2015-06-02, 18:27
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är snarare så att det här är en utlänning som kontrollanterna ser svenska ut som färgar din uppfattning..

Ingen ignorerar att när man blir oskyldigt påhoppad så kan man drabbas av panik och kämpa emot .. de flesta - inte I&I:s flitiga besökare dock -- förstår också att man inte får missbruk myndighet hur som helst, och att en rabiat myndighetskår kan drabba vem som helst..

Så lek färgblind en stund - du skulle tjäna på det.
Du sa väl ungefär samma sak när en afrikansk man sparkade ihjäl en hundvalp (golden retriever) för att han "blivit rädd".
När dylika udda händelser inträffar fruktar man faktiskt att vi blivit just kulturberikade.
Men du kan kanske ge exempel på liknande fall med etniska svenskar?
(Och nej, kultur sitter inte i hudfärgen.)

Jag har sett kontrollanterna in action flera gånger - de söker inte konflikt. När det händer något beror det alltid på att den ertappade vägrat identifiera sig.
Citera
2015-06-02, 18:28
Medlem
Till skillnad från de keyboard heroes(micro113 borträknad hon är ju polisman vad jag förstår) som översvämmar tråden hamnar jag ibland i situationer där människor vill bita mig eller kollegor i vissa situationer. Psykotiska patienter som ska läggas i bälte försöker ibland bita oss som tagit n´ned patienten. Det gör de bara då de är trängda till det yttersta. OM de gör det, korrellerar det aldrig med deras hudfärg. Vita människor gör det nog minst lika ofta som människor med annan hudfärg.

Så att föraren bitit någon, utan att vara mycket trängd, är uteslutet.

Naturligtvis är det kontrollanten och väktarna som gör fel.
Citera
2015-06-02, 18:29
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Genom att kontakta bussbolaget och kolla med arbetsgivaren .. min man har gjort det otaliga gånger när det gäller kollegor.
Varför - inte för att han är grinig men han får löneavdrag och riskerar sparken om folk får tjuvåka .. DET tycker jag gnällpressen borde ta i beaktande när busschaufförer faktiskt avvisar folk från bussen (tonåringar, gnällpack, tiggare och allt annat media bölar om)..

Tycker man ser busschaufförer rätt ofta som sitter på stolen bredvid föraren efter sitt pass och blir avsläppt vid någon större knutpunkt på vägen. Det känns ju rätt omständigt att ringa arbetsgivaren och korsförhöra om vilken bussdepå personen utgår ifrån... även om det såklart kan hända

Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Vad jag förstår efter att läst det mesta i tråden, är att kontrollanterna blivit missinformerade, om vad som krävs av chauffören.
Det var prat om något gult kort som snabbt försvann ur diskussionen när det framkom att han faktiskt fortfarande var i tjänst.

Chauffören som man kan se på klippet har ganska begränsad svenska och det finns ju en möjlighet till att det blivit någon misskommunikation ombord.

Kontrollanten kanske tog för givet att denna hade gått av sitt pass och skulle åka hem gratis med bussen.

Troligtvis. Kontrollanter som inte kan regler, eller så kan de regler och chauffören svarar inte rätt på frågorna de ställer p.g.a missförstånd/bristande svenska. Vilket eskalerar till antingen kontrollanter med polis-komplex eller en person (chaufför) som känner sig dåligt behandlad och inte vill stanna kvar i bussen när de säger åt honom och X händer(en massa teorier om avkastning, bita händer osv)
Citera
2015-06-02, 18:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det finns inget som pekar på att busschauffören bits när han blir upprörd.

Däremot finns det såklart mängder av människor som kan tänkas att tex bitas när de befinner sig i en tillräckligt kränkande och maktlös position, fullt naturligt skulle jag säga.
Exempel? Jag känner inte till några liknande fall.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet att han inte ska bete sig så, men jag vill inte heller att vi ska ha busschaufförer som bits när de blir upprörda. Många här verkar ignorera denna aspekt.

Vad är värst att en busschaufför bits när han helt utan orsak blir bojad och trakasserad av en hop bindgalna låtasspoliser Eller väktare som saknar all känsla för proportioner och tar varje tillfälle till våld och trakasserier och som står och skriker som hysterisk skolflickor till en person som ligger bojad. Dessutom sker ingripandet på grund av att stollarna inte kunde regelverket.

