Citat:
Ursprungligen postat av
Ka-nj-a
Jag har bara pratat med Svenska ambassaden och enligt dem har vi en handläggare sen minst 1 månad tillbaka. Ambassaden sa att ansökan registrerats som komplett men tydligen stämde inte det i med att jag var tvungen att bifoga mer intyg annars riskerar vi få avslag. Det stod att i kommer inte mer intyg om flytten så kommer beslut fattas av tidigare inskickade dokument vilket kan medföra avslag.
Intervjumailet var väldigt fattig på information. Stod bara att det är dax boka tid för besök på en ambassad och en länk till Swedenabroad.com som för övrigt inte ens fungerade. Sen stod det att intervjun måste bli bokad inom 14 dagar.
Det stod inget om att ta med inskickade dokument eller annat.
Någon som fått mail i samband med att partnen fått intervjumailet?
Är det standard procedure eller ovanligt?
Grattis till intervjumailet, for what it's worth. Det är i alla fall ett steg frammåt!
Tyvärr är det nog vanligt att migv kräver kompletterande uppgifter, ofta saker som känns helt onödigt. Bl.a. blev jag och flera andra tillsagda att ta med saker till intervjun som vi alla som blev tillsagda var säkra på att vi redan skickat in.
Ditt intervjumail i sig låter exakt som vårat, "Du har blivit ombedd att boka intervju, följ länken, boka tid inom 14 dagar. Punkt slut" Om du känner dig orolig kan du kontakta ambassaden och fråga vad du skall ha med dig, men i princip alla "skall" ha med sig originalversionen av alla papper som du skickade in tillsammans med ansökan. (detta är typ obligatoriskt) Sedan brukar åtminstone vi som pratar här rekommendera alla att ta med bevis på seriositet, chatloggar, biljetter, kopior på lägenheter ihop, bilder på er, etc etc, allting som visar på att ni är seriösa. Vissa ambassader nästan kräver att ni har med detta, andra länder (ambassader) vill inte ha det. Oavsett så skadar det ju aldrig att ha med för mycket.