Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Då måste jag korrigera dig.
Det är inte alls någon praxis eller vanligt att man får åka gratis till och från arbetet detta var vanligt fram t om ca 80-talet.
Nu skall jag citera löst från ett branchforum där busschaufförer och vetkunniga skriver vill ni veta vilket så kan ni PM:a mig.
"Utanför själva tjänsten gäller samma regler som för vilken kund som helst, och det har med skattereglerna att göra, arbetsgivaren kan tillhandahålla ett årskort som då beskattas men det är det ett fåtal som gör idag.
Behöver man resa inne i själva tjänsten så tillhandahålls man ett färdbevis av sin arbetsgivare där det kan finnas med att det bara gäller i uniform"
Jag vågar ta till en gissning att det här mystiska gula kortet är just ett sådant kort som gäller för resor INOM sitt pass. Inte före eller efter.
Jag arbetar själv som bussförare i Göteborg och kan bekräfta att den första delen av vad du skriver stämmer, den om resor utanför tjänsten. Det är av skattetekniska skäl och har varit så sedan början på 90-talet.
Däremot finns en praxis att förare åker gratis, enär övriga kunder inte vet att kollegan är ledig, och då förväntar sig att få hjälp av uniformerad personal..
Dock, resor i tjänst, kräver två saker. Uniform, samt Förarkortet (kortet vi använder för att logga in i biljettmaskinen, öppna dörrar med och liknande)..
Något GULT kort existerar inte. Kollade för säkerhets skull igenom taxehandboken, men fann ingenting. Kollegan var, enligt uppgift från personer som borde veta, på väg in till garaget, för att avsluta sitt pass där och har så kallad "restid" inlagt på schemat. Det är tyvärr inte sällan vissa av kontrollanterna agerar på ett provocerande sätt, för att kunna få till ett grip. Ser det tyvärr ganska ofta..
Som en passus kan nämnas att Kontrollanterna aldrig visar upp färdbevis, då de kliver på bussen. Hur ska man då veta om de är i tjänst?
Sen har Trafiktjänsteman endast rätt att Avvisa, inte Avhysa.. De bär ej heller förordnande synligt. I den mån de bär förordnande, är det dolt under jackan... Låter inte riktigt rätt enligt FAP..
Är väldigt nyfiken på att se vart detta leder..