2015-05-31, 19:39
  #2581
Medlem
Jag undrar om jag förstod almabradic . Menar du att du att du två månader efter ansökan fick göra en intervju efter en webansökan??? Vilket land??
Citera
2015-05-31, 21:43
  #2582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsecure22
Jag undrar om jag förstod almabradic . Menar du att du att du två månader efter ansökan fick göra en intervju efter en webansökan??? Vilket land??

Jaa, vi fick intervju 2 månader efter våran ansökan, vi gjorde pappersansökan. Bosnien
Citera
2015-05-31, 22:28
  #2583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannoth
Skulle vara kul och veta hur din fråga till Löfven var utformad, för svaren var ganska vida och mycket allmäna. Tack för att du gjorde det.😊
Ps. Är det någon som vet Christopher O’Neill ärendenr. Hörde att knugen o Viktoria var där och tacka.

Hihi, du ska bara veta att mitt mail var ganska på och personligt.
Besviket desperat mail för allt vi får utstå, mest ang. tiden och ovissheten.
Citera
2015-05-31, 23:34
  #2584
Medlem
I fredags kom min mans intervju mail samt ett mail till mig att jag måste bevisa att vi verkligen vill flytta till Sverige.
Vadå, vår ansökan om PUT bekräftar väl det!!!!!
Jag blev skitförbannad. Vår ansökan bygger sig på att vi levt mer än tre år tillsammans utomlands med massa bevis på det som MIG krävde för bevis så min man kan få PUT på en gång.
Tydligen så verkar dem anse att vi har ett för väletablerat liv här?????
Förvirrande är det!!!!
I mitt mail ville de ha bevis på bostadsrätt, hyreskontrakt, intyg och övriga bifogade dokument. Allt var obligatorisk. Vi äger en bostadsrätt i Sthlm och jag har jobb så skickade in dessa kontrakt. Det var förvirrande för vi har ju inget hyreskontrakt men ändå var jag tvungen skicka med en sån fil. Tog bostadsrättskontraktet igen och skickade in.
Det fanns en kolum jag kunde skriva fritt oxå på så skrev att i med deras långa handläggningstider så känner inte jag att jag vill flytta innan min man. Det skrev vi även i första ansökan att vi flyttar så fort min man fått tillståndet.
Nu kommer jag ändå flytta själv till Sverige i slutet av juni för att förbereda allt.

Jag undrar är det någon annan som fått liknande mail från MIG om att ni måste bevisa bostad, jobb, affärsrelationer, avslutade jobbkontrakt utomlands och andra myndighetsintyg?
Allt detta stod i mitt mail.
Givetvis har jag inte slutat jobba i med att jag inte ännu flyttat. Det borde väl MIG fatta!!!! Vadå ska jag leva utan inkomst?!
Blir bara så irriterad på deras mail till mig. Jag är född svensk och vad jag har förstått så behöver jag varken bevisa bostad eller jobb för dem?

Vår ansökan ser ut såhär:

Webansökan registrerad 24/1-2015.

Intervjumail: 28/5-2015
(ca 4 månader bara efter inskickad ansökan. Förvånandes snabbt ändå)

Intervju: 19/8. Vääääääldigt lång väntan!!!!

Ca tider:
Gift religiöst 3.9 år.
Borgerligt 3 år.
Sammanboende utomlands: 3.6 år.

Jag har bara pratat med Svenska ambassaden och enligt dem har vi en handläggare sen minst 1 månad tillbaka. Ambassaden sa att ansökan registrerats som komplett men tydligen stämde inte det i med att jag var tvungen att bifoga mer intyg annars riskerar vi få avslag. Det stod att i kommer inte mer intyg om flytten så kommer beslut fattas av tidigare inskickade dokument vilket kan medföra avslag.

Intervjumailet var väldigt fattig på information. Stod bara att det är dax boka tid för besök på en ambassad och en länk till Swedenabroad.com som för övrigt inte ens fungerade. Sen stod det att intervjun måste bli bokad inom 14 dagar.
Det stod inget om att ta med inskickade dokument eller annat.

