Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Det har jag redan gjort för dig:
Nej, det har du inte. Du kommer hela tiden tillbaka till förhållandet mellan inkomst av
kapital och "kapitalförluster" som du kallar dem. Försök nu att förklara symmetrin mellan räntekostnaden (där pengarna går till banken som betalar skatt) och inkomst av
tjänst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
2. Jag lånar ut 100,000 kr till dig och får 2000 kr i ränta. Tillsammans är våra vinster/förluster av kapital noll, då du har en kapitalförlust på 2000 kr och jag har motsvarande kapitalvinst. Varför ska staten då kräva en vinst på denna affär? Om man har beskattning av kapital är det rimliga att vår totala skatt/återbäring av denna affär blir noll kr oavsett hur vår ekonomier ser ut i övrigt.
Du resonerar utifrån något slags rättviseperspektiv, d.v.s. att om man betalar skatt så ska man kompenseras för det på något sätt. Det allmänna har tagit på sig kostnader, och dessa kostnader är fasta, och måste därför täcka upp för dessa genom att ta in skatt. Om man ger privilegier till ett särintresse (i detta fall bolånetorskarna) så måste man ta in pengarna på något annat sätt från någon annan grupp. För att illustrera det absurda i ditt rättvisetänkande kan vi använda följande analogi:
Min arbetsgivare betalar 500.000 kronor till mig och har då en löneförlust. Jag å andra sidan får en lika stor lönevinst. Förlusten och vinsten är lika stora och tar ut varandra. Varför ska då staten kräva en vinst på denna affär? Jo, ser du, det allmänna har bestämt att kostnaderna ska täckas, och då tar man ut en skatt på denna transaktion. Bolånetorskarnas ränta är ingenting annat än en kostnad. Precis som jag har när jag köper mjölk på ICA.