2015-05-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Avpixlat är bara en liten reaktion på medias likriktning i propagandan mot folket.
Jag skriver ju en liten ledtråd om varför.
Frågan om vem som gynnas är mycket större än vad som ryms här utan att gå helt OT.

Jag har absolut ingen offerkofta och en flagga är en ganska obetydlig sak i hela den striden. Visst är det en del i det hela, och en symbolisk strid men ändå bara en pusselbit.

Den första riktigt uppmärksammade gruppvåldtäkten inträffade i Rissne 2000 vad jag minns.

Medierna slukar numera allt som kan uppfattas som rasism mot invandrare med hull och hår och slår på stora trumman varje gång. Och varje gång visar det sig att det var invandrarnas eget fel eller någon annan detalj som friar svenskar från de rasismanklagelser man fått av Aftonbladet och Expressen. Men då har media redan gått vidare och riktar aldrig strålkastarna dit igen.
Självklart uppmärksammar Avpixlat/Fria Tider och andra alternativa medier detta, anledningen då är antingen att visa en annan bild av händelsen eller att visa att mångkulturen leder till konflikt och motsättningar.

Det finns en agenda från båda läger här, den ena vill antingen visa hur fantastiskt det är med mångkultur eller hur rasistiska alla vita är, den andra vill visa hur dålig mångkulturen är eller hur ociviliserade alla ickevita är.
Av din sista del av svaret förstår jag att jag kan ha missuppfattat dig i ditt förra meddelande. Men media styrs av sina läsare. Hade alla flashbackare som säger sig hata Aftonbladet låtit bli att klicka sig in på deras sida hade deras "makt" förminskats.

Ja, men nu pratar du ju om det du vill motverka. "Den första riktigt uppmärksammade gruppvåldtäkten inträffade i Rissne 2000 vad jag minns." Varifrån hämtar du denna fakta? Aftonbladet som du säger har nån slags rasistisk agenda? Varför inte ta reda på fakta eller hämta info från annan media?

Sen tror jag att du ändå har skygglappar på vad gäller invandrare som offer. Det finns VÄLDIGT mycket att läsa om motsättningarna i Sverige idag.
Citera
2015-05-31, 21:11
Medlem
En-Fet-Pros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
ja hade blivit så jäävla arg om ja va där va... vette fan va ja skulle gjort, hade förmodligen fått en hjärtattack av ilska!!

fejkpoliser

Då hade du ändrat uppfattning helt då du nu har byggt upp en sammanfattning kring en 1 minutes video på nätet som tar saker ur sammanhang.
Citera
2015-05-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Eh, nej, varför skulle jag ha det?
Vem som helst kan ju vara invandrare, det är bara att flytta till ett annat land.
Vem som helst blir inte kontrollant på Västtrafik.
Om du i ditt jobb (förutsatt att du inte är kontrollant på VT då) står i valet och kvalet mellan att prata med någon, eller att misshandla personen så gör du garanterat det förstnämnda. ÄVEN de personer som ursäktar kontrollanternas beteende skulle troligen själva välja det förstnämnda. Vare sig du är kontorsarbetare, städare eller polis.

Det förekommer ingen misshandel i klippet, om vi räknar bort det chauffören gjort. Om han bitit eller inte vet vi inte, men om han nu gjort det är det misshandel.

Du kan inte sitta och avgöra vilka, eller varför, man blir kontrollant i västtrafik, så var försiktig med dina generaliseringar. Oavsett vad du säger, det är precis samma retorik som rasister använder när de pratar om invandrare.
Citera
2015-05-31, 21:12
Medlem
massepojkens avatar
Så här går det när 4handssorteringen människor(biljettkontrollanter och väktare) ges makt dom inte kan hantera.

Vi ska inte glömma att vi har att göra med extremt svagbegåvade personer, personer som behöver gps för att hitta hem till sin egen bostad.

Det är den nivån av intelligens vi pratar om här.
Citera
2015-05-31, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
Jag säger inte att det är optimalt. Det jag säger är att jag tycker inte alls det är så farligt som folk vill få det att vara. Jag kan förstå att man undrar om han är lämplig som busschaufför, om han nu faktiskt bitit en av kontrollanterna. Man ska absolut kunna avkräva ett bättre beteende från en busschaufför, som åker buss.

Inte optimalt, nej. Däremot är det absolut inte lika illa som busschaufförens (fortfarande spekulering) beteende.
Inte alls så farligt? Så du skulle inte ha något emot att bli behandlad som den gripne om nån kontrollant tyckte att din biljett var ogiltig?
Citera
2015-05-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Så här går det när 4handssorteringen människor(biljettkontrollanter och väktare) ges makt dom inte kan hantera.

Vi ska inte glömma att vi har att göra med extremt svagbegåvade personer, personer som behöver gps för att hitta hem till sin egen bostad.

Det är den nivån av intelligens vi pratar om här.