Någon som fått mail i samband med att partnen fått intervjumailet?
Är det standard procedure eller ovanligt?
Citera
2015-06-01, 08:01
  #2585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Jag har bara pratat med Svenska ambassaden och enligt dem har vi en handläggare sen minst 1 månad tillbaka. Ambassaden sa att ansökan registrerats som komplett men tydligen stämde inte det i med att jag var tvungen att bifoga mer intyg annars riskerar vi få avslag. Det stod att i kommer inte mer intyg om flytten så kommer beslut fattas av tidigare inskickade dokument vilket kan medföra avslag.

Intervjumailet var väldigt fattig på information. Stod bara att det är dax boka tid för besök på en ambassad och en länk till Swedenabroad.com som för övrigt inte ens fungerade. Sen stod det att intervjun måste bli bokad inom 14 dagar.
Det stod inget om att ta med inskickade dokument eller annat.

Någon som fått mail i samband med att partnen fått intervjumailet?
Är det standard procedure eller ovanligt?

Grattis till intervjumailet, for what it's worth. Det är i alla fall ett steg frammåt!
Tyvärr är det nog vanligt att migv kräver kompletterande uppgifter, ofta saker som känns helt onödigt. Bl.a. blev jag och flera andra tillsagda att ta med saker till intervjun som vi alla som blev tillsagda var säkra på att vi redan skickat in.

Ditt intervjumail i sig låter exakt som vårat, "Du har blivit ombedd att boka intervju, följ länken, boka tid inom 14 dagar. Punkt slut" Om du känner dig orolig kan du kontakta ambassaden och fråga vad du skall ha med dig, men i princip alla "skall" ha med sig originalversionen av alla papper som du skickade in tillsammans med ansökan. (detta är typ obligatoriskt) Sedan brukar åtminstone vi som pratar här rekommendera alla att ta med bevis på seriositet, chatloggar, biljetter, kopior på lägenheter ihop, bilder på er, etc etc, allting som visar på att ni är seriösa. Vissa ambassader nästan kräver att ni har med detta, andra länder (ambassader) vill inte ha det. Oavsett så skadar det ju aldrig att ha med för mycket.
Citera
2015-06-01, 09:46
  #2586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
I fredags kom min mans intervju mail samt ett mail till mig att jag måste bevisa att vi verkligen vill flytta till Sverige.
Vadå, vår ansökan om PUT bekräftar väl det!!!!!
Jag blev skitförbannad. Vår ansökan bygger sig på att vi levt mer än tre år tillsammans utomlands med massa bevis på det som MIG krävde för bevis så min man kan få PUT på en gång.
Tydligen så verkar dem anse att vi har ett för väletablerat liv här?????
Förvirrande är det!!!!
I mitt mail ville de ha bevis på bostadsrätt, hyreskontrakt, intyg och övriga bifogade dokument. Allt var obligatorisk. Vi äger en bostadsrätt i Sthlm och jag har jobb så skickade in dessa kontrakt. Det var förvirrande för vi har ju inget hyreskontrakt men ändå var jag tvungen skicka med en sån fil. Tog bostadsrättskontraktet igen och skickade in.
Det fanns en kolum jag kunde skriva fritt oxå på så skrev att i med deras långa handläggningstider så känner inte jag att jag vill flytta innan min man. Det skrev vi även i första ansökan att vi flyttar så fort min man fått tillståndet.
Nu kommer jag ändå flytta själv till Sverige i slutet av juni för att förbereda allt.

Jag undrar är det någon annan som fått liknande mail från MIG om att ni måste bevisa bostad, jobb, affärsrelationer, avslutade jobbkontrakt utomlands och andra myndighetsintyg?
Allt detta stod i mitt mail.
Givetvis har jag inte slutat jobba i med att jag inte ännu flyttat. Det borde väl MIG fatta!!!! Vadå ska jag leva utan inkomst?!
Blir bara så irriterad på deras mail till mig. Jag är född svensk och vad jag har förstått så behöver jag varken bevisa bostad eller jobb för dem?

Vår ansökan ser ut såhär:

Webansökan registrerad 24/1-2015.

Intervjumail: 28/5-2015
(ca 4 månader bara efter inskickad ansökan. Förvånandes snabbt ändå)

Intervju: 19/8. Vääääääldigt lång väntan!!!!

