2015-06-04, 18:44
Medlem
Citat:
Kontrollanternas version av bussbråket

Citat:
Lugn stämning till en början
”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”

Sedan beskrivs en diskussion som ska vara lugn och inte hotfull. Men föraren ska inte ha velat visa legitimation och både föraren och kontrollanterna ville då att polis skulle tillkallas. Kontrollanterna kom överens med polisen om att mötas vid hållplatsen Lillekärr Södra.

Men bussföraren ville gå av vid Hjalmar Brantingsplatsen. Det är nu situationen förändras.

”När vi upplyser om att han får följa med till Lillekärr, då reagerar busschauffören och reser sig hastigt upp och rör sig mot mig på ett sätt som jag uppfattar som aggressivt och hotfullt… Jag trycker honom tillbaka och säger att han får vänta på polisen. Han blir då än mer aggressiv och matar, som jag upplever det slag mot mig”.

Därefter beskrivs hur kontrollanten tar ett ”björntag” på föraren, lyfter ut honom ur bussen och att båda hamnar på marken.

”I tumultet träffas jag av ett antal knytnävar på höger kind”.

Ska ha börjat blöda efter bettet
I detta skede ingriper en annan kontrollant. Den kontrollanten skriver i sin incidentrapport:

”…Han gör extremt mycket motstånd, försöker återigen utfärda slag mot oss varav han träffar kollegan igen. Då jag börjar tappa greppet om hans handled tar han tag runt min och drar den till sig och biter mig i handen över både ring- och lillfingret, det börjar blöda från tre olika ställen på fingrarna samt jag hör hur det knakar till.”

Sedan beskrivs hur ytterligare en kollega från vaktbolaget G4S anländer och att föraren handfängslas. Resten finns på film.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket
Citera
2015-06-04, 18:45
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sen undrar jag om han verkligen satt på bussen. Vid den aktuella tidpunkten är det ganska mycket folk som åker mellan Nordstan och Hjalmar brantingsplatsen för att byta till andra bussar eller spårvagnar (alla vagnar går inte genom nordstan över bron). Bussförare som åker i tjänsten brukar då inte uppta någon sittplats om det är fullt i bussen utan står den aktuella sträckan. När jag ibland åker Rosa express till Nordstan för att byta till den buss som går hemåt så brukar det vara rätt mycket folk som går på vid Nordstan. Så jag kan tänka mig att den är rätt full vid denna tid.

ROSA EXPRESS mot Gerrebacka
SVART EXPRESS mot Amhult
GRÖN EXPRESS mot Ullstorp via Kungälv
linje 24 och 17

Bussarna går ofta tätt inpå varandra, så ska man bara över bron tar man första bästa. Samt 2 vagnar.
Kan vara en anledning.
Senast redigerad av Bokmask 2015-06-04 kl. 19:19.
Citera
2015-06-04, 18:56
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kontrollanternas-version-av-bussbraket

”Han säger då att han ej behöver det och menar att han som jobbar som chaufför får åka gratis med uniformen på. Jag informerar att så inte är fallet, att han utanför tjänst måste betala som alla andra”

Det är just det som är konstigt! Vem f-n åker runt och gratisåker i uniform? Han är dessutom efter vad som framkommit just avlöst och då är det INTE utanför tjänst. Visst borde kontrollanter känna till något så enkelt?
Citera
2015-06-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Det är just det som är konstigt! Vem f-n åker runt och gratisåker i uniform? Han är dessutom efter vad som framkommit just avlöst och då är det INTE utanför tjänst. Visst borde kontrollanter känna till något så enkelt?

Bitchen hör vad hon vill höra för hon har en agenda när hon ger sig på honom. Vad hon i efterhand påstår ha hänt ska man nog ta med en nypa salt.
Citera
2015-06-04, 19:18
Medlem
Citat:
Sen undrar jag om han verkligen satt på bussen. Vid den aktuella tidpunkten är det ganska mycket folk som åker mellan Nordstan och Hjalmar brantingsplatsen för att byta till andra bussar eller spårvagnar (alla vagnar går inte genom nordstan över bron). Bussförare som åker i tjänsten brukar då inte uppta någon sittplats om det är fullt i bussen utan står den aktuella sträckan. När jag ibland åker Rosa express till Nordstan för att byta till den buss som går hemåt så brukar det vara rätt mycket folk som går på vid Nordstan. Så jag kan tänka mig att den är rätt full vid denna tid.

Det har tidigare talats om att den gripne chauffören har suttit i det sätet som är närmast den chaufför som framför bussen vid tillfället. Har för mig att det finns i en vittnesuppgift, har dock inte den framför mig tyvärr.

Enligt vittnesuppgift har han ju blivit knuffad av bussen så det kan stämma att chauffören suttit precis vid en dörr, däremot kan det tyckas märkligt att inte den chaufför som för tillfället kör bussen har reagerat isf.

Frågan är väl om vi någonsin får reda på vad som faktiskt har hänt på bussen. Man kan ju tycka att det borde ha hamnat på film?
Citera
2015-06-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Funderar en del runt juridiken i aktuell händelse. Det är många som är tvärsäkra på hur det är. Jag funderar runt juridiken . Kan en busskontrollant vara tjänsteman ? Kan en väktare vara tjänsteman ? Jag är lite undrande, det finns ju inget tvivel om att en ordningsvakt, räddningstjänst, polis är tjänsteman. Men väktare-busskontrollanter ??? Ställer mig också tvivlande till om just väktare och busskontrollanter får begära av människor att legitimera sig. Är det inte bara polis och tulltjänsteman och militär som har rätt till det. (ordningsvakter får inte göra det)

Avslutningsvis ställer jag mig lite undrande till om; jag vägrar att visa legitimation för kontrollanterna och snällt inväntar polis och visar legitimation, får polisen lämna min identitet vidare till kontrollanterna efter de har utfört identitetskontroll på mig. När hävdes förundersökningssekretessen ?

