2017-12-21, 14:15
  #17785
Medlem
Som ett litet exempel på redaktionernas förslappade självkontroll och deras avslagna BS-detektorer: 2005 skrev Lotta Snickare (forskare och coaching-konsult, verksam på KTH i Stockholm) och Liza Marklund en bok ihop, Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra, och hade en artikel inne på DN Debatt för att puffa för sitt opus. I artikeln tryckte de naturligtvis på buzzwords som kvinnligt systerskap och "starka tjejentreprenörer" men det mest intressnta var att de diskuterade en undersökning som hade gett höga poäng åt en viss utbildning i kvinnligt ledarskap och feministisk värdegrund. Går man den här utbildningen blir man en säkrare, snällare och mer effektiv kvinnlig ledare, ungefär. Om man gjorde litet efterforskningar på nätet kunde man se att den utbildning som lovprisades var den som Snickare själv drev på KTH, eller om det var Handels.

Visserligen är debattartiklar ofta till för att puffa för den egna agendan, men det här var ett ovanligt grovt trick eftersom artikeln utgav sig för att handla om jämställdhet och feminism generellt (med uppbackning av Marklund, som vid den här tiden stod på toppen före Gömdagate och före alliansregeringens tillträde). Jag är helt säker på att om DN under sent 80-tal hade fått samma artikel hade de uppmanat Snickare att stryka hänvisningarna till den där utbildningen, just för att det skapade en tydlig jävighet i artikeln. För Snickare och Marklund var det en lyckad reklamkupp. Jag pratade ett par år efteråt med ett par kunniga kvinnliga ekonomijournalister som sade. var för sig, att de hade känt exakt samma reaktion som jag: de häpnade över att DN hade gått på denna mina.


Och det här är långt från unikt. Hajpandet av Lina Thomsgård och Kakan Hermansson och deras "värdegrundssäkrade business" är också ett typexempel på okritisk och inställsam halvjournalistik.
Citera
2017-12-21, 20:05
  #17786
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, definitivt, i varje fall många av dem. Längre artikalr, bättre faktagranskning, ett mer kritiskt och mindre könslodränkt förhållningssätt, mycket bättre kultursidor med längre och mer genomtänkta(och ofta roligare!) artiklar. Och en mycket större vaksamhet från redaktionernas sida mpt uppenbar lobbying, PR-konsulteri och rövslickande av journalisterna. Pch färre krönikörer.

DN, Sydsvenskan, Aftonbladet eller Svenskan åren runt 1990 (eller mot slutet av 70-talet) slår dagens versioner av samma tidningar med flera hästlängder, detsamma gäller många lokaltidningar. Dessutom fanns det mycket fler tidskrifter förr, och då menar jag tidskrifter, inte magasin på glättat papper och med en massa skvaller och köpdrömmmar.

Det började hända saker kring 1990. En teori är att tidningarna började bli latare när de kunde fylla allt fler sidor med färgbilder. Mindre lokaltidningar kan ha börjat förfalla något tidigare. Föreningar som skickade in en massa eget material och bilder på allt och alla, det började försvinna, vilket inte nödvändigtvis var fel rent kvalitetsmässigt, men det gav tunnare tidningar, glättigare och med större avstånd mellan utgivare och läsare.

Vill man vara fräck eller rentav konspirationsteoretisk kan man också tänka sig att förändringarna började komma i samma veva som det gjordes seriösa försök att avgubbifiera tidningarna och tillsätta fler kvinnor med makt över innehållet.
Citera
2017-12-21, 20:55
  #17787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det började hända saker kring 1990. En teori är att tidningarna började bli latare när de kunde fylla allt fler sidor med färgbilder. Mindre lokaltidningar kan ha börjat förfalla något tidigare. Föreningar som skickade in en massa eget material och bilder på allt och alla, det började försvinna, vilket inte nödvändigtvis var fel rent kvalitetsmässigt, men det gav tunnare tidningar, glättigare och med större avstånd mellan utgivare och läsare.

Vill man vara fräck eller rentav konspirationsteoretisk kan man också tänka sig att förändringarna började komma i samma veva som det gjordes seriösa försök att avgubbifiera tidningarna och tillsätta fler kvinnor med makt över innehållet.