Ca tider:
Gift religiöst 3.9 år.
Borgerligt 3 år.
Sammanboende utomlands: 3.6 år.

Jag har bara pratat med Svenska ambassaden och enligt dem har vi en handläggare sen minst 1 månad tillbaka. Ambassaden sa att ansökan registrerats som komplett men tydligen stämde inte det i med att jag var tvungen att bifoga mer intyg annars riskerar vi få avslag. Det stod att i kommer inte mer intyg om flytten så kommer beslut fattas av tidigare inskickade dokument vilket kan medföra avslag.

Intervjumailet var väldigt fattig på information. Stod bara att det är dax boka tid för besök på en ambassad och en länk till Swedenabroad.com som för övrigt inte ens fungerade. Sen stod det att intervjun måste bli bokad inom 14 dagar.
Det stod inget om att ta med inskickade dokument eller annat.

Någon som fått mail i samband med att partnen fått intervjumailet?
Är det standard procedure eller ovanligt?
Hej ka-nj-a
Menar du att ni ansökade 24/01/2015 och fick intervjumail
28/05/2015 !???
Jag ansökade 17/01/2015 ingen intervjumail mail än !!!!
Hej alla
Vem fick intervjumail som ansökade från 15/ januari /2015.
Citera
2015-06-01, 11:34
  #2587
Medlem
Nu pratade jag med kundtjänst i V-rås och de har redan kommit till Aug - 14. Så det går framåt ) Ringde förra veckan då var de i Juli - 14!
Citera
2015-06-01, 12:12
  #2588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arct1c
Hej

Jag kommer nu under 1månad vid juni stanna i Thailand och träffa hennes familj.
Vi tänkte också skaffa ett pass åt min flickvän och även Visa så hon kan komma hit till Sverige under en period.

Vi undrar ifall det är något speciellt man ska tänka på när hon kommer hit till Sverige.
Min flickvän skulle även vilja skaffa ett jobb här ifall hon stannar under en längre tid, ska man då ansöka om jobbvisum?

Jag är väldigt dålig på det här ämnet, skulle jätte gärna vilja ha eran hjälp.

- turistvisum: 1 månad i Sverige
- besöksvisum till pojkvän/flickvän: 3 månader med möjlighet till 3 mån förlängning
- Tillfälligt Uppehållstillstånd: 2 år
TUT jobb: Knutet till anställning. Om anställningen upphör kommer också TUT upphöra. Väntetid ca 2 veckor.
TUT anhörig: Knutet till person. Om förhållandet upphör kommer också TUT upphöra. Väntetid ca 1 år.
- Permanent Uppehållstillstånd: Permanent
Ansöks om efter att ha bott i Sverige minst 2 år.
- Svenskt Medborgarskap
Kan ansökas tidigast efter 3 år i Sverige.

Det är dock andra regler för dom som kommer till Sverige där båda parter är "utifrån". Tror det är 4 år som gäller då, eller nåt liknande.
Citera
2015-06-01, 12:21
  #2589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherkofaiq
Hej ka-nj-a
Menar du att ni ansökade 24/01/2015 och fick intervjumail
28/05/2015 !???
Jag ansökade 17/01/2015 ingen intervjumail mail än !!!!
Hej alla
Vem fick intervjumail som ansökade från 15/ januari /2015.

Hej!

Ja det stämmer. Vi har fått intervjumailet efter ca 4 månader.
Tyvärr är det lång väntan på vår ambassad så den är först 19/8.
Citera
2015-06-01, 13:53
  #2590
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Hej!

