2015-06-02, 21:19
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En offentlig grupp kan du länka till

Den är länkad till flera gånger i tråden, men visst:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=892294804165089&id=7644415369 50417&_rdr

Jag kan inte svara på frågor om det inlägget. Jag kopierade in det eftersom den här tråden inte verkar ha ögonvittnen från bussen - men som jag skrev tidigare - jag värderar inte sanningshalten i posten. Tycker du att den är helt ointressant så är det väl bara att du avfärdar det som trams, det har jag inga problem med.
Citera
2015-06-02, 21:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=892294804165089&id=7644415369 50417&_rdr

Jag kan inte svara på frågor om det inlägget. Jag kopierade in det eftersom den här tråden inte verkar ha ögonvittnen från bussen - men som jag skrev tidigare - jag värderar inte sanningshalten i posten. Tycker du att den är helt ointressant så är det väl bara att du avfärdar det som trams, det har jag inga problem med.

Jag missförstod, trodde du menade forumet där bilden med handskadorna syns.
Senast redigerad av DreamTwister 2015-06-02 kl. 21:25.
Citera
2015-06-02, 21:23
Medlem
Kan någon ändra rubriken till denna tråd? Den är ju totalt felaktig! Det står: "Busschaufför åkte utan bussbiljett". Eh, nä han åkte inte utan biljett för han åkte i egenskap av busschaufför som ska till depå efter sitt arbetspass. Han hade rätt att åka och behövde ingen biljett!
Citera
2015-06-02, 21:28
Medlem
Citat:

citerar en annan från denna grupp som verkar ha talat med föraren på bussen, när detta hände? mer ljus på situationen eller ytterligare bara ett påstående?

Milan Kalinovic

Ja det kunde diskuteras direkt efter att dom fått den informationen av föraren. Dom valde att inte lyssna och vara aggressiva och hotfulla mot en kollega förövrigt. Hade dom kontrollerat med arbetsledningen så hade allt kunnat undvikas. Jag jobbar själv på spårvägen och har träffat föraren som körde bussen som händelsen skedde i. Det största irritations momentet för kontrollanterna var förarens självkontroll och lugn och att han inte ville att dom skulle ta i honom. Vi talar inte om någon brottsling här och måla ut honom som det är för jävligt. Kontrollanterna får absolut inte tappa sitt humör på det viset och behandla någon på det viset bara för att dom inte fick som dom ville.

2 · söndag klockan 12:11
Senast redigerad av antifit 2015-06-02 kl. 21:42.
Citera
2015-06-02, 21:50
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
citerar en annan från denna grupp som verkar ha talat med föraren på bussen, när detta hände? mer ljus på situationen eller ytterligare bara ett påstende?

Milan Kalinovic

Ja det kunde diskuteras direkt efter att dom fått den informationen av föraren. Dom valde att inte lyssna och vara aggressiva och hotfulla mot en kollega förövrigt. Hade dom kontrollerat med arbetsledningen så hade allt kunnat undvikas. Jag jobbar själv på spårvägen och har träffat föraren som körde bussen som händelsen skedde i. Det största irritations momentet för kontrollanterna var förarens självkontroll och lugn och att han inte ville att dom skulle ta i honom. Vi talar inte om någon brottsling här och måla ut honom som det är för jävligt. Kontrollanterna får absolut inte tappa sitt humör på det viset och behandla någon på det viset bara för att dom inte fick som dom ville.

2 · söndag klockan 12:11

Det som inte är bara ett påstående, är att situationen slutade illa för samtliga inblandade. Kränkningar och hot mot alla i sociala medier.

Kontrollanterna har enligt Västtrafik fått som uppdrag att sköta ingripanden med dialog och bara envarsgripa när ingen annan utväg kvarstår - underförstått att de bara ska göra det i situationer som omedelbart leder till våld mot tjänsteman.
- Biljettkontroll, jag vill se din biljett?!
- Nej! *SMACK SMOCK BLÅTIRA*
Citera
2015-06-02, 21:57
Medlem
Citat:
Det som inte är bara ett påstående, är att situationen slutade illa för samtliga inblandade. Kränkningar och hot mot alla i sociala medier.