Mmm. Från sådär 1990 siktade större tidningar och förlag aggressivt på att fånga in en ny, ung och uppkäftig generation (av båda könen) med skrädarsydd, "attitydstinn" journalistik, mnest om musik, mode och underhållning. Ultra, Pop, Magazin April och kvällstidningarnas helgbilagor gick i bräschen, efter några år hängde t ex Nöjesguiden och DN på. Sama typ av material började också dyka upp på de nya kabelkanalerna, t ex ZTV och TV3.

De flesta av de här tidningarna och projekten hade kort bränntid, bara några få år, men efteråt fortsatte många av skribenterna in på vanliga, mer vuxna redaktioner. Den här nya, snackiga ego-journalistiken präglad av hämningslöst intresse för skribentens egna privata vurmer och idoler, ett mycket mer jagbitchigt tonfall och en slags halv apati inför vuxenvärlden och dess krav började slå igenom i mer vuxna sammanhang efter 1995 någon gång, och det blev snabbt viktigare att det skulle låta ungt och fräckt än att det skulle ha någon substans.

Jag minns tydligt när den här sortens "provocerande" och ibland självömkande krönikor av rena nobodies började dyka upp i dagspressen och hur störigt det kändes. Det var ungefär ett sätt at förstöra debatten under sken av att vidga den, det tyckte jag då och det anser jag i grunden ännu idag. Men för tidningarna var den här sortens skriverier billiga i förhållande till riktig journalistik


Och sedan har den här dagisifieringen av tidningarna liksom bara rusat på... (liksom en tilltagande narcissism: det ÄR så här därför att jag känner det så! rubba inte mina fantasier!) Och ja, mycket ofta handlar det om unga *kvinnor* som tas in och promotas i expressfart - inte minst för att vädja till en kvinnlig målpublik.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2017-12-21 kl. 21:15.
Citera
2017-12-21, 23:07
  #17788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Mmm. Från sådär 1990 siktade större tidningar och förlag aggressivt på att fånga in en ny, ung och uppkäftig generation (av båda könen) med skrädarsydd, "attitydstinn" journalistik, mnest om musik, mode och underhållning. Ultra, Pop, Magazin April och kvällstidningarnas helgbilagor gick i bräschen, efter några år hängde t ex Nöjesguiden och DN på. Sama typ av material började också dyka upp på de nya kabelkanalerna, t ex ZTV och TV3.

De flesta av de här tidningarna och projekten hade kort bränntid, bara några få år, men efteråt fortsatte många av skribenterna in på vanliga, mer vuxna redaktioner. Den här nya, snackiga ego-journalistiken präglad av hämningslöst intresse för skribentens egna privata vurmer och idoler, ett mycket mer jagbitchigt tonfall och en slags halv apati inför vuxenvärlden och dess krav började slå igenom i mer vuxna sammanhang efter 1995 någon gång, och det blev snabbt viktigare att det skulle låta ungt och fräckt än att det skulle ha någon substans.

Jag minns tydligt när den här sortens "provocerande" och ibland självömkande krönikor av rena nobodies började dyka upp i dagspressen och hur störigt det kändes. Det var ungefär ett sätt at förstöra debatten under sken av att vidga den, det tyckte jag då och det anser jag i grunden ännu idag. Men för tidningarna var den här sortens skriverier billiga i förhållande till riktig journalistik


Och sedan har den här dagisifieringen av tidningarna liksom bara rusat på... (liksom en tilltagande narcissism: det ÄR så här därför att jag känner det så! rubba inte mina fantasier!) Och ja, mycket ofta handlar det om unga *kvinnor* som tas in och promotas i expressfart - inte minst för att vädja till en kvinnlig målpublik.


Igenkänningsfaktor 1000 på detta inlägg.

Och nu sitter vi här med Metro på bordet i fikarummet.
Citera
2017-12-21, 23:10
  #17789
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det började hända saker kring 1990. En teori är att tidningarna började bli latare när de kunde fylla allt fler sidor med färgbilder. Mindre lokaltidningar kan ha börjat förfalla något tidigare. Föreningar som skickade in en massa eget material och bilder på allt och alla, det började försvinna, vilket inte nödvändigtvis var fel rent kvalitetsmässigt, men det gav tunnare tidningar, glättigare och med större avstånd mellan utgivare och läsare.

