2015-05-31, 21:30
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Det förekommer ingen misshandel i klippet, om vi räknar bort det chauffören gjort. Om han bitit eller inte vet vi inte, men om han nu gjort det är det misshandel.

Du kan inte sitta och avgöra vilka, eller varför, man blir kontrollant i västtrafik, så var försiktig med dina generaliseringar. Oavsett vad du säger, det är precis samma retorik som rasister använder när de pratar om invandrare.
Nej, det är SJÄLVKLART inte samma typ av generalisering.
Menar man på att en tysk avdelningschef på Volvo är identisk med en analfabet från Kongo så generaliserar man ju ganska ordentligt.
Vi kan alla söka jobb som kontrollanter på Västtrafik, men gör vi det? NEJ.
Endast en viss typ av människor är beredda att få ha som enda arbetsuppgift att förstöra för människor trots dålig lön.
Misshandel är såklart sällsynt, men det är mer maktkänslan i sig de älskar. När gubben väl är fast och han är nere på marken och är chanslös så får de flera minuters njutning.
Jag är inte emot att polis och väktare tar i med hårdhandskar, men inte om det inte behövs! Hur mycket gott gör det här ingripandet för inblandade företag, personal och samhället i stort? Är det värt det bara av princip?
Citera
2015-05-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Inte? Kan han inte hantera sånt är han enligt mig inte byxad för jobbet.
Vad får dig att tro att det ingår i väktarens arbetsroll att han ska stå och skrika åt en redan foglig person?

Nu vet varken du eller jag vad som hände innan kameran började rulla men skrikandet hör då inte hemma oavsett scenario. Ska bli intressant att se hur detta utveklas.

Det kanske rann över för honom? Det kan hända även den bästa. Alla kan ha en dålig dag. Han kanske är mycket lugn och metodisk i vanliga fall - vi vet inte. Vi ser bara en del av ett större förlopp. Kanske har väktaren haft med denna person att göra tidigare.
Citera
2015-05-31, 21:32
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Inte alls så farligt? Så du skulle inte ha något emot att bli behandlad som den gripne om nån kontrollant tyckte att din biljett var ogiltig?

Jag skulle nog förstå det om jag några minuter tidigare flippat ur och ställt till med en scen, knuffat, slagit och bitit kontrollanten.
(om det var det som hade hänt)

Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Av din sista del av svaret förstår jag att jag kan ha missuppfattat dig i ditt förra meddelande. Men media styrs av sina läsare. Hade alla flashbackare som säger sig hata Aftonbladet låtit bli att klicka sig in på deras sida hade deras "makt" förminskats.

Ja, men nu pratar du ju om det du vill motverka. "Den första riktigt uppmärksammade gruppvåldtäkten inträffade i Rissne 2000 vad jag minns." Varifrån hämtar du denna fakta? Aftonbladet som du säger har nån slags rasistisk agenda? Varför inte ta reda på fakta eller hämta info från annan media?

Sen tror jag att du ändå har skygglappar på vad gäller invandrare som offer. Det finns VÄLDIGT mycket att läsa om motsättningarna i Sverige idag.

Att man länkar till "etablerad" media om man ogillar den är ju naturligtvis problematiskt, samtidigt är det ju viktigt att hålla koll på vad meningsmotståndare skriver och diskuterar.
Att flashbackare länkar till pissmedia må vara hänt, men motsvarande händer ju ännu mer sällan.

År 2000 fanns inte avpixlat eller fria tider.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/24/rissne.html
Sanningen om vilka det var som var gärningsmän mörkades, men att det var en svensk flicka fick vi iallafall veta.
Citera
2015-05-31, 21:33
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Du kan inte tänka dig att anledningen till att blondinen inte redan har gråtit ut i kvällstidningarna eller att ingen har kommit till hennes försvar, är att hennes historia skulle låta helt patetisk i text. "Han bet mig...efter att jag hade dunkat hans huvud i asfalten och försökt strypa hans luftvägar med mitt knä".

Du har inte funderat på att man inte pratar ut i tidningar innan den rättsliga processen är över?
du röker mycket grönt va?
Citera
2015-05-31, 21:33
Medlem
Citat:
Inte? Kan han inte hantera sånt är han enligt mig inte byxad för jobbet.
Vad får dig att tro att det ingår i väktarens arbetsroll att han ska stå och skrika åt en redan foglig person?

