Citat:
Ursprungligen postat av
Arthas
Har jag förstått scenariot rätt:
- Busschaufför åker utan färdbevis (SL-kort i Stockholm) på väg hem från sin arbetsdag, vilket enligt uppgifter från Västtrafik är plankning.
- Kontrollanter kollar upp bussen och chauffören hävdar att han är busschaufför och pekar på sin uniform och ID-kort för chaufförer, vilket ej gäller på resor till och från hemmet.
- Detta accepteras ej av kontrollanterna och meningsutbyte uppstår. Någon hävdar kontrollanterna är aggressiva, andra hävdar en kontrollant blir biten i handen av chauffören.
- En film med upprörda känslor från efterspelet filmas där kontrollanter är onödigt gapiga men även chauffören verkar upprörd. Han är även handklovad (som skulle vara en effekt av att han bitit någon enligt vissa).
- En jävla massa rabalder, ursäkter och fan och hans moster.
Är det någon viktig poäng jag missat?
För det första: Göteborg, inte Stockholm!
Det sitter en annan bussförare i uniform som kontrollanterna kollar först, denna förare får sig bara en "utskällning".
När de kommer fram till föraren som detta handlar om så ska de ha gapat och skrikigt på honom, ryckt tag i honom och knuffat honom ut ur bussen så han flyger ner i backen med huvudet före.
Sedan hade föraren precis avslutat ett 11-timmarspass. De har rätt att åka med vagnen/bussen till depån, vet dock inte om han var påväg dit vid tillfället.
Och föraren fick ju rätt till slut och kontrollanterna blev avskedade från Västtrafik (är dock kvar på g4s)
Tjejen som sade sig bli biten ville tydligen inte visa upp sin hand och det hela ska tydligen vara en snabb quick fix från hennes sida när de såg alla kameror för att rättfärdiga sin aggressivitet.
Enligt vittnen på plats då. Vad jag vet så är det ingen annan än kontrollanten själv i videon som har sagt något om att någon har blivit biten. Vittnena hävdar däremot tvärtom, att ingen såg att föraren var aggressiv och bets utan det var kontrollanterna som var aggressiva från första början.
Har jag fel så vill jag gärna se något annat som påstår det.
Hoppas på ett rejält skadestånd och att kontrollanterna åtalas och straffas och att det till slut sker en förändring när det gäller kontrollanters attityd på jobbet.