2015-05-31, 20:55
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Varför växer sig då inte avpixlat större? Menar du att det är för att folk inte fattar att det finns en agenda? Som gynnar vem? Du låter mer som en person som gnäller för att det är rasistiskt att hissa svenska flaggan. Det är sådana som du som hindrar fler från att gå över till SD. Offerkoftor hit, offerkoftor dit.

Du borde ta av dig skygglapparna och komma in i matchen.
Du får också gärna visa info om Sveriges första våldtäkt med flera gärningsmän eftersom du verkar ha stenkoll på detta.

Avpixlat är bara en liten reaktion på medias likriktning i propagandan mot folket.
Jag skriver ju en liten ledtråd om varför.
Frågan om vem som gynnas är mycket större än vad som ryms här utan att gå helt OT.

Jag har absolut ingen offerkofta och en flagga är en ganska obetydlig sak i hela den striden. Visst är det en del i det hela, och en symbolisk strid men ändå bara en pusselbit.

Den första riktigt uppmärksammade gruppvåldtäkten inträffade i Rissne 2000 vad jag minns.

Medierna slukar numera allt som kan uppfattas som rasism mot invandrare med hull och hår och slår på stora trumman varje gång. Och varje gång visar det sig att det var invandrarnas eget fel eller någon annan detalj som friar svenskar från de rasismanklagelser man fått av Aftonbladet och Expressen. Men då har media redan gått vidare och riktar aldrig strålkastarna dit igen.
Självklart uppmärksammar Avpixlat/Fria Tider och andra alternativa medier detta, anledningen då är antingen att visa en annan bild av händelsen eller att visa att mångkulturen leder till konflikt och motsättningar.

Det finns en agenda från båda läger här, den ena vill antingen visa hur fantastiskt det är med mångkultur eller hur rasistiska alla vita är, den andra vill visa hur dålig mångkulturen är eller hur ociviliserade alla ickevita är.
Citera
2015-05-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är väl rätt tydligt att väktarnas bil står i bakgrunden? Sen kan man ju undra vad den blonda kollegan han har med sig går och fnissar över.

Vad har deras bil i bakgrunden med saken att göra? det kan ju fortfarande varit med om en hel del som vi inte ser.

Ja, det kan man göra.
Citera
2015-05-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Väktaren, kan inte riktigt se vad det är som är så fruktansvärt olämpligt. Han är ju inte fysisk, utan det enda han gör är att han skriker på chauffören. Han tar inte i honom, och förolämpar inte honom på ett opassande sätt.

Nej, faktiskt. Oproffsigt kanske det är i mångas ögon, men det är inte direkt fel agerat. Om han är lämplig eller inte kan vi ju i alla fall inte avgöra på ett ingripande. vill dock se hela händelseförloppet, men förstår faktiskt inte denna hets mot att väktaren skrek på chauffören.

Väktaren uppträder väldigt olämpligt i mina ögon, aggressivt och väldigt hetsande, när väl den gripne sitter ner still och handfängslad.

Märk väl skillnaden jämför med polisens agerande när de kommer till platsen.
Citera
2015-05-31, 21:00
Medlem
Clean_hus avatar
"Det finns en anledning till att dom har brottat ned dig!"

NEJ!

"JO!"

Epic answer is epic!
Citera
2015-05-31, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Oj så man har inte som polis skyldighet att ingripa medan man inte är i tjänst då? Berätta gärna mer

Men jag ska ge dig ett rätt. Nej man är inte tekniskt i tjänst.. på schemat. Men om man förväntas ingripa så kallar jag och många andra det att man är i tjänst och det är betydligt lättare att förklara det för folk som inte vet hur det fungerar. Och jag och exakt alla andra som åker kommunalt anser att förväntas man ingripa mot stökighet så kan man gott utnyttja en förmån man har medan man är i tjänst. Sök gärna hjälp själv eller lär dig hur det fungerar i verkligheten

