2015-06-03, 18:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Otroligt oseriöst, det visar med all tydlighet att Västtrafik inte har någon koll alls på någonting - vilket förstås alla vet redan. Hur fan kan man dumpa hela bevakningsföretaget innan utredningen ens är gjord och det är klarlagt exakt vad som hänt?

Det hela handlar om att Västtrafik är livrädda för rasistanklagelser och springer nu omkring som yra höns i vild panik. Det är så usel krishantering att man inte vet var man ska ta vägen ärligt talat. Regel nummer ett är att sitta ner i båten tills man har fått problemet någorlunda utrett mer än ett kort filmklipp på nätet.

De vill väl antagligen visa chaufförerna (som är förbannade) att de står på deras sida. Att det möjligen kan se bra ut för allmänheten är ju såklart ett stort plus.
Citera
2015-06-03, 18:45
Medlem
Citat:
Otroligt oseriöst, det visar med all tydlighet att Västtrafik inte har någon koll alls på någonting - vilket förstås alla vet redan. Hur fan kan man dumpa hela bevakningsföretaget innan utredningen ens är gjord och det är klarlagt exakt vad som hänt?

Det hela handlar om att Västtrafik är livrädda för rasistanklagelser och springer nu omkring som yra höns i vild panik. Det är så usel krishantering att man inte vet var man ska ta vägen ärligt talat. Regel nummer ett är att sitta ner i båten tills man har fått problemet någorlunda utrett mer än ett kort filmklipp på nätet.

Dom har ju suttit still i båten sedan lördags. Nu har dom väl pratat med de inblandade samt kanske tittat på övervakningsfilmerna från bussen och dom har valt att agera.
Dom har givetvis mer att gå på än bara filmklippet.
Citera
2015-06-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det ägs av Västra Götalandsregionen, alltså landstinget.

Vet du om man kan begära ut filmen från landstinget ?
Citera
2015-06-03, 18:50
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Vet ej men tvivlar på det.Skulle tro att övervakningsfilmer ligger under viss sekretess. Har mycket svårt att tro att det skulle vara offentliga handlingar. sedan vet jag inte hur det fungerar i och med att bussbolaget inte är Västtrafik utan kör på deras uppdrag
Citera
2015-06-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt

Nej, västtrafik är ett privat företag. Att det är ett landsting som äger företaget gör inte att deras material blir offentliga.
Citera
2015-06-03, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vet ej men tvivlar på det.Skulle tro att övervakningsfilmer ligger under viss sekretess. Har mycket svårt att tro att det skulle vara offentliga handlingar. sedan vet jag inte hur det fungerar i och med att bussbolaget inte är Västtrafik utan kör på deras uppdrag

Inte hundra, men rätt säker på att det är västtrafik som sökte och fick tillståndet för kameror i bussarna.
Inte för att det gör det mer sannolikt att de skulle vilja dela med sig av inspelat material, men.
Citera
2015-06-03, 18:54
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Hur fan kan man dumpa hela bevakningsföretaget innan utredningen ens är gjord och det är klarlagt exakt vad som hänt?

Okej, så du tror att FB är Västtrafiks eget intranät (internt affärsnätverk)?
Deras arbete skulle m.a.o. redovisas här, och du har varken fått utredningen eller handlingsplanen bland dina personliga PM?
Citera
2015-06-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Ja, rasistkortet övertrumfar tydligen allt.

Om nu mannen hade bitits, förklarar ju detta reaktionen från kontrollanterna och väktaren.
Jag hoppas verkligen att utredningen kommer att bli offentlig.
De säger inte upp ett så stort avtal utan ha GOTT OM underlag, för det kan kosta dem fruktansvärt mycket pengar. Löjligt att tro nåt annat.
Vilken utredning? Eftersom chaufförens våld är polisanmält kommer du att få reda på om det finns någon substans i påståendena.
Citera
2015-06-03, 18:56
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapezoid
Jag håller med dig, det känns väldigt förhastat att avsluta allt samarbete med G4S på grund av en sådan här sak. Det kanske ligger något mer bakom västtrafiks agerande?

Hur man än vrider och vänder på det och vad som än skett innan inspelningen börjar så har jag extremt svårt att se hur det någonsin kan vara befogat att stå och skrika om chauffören vill behålla sitt jobb eller inte när man representerar G4S...

Eftersom jag rent faktiskt inte vet hur hela händelseförloppet såg ut kan jag inte ärligt uttala mig om vad som är rätt eller fel i det övriga (Även om jag har svårt att se hur något som verkligen inte är väldigt extremt skulle berättiga till kontrollanter/väktares agerande.) men att stå och vråla så på en misstänkt "tjuvåkare" kan knappast vara korrekt agerande utanför Guantanamo och knappt ens där...
Citera
2015-06-03, 18:59
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Ja, rasistkortet övertrumfar tydligen allt.

Om nu mannen hade bitits, förklarar ju detta reaktionen från kontrollanterna och väktaren.
Jag hoppas verkligen att utredningen kommer att bli offentlig.

Ja, för att det hela är mycket märkligt och jag får inte ihop det! Chauffören i uniform har uppenbarligen rätt att åka utan biljett och det borde kontrollanterna veta. Frågan är då varför dom kom ihop sig?

En ickesituation som utvecklar sig till en brottningsmatch. Något har uppenbarligen hänt, men vad?
Citera
2015-06-03, 19:03
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awerty

Vet någon vad chauffören heter?

Vad spelar det för roll vad han heter?
På vilket sätt är det viktigt?
Citera
2015-06-03, 19:05
Medlem
trapezoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur man än vrider och vänder på det och vad som än skett innan inspelningen börjar så har jag extremt svårt att se hur det någonsin kan vara befogat att stå och skrika om chauffören vill behålla sitt jobb eller inte när man representerar G4S...

Eftersom jag rent faktiskt inte vet hur hela händelseförloppet såg ut kan jag inte ärligt uttala mig om vad som är rätt eller fel i det övriga (Även om jag har svårt att se hur något som verkligen inte är väldigt extremt skulle berättiga till kontrollanter/väktares agerande.) men att stå och vråla så på en misstänkt "tjuvåkare" kan knappast vara korrekt agerande utanför Guantanamo och knappt ens där...

Nej, givetvis är detta inte ett professionellt agerande från en väktare, men bör detta inte då resultera att endast väktaren blir av med sitt jobb? Förstår inte tanken bakom att avsluta en upphandling på grund av en dålig väktare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in