tacky medelklassare:

TM1: Jag har köpt en app för 149,99 till min iPhone som lyser upp i mörkret. Tillverkaren beskriver på sin hemsida att den utsöndrar fotoner som reflekteras mot objekt i omgivningen, och på så sätt möjliggör för användaren att orientera sig i mörklagda miljöer.
TM2: Vad bra! Hur gjorde man egentligen förr när det inte fanns smart phones och denna app, och man behövde ta sig fram i mörkret?
TM1: Jag vet inte.
TM2: Appen är ju bra om man kommer hem sent och inte hittar nyckelhålet i dörren när en EU-migrant stulit lågenergilampan i trappuppgången.
TM1 Ja.
Citera
2015-06-05, 18:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nyckelkund är väl ingenting man behöver ha ett visst belopp för att bli? På Swedbank kan du bli nyckelkund för 39 kr i månaden och det innebär bara att du köper ett paket med tjänster, typ internetbank:

https://www.swedbank.se/privat/kunderbjudanden/nyckelkund/
Du får "nyhetsbrev"

Tänk på det du som är arbetare. När du jobbat hela långa måndag förmiddag i slit och svett och sätter dig för att pusta ut och ta en dricka. Då rycker banken 500-ringen du tjänat ihop, och du får ett års "nyhetsbrev" och swisch-misch bankgojamoja fluff.

Känns bra ele?
Senast redigerad av 526 2015-06-05 kl. 18:20.
Citera
2015-06-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du får "nyhetsbrev"

Tänk på det du som är arbetare. När du jobbat hela långa måndag förmiddag i slit och svett och sätter dig för att pusta ut och ta en dricka. Då rycker banken 500-ringen du tjänat ihop, och du får ett års "nyhetsbrev" och swisch-misch bankgojamoja fluff.

Känns bra ele?

Jag varken utnyttjar tjänsten eller är kund hos Swedbank.
Citera
2015-06-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Att ha en ficklamps-app till sin smart phone är tacky. Den tacky medelklassaren tycker att det är otroligt bra att en entreprenör uppfunnit ett sätt för vanligt folk att röra sig i mörker utan att stå på näsan. Så här går konversationen mellan två tacky medelklassare:

TM1: Jag har köpt en app för 149,99 till min iPhone som lyser upp i mörkret. Tillverkaren beskriver på sin hemsida att den utsöndrar fotoner som reflekteras mot objekt i omgivningen, och på så sätt möjliggör för användaren att orientera sig i mörklagda miljöer.
TM2: Vad bra! Hur gjorde man egentligen förr när det inte fanns smart phones och denna app, och man behövde ta sig fram i mörkret?
TM1: Jag vet inte.
TM2: Appen är ju bra om man kommer hem sent och inte hittar nyckelhålet i dörren när en EU-migrant stulit lågenergilampan i trappuppgången.
TM1 Ja.

Vilka ficklampsappar kostar pengar? Jag har en sådan app som jag hämtade helt gratis. Hur det skulle vara tacky med en sådan app förstår jag inte för fem öre. Nu häver du bara ur dig allt möjligt strunt.
Citera
2015-06-05, 19:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag varken utnyttjar tjänsten eller är kund hos Swedbank.
Det var inte riktat till dig
Bara en allmän reflektion på hur banker lurar upp tackytöntar med fluff.
Senast redigerad av 526 2015-06-05 kl. 19:45.
Citera
2015-06-05, 19:45
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vilka ficklampsappar kostar pengar? Jag har en sådan app som jag hämtade helt gratis. Hur det skulle vara tacky med en sådan app förstår jag inte för fem öre. Nu häver du bara ur dig allt möjligt strunt.
Om du inte har råd att köpa appar, utan letar på iTunes efter gratisappar för att förgylla din vardag, så kan du knappast beskyllas för att vara tacky. Du kan nog gå runt med din gratisapp utan att någon av misstag kommer att tro att du tillhör medelklassen.

För att förstå den tacky medelklassen måste man ha nått en viss nivå i samhällshierarkin. Det duger inte att, som du uppenbarligen gör, lalla runt på socialbidrag och SMS-lån för att kunna avgöra vad som är tacky. Man måste ha varit med i sällskapet för att förstå. Man måste ha varit i Sandhamn på räkfrossa. Man måste ha hyrt strandhytt i Båstad under kulturveckan. Man måste vara säker under armarna. Är du säker under armarna? Använder du dyrbar deodorant från Paris som du köper på nätet, eller inhandlar du första bästa AXE-deo från Lidl?

Du ser, en viss takt och ton krävs för att avgöra vad som är tacky eller ej. Vissa har den förmågan. Du har den uppenbarligen inte.
Citera
2015-06-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det var inte riktat till dig
Bara en allmän reflektion på hur banker lurar upp tackytöntar med fluff.

Ah, då missförstod jag dig!
Citera
2015-06-05, 19:55
Medlem
526s avatar
Ett appbeteende jag tycker är tacky är de som sitter på tunnelbanan och flippar med aktiekurvor och annat ekonomitjafs. Som om det spelade roll om de "sätter sig in i ekonomin" eller inte. Deras sketna roburfonder påverkas liksom inte och de kommer ändå inte att byta fonder. För mamma och pappa i Norrtäje har alltid haft sparbankens skitfonder.
Citera
2015-06-05, 22:31
Medlem
En sak som inte nödvändigtvis är tacky medelklass utan tacky för alla samhällsklasser är att på fester/middagar proklamera att det minsann är en synd att blanda whisky eller rom med cola. Att personen ifråga som blandar med cola tycker det smakar gott verkar inte vara av betydelse utan man ska dricka det rent. För det har man ju läst i ett livsstilsmagasin alternativt sett på tv. Det bara är så.

Avslappnade människor blandar ihop vad som helst som de tycker smakar gott medan tacky människor är så oroliga att de dricker saker rent trots att de tycker det smakar skit.
Citera
2015-06-06, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
En sak som inte nödvändigtvis är tacky medelklass utan tacky för alla samhällsklasser är att på fester/middagar proklamera att det minsann är en synd att blanda whisky eller rom med cola. Att personen ifråga som blandar med cola tycker det smakar gott verkar inte vara av betydelse utan man ska dricka det rent. För det har man ju läst i ett livsstilsmagasin alternativt sett på tv. Det bara är så.

Avslappnade människor blandar ihop vad som helst som de tycker smakar gott medan tacky människor är så oroliga att de dricker saker rent trots att de tycker det smakar skit.

Fast häxblandningar är ännu mer tacky...
Citera
2015-06-06, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast häxblandningar är ännu mer tacky...

Det är inte tacky att dricka det man tycker är gott. Tacky handlar om att vara ängslig/orolig för vad andra ska tycka. Är man bekväm med sig själv så är det inga problem att blanda whisky med hallonsaft om man nu så skulle vilja.

Ditt inlägg avslöjar bara hur skitnödig och orolig över hur du kommer att uppfattas du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in