Du har grävt dig så djupt att du bara kan fortsätta ljuga, klassiskt fall av mytomani. En polis återinträder automatiskt i tjänst när hen gör ett ingripande utanför tjänsten, det borde du veta om du är polis. En polis är dessutom inte skyldig att personligen göra ett ingripande bara för att det är "stökigt", något som du också borde veta som polis. Som sagt: sök hjälp, det kan inte vara nyttigt för ditt psyke att bära på den där lögnaktiga självbilden.
Citera
2015-05-31, 21:02
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Han är väl på väg hem och visar upp sitt förarkort som hans arbetsgivare säger är nog att visa upp tillsammans med sin chaufförsunifrom.
Jag hade aldrig gett mig i det läget och dragit skiten så långt det bara gått.

Jättebra, det visar tydligt att du är ett svin i så fall.
En normal människa stannar ju upp och tänker
"Men vänta, vår arbetsgivare har sagt att vi det är ok att åka såhär?"
Kontrollant "Jasså? Nae det vår information säger är att det inte är okej"
Plankare: "Ehh.. men, okej.. vad lustigt, för det är jättemånga som kör på det här viset då AG sagt att det är okej för oss att åka privat"
Kontrollant: "Jaha, men du jobbar för bolag X? Vi gör såhär att vi kontaktar någon ansvarig och får klarhet, vi kliver av så länge"
Plankare: "Absolut! Kolla om Driftchef Y eller Arbetsledare Z eller kanske Avdelningschef B är i tjänst"

Kontrollanten ringer, och det hela visar sig då kanske vara ett missförstånd, kommunikationsfel eller bara slarv i rutinerna. Plankar-chauffören åker sedan med nästa buss och betalar för sig och kommer hem, alla nöjda och ingen har ont.

Nej men, vi tjafsar, är våldsamma, vägrar samarbeta och biter en annan människa! DET löser ju ALLA problem, våld mot andra människor är ju rätt lösningen! Pajas.
Citera
2015-05-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag var inte där så jag har ärligt talat ingen aning. Enda fakta jag kan tyda från filmerna var att chauffören tydligen bitit en av kontrollanterna så att han är gripen är korrekt om det är sant.
Ja, det troliga är ju att han rusat upp och bitit henne i handen för att sedan bli fängslad...

Citat:
förstår inte, varför är folk så upprörda över att vakten skriker? Om en personer gör motstånd, och samtidigt biter ens kollega, då hade även polisen höjt rösten och undrat vad i helvete man sysslade med.

Om folk seriöst, lägger större vikt vid att vakten höjer rösten än att busschauffören gjort fel, så finner jag det lite smått komiskt faktiskt.

Varför har den generella svensken så svårt med myndighetsutövningar?
Nej, man griper honom och börjar INTE tjafsa om vad han gjort eller om han ska få behålla sitt jobb.
Är det så du ser myndighetspersoner?

Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Därför att polisen är på en helt annan nivå av auktoritet, negern tystnar ju direkt när polisen kommer fram. Han fattar först nu att det är på allvar och vill inte göra saken värre.
Polisen själv ser ju att situationen är under kontroll och talar med en lugn och säker röst som signalerar att det är han som bestämmer här.
Håller med i din första del av meningen. Det vissa inte inser är att auktoriteten inte kommer med uniformen. Det är ju fan grundläggande psykologi.
Att fyra kontrollanter inte har kontroll över en person som inte ser ut att göra motstånd beror mest på kontrollanterna.

Citat:
Ursprungligen postat av W@ffen
Här sitter en massa clowner och dömer ut kontrollanterna och väktarnas uppträdande utan att veta vad som faktiskt har hänt. Precis samma sak hände när man på film kunde se hur en väktare "dunkade ett litet barns huvud i golvet". När hela händelseförloppet uppdagades så tystnade kritiken och PK-trollen kröp ner i sina hålor igen.
Oavsett om den gripne bitit en person är det osannolikt att han gjort det innan de fysiskt gett sig på mannen. OM mannen bitit kvinnan innan de gjort det borde de brottat ner honom på bussen, kallat på väktare och hållit kvar honom utanför. Det gjorde de. Sen börjar de tjafsa med honom som om de vore fem år gamla. "Är du busschaufför?" borde inte spela någon roll. Om han är rädd om sitt jobb borde inte heller spela någon roll. Som sagt, när polisen anländer lugnar allt ner sig. Varför inte bara säga: "Nu reder vi ut det här."?
Citera
2015-05-31, 21:03
Medlem
Rent jävla pinsamt med väktare som tror dom är både lag och bödel på samma gång.