Ett enkelt sätt hade varit att skriva upp klockslag och namn på chaffisen och rapporterat honom till hans chefer. Men dom var ju bara en hop stollar så man kanske inte lyckades samla ihop så att alla bokstäver i alfabetet var täckt vilket gjorde att man inte kunde skriva en rapport
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [EcO]
Det är lite kul nu hur G4S och Västtrafik nu antar en mjukare ton och ber om ursäkt och så vidare, men det man skall komma ihåg är att det bara handlar om att skydda varumärken. Inget annat.

Riktigt så cyniskt behöver man inte se på det.

Jag är rätt så övertygad om att liknande beteende är något som fördöms kraftigt på de flesta håll både inom Västtrafik och G4S.

Man ska komma ihåg att det är ledningen och framförallt VD inom respektive företag som är ytterst ansvarig för hur företagens representanter agerar. Detta är såklart ingen företagskultur de vill veta av och lär inte se med blida ögon på det här rent ut sagt patetiska arbetsätt.
Citera
2015-06-02, 18:34
Medlem
Citat:
Polisen brukar vanligen uppträda professionellt, precis som de flesta vakter som är vanan vid ingripanden och inte får kåtslag av att bruka makt...

Jag brukar framhålla den här sekvensen när jag vill tydliggöra hur man agerar mot immobiliserad person.

https://www.youtube.com/watch?v=eZI_NvICRQY

Det du ser där är professionellt beteende.
Naturligtvis uppträder polisen så gott som alltid, professionellt. Jag samarbetar ofta med dem i mitt yrke (natt ssk på psykiatrisk vårdavdelning i heldygnsvården) och de har alltid ett gott bemötande mot patienter som är stökiga, tycker jag.

(Att de sedan går in ganska hårt i situationer kan provocera en del men jag förstår så väl att de inte vill ta risker utan säkra upp situationen snabbast möjligt.)
Citera
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Till skillnad från de keyboard heroes(micro113 borträknad hon är ju polisman vad jag förstår) som översvämmar tråden hamnar jag ibland i situationer där människor vill bita mig eller kollegor i vissa situationer. Psykotiska patienter som ska läggas i bälte försöker ibland bita oss som tagit n´ned patienten. Det gör de bara då de är trängda till det yttersta. OM de gör det, korrellerar det aldrig med deras hudfärg. Vita människor gör det nog minst lika ofta som människor med annan hudfärg.
Jag har själv aldrig hört talas om att en frisk, nykter, vuxen svensk har bitits i en liknande situation.
Citat:
Naturligtvis är det kontrollanten och väktarna som gör fel.
Båda parter kan ha gjort fel. Att bitas är definitivt fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Exempel? Jag känner inte till några liknande fall.

Var detta första gången du hörde talas om en människa som bits? Grattis, äntligen?
Citera
2015-06-02, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Tycker det är värt att skriva det igen - tänk om det händer på er egen arbetsplats, legitimerad och iklädd arbetsklädsel? Att bli förnedrad sådär inför kunder och kollegor (av "kollegor").. det är ju bara sjukt.

Eller hur. Det spelar ingen roll vilket jobb man har. Ingen ska behandlas sådär.

Tänk det här scenariot då: En kock på en lunchrestaurang ska äta lunch och lassar upp mat på tallriken från buffén.
Påväg till bordet där han ska äta sin lunch så kommer det en liga med väktare som cirkulerar i gallerian där restaurangen ligger i.
De börjar gapa och slänger ner kocken på marken, lägger sig över honom, sätter knä på hans huvud och rygg och tar på han handfängsel och ställer sig och skriker på honom och hotar med att han ska få sparken, mitt framför gäster och kollegor.
Detta gör de för att de tror inte att kocken har rätt till att äta lunch gratis på jobbet.

Det känns inte så OK va?
Så varför skulle någon tycka att detta är ok? Märkligt tycker jag.
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2015-06-02 kl. 18:40.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Blir inte förvånad om det där "Gula kortet" var mer ett försök till damage control. Det verkar ju iaf inte finnas någon som känner till det.
Jag undrar mest - vilket gula kort .. min man har förarbevis och yrkesbevis med sig, men det säger ju inget om huruvida han fortfarande är i tjänst eller inte ...
De måste kontakta bolaget för att få veta det.
Citera
Medlem
Har en fråga. Alltså dessa trafikkort chaufförerna har som man öppnar och startar bussarna med, måste dessa finnas i depåerna när chaufförerna är lediga eller får man ha dem även privat.

Undrar vad väktaren fått höra på sitt anrop , troligen har kontrollanterna överdrivit ordenligt för väktaren uppträder ju verkligen underligt men hans reaktion kan man förstå (men ej försvara) om han trodde att chauffören uppträdde som Hulken när han i själva verket mer påminde om Ferdinand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in