2015-06-02, 18:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Du sa väl ungefär samma sak när en afrikansk man sparkade ihjäl en hundvalp (golden retriever) för att han "blivit rädd".
När dylika udda händelser inträffar fruktar man faktiskt att vi blivit just kulturberikade.
Men du kan kanske ge exempel på liknande fall med etniska svenskar?
(Och nej, kultur sitter inte i hudfärgen.)

Jag har sett kontrollanterna in action flera gånger - de söker inte konflikt. När det händer något beror det alltid på att den ertappade vägrat identifiera sig.
Gällande afrikanen som skyddade sitt barn så blev ingen kulturberikad .. däremot berikades han med en hund som inte var under kontroll ..

Ja, jag har varit hunduppfödare (schäfer) och är hundägare (schäfer) jag anser att det strikta ansvaret är absolut ...
Det spelar ingen roll vilken ålder hunden har - du som ägare skall ha kontroll, och den får vare sig bita eller skrämma andra - det är ditt ansvar som hundägare.
Citera
2015-06-02, 18:48
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad som är värst, jag konstaterar bara att jag inte vill ha ett samhälle där folk bits.
Det finns inget som talar för att kontrollanterna varit "bindgalna" när de bett honom legitimera sig och sedan hållit fast honom när han vägrat. Jag har sett många gånger hur de agerar.

Sannolikt kunde de inte skriva upp hans namn om han inte velat legitimera sig.

Hur vet du att han inte ville legitimera sig? Han kanske inte förstod vad de sa, hans svenska är begränsad. Vilket dessa apor skulle fattat om de hade minsta lilla IQ i sina skallar! Vittnet vittnar om att bussföraren inte verkade förstå vad kontrollanterna menade.
Citera
2015-06-02, 18:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Hur vet du att han inte ville legitimera sig? Han kanske inte förstod vad de sa, hans svenska är begränsad. Vilket dessa apor skulle fattat om de hade minsta lilla IQ i sina skallar! Vittnet vittnar om att bussföraren inte verkade förstå vad kontrollanterna menade.
Han visade upp förarbeviset .. DET är en legitimation, yrkesbeviset är inte det.
Citera
2015-06-02, 18:50
Medlem
Citat:
En videoupptagning är inte sladder.

Nu tar vi och avvaktar utredningen, va?

På vilken videoupptagning har du sett att han biter någon? Eller har du ens sett en film eller bild på den påstådda bettskadan?
Citera
2015-06-02, 18:53
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja - men det är en väldig skillnad på det och det vi ser på videon. Sen kan jag säga att syftet är inte att provocera även om man går hårt fram i ett inledningsskede - utan att visa att våld är inget som kommer leda någonstans..

Polisen går in i situationer - i de insatser jag varit med på handlar det om aggressiva personer som skall ut ur en cell, eller som ställt till med bråk och är bråkiga.... Då kör man "chockverkan" med skrik och insats .. när personen är handbojad så går man därifrån och lämnar över om man har adrenalinpåslag man inte kan behärska..

I det här fallet så var inte ens gaphalsen i videon på plats när själva nedläggningen skedde, och kontrollanterna har inte brytt sig om att kontrollera förarens uppgifter - utan själva istället trissat upp situationen - för mig finns inga ursäkter för det om man skall utöva lagligt våld eller myndighet. (eftersom jag utövat lagligt våld i yrket ..så sitter jag inte bara kammaren och gissar mig fram)

Det finns inget som helst försvar för väktarnas beteenden och har inte med hans anställning att göra. Vad som än har skett som föranlett omhändertagandet så ska de inte fortsätta förnedringen utan bara avvakta polisen som kom ca en minut senare och som skötte sig oklanderligt.
2015-06-02, 18:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
med vilken rätt ber dom honom att legitimera sig och med vilken rätt håller dom honom kvar. Han var i sin fulla rätt att åka gratis på bussen.
Jag vet inte om detta är färdigutrett. Men om det är så, skulle han bara legitimerat sig och sagt att, visst rapportera mig, men ni kommer att märka att ni inte kan bötfälla mig.
Färdigt.
Citat:
Du måste nog tugga i dig att stollarna gjorde ett besök i det blå skåpet och att det enda " försvar" dom har är den påstådda bitningen. Den ska ställas i proportion mot ett faktiskt olaga frihetsberövande
Jag fattar att detta kan vara situation.
Men TROTS detta vill inte jag ha vuxna, friska, nyktra människor som tjänstemän här, som bits när de känner sig trängda.
Men visst, jag kan absolut känna empati för honom.
Citera
2015-06-02, 18:56
Medlem
Citat:
Jag undrar mest - vilket gula kort .. min man har förarbevis och yrkesbevis med sig, men det säger ju inget om huruvida han fortfarande är i tjänst eller inte ...
De måste kontakta bolaget för att få veta det.

Tror helt enkelt de accepterar risken att någon chaufför skulle ta på sig uniformen för att kunna tjuvåka nån resa i lokaltrafiken. Lär ju inte vara alltför vanligt om man tänker efter lite.
Känns mer eller mindre onödigt att skaffa ännu ett kort utöver det som behövs för att kunna köra en buss... utgår från att det inte är något man får ta med sig hem egentligen heller.
Citera
2015-06-02, 18:58
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Gällande afrikanen som skyddade sitt barn så blev ingen kulturberikad .. däremot berikades han med en hund som inte var under kontroll ..

Ja, jag har varit hunduppfödare (schäfer) och är hundägare (schäfer) jag anser att det strikta ansvaret är absolut ...
Det spelar ingen roll vilken ålder hunden har - du som ägare skall ha kontroll, och den får vare sig bita eller skrämma andra - det är ditt ansvar som hundägare.
Jag vet, men frågan var om svenskar sparkar ihjäl GR-valpar för att de blivit "rädda".

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
På vilken videoupptagning har du sett att han biter någon? Eller har du ens sett en film eller bild på den påstådda bettskadan?
Jag har sett och hört kommentarerna från kontrollanterna, vilket inte kan likställas vid "sladder".

Nu börjar det här bli tjatigt.
När utredningen kommer, ska jag bumpa tråden och visa vad den säger. Sannolikt har inte kontrollanterna spelat teater angående det påstådda bettet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-02 kl. 19:05.
Citera
2015-06-02, 19:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Det finns inget som helst försvar för väktarnas beteenden och har inte med hans anställning att göra. Vad som än har skett som föranlett omhändertagandet så ska de inte fortsätta förnedringen utan bara avvakta polisen som kom ca en minut senare och som skötte sig oklanderligt.
2015-06-02, 19:05
Medlem
No-n-sences avatar
Oavsett hur rätt den omhändertagne hade i sakfrågan.

Hur kommer det sig att situationen eskalerade till att bli just nerbrottad, handbojad och gripen?

Jag vidhåller fortfarande hade han förklarat att han gick av ett pass och om det inte hade hjälpt tagit boten och bett sin arbetsgivare ta hand om detta så hade det inte behövt gå som det gick.
Citera
2015-06-02, 19:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet, men frågan var om svenskar sparkar ihjäl GR-valpar för att de blivit "rädda".
Ja, det händer att folk ger sig på valpar för att de är rädda.. Valpen i fråga hade inte dött om den hade haft en ansvarsfull ägare som hade tagit den till veterinär.
Citera
2015-06-02, 19:06
Medlem
Den här bilden hittade jag på facebook och ska vara den kvinnliga kontrollantens hand efter att hon blivit biten.

http://imgur.com/nvWVpcG

Svårt för min del att säga om det verkligen är ett bitsår men då har vi lite mer att gå på iallafall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in