2015-06-01, 12:08
Medlem
Jag vill bara påminna om att den ertappade mannen bet en kontrollant - även om han nu blivit orättvist behandlad. Så denna historia har flera dimensioner.
Vi har ett problem om våra busschaufförer i trängda situationer bits.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2015-06-01 kl. 12:11.
Citera
2015-06-01, 12:12
Medlem
greys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Jag vill bara påminna om att den ertappade mannen bet en kontrollant - även om han nu blivit orättvist behandlad. Så denna historia har flera dimensioner.
Detta enligt kontrollantens uppgift ja. De har ljugit förr och kunde inte uppvisa något bitmärke. Dessutom är det förståeligt om en person i ren panik försöker freda sig - om någon tog om mitt huvud eller ansikte och jag kände nöd hade jag nog också bitit.
Citera
2015-06-01, 12:12
Medlem
Keonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
De här kontrollanterna verkar vara väldigt glada för envarsgripande. Killen har jobbat i 11 timmar, är på väg hem, är övertygad om att han inte begår något fel, vem i helvete hade inte då fått spader på ett gäng kontrollanter. Jag hade nog själv också gjort motstånd om de velat dra mig av bussen, om jag var trött och på väg hem samt var övertygad om att allt var i sin ordning.

Fattar inte att väktare och kontrollanter inte i större utsträckning få träna sig på konfliktdämpande åtgärder. Känns som polisen är mil före väktare och kontrollanterna där.

Han har inte jobbat några 11 timmar det rör sig snarare om en ramtid på 11timmar.
Ganska absurt att en chaufför inte vet vad som gäller.
Sedan att poliserna är lugna beror nog mest på att negern inte hunnit reta upp dem än.

Biljettkontrollanterna och väktarna borde dragit negern till trottoarkanten och gjort en klassisk American History X då hade folk haft något att oja sig över.
Citera
2015-06-01, 12:14
Medlem
Jag ser bara inte vad väktaren har att göra med att fråga honom om han vill "Behålla sitt jobb" och dylika frågor, det är inget han ska bry sig om.

Han ska göra gripandet men sen ska polis tillkallas till platsen och ta över, vilket också är vad som sker.
Citera
2015-06-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey
Detta enligt kontrollantens uppgift ja. De har ljugit förr och kunde inte uppvisa något bitmärke. Dessutom är det förståeligt om en person i ren panik försöker freda sig - om någon tog om mitt huvud eller ansikte och jag kände nöd hade jag nog också bitit.
Man får nog utgå ifrån att det har hänt. Och det får nog betecknas som rätt ovanligt med vuxna och nyktra människor som bits i Sverige.
Citera
2015-06-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag ser bara inte vad väktaren har att göra med att fråga honom om han vill "Behålla sitt jobb" och dylika frågor, det är inget han ska bry sig om.

Han ska göra gripandet men sen ska polis tillkallas till platsen och ta över.

Frågan är relevant. En moralisk tillrättavisning om konsekvenser efter en kaotisk händelse. Varför ska han inte bry sig om det? De är väl mer eller mindre kollegor.
Citera
2015-06-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Frågan är relevant. En moralisk tillrättavisning om konsekvenser efter en kaotisk händelse. Varför ska han inte bry sig om det? De är väl mer eller mindre kollegor.

Moraliska tillrättavisningar hör inte till en väktares arbetsuppgifter. Om de två nu inte känner varandra privat, eller har setts flertal gånger tidigare.
Citera
2015-06-01, 12:24
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt uppgift så har Securitas biljettkontrollerna i Göteborg sen 1 Januari 2014. Så de bör fortfarande ha dem såvida man inte avsagt sig uppdraget då en avtalsperiod är på minst två år.

G4S har kontroller i övriga västtrafikkommuner och borde således inte vara inblandade alls i denna händelse om det skedde på Hjalmar Brantingsplatsen där det borde vara Securitas som har biljettkontroller.

G4S kontrollerar ombord på expressbussar, även när de kört in i Göteborgs kommun.

En gissning är att de inte har samma vana som Securitas att möta förare på väg till och från pass, inte heller resenärer som saknar biljett, spelar instrument, blir hotfulla eller försöker fly. Det är ingen ursäkt för att inte använda dialog både i ett första, andra och tredje skede. Både kontrollanter och förare tror sig ha rätt. Föraren hade kanske inte känt ett behov av att fysiskt försvara sig om kontrollanterna övertygat honom om att det i efterhand gått utreda om hans resa skedde i tjänsten.
Citera
2015-06-01, 12:25
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Vi har ett problem om våra busschaufförer i trängda situationer bits.

