2015-06-02, 18:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vad är värst att en busschaufför bits när han helt utan orsak blir bojad och trakasserad av en hop bindgalna låtasspoliser Eller väktare som saknar all känsla för proportioner och tar varje tillfälle till våld och trakasserier och som står och skriker som hysterisk skolflickor till en person som ligger bojad. Dessutom sker ingripandet på grund av att stollarna inte kunde regelverket.

Ett enkelt sätt hade varit att skriva upp klockslag och namn på chaffisen och rapporterat honom till hans chefer. Men dom var ju bara en hop stollar så man kanske inte lyckades samla ihop så att alla bokstäver i alfabetet var täckt vilket gjorde att man inte kunde skriva en rapport
Jag vet inte vad som är värst, jag konstaterar bara att jag inte vill ha ett samhälle där folk bits.
Det finns inget som talar för att kontrollanterna varit "bindgalna" när de bett honom legitimera sig och sedan hållit fast honom när han vägrat. Jag har sett många gånger hur de agerar.

Sannolikt kunde de inte skriva upp hans namn om han inte velat legitimera sig.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-02 kl. 18:43.
Citera
2015-06-02, 18:39
Medlem
OlleVieros avatar
Nu har jag bara sett filmsnutten där negern fått på sig bojor. Vilket inte säger så mycket. Men det vore intressant att få någon form av information om vad som hände innan. Hur kom han på bussen utan att betala? Är det så att arbetskamrater låter polarna åka gratis? Om han vägrat betala så borde det varit någon form av diskussion redan där?
Citera
2015-06-02, 18:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Var detta första gången du hörde talas om en människa som bits? Grattis, äntligen?
Nykter, frisk, vuxen svensk i vardagen?
Nej, aldrig.
Citera
2015-06-02, 18:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis uppträder polisen så gott som alltid, professionellt. Jag samarbetar ofta med dem i mitt yrke (natt ssk på psykiatrisk vårdavdelning i heldygnsvården) och de har alltid ett gott bemötande mot patienter som är stökiga, tycker jag.

(Att de sedan går in ganska hårt i situationer kan provocera en del men jag förstår så väl att de inte vill ta risker utan säkra upp situationen snabbast möjligt.)
Ja - men det är en väldig skillnad på det och det vi ser på videon. Sen kan jag säga att syftet är inte att provocera även om man går hårt fram i ett inledningsskede - utan att visa att våld är inget som kommer leda någonstans..

Polisen går in i situationer - i de insatser jag varit med på handlar det om aggressiva personer som skall ut ur en cell, eller som ställt till med bråk och är bråkiga.... Då kör man "chockverkan" med skrik och insats .. när personen är handbojad så går man därifrån och lämnar över om man har adrenalinpåslag man inte kan behärska..

I det här fallet så var inte ens gaphalsen i videon på plats när själva nedläggningen skedde, och kontrollanterna har inte brytt sig om att kontrollera förarens uppgifter - utan själva istället trissat upp situationen - för mig finns inga ursäkter för det om man skall utöva lagligt våld eller myndighet. (eftersom jag utövat lagligt våld i yrket ..så sitter jag inte bara kammaren och gissar mig fram)
Citera
2015-06-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Exempel? Jag känner inte till några liknande fall.

Nej, du känner väl inte till någonting här i världen med tanke på hur mycket snömos du producerar! Du upprepar som ett mantra att busschauffören ska ha bitit. Men det finns inga som helst bevis för det. Du är den där typen som tror på allt sladder du hör om folk på stan och på allvar tror att sladder har med verkligheten att göra.
Citera
2015-06-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nu har jag bara sett filmsnutten där negern fått på sig bojor. Vilket inte säger så mycket. Men det vore intressant att få någon form av information om vad som hände innan. Hur kom han på bussen utan att betala? Är det så att arbetskamrater låter polarna åka gratis? Om han vägrat betala så borde det varit någon form av diskussion redan där?
Hur hamnar bussförare på bussar. Det där inlägget är nog det mest korkade jag sett på länge. Han hade kört bussen i elva timmar innan idioten till kontrollant dök upp, efter det att han blivit avlöst av en annan förare. (Denne/denna förbannar nog sig själv att hen lät kontrollanten åka med.)
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Visst blir det intressant att se vad vidare utredning visar men i det vidare sammanhanget är strategin redan klar. Oavsett vilken part, om någon, som befinns skyldig kommer det inte att basuneras ut. Västtrafik vill ha trygga kunder och G4S vill ha Västtrafik som kund. Båda parter kommer att hålla skallen lågt och hoppas att media går vidare till andra händelser att rapportera om.

