2015-06-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civing

Vill inte strö något salt i sår senare för jag tycker inte att utvecklingen är något särskilt vidare. Dessutom kommer detta drabba oss alla.

Men it has begun (tror jag):

Som sagt, risk är fundamentalt och inget som någon CB kan kontrollera över! :/

Se upp i höst!

OBS! Saker som går ner brukar övertid gå upp igen och som jag nämnt tidigare kanske vi får en chans att äntligen kunna jobba till oss pengar istället för att låta huset göra jobbet åt oss.

Tror denna utveckling är nödvändig för samhällets framtid. Blir tufft för era barn och barnbarn annars!
2015-06-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, poängen var just att det inte är första gången du lyckas trolla bort det på övriga 10%.
Det låter som du letar efter någon ursäkt för att slippa ett sakligt resonemang.

Du hade i vanligt ordning kunnat försöka ge sakliga svar men letar upp någon detalj för att slippa.

Citat:
Att inte göra skillnad på inkomstslagen alls vore naturligt fullständigt symmetriskt, ja. Att vara konsekvent med uppdelningen av inkomstslag vore symmetriskt givet att vi accepterar/antar uppdelningen som given. Vilket den är idag, eftersom systemet är utformat så i övrigt.
Det är politiker som är i farten. Vi får nog vara glada över att dom respekterar principerna så pass som dom gör.

Citat:
När vi däremot lite godtyckligt väljer och vrakar är själva poängen att vi inte ens vill ha symmetri. Då vill vi snarare styra ekonomin.
Ja, de här i tråden som ensidigt vill plocka bort ränteavdraget och inför dubbelbeskattning av räntebeloppet har ingen vilja att följa principer.

Den lite intressanta observationen är att dom är värre än våra politiker.
2015-06-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Vänta nu här. Om det vore symmetriskt att dra av även aktieförluster mot arbetsinkomst varför får man inte göra det då?
Får man inte?
2015-06-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Jag har bara så svårt att se varför Sverige skulle stå utanför samma fundamentala regler som hittills skapat bokriser i många europeiska länder.
Vilka är det?
Den frågan är relevant för tråden.
2015-06-04, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Får man inte?

Nej. Den enda kapitalförlust man får dra av mot tjänsteinkomst är just ränteavdraget. Det är därför ditt symmetriargument inte håller.
Senast redigerad av HusetsEgna 2015-06-04 kl. 21:44.
2015-06-04, 22:21
Medlem
Citat:
Vill inte strö något salt i sår senare för jag tycker inte att utvecklingen är något särskilt vidare. Dessutom kommer detta drabba oss alla.

Se upp i höst!

OBS! Saker som går ner brukar övertid gå upp igen och som jag nämnt tidigare kanske vi får en chans att äntligen kunna jobba till oss pengar istället för att låta huset göra jobbet åt oss.

Tror denna utveckling är nödvändig för samhällets framtid. Blir tufft för era barn och barnbarn annars!

Intressant. Ränterna gick tydligen ner igen ganska kort därefter. http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3913282.ece

Jag tror det är för tidigt för att börja tala om något prisfall ännu. Jag tror att det kommer ske saker med svenska bostadsmarknaden först när nästa globala finanskris uppstår. Riksbanken med sin QE och räntesänkning, samt politikerna med sina subventioner, tillåter inte något hända på eget bevåg. Det kommer ske av yttre krafter och denna gång kommer det bli omvänt sett på 2008. Vi blir antagligen den kommande globala finanskrisens Spanien.
2015-06-05, 01:19
Medlem
Citat:

Se upp i höst!

Iofs. Marknaden verkar bli mer skeptisk.

Under de tre senaste månaderna har börsens fastighetsindex SX8600pi backat 11,3 procent. En sak är slående: Den närmast perfekta negativa korrelationen mellan räntan och fastighetsbolagen på börsen.

Det kan jämföras med börsens breda index (OMXSpi) som under samma period bara gått ned 0,7 procent. Lägger vi tillbaka utdelningarna är nedgången i fastighetsbolagens index fortfarande betydande. Senaste kvartalets nedgång summeras då till 9,3 procent...

Man kan tycka att den ränteuppgång vi sett inte borde betyda så mycket för fastighetsbolagen. Det är en uppgång från en extremt låg nivå och sett i ett historiskt perspektiv befinner vi oss fortfarande på en låg nivå.

Dagens räntenivåer kommer på inget sätt utlösa en kris i fastighetsbranschen, däremot ser vi tydligt hur det påverkar investerarnas humör. Man måste helt enkelt komma ihåg varifrån vi kommer.

I våras hade vi ett läge på börsen när flera fastighetsbolag handlades med premie på sina fastighetsinnehav, det vill säga investerare tog för givet att priserna på fastigheter skulle fortsätta stiga och var villiga att betala överpris för att vara exponerade mot sektorn. När tillnyktringen kommer och pendeln svänger tillbaka till substansrabatten är det en stor rörelse i aktiekurserna.