Nu vet varken du eller jag vad som hände innan kameran började rulla men skrikandet hör då inte hemma oavsett scenario. Ska bli intressant att se hur detta utveklas.

De kommer inte utvecklas alls. Anmäler chauffören läggs de ned. Finns inget att väcka åtal mot. Väktaren har ju ros all inte gjort något fel. Att folk sedan sitter och retar sig på en sådan löjlig sak som att han skriker åt en person, spelar inte speciellt stor roll.

Det är inte optimalt, men inte heller något att bli tjurig över. olämpligt? kanske. oförsvarbart? nej.
Senast redigerad av Linusdahl 2015-05-31 kl. 21:38.
Citera
2015-05-31, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Endast en viss typ av människor är beredda att få ha som enda arbetsuppgift att förstöra för människor trots dålig lön.

igen, snygg generalisering.

Förstår du själv inte riktigt vad du skriver, eller vad jag menar? börjar ju näsan bli komisk när du pratar om att inte generalisera, samtidigt som du påstår att endast en typ av personer söker yrke. Du kan inte säga att de enbart finns en typ av personer som söker yrket.

Och jo, generalisering som generalisering. Finns ingen generalisering som är mer ok, eller ger en mer verklighetsförankrad bild.
Citera
2015-05-31, 21:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Av erfarenhet så agerar 99% av alla typer av kontrollanter och vakter i enlighet med regelverken.
Jag förstår inte varför man inte skulle göra det, framförallt när man i en grupp om 4-5 kontrollanter.

Ord kommer inte stå mot ord, eftersom de var flera stycken kontrollanter (och väktare?).
Jag tror snarare på att kontrollanterna ville ta av honom direkt så att bussen kunde åka vidare, men han vägrade och började tjafsa. Märks lite på hans attityd mot väktaren som tjafsade med han.
"överhängande risk". Säkert.

Om du går till läkaren, och denne ger dig råd hur du ska bli frisk, lyssnar du på denne?
Om du går till bilmekanikern, och denne ger dig hur din bil behöver fixas, lyssnar du på denne?
Om du går till en lärare som har ditt barn, lyssnar du på dennes råd och åsikter?

Varför ska alla JÄMT ifrågasätta vakter och kontrollanter. Det är nån grej. Det är tydligen praxis att vi ska begå övervåld och misshandla folk "för skojsskull".

Om folk lyssnar på vad vi säger från början, typ "du är för full för att vara här" och deras svar blir "kan jag gå och käka nått och komma tillbaka sen" så brukar det vara okej, men folk vill tjafsa och dryga sig, och då blir det alltid problem.

Lyssna istället på den som utför sitt jobb, vi vet ju vad vi gör..

Jag har ingen som helst förutfattade mening om väktare eller OV, aldrig personligen haft några nämnvärt negativa erfarenheter av varken dom eller polisen. Men du kan knappast mena att din yrkeskår aldrig gör fel?
Om du tycker att han som står och skriker åt en övermannad person beter sig korrekt så håller jag definitivt inte med dig.

Och ja, jag lyssnar på läkare, lärare och mekaniker men dom brukar sällan skrika åt mig.

För övrigt målade du i ett tidigare inlägg upp hur det kunde/borde hanterats och i ett tidigare inlägg har jag uttryckt något liknande. Med skillnaden att jag tycker kontrollanterna faktiskt borde kunnat låta honom fortsätta sin resa efter att de noterat hans uppgifter. De arbetar i förlängningen för samma arbetsgivare och han skulle likafullt fått ett betalningsföreläggande med posten.
Citera
2015-05-31, 21:43
Medlem
49450s avatar
Jag är mest intresserad av vilka dessa nazister till kontrollanter är!

"– En kvinnlig tredje kontrollant satt med knät på nacken på honom. Och då hade han ansiktet neråt alltså. Det var en riktigt brutal kränkning, säger ett vittne."
Citera
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
igen, snygg generalisering.

Förstår du själv inte riktigt vad du skriver, eller vad jag menar? börjar ju näsan bli komisk när du pratar om att inte generalisera, samtidigt som du påstår att endast en typ av personer söker yrke. Du kan inte säga att de enbart finns en typ av personer som söker yrket.

Och jo, generalisering som generalisering. Finns ingen generalisering som är mer ok, eller ger en mer verklighetsförankrad bild.
Det klart att det finns!
Är du bäng på riktigt!?
Olika köttbullar (t.ex mamma scans och lithells) är mer lika varandra, än olika djur (t.ex blåval och spindel), okej? Det finns mer eller mindre grova generaliseringar, det måste du hålla med om även om du uppenbarligen är en av västtrafiks äckliga kontrollanter.