Ja det stämmer. Vi har fått intervjumailet efter ca 4 månader.
Tyvärr är det lång väntan på vår ambassad så den är först 19/8.
Hej
Grattis till er hoppas allt går bra med ärenden.
Citera
2015-06-01, 14:34
  #2591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
I fredags kom min mans intervju mail samt ett mail till mig att jag måste bevisa att vi verkligen vill flytta till Sverige.
Vadå, vår ansökan om PUT bekräftar väl det!!!!!
Jag blev skitförbannad. Vår ansökan bygger sig på att vi levt mer än tre år tillsammans utomlands med massa bevis på det som MIG krävde för bevis så min man kan få PUT på en gång.
Tydligen så verkar dem anse att vi har ett för väletablerat liv här?????
Förvirrande är det!!!!
I mitt mail ville de ha bevis på bostadsrätt, hyreskontrakt, intyg och övriga bifogade dokument. Allt var obligatorisk. Vi äger en bostadsrätt i Sthlm och jag har jobb så skickade in dessa kontrakt. Det var förvirrande för vi har ju inget hyreskontrakt men ändå var jag tvungen skicka med en sån fil. Tog bostadsrättskontraktet igen och skickade in.
Det fanns en kolum jag kunde skriva fritt oxå på så skrev att i med deras långa handläggningstider så känner inte jag att jag vill flytta innan min man. Det skrev vi även i första ansökan att vi flyttar så fort min man fått tillståndet.
Nu kommer jag ändå flytta själv till Sverige i slutet av juni för att förbereda allt.

Jag undrar är det någon annan som fått liknande mail från MIG om att ni måste bevisa bostad, jobb, affärsrelationer, avslutade jobbkontrakt utomlands och andra myndighetsintyg?
Allt detta stod i mitt mail.
Givetvis har jag inte slutat jobba i med att jag inte ännu flyttat. Det borde väl MIG fatta!!!! Vadå ska jag leva utan inkomst?!
Blir bara så irriterad på deras mail till mig. Jag är född svensk och vad jag har förstått så behöver jag varken bevisa bostad eller jobb för dem?

Vår ansökan ser ut såhär:

Webansökan registrerad 24/1-2015.

Intervjumail: 28/5-2015
(ca 4 månader bara efter inskickad ansökan. Förvånandes snabbt ändå)

Intervju: 19/8. Vääääääldigt lång väntan!!!!

Ca tider:
Gift religiöst 3.9 år.
Borgerligt 3 år.
Sammanboende utomlands: 3.6 år.

Jag har bara pratat med Svenska ambassaden och enligt dem har vi en handläggare sen minst 1 månad tillbaka. Ambassaden sa att ansökan registrerats som komplett men tydligen stämde inte det i med att jag var tvungen att bifoga mer intyg annars riskerar vi få avslag. Det stod att i kommer inte mer intyg om flytten så kommer beslut fattas av tidigare inskickade dokument vilket kan medföra avslag.

Intervjumailet var väldigt fattig på information. Stod bara att det är dax boka tid för besök på en ambassad och en länk till Swedenabroad.com som för övrigt inte ens fungerade. Sen stod det att intervjun måste bli bokad inom 14 dagar.
Det stod inget om att ta med inskickade dokument eller annat.

Någon som fått mail i samband med att partnen fått intervjumailet?
Är det standard procedure eller ovanligt?


Hej! Jag vet inte ens om vi ansökte om PUT - vi valde dock redan sambos (utomlands) ansökan. Vet inte om det per automatik innebär PUT?
Men när vi fick intervjumailet så behövde vi bara ta med det som vi bifogat i ansökan initialt. Frågade ambassaden och de ville inte heller qtt vi skulle ta med annat än orginaldokumenten. Jag ringde dock M-verket innan vi ansökte och fråga om vad som gäller vid bevis/intyg. I stort sett skicka gärna bevis på det ni yrkar i ansökan - du behöver inte ha inkomst eller så för att hämta din partner. Men åberopar du bostadsrätt etc. så vill de gärna ha bevis på det. Vi skickade bevis på att vi haft samma adress.
Får man fråga vart din partner är ifrån? Inte första gången jag läser dock om att de ber någon ta med extra bevis på det man yrkar i ansökan. Tips: ta med allt de begär det kommer nog underlätta sen vid beslut.
Citera
2015-06-01, 19:04
  #2592
Medlem
Hej alla
Status ; webbsökande 17-01-2015, intervjumail med komplettering mail idag 01-06-2015 KL 17:28
Ambassad i Tehran
Ska åka till myndigheter imorgon och hämta dokument som migrationsverket vill ha och skicka vidare till migrationsverket om jag hinner sen ska boka tid hos ambassaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in