Jag tror båda företagen måste inse att det finns en rutten länk någonstans i kedjan som främjat den här typen av attityd från kontrollanter och väktare i stället för att stävja den. Någon negativ kulturbärare som inte ens behöver jobba kvar längre men som satt sina spår i verksamheten. Hoppas dom kan identifiera problemet i sina interna utredningar.
Ingen kan få mig att tro att kontrollanterna fått höra från Västtrafik att uniformerade bussförare på väg hem är något man förlorar stora biljettintäkter på. Det finns imho ingen som helst anledning att ens ödsla tid på att kontrollera om de har biljett eller inte, knappast väl använd tid i sammanhanget.

Om missnöjet pyr i leden kan Västtrafiks chaufförer strejka vilket leder till inställda avgångar men faktiskt tror jag att den resande allmänheten skulle kunna vara överseende med situationen. Om chaufförerna är fientliga mot kontrollanterna gagnar det inte heller Västtrafik och i förlängningen inte heller G4S.
Väktare och kontrollanter kan likaledes strejka, sörjda och saknade av ingen eller iaf väldigt få av den stora allmänhet som bekostar kalaset.

Så oavsett utfall kommer inte de inblandade från G4S att jobba för Västtrafik längre, de kommer inte att ta risken för negativ publicitet eller strejkande personal. Krass marknadsekonomi i verksamhet.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Jag vet inte vad som är värst, jag konstaterar bara att jag inte vill ha ett samhälle där folk bits.
Det finns inget som talar för att kontrollanterna varit "bindgalna" när de bett honom legitimera sig och sedan hållit fast honom när han vägrat. Jag har sett många gånger hur de agerar.

med vilken rätt ber dom honom att legitimera sig och med vilken rätt håller dom honom kvar. Han var i sin fulla rätt att åka gratis på bussen. Att fånarna inte kan regelverket är inget försvar. Stollen som står och skriker och frågar om han vill behålla sitt jobb är uppenbarligen helt obalanserad och klar olämplig för sitt jobb om han blir så stollig av en struntsak.

Du måste nog tugga i dig att stollarna gjorde ett besök i det blå skåpet och att det enda " försvar" dom har är den påstådda bitningen. Den ska ställas i proportion mot ett faktiskt olaga frihetsberövande
Citera
2015-06-02, 18:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Nej, du känner väl inte till någonting här i världen med tanke på hur mycket snömos du producerar! Du upprepar som ett mantra att busschauffören ska ha bitit. Men det finns inga som helst bevis för det. Du är den där typen som tror på allt sladder du hör om folk på stan och på allvar tror att sladder har med verkligheten att göra.
En videoupptagning är inte sladder.

Nu tar vi och avvaktar utredningen, va?
Citera
2015-06-02, 18:46
Medlem
Citat:
Nykter, frisk, vuxen svensk i vardagen?
Nej, aldrig.

Nu är den aktuella händelsen som diskuteras rätt långt ifrån vardaglig, iaf för mig.

Sen vet vi ju inte heller ens om han har bitit någon, man kan ju undra varför kontrollanten isf hade handen(eller vad det kan vara) så nära hans mun? Försökte hon ta stryptag på honom kanske?

Sen får du gärna länka till de filmer du verkar ha sett där man ser kontrollanternas agerande i helhet, det är nog fler än jag som missat dom.
Citera
2015-06-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Eller hur. Det spelar ingen roll vilket jobb man har. Ingen ska behandlas sådär.

Tänk det här scenariot då: En kock på en lunchrestaurang ska äta lunch och lassar upp mat på tallriken från buffén.
Påväg till bordet där han ska äta sin lunch så kommer det en liga med väktare som cirkulerar i gallerian där restaurangen ligger i.
De börjar gapa och slänger ner kocken på marken, lägger sig över honom, sätter knä på hans huvud och rygg och tar på han handfängsel och ställer sig och skriker på honom och hotar med att han ska få sparken, mitt framför gäster och kollegor.
Detta gör de för att de tror inte att kocken har rätt till att äta lunch gratis på jobbet.

Det känns inte så OK va?
Så varför skulle någon tycka att detta är ok? Märkligt tycker jag.

Bästa liknelsen hittils!
Citera
2015-06-02, 18:48
Medlem
Citat:
En videoupptagning är inte sladder.

Nu tar vi och avvaktar utredningen, va?
Varför ska vi invänta utredningen i just detta fallet? (tips: flashback är fullt av trådar där det spekuleras hej vilt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in