2015-05-31, 22:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
men jag har ju sagt att väktarens agerande inte är optimalt. Däremot så är varken skrikandet eller frågorna så opassande att de gör honom olämplig som väktare. Om vi dock inte kan dra vissa slutsatser om vad som hänt, då finns de inget vi kan diskutera. De blir ju väldigt snedvridet om vi enbart ska dra slutsatser av det vi ser. Chauffören brottas ju ned, och bojas av en orsak. Detta väger in, oavsett.

Jag har redan sagt vad som kommer ske; inget. Finns inget a väcka åtal mot. möjligtvis chauffören då, för misshandel, OM, han faktiskt har bitit.

Du får dra dina slutsatser bäst du vill men filmen visar ingenting av det du tar som intäkt för hur förloppet utspelat sig så då känns det som du diskuterar nåt annat än jag gör. Så då lägger jag ner det.
Och jo, han uppför sig olämpligt. Kan man inte lägga band på sig efter ett ingripande ska man ägna sig åt nåt annat.
Citera
2015-05-31, 22:15
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Även om du lugnat ner dig och väljer att gå med frivilligt?

Nej men det var ju nog inte det som hände här? Vakten skulle nog inte stå och skrika på folk som gått med frivilligt och heller inte brotta ner folk som lugnat ner sig.
Nu är det jag som tappar förtroendet här...

Citat:
Nu tappar jag förtroendet för dig igen. Du väljer att länka till Aftonbladet för fakta? Det finns verkligen INGET som tyder på att detta var Sveriges första "gängvåldtäkt", som du beskriver det. Att du sedan hänvisar till att Avpixlat inte fanns... Herregud.

Jag missförstod dig, jag trodde du ville att jag skulle länka till Aftonbladet och att du menade att Avpixlat inte skulle vara en trovärdig källa.
Och sedan menade jag att det var den första som uppmärksammades i media.

http://www.janmilld.se/debatt/tv3.html
Läs Tillägget på slutet och förstå att denna typ av våldtäkt är etniskt motiverade.

Brå undersökning:
http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800020907/1312352855294/2000_statistik_om_gruppvaldtakter.pdf
Citera
2015-05-31, 22:16
Medlem
Citat:
Vad vittnet säger är "enligt mig var han inte hotfull", och det kanske stämmer. Däremot så kan du inte väga in det, eftersom hon kanske enbart passerade förbi, och missade vad som hände. Jag kommer välja att tro på att han faktiskt bet kontrollanten, ser inte varför hon skulle ljuga.

Sen handlar de inte om a spela tuff, utan väktaren ställer ett par frågor. Frågor som jag kan undra över. Sättet han skriker de på, kan dock ses som olämpligt. De är dock inte olaglig eller opassande att fråga chauffören.

polisen är objektiv såklart. Om de brottats med chauffören hade de nog också haft ett annat tonläge.
Vad du tror på och inte får stå för dig.
Hur du väljer att tolka situationen är komiskt. Vill väktaren som ställer frågor ha svar på dem? "Vill du behålla ditt jobb?" Verkar det vara en relevant fråga när personen sitter i handfängsel?

Ja, fyra-fem personer på en våldsam chaufför som (kanske) bitit en väktare hade givetvis ställts mot väggen av poliser: "PS4 eller XBox?"

Din åsikt av att detta sköttes bra är din personliga åsikt. Jag håller inte med.
Citera
2015-05-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Varför skulle du sitta på internet och glorifiera misshandel om du inte tillhörde yrkesgruppen?

Vi VET alla vad yrket innebär, vem fan söker den typen av jobb?
Väktare är en sak, det yrket ifrågasätter jag inte, även om mannen i filmen verkar ganska olämplig för yrket. Biljettkontrollant dock, ett hittepåjobb som endast gynnar en viss typ av människor. Finns ju mängder av lösningar som skulle göra det antingen gratis med kollektivtrafik eller betydligt svårare att tjuvåka. Som det är nu kan du bara gå av om kontrollanterna går på.

det förekom ingen misshandel från väktarnas sida. vad talar du om?

Ja, du verkar vara väldigt införstådd med vilka som söker det yrket. bara det faktum a du smiter in om "gratis kollektivtrafik", bekräftar precis det jag trodde om dig som person. "hittepåjobb", var de ja. Du verkar ju ha en egen agenda mo denna yrkesgrupp, vilket förklarar en hel del.
Citera
2015-05-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du får dra dina slutsatser bäst du vill men filmen visar ingenting av det du tar som intäkt för hur förloppet utspelat sig så då känns det som du diskuterar nåt annat än jag gör. Så då lägger jag ner det.
Och jo, han uppför sig olämpligt. Kan man inte lägga band på sig efter ett ingripande ska man ägna sig åt nåt annat.

Men han måste väl få prata med personen, och ställa frågor? Vart skulle du i sådana fall dra gränsen?

