Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Enligt BrB 24:1 får nödvärn användas för att avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, utan några vidare begränsningar. Det betyder att om myndighetspersonen har agerat utanför laga befogenhet i den utsträckning att det är fråga om tjänstefel, kan man använda nödvärn. Och om det nu är så som det verkar vara, dvs att busschafförn har varit i sin fulla rätt att åka med bussen, är det betydande sannolikhet för att det är fråga om tjänstefel.
Det är inte tjänstefel att göra ett korrekt grip.
Betänk detta och jag ber om ursäkt för att mitt exempel är banalt men det är för att visa en poäng:
En bank har ett hål i väggen med pengar utanför, en man går förbi som just varit på maskerad klädd som en buse från björnligan med pengasäck och hela köret.
En polis ser hålet och mannen, och beslutar sig för att gripa honom då polisen misstänker att mannen gjort inbrott.
Polisen tar tag i mannens arm och griper honom, polisen är säker på det han gjort är korrekt och han gripit en person som han har som du uttryckte det "laga befogenhet" att gripa.
Polisen har använt exakt det gripandevåld som ett lag kontrollanter får använda. Skulle mannen nu värja sig mot polisen eftersom han är oskyldig och hävda att det var nödvärn då polisen gjorde fel kan det börja bli fråga om våld mot tjänsteman trots att mannen var helt oskyldig till det initiala brottet.
Nu vet jag ju inte hur det gick till. Kontrollanterna kanske var en bunt flashbacknazister som ville prygla en stackars svart man men om jag skall gissa så uppfylldes alla rekvisit för att det skulle bli bedrägligt beteende hos kontrollanterna och de har då inte gjort tjänstefel. Nu är jag dock ganska säker på att kontrollanterna är privatanställda så inte hundra på att de kan åtalas för tjänstefel, men väl misshandel.
Som sagt, det är INTE olagligt att gripa någon om man själv vet att det är korrekt och att det sen visar sig vara fel. Nödvärn går verkligen inte att använda mot gripandevåld. Annars skulle varenda tingsrätt vara fylld av olaga frihetsberövandemål.