I förarbetarna till envarsingripande skriver lagstiftaren mycket tydligt om "bar gärning" att våldet skall stå i proportion till brottet osv.

Tror inte att lagstiftaren menar att man får knuffa av en person från en buss, lägga ner personen på marken, sätta på handbojor osv för att som i detta fall chaufförentror att man åker grattis på Västrafik som anställd chaufför. Står detta i propotion till brottet.

I mitt tycke bra agerat av Västtrafik, bra agerat av G4S att båda instanserna puudlar för det var ett övergrepp av sällan skådat slag
Det ironiska är att bussföraren är den ende som är tjänsteman i ordningslagens mening (trafiktjänsteman). Väktarna har inte ens OV-förordnande, vad jag förstår.
Citera
2015-06-04, 19:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det har tidigare talats om att den gripne chauffören har suttit i det sätet som är närmast den chaufför som framför bussen vid tillfället. Har för mig att det finns i en vittnesuppgift, har dock inte den framför mig tyvärr.

Enligt vittnesuppgift har han ju blivit knuffad av bussen så det kan stämma att chauffören suttit precis vid en dörr, däremot kan det tyckas märkligt att inte den chaufför som för tillfället kör bussen har reagerat isf.

Frågan är väl om vi någonsin får reda på vad som faktiskt har hänt på bussen. Man kan ju tycka att det borde ha hamnat på film?

Man kan ju dock anta att både västtrafik och polisen har lyssnat nog på föraren av bussen.
Citera
2015-06-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Man kan ju dock anta att både västtrafik och polisen har lyssnat nog på föraren av bussen.

Ja självklart har man försökt tala med alla man kan som varit med på bussen. Men det är ju inte säkert att man lyckats få tag på så många. Sen kan ju vittnesuppgifter vara spretiga. Allra helst skulle man vilja se vad eventuella kameror registrerat.

Det är dock talande för situationen att så många busschaufförer har reagerat väldigt kraftigt.
Jag tror inte att G4S hade kunnat uppfylla sin del av avtalet, om västtrafik hade valt att inte bryta det, pga att de helt enkelt hade haft väldigt svårt för att komma på bussarna öht.

Någon som vet om bussen var kvar under tiden som vi fått se på mobilfilmen eller rullade den vidare?
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-06-04 kl. 19:38.
Citera
2015-06-04, 20:01
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ja självklart har man försökt tala med alla man kan som varit med på bussen. Men det är ju inte säkert att man lyckats få tag på så många. Sen kan ju vittnesuppgifter vara spretiga. Allra helst skulle man vilja se vad eventuella kameror registrerat.

Det är dock talande för situationen att så många busschaufförer har reagerat väldigt kraftigt.
Jag tror inte att G4S hade kunnat uppfylla sin del av avtalet, om västtrafik hade valt att inte bryta det, pga att de helt enkelt hade haft väldigt svårt för att komma på bussarna öht.

Någon som vet om bussen var kvar under tiden som vi fått se på mobilfilmen eller rullade den vidare?
Vi saknar data än så länge men i sammanhanget kan man ju konstatera att de första utsagorna från företagsledningarna, som kommenterade vittnenas mobilfilmer, var att det typ inte såg bra ut, man ursäktade sig och så.

En kortare tid därefter - ungefär så lång tid som det tar att få fram och inspektera bussens övervakningsfilmer - så häver Västtrafik avtalet med G4S med omedelbar verkan. Om man nu får gissa lite.
Citera
2015-06-04, 20:24
Medlem
Citat:

Enligt Aftonbladet hände denna incident vid 20-tiden. Nu bor inte jag i Göteborg, men en kollega till mig från Göteborg påstod att högtrafik inträffar måndag - fredag kl 06.00-08.30 och 15.00-18.00. Nu var det i och för sig löningshelg, så det kan ha varit mer folk än vanligt.
Citera
2015-06-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Vi saknar data än så länge men i sammanhanget kan man ju konstatera att de första utsagorna från företagsledningarna, som kommenterade vittnenas mobilfilmer, var att det typ inte såg bra ut, man ursäktade sig och så.

En kortare tid därefter - ungefär så lång tid som det tar att få fram och inspektera bussens övervakningsfilmer - så häver Västtrafik avtalet med G4S med omedelbar verkan. Om man nu får gissa lite.

Jag tror iofs att det kan finnas mer händelser liknande denna som inte kommit fram i det öppna.

Agerandet mot busschauffören visar troligen dock med all klarhet att G4S inte är kapabla att leverera den tjänst som man avtalat om även om det tidigare funnits klagomål som nått Västtrafik.
Droppen som översvämmar bägaren.

Det kan ju även finnas mer långtgående problem som att G4S-representanter på högre nivå inte visat att dom är tillräckligt lyhörda inför situationer som denna men det är nog att spekulera för mycket då sånt bara är saker som sprids ryktesvägen.

Man kan ju fortfarande undra över det "gula kortet" som busschauffören sades sakna. Kom inte den informationen från G4S? Taskig damage control?
Kanske hoppades man att allt skulle blåsa över.
Senast redigerad av Som-nam-na 2015-06-04 kl. 20:39.
Citera
2015-06-04, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inte ens om deras sagor är riktiga så ursäktar det beteendet mot en bojad immobiliserad person.

Ursäkta är du på riktig?

Du menar att om kontrollanternas utsaga om att blivit anfallen av våldsam man som slagit dom inte går att jämföra med en utskällning.

Jag tror jag dör, du måste vart sjukt ironiskt för hur kan en utskällning vara värre än att få smällar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in