2015-05-11, 23:28
Medlem
conceptionists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beastlyy
Självklart ska jag testa på programmering. Men min tanke är mer välja tillvalskurs management eller projekt.

För att landa jobb som webbanalytiker, konverterare. Via projekt jobb eller konsult. Är detta något man har möjlighet av systemvetenskap?

Läst massa jobbannonser för just webanalytiker och där efterfrågar dem akademiska utbildningar inom It, vilket borde vara SV?

Jag skulle säga systemvetenskap eller marknadsföring med it-kompetens. Det är intrycket jag fått av att ha läst en massa annonser. För de mer tekniska och riktigt analytiska tjänsterna föredras ofta datavetare, matematiker, statistiker, och andra civ.ingenjörer med rätt profil.
Citera
2015-05-23, 18:16
Medlem
conceptionists avatar
Någon systemvetare som även läst/läser statistik?

I så fall:
- Hur mycket statistik läste/läser ni?
- Ses det som en attraktiv kombo av arbetsgivare?
- Vilken typ av jobb lämpas kombon för?

Datavetenskap passar nog egentligen bättre med statistik, men det kan jag ej läsa förutom enstaka programmeringskurser på distans.
Citera
2015-05-24, 23:40
Medlem
Biggless avatar
Jag kan ju säga såhär att från min årskurs så finns de en stor blandning av jobb.

Några jobbar inom IT-Säkerhet eller inom Polisen
Några jobbar på DICE eller Spotify som exempelvis Nätverkstekniker.
Några jobbar inom utveckling eller 3linjens support.
Några faktiskt en hel del jobbar inom BI eller mer kvalificerade databas jobb.

Sen tillkommer diverse Projektledare och IT-Administratörer.

De är ett oerhört bred utbildning som kan ge väldigt mycket.

Hoppas de hjälper någon
Senast redigerad av Biggles 2015-05-24 kl. 23:42.
Citera
2015-05-25, 18:09
Medlem
conceptionists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggles
Jag kan ju säga såhär att från min årskurs så finns de en stor blandning av jobb.

Några jobbar inom IT-Säkerhet eller inom Polisen
Några jobbar på DICE eller Spotify som exempelvis Nätverkstekniker.
Några jobbar inom utveckling eller 3linjens support.
Några faktiskt en hel del jobbar inom BI eller mer kvalificerade databas jobb.

Sen tillkommer diverse Projektledare och IT-Administratörer.

De är ett oerhört bred utbildning som kan ge väldigt mycket.

Hoppas de hjälper någon

Var detta efter endast en kandidat, eller är det efter magister/master?
Citera
2015-05-26, 21:17
Medlem
Är detta motsvarigheten till "Computer Science" i staterna?
Citera
2015-05-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorskApa
Är detta motsvarigheten till "Computer Science" i staterna?

Datalogi (datavetenskap) är motsvarigheten till Computer Science. Informatik (systemvetenskapens huvudområde oftast) är Information Systems eller Informatics. SU:s utbildning som är Data- och systemvetenskap blir Computer Science and Information Systems om jag inte missminner mig.
Citera
2015-05-27, 19:55
Medlem
Legolasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conceptionist
Någon systemvetare som även läst/läser statistik?

I så fall:
- Hur mycket statistik läste/läser ni?
- Ses det som en attraktiv kombo av arbetsgivare?
- Vilken typ av jobb lämpas kombon för?

Datavetenskap passar nog egentligen bättre med statistik, men det kan jag ej läsa förutom enstaka programmeringskurser på distans.

Vissa program, (uppsala t.ex.) låter dig välja en termin och då kan man välja att läsa 30 hp statistik. Jag själv gjorde inte det rekommenderar alla att göra det. Jag läste statistik på annan väg dock.

Jag tror att systemvetenskap + statistik är en bra kombination om man vill jobba med typ BI eller enklare dataanalys. För övrigt borde någon form av statistik ingå i alla universitetsprogram. Vill man göra mer avancerade saker (typ ML och riktig data mining) så får man nog se sig om efter masterprogram eller väldigt spetsiga kandidatprogram.

BI behöver dock (tydligen) inte innebära mycket statistik. Pratade med en snubbe som tog examen ett par år innan mig, hans titel var "BI-utvecklare" eller liknande och när jag frågade hur mycket statistik han hade läst och han svarade "ingen".
Citera
2015-06-01, 15:51
Medlem
jekwalls avatar
Hej!
Jag ska läsa systemvetenskap i höst i antingen Lund eller Linköping.
1. Vilken av dessa två linjer håller bäst kvalité?
2. Vilken utav dom innehåller mest programmeringskurser? Jag har läst kursplanerna men har svårt att greppa hur mycket konkret programmering det är på de respektive linjerna. Någon som har koll på läget?

Tacksam för svar!
Citera
2015-06-02, 00:20
Medlem
Kembalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jekwall
Hej!
2. Vilken utav dom innehåller mest programmeringskurser? Jag har läst kursplanerna men har svårt att greppa hur mycket konkret programmering det är på de respektive linjerna. Någon som har koll på läget?

Tacksam för svar!

Om du endast vill läsa programmering bör du välja nått annat än systemvetenskap,t.ex. Mjukvaruutveckling. Det är mer djupgående programmering.
Citera
2015-06-02, 01:25
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Som Kembali sa bör du kika in på andra linjer, t.ex. Innovativ Programmering (http://www.liu.se/utbildning/program/innovativprog?l=sv) i Linköping.
Citera
2015-06-02, 18:18
Medlem
jekwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Som Kembali sa bör du kika in på andra linjer, t.ex. Innovativ Programmering (http://www.liu.se/utbildning/program/innovativprog?l=sv) i Linköping.

Tack för svaren! Problemet är att jag inte läste natur på gymnasiet så kan för tillfället inte läsa de mer djupgående programmeringsinriktade kurserna/programmen, men det hade ju såklart varit det optimala. Men som IT-intresserad känns den systemvetenskapliga inriktningen inte helt fel den heller men vill gärna få med så mycket programmering som möjligt inom programmet.
Citera
2015-06-15, 12:37
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Tack för svaren! Problemet är att jag inte läste natur på gymnasiet så kan för tillfället inte läsa de mer djupgående programmeringsinriktade kurserna/programmen, men det hade ju såklart varit det optimala. Men som IT-intresserad känns den systemvetenskapliga inriktningen inte helt fel den heller men vill gärna få med så mycket programmering som möjligt inom programmet.
Du kan ju läsa extra kurser vid sidan om du nu vill bli vassare inom programmering. Det gjorde jag men det blev inte många kurser eftersom man var tvungen att ge 100% i skolan och i distanskurserna. Detta kan bli jobbigt på längden och kan ge motsats effekt än det man förväntade sig. Jag var väldigt nära att bryta ihop och skita i allt som har med programmering att göra när jag satt dag ut och dag in med skoluppgifter. Om du är villig att lära dig vid sidan om så behöver du inte gå någon extra kurs. Räcker med att man programmerar på fritiden.

Jag jobbar nu som programmerare och fick det innan examen genom att göra såhär. Har pluggat samhällsvetenskap på gymnasiet jag med. Idag jobbar jag med att utveckla affärssystem på ett känt företag. Säkerhetssystem för kärnkraftverk eller avionics får ingenjörerna ta hand om.

Kan också tillägga att som programmerare får man vara öppen för att ständigt lära sig nya saker. Tror inte det finns någon programmerare som inte har den egenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in