2015-06-01, 23:11
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Coop har ju ca 700 butiker i Sverige, så bara där säljer ju då Aftonbladet hela 1050 exemplar! Tidningsdöden är kraftigt överdriven.
Nu hade du nog lite otur när du räknade.
Citera
2015-06-01, 23:17
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Coop har ju ca 700 butiker i Sverige, så bara där säljer ju då Aftonbladet hela 1050 exemplar! Tidningsdöden är kraftigt överdriven.
10500, men en bra bit kvar till 660.000 eller vad de nu påstår
Citera
2015-06-02, 06:06
Medlem
El Capitanos avatar
DN uppmärksammade lite intressanta siffror som man tydligen knyckt av The Guardian.

Citat:
"De dystra siffrorna publiceras av den brittiska tidningen The Guardian på måndagen efter en undersökning gjord av Zenith Optimedia. De visar att läsningen av en papperstidning minskat med 25,6 procent mellan åren 2010 och 2014, från 21,9 minuter per dag till 16,3 minuter.

Och minskningen förutspås fortsätta och kommer enligt undersökningsföretaget att nå 14,1 minuter per dag 2017. Istället flyttar läsarna sin tid till nätet. "

Citat:
"SOM-Institutet, som regelbundet undersöker svenskarnas medievanor, har visat att de som läser en morgontidning minst fem gånger i veckan har minskat från 81 procent 1990 till 53 procent 2013.

Läsningen av en kvällstidning har minskat från 35 procent till 9 procent under samma period."

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/vi-agnar-allt-mindre-tid-at-papperstidningen/

Man kan alltså konstatera att allting pekar nedåt: snitttiden man läser en tidning, regelbundenheten i läsningen o.s.v. Det enda som kraftigt avviker är tydligen hur många (räckvidden) som läser varje tidning, vilket ökat explosionsartat på ett par år enligt tidningarna själva.
Senast redigerad av El Capitano 2015-06-02 kl. 06:09.
Citera
2015-06-02, 08:31
Medlem
burberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
DN uppmärksammade lite intressanta siffror som man tydligen knyckt av The Guardian.

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/vi-agnar-allt-mindre-tid-at-papperstidningen/

Man kan alltså konstatera att allting pekar nedåt: snitttiden man läser en tidning, regelbundenheten i läsningen o.s.v. Det enda som kraftigt avviker är tydligen hur många (räckvidden) som läser varje tidning, vilket ökat explosionsartat på ett par år enligt tidningarna själva.

Jag har sett att tiggarna utanför butikerna, brukar använda tidningar som sitt/liggunderlag. Undrar om varje gång en tiggare reser sig och sätter sig, om den proceduren inkluderas in i räckvidden?
Citera
2015-06-02, 08:34
Medlem
Shuyins avatar
Citat:

Jag stör mig på att man skriver 'dystra', visst kanske man talar i egensak men journalisten målar ut det som att det vore något vi alla tycker är förfärligt. Det finns massor med vinster av att lägga ned papperstidningen, miljömässiga framförallt. Varför producera något en dag, som nästa dag är skit? Finns inget hållbart i det.
Citera
2015-06-02, 09:17
Medlem
Barytons avatar
När jag gick in på Expressens hemsida möttes jag av följande gulliga text:

"Vi ser att du använder Adblock för att inaktivera annonser på vår sajt.
Var uppmärksam på att detta påverkar kvalitén på vårt innehåll då annonser är vår största inkomstkälla.
Annonseringen gör det möjligt för oss att erbjuda dig vårt innehåll gratis.
Om möjligt ber vi er därför att stänga av annonsblockeringen när ni besöker Expressen.se
Vi vågar lova att detta skulle ge dig bättre nyheter och mer kvalitativt innehåll.
Tack!"
Citera
2015-06-02, 12:07
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
När jag gick in på Expressens hemsida möttes jag av följande gulliga text:

"Vi ser att du använder Adblock för att inaktivera annonser på vår sajt.
Var uppmärksam på att detta påverkar kvalitén på vårt innehåll då annonser är vår största inkomstkälla.
Annonseringen gör det möjligt för oss att erbjuda dig vårt innehåll gratis.
Om möjligt ber vi er därför att stänga av annonsblockeringen när ni besöker Expressen.se
Vi vågar lova att detta skulle ge dig bättre nyheter och mer kvalitativt innehåll.
Tack!"

Jag brukar inte vara så lättroad, men jag skrattade faktiskt lite när jag läste texten.

"Bättre nyheter"... På vilket sätt blir det bättre nyheter (till skillnad från dåliga nyheter) om man stänger av Adblock? Orden "Mer kvalitativt innehåll" från en tidning som Expressen fick mig också att fnittra till lite så att frugan frågande höjde blicken över morgonteet. När jag förklarade för henne vad jag skrattade åt så skrattade hon till lite hon också.
Citera
2015-06-02, 15:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag vill tipsa om en mycket intressant bloggpost från Patrik Engellau.

http://patrikengellau.com/2015/03/29/ar-det-media-som-styr-sverige/

"Mediapest rasar över hela landet – över hela världen, faktiskt – redaktioner läggs ned, journalister blir arbetslösa och tvingas frilansa med dåligt betalt, om ens något, för de artiklar de lyckas kränga. Om media haft något att bestämma om så hade detta varit en smal sak att rätta till. Det skulle räcka med lite brösttoner om demokrati och yttrandefrihet så hade man väl kunnat klämma av staten några miljarder i mediakatastrofbistånd. Men så sker inte. Det finns inte ens i media en rörelse i detta ärende."
Citera
2015-06-02, 15:56
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"Mediapest rasar över hela landet – över hela världen, faktiskt – redaktioner läggs ned, journalister blir arbetslösa och tvingas frilansa med dåligt betalt, om ens något, för de artiklar de lyckas kränga. Om media haft något att bestämma om så hade detta varit en smal sak att rätta till. Det skulle räcka med lite brösttoner om demokrati och yttrandefrihet så hade man väl kunnat klämma av staten några miljarder i mediakatastrofbistånd. Men så sker inte. Det finns inte ens i media en rörelse i detta ärende."

Reklamskatten ska avskaffas och presstödet höjas eller hur?
Citera
2015-06-02, 16:35
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag vill tipsa om en mycket intressant bloggpost från Patrik Engellau.

http://patrikengellau.com/2015/03/29/ar-det-media-som-styr-sverige/

Ojdå. Jag tycker det är brösttoner om demokrati och yttrandefrihet mest hela tiden.
Citera
2015-06-02, 17:20
Medlem
gubbroras avatar
Citat:

Intressanta länkar men knappast något sensationellt resultat. Tidningarna har valt att möta den försämrade efterfrågan genom att erbjuda en sämre produkt. Tunnar tidning med ett allt mer lättviktigt innehåll. Något som gör att allt färre är villiga och betala och läsningen går fortare

Men har du några siffror på att räckvidden påstås ha ökat kraftigt under de senaste åren
Citera
2015-06-02, 17:56
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Intressanta länkar men knappast något sensationellt resultat. Tidningarna har valt att möta den försämrade efterfrågan genom att erbjuda en sämre produkt. Tunnar tidning med ett allt mer lättviktigt innehåll. Något som gör att allt färre är villiga och betala och läsningen går fortare

Men har du några siffror på att räckvidden påstås ha ökat kraftigt under de senaste åren
De finns längre bak i tråden.

Är på mobil så kan inte länka, men titta igenom användaren Pungs inlägg. Han brukar rapportera om och analysera Aftonbladets månatliga räckviddssiffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in