SVT:s nyhetschef, Olov Carlsson, slutar.
Artikeln är väldigt kort, men om jag tolkar honom rätt så verkar det som om han helt lämnar journalistyrket och ska göra något helt annat inom nån annan sektor. Annars har jag svårt att förstå hur någon journalist frivilligt skulle överge en chefsposition på SVT, typ de enda säkra toppositionerna som finns kvar i branschen. För ingen journalist skulle väl frivilligt hoppa av en fast anställning utan att ha ett annat gig redo?
Jag tror alltså att han ser vart det barkar, även för public service, och överger skeppet för att söka nåt annat jobb, typ nån kommunikationstjänst. Han är trots allt högt uppsatt och erfaren, så han har nog hyfsat lätt att hitta nåt annat jobb. Värre blir det om några år för de utan robusta CV:n och arbetserfarenhet, när drakarna går under och alla kommunikationstjänster redan är tagna av de som var smarta nog att ta en livbåt innan isberget träffade.
Citat:
Ursprungligen postat av Olov Carlsson
Det nya medielandskapet utmanar oss varje sekund och det fyller mig med energi. Jag ser fram emot att testa på något nytt.
EDIT: Artikeln:
http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/olov-carlsson-slutar-pa-svt