Citat:
Ska du anklaga mig för straw man så hade det varit skäligt med exempel på det. Och det kan ju finna skäl till att det saknas.Jag kan se framför mig hur du försökte: "Ööh Gromph, när Martillen skriver om räntesubventioner så svarar du och förklarar om räntesubventioner. Då ägnar du dig åt straw man liksom".
Och så insåg du förhoppningsvis att det inte var så övertygande.
Enklare då att göra som nu, bara komma med tomma påståenden.
Citat:
Jag frågade Martillen om hin med räntesubventioner avsåg räntesubventioner men Martillen lyckades inte producera ett svar på det.Om nu inte Martillen själv vet, hur ska då någon annan kunna veta?
Fö så är det svårt enfaldig att använda termen räntesubventioner om något annat än de räntesubventioner vi hade fram till 90-talet. Det är ungefär lika korkat som att kalla en Volvo för SAAB.
Detta är ett nationalekonomi-fora, där kan man förvänta sig att folk kan använda någorlunda korrekt terminologi. Och kan man inte det så försöker man beskriva vad som avses efter bästa förmåga.
Citat:
Då jag såg kvalitén på kommentarerna så hänvisade jag till de skatterättsliga principerna. Då slapp jag skriva de här och så slapp folk fantisera om att de är mina påståenden.Ditt motargument har varit att det är ett symmetriskt avdrag för underskott av kapital och inte en subvention. Vi andra hävdar dock att det inte är symmetriskt. Om man ska dra av för kapitalförluster borde man enbart ha kapitalinkomster att kvitta mot. Arbetsinkomster är INTE kapitalinkomster.
Vissa har sagt. "ööööh... pengar som pengar". Men jag tror inte du vill ta den vägen. Så jag tycker att du ska förklara symmetrin med att dra av kapitaförluster mot arbetsinkomster.
Jag upprepar. Kan du förklara symmetrin med att dra av kapitaförlust mot arbetsinkomst (inte kapitalinkomst)?
Bygger du en halmdocka eller svarar du på frågan. Det här blir intressant.
Vissa har sagt. "ööööh... pengar som pengar". Men jag tror inte du vill ta den vägen. Så jag tycker att du ska förklara symmetrin med att dra av kapitaförluster mot arbetsinkomster.
Jag upprepar. Kan du förklara symmetrin med att dra av kapitaförlust mot arbetsinkomst (inte kapitalinkomst)?
Bygger du en halmdocka eller svarar du på frågan. Det här blir intressant.
Jag har inte sett något inlägg som tar stöd i de i sin kommentar. Det är tämligen tomt.
Har nu någon issues med de skatterättsliga principerna får man väl oja sig om det då. T ex "Öööh det med reciprocitet och symmetri gillar inte jag liksom".
Och då kan vi andra notera att vederbörande har emotionella issues med de. Att svara på något sådan är inte så meningsfullt.
Så nej, ditt inlägg var inte så intressant.
Några av bolånetorskarna i tråden tror alltså att de gjort en klassresa för att de köpt en viss bostad med lånade pengar. Ursäkta att göra er besvikna men ni är lika djävla fattiga som innan ni köpte den där bostaden.
Men du får gärna visa hur du får ihop den matematiken.