Vill man vara fräck eller rentav konspirationsteoretisk kan man också tänka sig att förändringarna började komma i samma veva som det gjordes seriösa försök att avgubbifiera tidningarna och tillsätta fler kvinnor med makt över innehållet.
Ska man vara konspiratorisk så kan man väl lägga till ingrediensen Soros i soppan. Året var 1992. Talet 500.
Citera
2017-12-21, 23:10
  #17790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Timbro beskriver det hela bra. Och de fortsätter göra slut.

https://timbro.se/smedjan/det-var-papperstidningen-som-gjorde-slut-med-mig/

”Det var papperstidningarna som övergav prenumeranterna och inte tvärtom. Genom en konsekvent utarmning av innehållet, dumförklarande av läsarna och bortskänkande av innehållet gratis på nätet, grävde papperstidningarna sin egen grav.”
Onekligen har agendajournlistiken haft sitt pris för tidningarna.
Folk blev förbannade helt enkelt på dravlet och gav fan i att förnya prenumerationerna.
Citera
2017-12-21, 23:59
  #17791
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det började hända saker kring 1990. En teori är att tidningarna började bli latare när de kunde fylla allt fler sidor med färgbilder. Mindre lokaltidningar kan ha börjat förfalla något tidigare. Föreningar som skickade in en massa eget material och bilder på allt och alla, det började försvinna, vilket inte nödvändigtvis var fel rent kvalitetsmässigt, men det gav tunnare tidningar, glättigare och med större avstånd mellan utgivare och läsare.

Vill man vara fräck eller rentav konspirationsteoretisk kan man också tänka sig att förändringarna började komma i samma veva som det gjordes seriösa försök att avgubbifiera tidningarna och tillsätta fler kvinnor med makt över innehållet.
Det var ingen konspiration. Däremot var det många äldre personal i många branscher som inte klarade av datorernas intåg på 80-talet. En hel del fick psykosomatiska besvär och blev förtidspensionerade för de kunde inte erkänna för sig själva att de inte fixade den nya tekniken.

Även om Internet inte var allmänt tillgängligt så gjorde datorerna att det blev mycket lättare att kopiera och redigera texter. Kostnaden för att skicka en bild över telefonnätet blev också med tiden överkomlig. "Desktop publishing" = "publicering från skrivbordet". Eller kanske rättare sagt från pojkrummet.
Citera
2017-12-22, 00:45
  #17792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Det var ingen konspiration. Däremot var det många äldre personal i många branscher som inte klarade av datorernas intåg på 80-talet. En hel del fick psykosomatiska besvär och blev förtidspensionerade för de kunde inte erkänna för sig själva att de inte fixade den nya tekniken.

Även om Internet inte var allmänt tillgängligt så gjorde datorerna att det blev mycket lättare att kopiera och redigera texter. Kostnaden för att skicka en bild över telefonnätet blev också med tiden överkomlig. "Desktop publishing" = "publicering från skrivbordet". Eller kanske rättare sagt från pojkrummet.


På senare år har dessutom många erfarna (eller mindre erfarna) journalister försvunnit till 1) jobb som informatörer och pressnissar på myndiogheter och företag, 2) reklambranschen, 3) deckarbranschen. Samtliga ger bättre och säkrare inkomster än de flesta vanliga journalister kan räkna med. Brain drain åt flera håll, alltså.
Citera
2017-12-23, 08:42
  #17793
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Det var ingen konspiration. Däremot var det många äldre personal i många branscher som inte klarade av datorernas intåg på 80-talet. En hel del fick psykosomatiska besvär och blev förtidspensionerade för de kunde inte erkänna för sig själva att de inte fixade den nya tekniken.

Även om Internet inte var allmänt tillgängligt så gjorde datorerna att det blev mycket lättare att kopiera och redigera texter. Kostnaden för att skicka en bild över telefonnätet blev också med tiden överkomlig. "Desktop publishing" = "publicering från skrivbordet". Eller kanske rättare sagt från pojkrummet.

Teknikskiftet kan ha påverkat i den riktningen att människor med intresse för bild och layout fick mer inflytande än människor med intresse för ord. Flumskolans inflytande när 60-talister började komma ut på arbetsmarknaden. Detta gynnade vänstern. Om det var en konspiration så var det en vänsterkonspiration.

Förändringarna inom media 90-t blev större än vad de kunde bli 1968 och 2012 nåddes peaken: 52 procent miljöpartister bland journalisterna.
Citera
2017-12-23, 13:06
  #17794
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den här nya, snackiga ego-journalistiken präglad av hämningslöst intresse för skribentens egna privata vurmer och idoler, ett mycket mer jagbitchigt tonfall och en slags halv apati inför vuxenvärlden och dess krav började slå igenom i mer vuxna sammanhang efter 1995 någon gång, och det blev snabbt viktigare att det skulle låta ungt och fräckt än att det skulle ha någon substans.