Det kan finnas enstaka individer som är DESPERATA efter ett jobb, men går du inte till McDonalds före du går till västtrafik så är du en viss typ av människa, med en viss typ av värderingar.
Citera
Avslutad
Citat:
Jag har ingen som helst förutfattade mening om väktare eller OV, aldrig personligen haft några nämnvärt negativa erfarenheter av varken dom eller polisen. Men du kan knappast mena att din yrkeskår aldrig gör fel?
Om du tycker att han som står och skriker åt en övermannad person beter sig korrekt så håller jag definitivt inte med dig.

Och ja, jag lyssnar på läkare, lärare och mekaniker men dom brukar sällan skrika åt mig.

För övrigt målade du i ett tidigare inlägg upp hur det kunde/borde hanterats och i ett tidigare inlägg har jag uttryckt något liknande. Med skillnaden att jag tycker kontrollanterna faktiskt borde kunnat låta honom fortsätta sin resa efter att de noterat hans uppgifter. De arbetar i förlängningen för samma arbetsgivare och han skulle likafullt fått ett betalningsföreläggande med posten.

Nej de arbetar inte för samma arbetsgivare i förlängningen. Tycker du städare som anlitas av Veolia också skall ursäktas?

Sen säger du att du lyssnar på din läkare. Brukar du berätta för denne hur han skall jobba också?
Citera
2015-05-31, 21:44
Medlem
staticages avatar
Citat:
Så så. Han påstår att videon innehåller bevis för att chauffören bitit . Jag frågar helt enkelt var på videon det syns att chauffören är bitsk. Med din omfattande utbildning kanske du kan svara på det?

Kvinnan säger ju det i videon,för övrigt är videon inget bevis för fem öre,det får ju rätten stå för.
Mannen har ju gjort motstånd helt klart annars skulle han inte sitta i bojor.
Men blir grymt trött på folk som börjar gaffla om att dom bojat en oskyldig man, utan att att kunna tänka kritiskt för fem öre.
Citera
2015-05-31, 21:45
Medlem
Citat:
Haha, sådär kan du ju inte resonera. Visst skulle jag kunna tycka att det agerade fel om jag var med om något sådant här, men samtidigt är jag inte då objektiv. Det är ju lätt att tycka att man blivit felbehandlad, när man inte inser vad man faktiskt gjort. Det jag tycker börjar bli rätt fascinerande är hur hårt dömande folk är mot en väktare som skriker, men en busschaufför som åker olagligt, och misstänkt ha bitit en kontrollant, är inte lika farligt då som en högljudd vakt?

Seriöst, vad är det som är så opassande med ingripandet av väktaren, förutom hans frågor och att han skriker? Frågorna tycker jag inte heller är speciellt opassande. en busschaufför som inte kan bete sig mot kontrollanter, har kanske valt fel yrke.

Å andra sidan så har ju flashback alltid haft de svårt för väktare och poliser.
Tycker du att Flashbacks användare är hårda mot väktare? Tycker du att reaktionen från väktaren är i proportion till vad den gripne anklagas för?
"förutom hans frågor och att han skriker". Det är just det som är opassande. Vad tycker du är opassande hos den gripne förutom att han säger att han inte har gjort något?

Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Jag skulle nog förstå det om jag några minuter tidigare flippat ur och ställt till med en scen, knuffat, slagit och bitit kontrollanten.
(om det var det som hade hänt)
Även om du lugnat ner dig och väljer att gå med frivilligt?

Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Att man länkar till "etablerad" media om man ogillar den är ju naturligtvis problematiskt, samtidigt är det ju viktigt att hålla koll på vad meningsmotståndare skriver och diskuterar.
Att flashbackare länkar till pissmedia må vara hänt, men motsvarande händer ju ännu mer sällan.

År 2000 fanns inte avpixlat eller fria tider.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0003/24/rissne.html
Sanningen om vilka det var som var gärningsmän mörkades, men att det var en svensk flicka fick vi iallafall veta.
Nu tappar jag förtroendet för dig igen. Du väljer att länka till Aftonbladet för fakta? Det finns verkligen INGET som tyder på att detta var Sveriges första "gängvåldtäkt", som du beskriver det. Att du sedan hänvisar till att Avpixlat inte fanns... Herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in