Kontrollanterna har enligt Västtrafik fått som uppdrag att sköta ingripanden med dialog och bara envarsgripa när ingen annan utväg kvarstår - underförstått att de bara ska göra det i situationer som omedelbart leder till våld mot tjänsteman.
- Biljettkontroll, jag vill se din biljett?!
- Nej! *SMACK SMOCK BLÅTIRA*

Jag om någon här om man läst mina tidigare inlägg tycker att hela situationen är hemsk.
Sen min länk tidigare är bara för att visa att på Facebook så är det väldigt många som satt på bussen när detta hände eller har någon bekant som gjort det. Därav kan jag vara skeptiskt till de inlägg som även gynnar min teori.
Citera
2015-06-02, 22:00
Medlem
Keonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Kan någon ändra rubriken till denna tråd? Den är ju totalt felaktig! Det står: "Busschaufför åkte utan bussbiljett". Eh, nä han åkte inte utan biljett för han åkte i egenskap av busschaufför som ska till depå efter sitt arbetspass. Han hade rätt att åka och behövde ingen biljett!

Finns det några bevis för att han verkligen började sin tjänst från garaget och var berättigad till resa tillbaka ditt? Kan ju vara så att han även tjuvåkte från garaget eller en ren efterkonstruktion. Uttalandet från Transdev lämnar mycket övrigt att önska. Själv skulle jag vilja se körspecifikation för den aktuella dagen där det tydligt framgår om resan var berättigad eller ej.
Citera
2015-06-02, 22:09
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Jag om någon här om man läst mina tidigare inlägg tycker att hela situationen är hemsk.
Sen min länk tidigare är bara för att visa att på Facebook så är det väldigt många som satt på bussen när detta hände eller har någon bekant som gjort det. Därav kan jag vara skeptiskt till de inlägg som även gynnar min teori.

Själv kommer jag bli väldigt förvånad om föraren inte var våldsam ombord för att han kände sig trängd. Det mest logiska i mina ögon är att han sade att han var på väg hem och gått av sitt pass och att kontrollanterna tolkar det som att han erkänner att han tjuvåker.
De vill skriva avgift, föraren får panik och blir fysisk när han blir blockerad när han vill kliva av. Kontrollanterna skulle ha svalt all stolthet och backat och låtit honom kliva av. Tagit upp situationen med sin chef i efterhand som fått reda ut det kontorsvägen. Föraren hade också valet att bara skriva under och ta det med sin chef. Jag har svårt att tro att ingen är utan skuld men kan ha fel.
Citera
2015-06-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keonet
Finns det några bevis för att han verkligen började sin tjänst från garaget och var berättigad till resa tillbaka ditt? Kan ju vara så att han även tjuvåkte från garaget eller en ren efterkonstruktion. Uttalandet från Transdev lämnar mycket övrigt att önska. Själv skulle jag vilja se körspecifikation för den aktuella dagen där det tydligt framgår om resan var berättigad eller ej.

Om Transdevs VD ljuger på intranätet utesluter jag faktiskt.

Ursprungligen postat av space1

På Transdevs intranät kan man idag läsa följande:

"I fredags kväll blev en av Transdevs förare brutalt nedbrottad av biljettkontrollanter då han var på väg tillbaka till depån efter sitt arbetspass. Vd Gunnar Schön kommenterar det inträffade."