Precis! Många verkar vilja förneka, förtränga eller förringa detta.

Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback

Exakt!

Jag skulle till och med gå så långt att jag kan skönja en viss omtanke och sympati från väktarens sida även om tonläget möjligen är lite väl uppskruvat. Han bryr sig helt enkelt om chauffören och vill få honom att tänka efter och reflektera över varför han hamnat i den här situationen.
Citera
2015-06-01, 12:27
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt uppgift så har Securitas biljettkontrollerna i Göteborg sen 1 Januari 2014. Så de bör fortfarande ha dem såvida man inte avsagt sig uppdraget då en avtalsperiod är på minst två år.

G4S har kontroller i övriga västtrafikkommuner och borde således inte vara inblandade alls i denna händelse om det skedde på Hjalmar Brantingsplatsen där det borde vara Securitas som har biljettkontroller.

Men nu har ju G4S chefer bekräftat att deras personal är inblandad så vad är det du påstår egentligen?

Kontrollområdena är för övrigt uppdelade så att pendeltåg och regionbussar och liknande kontrolleras av G4S medan Securitas har hand om stadstrafiken i Göteborg med direkt omnejd.

Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Det stod så i GP-artikeln från igår... något mer du anmärker på?

Vilken artikel? Denna artikel, som publicerades igår, säger inget om det.

Om du bemödar dig med en enkel googling kan du dessutom lätt komma fram till att det du påstår är helt fel. G4S har utfört kontroller sen 2012. http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/01/09/g4s-tar-over-biljettkontrollen/
Citera
2015-06-01, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det förefaller vara så att busschauffören hade rätten på sin sida.

Den omständigheten att han anmälts medför inte att man bara därför kan komma till den slutsatsen.

Visserligen. Däremot är det en helt annan bedömning som görs när det är fråga om någon som utfört handlingen i en tjänst där man det finns särskild anledning att känna till vad som gäller.

T ex så kan en anställd i en butik som felaktigt gripit någon för snatteri frias medans en butiks-kontrollant kan bli fälld i samma situation.

Det ställs alltså högre krav på biljettkontrollanter och de kan alltså mycket väl bli fällda i det här fallet om gripandet grundade sig på bedrägligt beteende.

Nja, det beror på vad som hände inne i bussen. Påbörjades våldet inne i bussen för att kontrollanterna skulle gripa busschauffören för bedrägligt beteende så hade busschauffören rätt
till nödvärn vilket gäller oavsett om kontrollanterna hade uppsåt eller inte till ett olaga frihets-berövande.

Däremot vet vi inte om grunden till gripandet istället var att busschauffören började använda våld gentemot kontrollanterna utan anledning.

Nej man får inte nödvärna mot ett tjänstegrip bara för att man tycker det är fel. Det är upp till högre instanser att bedöma om det är rätt eller fel. Då det ingår i kontrollanternas tjänst att i vissa fall gripa folk och att biljettkontroll är en myndighetsåtgärd så får chauffören inte använda nödvärn. Det blir då våld mot tjänsteman.

Det finns massvis med felgrip varje dag av vakter och polis tror du verkligen dessa anklagas för olaga frihetsberövande? Som sagt olaga frihetsberövande kräver uppsåt. Ett envarsgrip som man tror är korrekt kan dock upplösas av t ex polis eller högre instans.
Senast redigerad av priz 2015-06-01 kl. 13:30.
Citera
2015-06-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag skulle till och med gå så långt att jag kan skönja en viss omtanke och sympati från väktarens sida även om tonläget möjligen är lite väl uppskruvat. Han bryr sig helt enkelt om chauffören och vill få honom att tänka efter och reflektera över varför han hamnat i den här situationen.

Som sagt, han har inget med det att göra och risken finns alltid att det får situationen att bli värre och det är verkligen inte något han ska syssla med. Det kanske uppfattas av dig som omtanke och sympati men det är absolut inte så alla ser på det och som väktare är det något man ska veta om. Någon standardfråga eller två kanske som ger han information som han sen kan ge vidare till polisen det är allt men annars ska han bara vara tyst och säga "Vi får ta det med polisen"

Väldigt många som blir väktare och tror att de ska vara något mer även om det i deras ögon är positivt, att man både ska vara psykolog och beteendevetare.

Har inga åsikter på situationen i övrigt då det i högsta grad är en typ av situation som man måste vara på plats för att förstå, men just den typen av kommentarer från väktaren är något som måste arbetas bort inom väktaryrket.
Senast redigerad av 8332 2015-06-01 kl. 12:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in