Det var ingen nådig sågning av en hel yrkeskår
Citera
2015-05-31, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det var ingen nådig sågning av en hel yrkeskår
Precis som andra yrkeskårer bedöms de efter dem som syns i media. Eller ryktesvägen.
Citera
2015-05-31, 21:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det förekommer ingen misshandel i klippet, om vi räknar bort det chauffören gjort. Om han bitit eller inte vet vi inte, men om han nu gjort det är det misshandel.

Du kan inte sitta och avgöra vilka, eller varför, man blir kontrollant i västtrafik, så var försiktig med dina generaliseringar. Oavsett vad du säger, det är precis samma retorik som rasister använder när de pratar om invandrare.

Men hallå. Det framgår inte i klippet, vilket är det vi diskuterat nu att chauffören öht gjort ett dugg så varför blandar du in det? Det enda man kan ta ställning till från det vi ser är hur respektive part uppför sig. En gör fel, gissa vem?
Citera
2015-05-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Inte alls så farligt? Så du skulle inte ha något emot att bli behandlad som den gripne om nån kontrollant tyckte att din biljett var ogiltig?

Haha, sådär kan du ju inte resonera. Visst skulle jag kunna tycka att det agerade fel om jag var med om något sådant här, men samtidigt är jag inte då objektiv. Det är ju lätt att tycka att man blivit felbehandlad, när man inte inser vad man faktiskt gjort. Det jag tycker börjar bli rätt fascinerande är hur hårt dömande folk är mot en väktare som skriker, men en busschaufför som åker olagligt, och misstänkt ha bitit en kontrollant, är inte lika farligt då som en högljudd vakt?

Seriöst, vad är det som är så opassande med ingripandet av väktaren, förutom hans frågor och att han skriker? Frågorna tycker jag inte heller är speciellt opassande. en busschaufför som inte kan bete sig mot kontrollanter, har kanske valt fel yrke.

Å andra sidan så har ju flashback alltid haft de svårt för väktare och poliser.
Citera
2015-05-31, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men hallå. Det framgår inte i klippet, vilket är det vi diskuterat nu att chauffören öht gjort ett dugg så varför blandar du in det? Det enda man kan ta ställning till från det vi ser är hur respektive part uppför sig. En gör fel, gissa vem?

Vad gör väktaren fel då? Frågorna eller det faktum att han skriker på en person i handklovar, är inte så opassande att det gör han olämplig som väktare. Det sker dagligen, och det är inte något som är speciellt uppseendeväckande, så länge han inte direkt förolämpar chauffören.
Citera
2015-05-31, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Vad gör väktaren fel då? Frågorna eller det faktum att han skriker på en person i handklovar, är inte så opassande att det gör han olämplig som väktare.

Inte? Kan han inte hantera sånt är han enligt mig inte byxad för jobbet.
Vad får dig att tro att det ingår i väktarens arbetsroll att han ska stå och skrika åt en redan foglig person?

Nu vet varken du eller jag vad som hände innan kameran började rulla men skrikandet hör då inte hemma oavsett scenario. Ska bli intressant att se hur detta utveklas.
Citera
2015-05-31, 21:29
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Men du har ju knappast en aning om kontrollanterna har agerat i enlighet med ditt hemmasnickrade dröm-scenario, eller hur?

Ord lär väl stå mot ord i denna frågan, det finns ju en möjlighet att ingen av parterna varit tillmötesgående men även en överhängande risk att kontrollanterna varit de som inte varit tillmötesgående.

Likt väktaren finns det såklart både kontrollanter och busschaufförer som missbrukar sin ställning.

Av erfarenhet så agerar 99% av alla typer av kontrollanter och vakter i enlighet med regelverken.
Jag förstår inte varför man inte skulle göra det, framförallt när man i en grupp om 4-5 kontrollanter.

Ord kommer inte stå mot ord, eftersom de var flera stycken kontrollanter (och väktare?).
Jag tror snarare på att kontrollanterna ville ta av honom direkt så att bussen kunde åka vidare, men han vägrade och började tjafsa. Märks lite på hans attityd mot väktaren som tjafsade med han.
"överhängande risk". Säkert.

Om du går till läkaren, och denne ger dig råd hur du ska bli frisk, lyssnar du på denne?
Om du går till bilmekanikern, och denne ger dig hur din bil behöver fixas, lyssnar du på denne?
Om du går till en lärare som har ditt barn, lyssnar du på dennes råd och åsikter?

Varför ska alla JÄMT ifrågasätta vakter och kontrollanter. Det är nån grej. Det är tydligen praxis att vi ska begå övervåld och misshandla folk "för skojsskull".

Om folk lyssnar på vad vi säger från början, typ "du är för full för att vara här" och deras svar blir "kan jag gå och käka nått och komma tillbaka sen" så brukar det vara okej, men folk vill tjafsa och dryga sig, och då blir det alltid problem.

Lyssna istället på den som utför sitt jobb, vi vet ju vad vi gör..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in