"- Incidenten i Göteborg har upprört många, både inom och utom företaget, och det har jag all förståelse för. Jag ser mycket allvarligt på det som har hänt. Det är oacceptabelt att behandla en annan människa så pass respektlöst och kränkande som i det här fallet. Under dagen har vi suttit i möten med Västtrafik och bevakningsföretaget och diskuterat det inträffade. Ärendet är nu föremål för en polisutredning och vi har fått bekräftat från Västtrafik att de inblandande kontrollanterna inte kommer att arbeta för dem något mer, säger Transdevs Vd Gunnar Schön. "

"Vår uppfattning är att förare får resa med förarkort och uniform när det gäller resor i tjänsten. Föraren var på väg tillbaka till bussdepån efter att ha avslutat sitt pass på linjen. På bussdepån skulle han hämta sin bil för att ta sig hem. Han har alltså enligt vår uppfattning haft rätt att åka med sitt förarkort och uniform som giltigt färdbevis."

Sen har jag redan länkat till Sr.se där Västtrafiks ansvarige säger att dom och Transdev är överens om vad som gäller vid färd i tjänst dvs från och till depå.
Citera
2015-06-02, 22:25
Medlem
Zaaphs avatar
Att några få flashbackare till varje pris vägrar att överväga chaufförens oskuld, trots ursäkter från alla inblandade företag och en yrkeskår/allmänhet som sluter upp bakom chauffören är för mig obegripligt.

Om en inte tar med rasismen i beräkningen vill säga. Det räcker att läsa de tiotal idioter som smutsar ned tråden och sig själva med ogrundade spekulationer baserade på chaufförens hudfärg för att tappa en smula hopp om människosläktet. Lyckligtvis går det tusen arga facebookare och tio justa flashbackare på varje rasistgris i denna tråd.
Citera
2015-06-02, 22:26
Medlem
Citat:
Själv kommer jag bli väldigt förvånad om föraren inte var våldsam ombord för att han kände sig trängd. Det mest logiska i mina ögon är att han sade att han var på väg hem och gått av sitt pass och att kontrollanterna tolkar det som att han erkänner att han tjuvåker.
De vill skriva avgift, föraren får panik och blir fysisk när han blir blockerad när han vill kliva av. Kontrollanterna skulle ha svalt all stolthet och backat och låtit honom kliva av. Tagit upp situationen med sin chef i efterhand som fått reda ut det kontorsvägen. Föraren hade också valet att bara skriva under och ta det med sin chef. Jag har svårt att tro att ingen är utan skuld men kan ha fel.

Det enda vi vet är det vittnet som suttit i bussen (vittnar vid rättegång)återberättat.

Han var lugn, gjorde inget motstånd och försökte förklara att "jag är busschaufför". Han visade sitt förarkort och att pekade på sina kläder, att han satt i uniform.

Kontrollanten gick fram till chauffören när bussen befann sig på Göta Älvbron och när bussen kom fram till Backaplan försökte chauffören gå av.

- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.

- Chauffören föll framåt, hamnade i backen och låg där hjälplös. Då kom de andra kontrollanterna dit och kastade sig på honom.

- Han gjorde ingenting, var lugn hela tiden och sa att "jag har inte gjort någonting". Hans röst ekar fortfarande i mitt huvud.

Källa:http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2733352-vittne-berattar-om-hur-busschauffor-blev-nedbrottad
Citera
2015-06-02, 22:38
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keonet

Det mesta tyder på att han var på väg till garaget. Om han var tydlig med det när han mötte kontrollanterna finns det inga offentliga uppgifter om. Det är inte det som är det viktiga i efterspelet enligt G4S, Transdev och Västtrafik. Han blev envarsgripen. Ingen av arbetsgivarna säger att det var fel i juridisk mening. Det var med största sannolikhet helt i sin ordning enligt alla juridiska kriterier. Men det är inte det som är viktigt. Det relevanta är att han blev förnedrad och att Västtrafik sagt till G4S att det är helt emot hur uppdraget ska skötas.
Föraren kan ha bitit en av kontrollanterna. Det är mycket illa, men det hade troligen kunnat undvikas om kontrollanterna backat och släppt vad de uppfattade som en tjuvåkare. Vilket hade varit att följa uppdraget.

Kontrollens uppdrag är inte att oavsett konsekvens sätta dit alla som saknar biljett. Den dagen det viktigaste är att alla betalar så blir det spärrar till hållplatserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in