Har svårt att tro att grabbens överordnande kommer se med blida ögon på hans beteende.
Citera
2015-05-31, 21:07
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Filmen visar upplösningen eller bara för att du ser en man i handfängsel så tror du att man bojat honom helt utan anledning?

Gå tillbaks till skolan och fråga läraren vad källkritik betyder

Du kan inte tänka dig att anledningen till att blondinen inte redan har gråtit ut i kvällstidningarna eller att ingen har kommit till hennes försvar, är att hennes historia skulle låta helt patetisk i text. "Han bet mig...efter att jag hade dunkat hans huvud i asfalten och försökt strypa hans luftvägar med mitt knä".
Citera
2015-05-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Nej, man griper honom och börjar INTE tjafsa om vad han gjort eller om han ska få behålla sitt jobb.
Är det så du ser myndighetspersoner?

Jag säger inte att det är optimalt. Det jag säger är att jag tycker inte alls det är så farligt som folk vill få det att vara. Jag kan förstå att man undrar om han är lämplig som busschaufför, om han nu faktiskt bitit en av kontrollanterna. Man ska absolut kunna avkräva ett bättre beteende från en busschaufför, som åker buss.

Inte optimalt, nej. Däremot är det absolut inte lika illa som busschaufförens (fortfarande spekulering) beteende.
Citera
2015-05-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Jättebra, det visar tydligt att du är ett svin i så fall.
En normal människa stannar ju upp och tänker
"Men vänta, vår arbetsgivare har sagt att vi det är ok att åka såhär?"
Kontrollant "Jasså? Nae det vår information säger är att det inte är okej"
Plankare: "Ehh.. men, okej.. vad lustigt, för det är jättemånga som kör på det här viset då AG sagt att det är okej för oss att åka privat"
Kontrollant: "Jaha, men du jobbar för bolag X? Vi gör såhär att vi kontaktar någon ansvarig och får klarhet, vi kliver av så länge"
Plankare: "Absolut! Kolla om Driftchef Y eller Arbetsledare Z eller kanske Avdelningschef B är i tjänst"

Kontrollanten ringer, och det hela visar sig då kanske vara ett missförstånd, kommunikationsfel eller bara slarv i rutinerna. Plankar-chauffören åker sedan med nästa buss och betalar för sig och kommer hem, alla nöjda och ingen har ont.

Nej men, vi tjafsar, är våldsamma, vägrar samarbeta och biter en annan människa! DET löser ju ALLA problem, våld mot andra människor är ju rätt lösningen! Pajas.

Men du har ju knappast en aning om kontrollanterna har agerat i enlighet med ditt hemmasnickrade dröm-scenario, eller hur?

Ord lär väl stå mot ord i denna frågan, det finns ju en möjlighet att ingen av parterna varit tillmötesgående men även en överhängande risk att kontrollanterna varit de som inte varit tillmötesgående.

Likt väktaren finns det såklart både kontrollanter och busschaufförer som missbrukar sin ställning.
Citera
2015-05-31, 21:10
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Har du samma retorik mot invandrare? Sjysst generalisering.
Eh, nej, varför skulle jag ha det?
Vem som helst kan ju vara invandrare, det är bara att flytta till ett annat land.
Vem som helst blir inte kontrollant på Västtrafik.
Om du i ditt jobb (förutsatt att du inte är kontrollant på VT då) står i valet och kvalet mellan att prata med någon, eller att misshandla personen så gör du garanterat det förstnämnda. ÄVEN de personer som ursäktar kontrollanternas beteende skulle troligen själva välja det förstnämnda. Vare sig du är kontorsarbetare, städare eller polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in