2015-06-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Här är länken till den. https://www.facebook.com/events/907589012615608/

Demonstration mot våld & rasism - som ett brev på posten. Samma sak efter vaktingripandet på Malmö Centralstation. Kan nog bli välbesökt.
Citera
2015-06-02, 18:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Ja, det är osympatiskt att skälla ut någon inför andra, men för sjutton, sånt kan hända OM MAN BITER NÅGON. Eller hur ska man reagera? Hur brukar vi svenskar göra när en kollega blivit biten av en nykter vuxen person?
Just det, det brukar inte hända här...
Citera
2015-06-02, 18:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snaps85
Även om föraren åkte utan biljett, ena G4S väktaren blev biten av honom så rättfärdigar det inte beteendet väktaren har när man står och skriker på föraren medans han sitter ner.

Citat:
Fram tills dess kan dom mycket väl ha gjort rätt utifrån deras kunskap om förare får/inte får åka. Tumult uppstår och väktarna väljer att handfängsla honom då det kanske behövs (vi vet ju inte vad som hände innan filmen börjar) men när föraren sitter där är han i utsatt situation och att då G4S väktaren står och härjar som han gör är fel. Väldigt fel.

Men samtidigt så är det ju inte första gången G4S väktare/ordningsvakter är på tapeten när det kommer till såna här saker. Rätt så allmänt känt bland alla bevakningsbolag att G4S har sån här personal anställd.
Nej, de har de inte. Det finns inget som heter "jag trodde" i myndighetsutövning, du skall se till att gripandet är rätt..
Därför finns också "bar gärning - flyende fot" med som kriterier i envarsgripande. De skulle alltså ha kontaktat västtrafik eller hans enhet när han hävdade rätten att åka i uniform och med förarbevis.
Citera
2015-06-02, 18:04
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sådant förekommer alltför ofta - vill jag säga som deltagit med orutinerade kollegor i insatser.
Men vad är mest sannolikt?
Jag tror själv att utredningen kommer att styrka att det påstådda har skett.
Citera
2015-06-02, 18:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Ja, det är osympatiskt att skälla ut någon inför andra, men för sjutton, sånt kan hända OM MAN BITER NÅGON. Eller hur ska man reagera? Hur brukar vi svenskar göra när en kollega blivit biten av en nykter vuxen person?
Just det, det brukar inte hända här...
Personen som gastar som en kåt chimpans har inte blivit biten .. Och NEJ, man får inte avreagera efteråt även om man fått smällar, sparkar, slag, vapenhot, spott eller glåpord mot sig..

Jag har jobbat med det - de ursäkter du söker finns inte i den situation som videon visar.
Citera
2015-06-02, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
När jag skrev (SL Kort i Stockholm), var det en jämförelse med vilket typ av kort i Stockholm det skulle handla om ifall det hände där. Såklart det var i GBG.

Lyssnade på klippet, och det kan ju tyckas lite småaktigt, men det framgick i den intervjun att de får åka i tjänsten, och till en depå efter jobbet. Var han på väg till depån eller sin (hem?) hållplats eller är det samma plats? Det rättfärdigar varken övervåld, dåligt bemötande eller svinerier - men det är grunden för om han tjuvåkt eller åkt till sin depå för att sen ta sig hem. Jag har inte tillgång till Transdev intranät, men utgår från att du har dina källor rätt.

Är Backaplan en Bussdepå eller ligger den åt det hållet?

Då jag utgår från att Transdev VD har rätt information och har koll på sin anställde i detta fallet så var han på väg till sin depå och i tjänst. (Intranätets citat)

Sen om det krävs byten för att komma till sin depå så ingår även dessa byten tills han bytt om i sin depå, då han fortfarande är i tjänst. Arbetspasset börjas i depå och avslutas i depå.
Sen vart hans bil exakt stod i position och om backaplan är åt bilens håll,vet jag inte.
Antar att han skulle till den depån som han började sitt pass på och där han parkerat bilen. och inte till en matbutik på andra sidan staden för att sen åka till sin depå.
Citera
2015-06-02, 18:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men vad är mest sannolikt?
Jag tror själv att utredningen kommer att styrka att det påstådda har skett.
Möjligt - jag tar ingen ställning där, eftersom jag vet att människor i panik kan agera och försvara sig .. däremot köper jag inte att insatsen började med ett hugg i handen .. Det har deras våldsanvändning i så fall drivit fram - och då är frågan om de använt skäligt våld, såsom det ser ut nu har de inte gjort det.
Citera
2015-06-02, 18:07
Medlem
iKQQLs avatar
"Kontrollanten gick fram till chauffören när bussen befann sig på Göta Älvbron och när bussen kom fram till Backaplan försökte chauffören gå av.

- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.

- Chauffören föll framåt, hamnade i backen och låg där hjälplös. Då kom de andra kontrollanterna dit och kastade sig på honom.

- Han gjorde ingenting, var lugn hela tiden och sa att "jag har inte gjort någonting". Hans röst ekar fortfarande i mitt huvud."

Där ser man.
Citera
2015-06-02, 18:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antifit
Då jag utgår från att Transdev VD har rätt information och har koll på sin anställde i detta fallet så var han på väg till sin depå och i tjänst. (Intranätets citat)

Sen om det krävs byten för att komma till sin depå så ingår även dessa byten tills han bytt om i sin depå, då han fortfarande är i tjänst. Arbetspasset börjas i depå och avslutas i depå.
Sen vart hans bil exakt stod i position och om backaplan är åt bilens håll,vet jag inte.
Antar att han skulle till den depån som han började sitt pass på och där han parkerat bilen. och inte till en matbutik på andra sidan staden för att sen åka till sin depå.
Om det krävs byten för att komma till depån och logga ut så är det tjänsteresa .. Min man är buss-chaufför, man loggar inte ut på hållplatsen, utan på startpunkten - i depån.
Citera
2015-06-02, 18:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iKQQL
"Kontrollanten gick fram till chauffören när bussen befann sig på Göta Älvbron och när bussen kom fram till Backaplan försökte chauffören gå av.

- Då blev han nedtryck i sätet igen av kontrollanten som sa "du ska ingenstans!". Sen ställde sig chauffören upp ändå och då gav kontrollanten honom en rejäl knuff bakifrån, så han ramlade ur bussen.

- Chauffören föll framåt, hamnade i backen och låg där hjälplös. Då kom de andra kontrollanterna dit och kastade sig på honom.

- Han gjorde ingenting, var lugn hela tiden och sa att "jag har inte gjort någonting". Hans röst ekar fortfarande i mitt huvud."

Där ser man.
Makt berusar .. jag har sett det hos mer än en kollega..
(och nej - jag har inte tigit inte då, och jag har gjort klart att jag kommer vittna mot - inte för - kollegor som begår tjänstefel)
Citera
2015-06-02, 18:10
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Personen som gastar som en kåt chimpans har inte blivit biten .. Och NEJ, man får inte avreagera efteråt även om man fått smällar, sparkar, slag, vapenhot, spott eller glåpord mot sig..

Jag har jobbat med det - de ursäkter du söker finns inte i den situation som videon visar.
Jag vet att han inte ska bete sig så, men jag vill inte heller att vi ska ha busschaufförer som bits när de blir upprörda. Många här verkar ignorera denna aspekt.
Citera
2015-06-02, 18:11
Medlem
Citat:
Om det krävs byten för att komma till depån och logga ut så är det tjänsteresa .. Min man är buss-chaufför, man loggar inte ut på hållplatsen, utan på startpunkten - i depån.

Då är vi överens

Svarade detta till en annan som undrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in