Mmmm. Dagens totala sinnessjukdom och mediekontrollerade moral började, anser jag, med Fittstim och Lundell-brevet. Ramqvist vände där en artists gnäll mot honom själv genom att anlägga ett moraliserande, anklagande perspektiv; och där och då vändes maktförhållandena, en man som klagar på en kvinnlig journalists beteende kan göras suspekt i och med själva klagomålet. Hela "kränkta vita män"-narrativet grundades här, även om teorierna bakom är äldre än så, det var där de fick sitt genomslag i offentligheten.

Att Lundells brev var idiotiskt och impotent hör inte hit.

Att Ramqvist sedan gick och gifte sig med en äcklig våldtäktsman skulle man kunna skriva en antifeministisk avhandling om.
Citera
2017-12-23, 14:40
  #17795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Mmmm. Dagens totala sinnessjukdom och mediekontrollerade moral började, anser jag, med Fittstim och Lundell-brevet. Ramqvist vände där en artists gnäll mot honom själv genom att anlägga ett moraliserande, anklagande perspektiv; och där och då vändes maktförhållandena, en man som klagar på en kvinnlig journalists beteende kan göras suspekt i och med själva klagomålet. Hela "kränkta vita män"-narrativet grundades här, även om teorierna bakom är äldre än så, det var där de fick sitt genomslag i offentligheten.

Att Lundells brev var idiotiskt och impotent hör inte hit.

Att Ramqvist sedan gick och gifte sig med en äcklig våldtäktsman skulle man kunna skriva en antifeministisk avhandling om.


Lundells brev var dessutom framprovocerat av att Ramqvist ståkissade på hans publik i en recension och beskrev den som en skock okreddiga, runkande och illa klädda stofiler. Det är inte konstigt att han reagerade.

Både Linda Skugge och Natalia Kazmieriska har sedan dess försökt göra om detta mediala reptrick, i regel mot personer som liksom Lundell kommer från arbetarklassen och/eller har en stark förankring där (Skugge vs Björn Ranelid, Natalia vs Morrissey, Lars Norén och flera andra "kulturmän").
Citera
2017-12-25, 17:37
  #17796
Medlem
Mittmedia attackerar SVT för att de stjäl deras material och publicerar utan betalvägg.

Tror vi kommer få se en hel del sånt här framöver när nästan allt publiceras under betalvägg och SVT sedan mer eller mindre kopierar detta och publicerar på sin sajt helt öppet.

https://www.medievarlden.se/2017/12/svt-urholkar-lokalmediernas-affarsmodell/

Citat:
Anders Ingvarsson, chefredaktör för Mittmedias Hälsingetitlar, är starkt kritisk till att SVT tar plusinnehåll och ger bort gratis utan att tillföra tv-material. SVT medger att man har brustit i sina rutiner, men håller fast vid att text är en del av SVT:s nyhetsberättande.

I går publicerade SVT Gävleborg en rewrite på en plusnyhet från helahalsingland.se. Den inlåsta nyheten handlade om att Snapchat har ett geofilter där boende i Edsbyn kallas för ”inavlade Sverigedemokrater”.

Efter att artikeln publicerats ringde telefonen på helahälsingland.se:s redaktion. Det var SVT som undrade om de kunde få låna den bild som helahalsingland.se använt till sin artikel.

– Jag lät hälsa att de inte fick ta bilden utan kunde filma vår sajt i så fall. Då svarade de att de inte skulle göra tv på nyheten utan enbart text och bild, berättar Anders Ingvarsson, chefredaktör över Mittmedias titlar i Hälsingland.

Den artikel som SVT sedan publicerade var lång och lades ut gratis på SVT.se – utan tillhörande tv-inslag. Beteendet upprör Anders Ingvarsson:

– Det är upprörande att SVT använder sina licensmiljarder till att urholka lokaltidningarnas möjlighet att finansiera journalistiken

---

SVT:s divisionschef Anne Lagercrantz,

– Vi vill bli allra bäst på video. Där lägger vi vår utvecklingskraft. Men vi ser också att text är en viktig del av vårt nyhetsberättande, vi har bland annat en lång tradition av text-tv. Så för oss är det inte antingen eller.

Hon håller inte med Anders Ingvarsson om att SVT urholkar lokaltidningarnas möjlighet att finansiera journalistiken.

Snacka om bullshit-argument från SVT. Men det är roligt när de slåss om de sista kaksmulorna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in