Kanske är det vi ser nu början på en större korrigering, eller rentav en punktering på en bubbla. Fastighetsbolagen har gått som raketer på börsen de senaste sex åren och rörelsen är till stor del driven av en kontinuerligt lägre ränta. Om vi står inför en reverserad trend, och om så bara långsam återgång till mer normala räntenivåer, så kommer det att ligga som en blöt filt över fastighetsbolagen.

Jag rekommenderar er att läsa hela artikeln. https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/06/04/fastigheter-i-strykklass.html
2015-06-05, 07:18
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Får man inte?
Nej. Aktieförluster kan bara kvittas upp till 70% av förlusten mot andra inkomster av kapital.
Senast redigerad av baso80 2015-06-05 kl. 07:25.
2015-06-05, 08:44
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Får man inte?
Personligt rekord... grattis.
Ska vi börja om diskussionen?

Cliffs:
- I ett toppstyrt system existerar per automatik ingen naturlig symmetri, det skulle tvärt om infalla om vi inte toppstyrde systemet. Att analysera symmetriegenskaper måste alltså utgå ifrån systemets aktiva utformning i övrigt. Huruvida skatt är dumt och staten är elak (svennebanan-argumentet) hör alltså inte dit.

- Vi gör här skillnad på inkomst av kapital och inkomst av tjänst trots att det ser likadant ut i plånboken (KurtSune-argumentet). Nej, som sagt, man får inte dra sina aktieförluster på inkomst av tjänst. För det är olika kostnadsslag och behandlas därför separat.

- Ränteavdraget är ett fulhack. Symmetriskt kan det aldrig någonsin vara med det här upplägget. Det skulle däremot kunna approximera fulhackslåtsas-symmetri om vi exempelvis hade jättehög fastighetsskatt - lite som att trycka ned vågskålen med biceps om den svävat iväg.

- Vi har dock inte jättehög fastighetsskatt. Vi har internationellt erkänt jätteliberala regler på kapital samtidigt som vi har internationellt erkänt mongolidhöga skatter på produktion av värde. Så vad gäller fulhackslåtsas-symmetri är vårt ränteavdrag att likna med att trycka vågskålen genom bordet.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-05 kl. 09:02.
2015-06-05, 09:34
Medlem
Citat:
Personligt rekord... grattis.
Ska vi börja om diskussionen?

Det skulle däremot kunna approximera fulhackslåtsas-symmetri om vi exempelvis hade jättehög fastighetsskatt - lite som att trycka ned vågskålen med biceps om den svävat iväg.

- Vi har dock inte jättehög fastighetsskatt. Vi har internationellt erkänt jätteliberala regler på kapital samtidigt som vi har internationellt erkänt mongolidhöga skatter på produktion av värde. Så vad gäller fulhackslåtsas-symmetri är vårt ränteavdrag att likna med att trycka vågskålen genom bordet.

Vi har faktiskt ingenting som heter FASTIGHETSSKATT numera, åtminstone
inte enligt skattemyndigheten ...

Fastighetsavgift och fastighetsskatt

Avgiftspliktiga fastigheter med bostäder som är färdigbyggda har kommunal fastighetsavgift. Nybyggda bostadshus är befriade från fastighetsavgift. Fastigheter som inte innehåller färdigbyggda bostäder har statlig fastighetsskatt.

Kommunal fastighetsavgift
Alla bostäder i småhus, ägarlägenheter och hyreshus har kommunal fastighetsavgift.

Fastighetsavgiften blir aldrig högre än ett bestämt, fast maxbelopp. Detta maxbelopp är indexbundet och räknas varje år om efter förändringarna av inkomstbasbeloppet.

Nybyggda bostäder är befriade från fastighetsavgift
Om du är pensionär betalar du högst 4 % av din inkomst i kommunal fastigetsavgift för din permanentbostad.

Begränsad fastighetsavgift för pensionärer
Fastigheter som är taxerade som avgiftsfria har ingen fastighetsavgift.
2015-06-05, 12:21
Medlem
Skippa ränteavdraget, minska skatten med samma belopp på ränteutdelnigar. Dags för svensken att lära sig spara istället för att slösa.

Tror inte på nån bokrasch, däremot att huspriserna kommer att sjunka. Inte på attraktiva områden, kommer alltid finnas folk som kan och vill betala för en bra plats att bo på.
2015-06-05, 13:29
Medlem
Septemberterminen på en tysk tio-årig statsobligation (Bund) handlar till 150.5 just nu, svarande till en ränta (yield) på 0.875. För bara några månader sedan handlade den till nästan 0-ränta, så ökningen har skett historiskt snabbt, räntan har gått upp med 1675% sedan i April i år, jag behöver förhoppningsvis inte förklara vad det innebär för svenska räntor om den utvecklingen inte bromsas omgående...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in