2015-06-02, 18:39
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
SVT:s nyhetschef, Olov Carlsson, slutar.

Artikeln är väldigt kort, men om jag tolkar honom rätt så verkar det som om han helt lämnar journalistyrket och ska göra något helt annat inom nån annan sektor. Annars har jag svårt att förstå hur någon journalist frivilligt skulle överge en chefsposition på SVT, typ de enda säkra toppositionerna som finns kvar i branschen. För ingen journalist skulle väl frivilligt hoppa av en fast anställning utan att ha ett annat gig redo?

Jag tror alltså att han ser vart det barkar, även för public service, och överger skeppet för att söka nåt annat jobb, typ nån kommunikationstjänst. Han är trots allt högt uppsatt och erfaren, så han har nog hyfsat lätt att hitta nåt annat jobb. Värre blir det om några år för de utan robusta CV:n och arbetserfarenhet, när drakarna går under och alla kommunikationstjänster redan är tagna av de som var smarta nog att ta en livbåt innan isberget träffade.

Citat:
Ursprungligen postat av Olov Carlsson
Det nya medielandskapet utmanar oss varje sekund och det fyller mig med energi. Jag ser fram emot att testa på något nytt.

EDIT: Artikeln: http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/olov-carlsson-slutar-pa-svt
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2015-06-02 kl. 18:42.
Citera
2015-06-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
SVT:s nyhetschef, Olov Carlsson, slutar.

EDIT: Artikeln: http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/olov-carlsson-slutar-pa-svt

Att en chef slutar kan bero på flera saker.
Man behöver inte läsa in gammelmedias död i varje notis om något som händer i mediernas ankdamm.
Tramsa inte bort tråden, tack.
Citera
2015-06-02, 20:28
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Reklamskatten ska avskaffas och presstödet höjas eller hur?

Jag hittade inga sådana beslut när jag googlade på termerna.
Citera
2015-06-02, 20:31
Medlem
Ratis avatar
Ser att DN nu har blivit en betalsida precis som SvD. Kommer Expressen och Aftonbladet att följa i samma spår?
Citera
2015-06-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jag stör mig på att man skriver 'dystra', visst kanske man talar i egensak men journalisten målar ut det som att det vore något vi alla tycker är förfärligt. Det finns massor med vinster av att lägga ned papperstidningen, miljömässiga framförallt. Varför producera något en dag, som nästa dag är skit? Finns inget hållbart i det.

(Min fetning) En gång i min ungdom jobbade jag ett halvår på IL-returpapper och fick då lära mig att returtidningarna gick till att producera (innehåll till 50 % om jag minns tätt) till just toalettpapper. Så det ligger nåt i vad du säger!
Citera
2015-06-02, 20:56
Medlem
henki420s avatar
http://www.medievarlden.se/nyheter/2015/06/facebook-forst-for-kuriren

Citat:
Alla som gillar Norrbottens-Kurirens på Facebook får vissa nyheter serverade först.

Antingen är det offensivt eller också självmord.
Citera
2015-06-02, 21:29
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ser att DN nu har blivit en betalsida precis som SvD. Kommer Expressen och Aftonbladet att följa i samma spår?

Hur/vad menar du?

besökte DN nyss från min laptop (givetvis med adblock aktiverat ) och deras hemsida fungerade som vanligt.
Citera
2015-06-02, 21:39
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Hur/vad menar du?

besökte DN nyss från min laptop (givetvis med adblock aktiverat ) och deras hemsida fungerade som vanligt.

DN har sedan ett par månader börjat med betalvägg om du överskrider ett visst antal artiklar per vecka eller månad. Denna restriktion är givetvis mycket lätt att kringå om man inte är helt efterbliven.
Citera
2015-06-02, 21:47
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:

Man kan ju alltid hoppas. Det vore den sista dödsstöten för gammelmedia, tror knappast någon är beredd att betala för att läsa den kulturmarxistiska smörjan.

De flesta som besöker slasksidorna gör det i form av slösurfning och för att dom inte har något att göra, typ surfar in på AB med mobilen då dom sitter på bussen/pendeln. Men börjar dom ta betalt så väljer man nog att spela wordfeud istället.

Åtminstone vill jag tro att det är så.
Citera
2015-06-02, 22:25
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
DN har sedan ett par månader börjat med betalvägg om du överskrider ett visst antal artiklar per vecka eller månad. Denna restriktion är givetvis mycket lätt att kringå om man inte är helt efterbliven.

Ok jag har inte besökt sidan så ofta så jag drabbas inte av det "problemet" men helt klart blir det intressant att se vilka konsekvenser som blir av detta

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Man kan ju alltid hoppas. Det vore den sista dödsstöten för gammelmedia, tror knappast någon är beredd att betala för att läsa den kulturmarxistiska smörjan.

De flesta som besöker slasksidorna gör det i form av slösurfning och för att dom inte har något att göra, typ surfar in på AB med mobilen då dom sitter på bussen/pendeln. Men börjar dom ta betalt så väljer man nog att spela wordfeud istället.

Åtminstone vill jag tro att det är så.

Säkert finns det folk som vill betala, men dessa gör nog redan det i form av prenumerationer av pappersupplagan . Ska dessa hjärndöda människor verkligen behöva betala en gg till för något som de i praktiken redan betalt för?

Antagligen finns det något inloggningskonto för prenumeranter som ser till att denna betalfunktion inte drabbar dem. Dock återstår ff problemet, vem ska batala r dessa nyheter?
Citera
2015-06-02, 22:33
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Ok jag har inte besökt sidan så ofta så jag drabbas inte av det "problemet" men helt klart blir det intressant att se vilka konsekvenser som blir av detta

Säkert finns det folk som vill betala, men dessa gör nog redan det i form av prenumerationer av pappersupplagan . Ska dessa hjärndöda människor verkligen behöva betala en gg till för något som de i praktiken redan betalt för?

Antagligen finns det något inloggningskonto för prenumeranter som ser till att denna betalfunktion inte drabbar dem. Dock återstår ff problemet, vem ska batala r dessa nyheter?

Idioter finns det givetvis alltid, jag har sett turister betala för en burk älgskit på en marknad en gång. Dock tror jag att antalet idioter som är beredda att betala för vänsterpropaganda och lögner är tämligen begränsade vilket torde innebära att priset för dessa betaltjänster blir ganska högt.

Jag tror helt enkelt att dom skulle förlora på att införa betaltjänster eftersom det skulle generera så stort inkomstbortfall i reklamintäkter då en stor del av läsarna skulle fly om deras nöjesläsning kostade pengar.
Citera
2015-06-02, 23:01
Medlem
1001PSs avatar
Citat:

Så fort jag får ett betalmeddelande byter jag till Flashback, sen slutar man helt surfa in.
Aftonbladet besöker jag knappt alls numer. SVD är på väg ut från mitt surfmönster också, troligen snabbare än kvickt.

Undrar varför de tror att affärsmodellen kommer fungera just för deras tidning, när alla rapporter säger att det är ett misstag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in