"Lägga band på sig"? visst, han skulle kunnat sänka rösten, men han har all rätt att fråga och prata med personen.
Citera
2015-05-31, 22:19
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Du låter som en riktig jävla sosse. "Gratis kollektivtrafik"... Trams, vem ska finansiera det?
Tror att en halvering av flyktingkvoten räcker för att ge hela Sverige gratis kollektivtrafik.
Du ser, vi kan arbeta över blockgränserna om vi vill.
Skämt åsido, men måste man vara Sosse för att vilja ha gratis kollektivtrafik och slippa misshandlar och ett sånt här efterspel? Jag nämnde också alternativet att göra det svårare att tjuvåka. Låter det också sossigt?
Citera
2015-05-31, 22:22
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Men han måste väl få prata med personen, och ställa frågor? Vart skulle du i sådana fall dra gränsen?

"Lägga band på sig"? visst, han skulle kunnat sänka rösten, men han har all rätt att fråga och prata med personen.

Ställa frågor? Om jobbet? Tror du han är en yrkesvägledare?
Men du kan eller vill inte fatta så låt oss droppa det, du kan fortsätta "debattera" med någon annan.
Citera
2015-05-31, 22:22
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ouch. Den sista kommentaren gjorde ont. Men nej, det gör jag inte.
Det var ju det du skrev?
Om du inte vill spekulera innan dom fallit, borde du inte hänvisat till videon.
Ja, domen kan bli att han frias - att han fängslats utan tillräcklig anledning.
Vad ska du säga då utan video eller dom?
Stå för vad du tycker istället.

Det jag står för är att sanningen förhoppningsvis kommer fram i en domstol.
Jag står för det jag tycker och det är att folk dömmer en situation från en liten videosnutt,vi vet ju inte vad som hänt innan eller hur?mer än att den kvinnliga kontrollanten säger att han bet henne
Video på vad som hänt innan lär ju garanterat finnas i bussen.

Jag står för även för sänkt pris i kommunaltrafik
Citera
2015-05-31, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Nej men det var ju nog inte det som hände här? Vakten skulle nog inte stå och skrika på folk som gått med frivilligt och heller inte brotta ner folk som lugnat ner sig.
Nu är det jag som tappar förtroendet här...
Varför skriver du frågetecken?
Varför skulle han alls stå och skrika på en man som sitter nerbrottad av fyra personer och med handfängsel? Menar du att den gripne verkar aggressiv när väktaren skriker på honom?

Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jag missförstod dig, jag trodde du ville att jag skulle länka till Aftonbladet och att du menade att Avpixlat inte skulle vara en trovärdig källa.
Och sedan menade jag att det var den första som uppmärksammades i media.

http://www.janmilld.se/debatt/tv3.html
Läs Tillägget på slutet och förstå att denna typ av våldtäkt är etniskt motiverade.

Brå undersökning:
http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800020907/1312352855294/2000_statistik_om_gruppvaldtakter.pdf
Varför skulle jag vilja ha en länk till Aftonbladet? Sen väljer du TV3? Herregud... Skärp dig.

Nu ska jag läsa din BRÅ-länk som är den enda läsvärda.
Citera
2015-05-31, 22:25
Medlem
Jag tror att väktaren är en förlängd arm av den vrede som många svenskar och säkerligen en del nysvenskar tycker om utvecklingen i Sverige vad gäller invandring.
Synd bara på den stackars busschauffören.
Citera
2015-05-31, 22:25
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
det förekom ingen misshandel från väktarnas sida. vad talar du om?

Ja, du verkar vara väldigt införstådd med vilka som söker det yrket. bara det faktum a du smiter in om "gratis kollektivtrafik", bekräftar precis det jag trodde om dig som person. "hittepåjobb", var de ja. Du verkar ju ha en egen agenda mo denna yrkesgrupp, vilket förklarar en hel del.

Kan du sluta prata om väktare? Jag skiter i vad väktare gör, och jag är övertygad om att de allra flesta gör ett bra jobb. Du har kanske missat videos som florerat på internet om hur västtrafiks kontrollanter vid upprepade tillfällen misshandlat passagerare. Det är heller inte ovanligt att de letar anledningar att sätta dit och bötfälla folk som inte medvetet tjuvåker.

Gratis kollektivtrafik är bara en lösning. Jag nämnde även att man kan göra det svårare att tjuvåka. Mitt mål är att stävja detta jävla beteende. Vi har nog med problem med missanpassade invånare i Göteborg. Jag skulle såklart säga samma sak om brandmän, lärare eller låssmeder brukade brotta ner och sätta sig på folk och målmedvetet försökte göra livet otrevligt för medmänniskor.
Citera
2015-05-31, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Tror att en halvering av flyktingkvoten räcker för att ge hela Sverige gratis kollektivtrafik.
Du ser, vi kan arbeta över blockgränserna om vi vill.
Skämt åsido, men måste man vara Sosse för att vilja ha gratis kollektivtrafik och slippa misshandlar och ett sånt här efterspel? Jag nämnde också alternativet att göra det svårare att tjuvåka. Låter det också sossigt?
Här är problemet med svensk politik...allt blandas ihop. En krona där ger två kronor där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in