Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Naturligtvis uppträder polisen så gott som alltid, professionellt. Jag samarbetar ofta med dem i mitt yrke (natt ssk på psykiatrisk vårdavdelning i heldygnsvården) och de har alltid ett gott bemötande mot patienter som är stökiga, tycker jag.
(Att de sedan går in ganska hårt i situationer kan provocera en del men jag förstår så väl att de inte vill ta risker utan säkra upp situationen snabbast möjligt.)
Ja - men det är en väldig skillnad på det och det vi ser på videon. Sen kan jag säga att syftet är inte att provocera även om man går hårt fram i ett inledningsskede - utan att visa att våld är inget som kommer leda någonstans..
Polisen går in i situationer - i de insatser jag varit med på handlar det om aggressiva personer som skall ut ur en cell, eller som ställt till med bråk och är bråkiga.... Då kör man "chockverkan" med skrik och insats .. när personen är handbojad så går man därifrån och lämnar över om man har adrenalinpåslag man inte kan behärska..
I det här fallet så var inte ens gaphalsen i videon på plats när själva nedläggningen skedde, och kontrollanterna har inte brytt sig om att kontrollera förarens uppgifter - utan själva istället trissat upp situationen - för mig finns inga ursäkter för det om man skall utöva lagligt våld eller myndighet. (eftersom jag utövat lagligt våld i yrket ..så sitter jag inte bara kammaren och gissar mig fram)