2015-05-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistagangen
så du skulle inte bli våldsam om du blev anklagad för snatteri när du tog en kopp kaffe på jobbet som din chef lovat dig, men dom tar dit snuten o grejjer istället och säger du missförstått o att kaffe minsann kostar 10kr?

Nej, såklart jag inte skulle bli? varför skulle jag bli våldsam för?

Om chefen lovat mig den hade jag samarbetat och förklarat det, sedan hade polisen alt, vakterna fått höra av sig till min chef och reda ut om jag faktiskt snattat, eller haft rätt till koppen med kaffe.

Att bli våldsam är det dummaste du kan göra, för då torskar du på våldsamt motstånd oavsett om du är skyldig till det som du är misstänkt för i förstaläget.
Citera
2015-05-31, 20:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
filmen visar inte det, men det är inte helt orimligt att anta att han gjort sig skyldig till det, eller att ha varit fysiskt med tanke på att han brottas ned, och får handklovar.

Exakt vad som skett kan ju ingen svara på.

Dum fråga, men kommer väktarna efter till händelsen? i sådana fall förstår jag kanske att han är lite väl högljudd och hektisk.

Jag vet inte om det är orimligt att anta att chauffören är den som drivit fram ingripandet. Jag vet inte heller om det är orimligt att anta att det är kontrollanterna som gjort det. Time will tell.
Och nej, alldeles oavsett när väktarna kom till platsen finns det ingen anledning att stå och vråla när situationen är överspelad.
Citera
2015-05-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W@ffen
Här sitter en massa clowner och dömer ut kontrollanterna och väktarnas uppträdande utan att veta vad som faktiskt har hänt. Precis samma sak hände när man på film kunde se hur en väktare "dunkade ett litet barns huvud i golvet". När hela händelseförloppet uppdagades så tystnade kritiken och PK-trollen kröp ner i sina hålor igen.

Jag håller med. Mycket fokus läggs också på att en väktare höjer rösten. Tycker det är en aning överdrivet. Men det finns inte så mycket mer att se på de klippen som finns.

Har ingen direkt erfarenhet av biljettkontrollanter men det verkar finnas ett stort agg mot dem i allmänhet. På samma sätt som ordningsvakter ogillas av bråkstakar så ogillas biljettkontrollanter av personer som vill åka gratis?
Citera
2015-05-31, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag vet inte om det är orimligt att anta att chauffören är den som drivit fram ingripandet. Jag vet inte heller om det är orimligt att anta att det är kontrollanterna som gjort det. Time will tell.
Och nej, alldeles oavsett när väktarna kom till platsen finns det ingen anledning att stå och vråla när situationen är överspelad.

här är vi överens. jag trodde först att väktarna varit med under hela ingripandet, och du kunde jag faktiskt köpt att de höjt rösten mot en chaufför som inte kan bete sig och ska bråka. om det däremot kommer efter, så nja, tycker iofs inte att det faktum att vakten skriker är speciellt farligt. Oproffsigt kanske, men så blir det ibland.
Citera
2015-05-31, 20:47
Medlem
badbollen3s avatar
[quote=DreamTwister|53527757]Jag vet inte om det är orimligt att anta att chauffören är den som drivit fram ingripandet. Jag vet inte heller om det är orimligt att anta att det är kontrollanterna som gjort det. Time will tell.
Och nej, alldeles oavsett när väktarna kom till platsen finns det ingen anledning att stå och vråla när situationen är överspelad.[/QUOTE]

han kanske ville att kamerorna skulle få med ljudet, så att det var klart vad han sa. inga hot, ingen förolämpning. att ha högt tonläge är inte straffbart, utom i möjligtvis bibloteken.
Citera
2015-05-31, 20:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
här är vi överens. jag trodde först att väktarna varit med under hela ingripandet, och du kunde jag faktiskt köpt att de höjt rösten mot en chaufför som inte kan bete sig och ska bråka. om det däremot kommer efter, så nja, tycker iofs inte att det faktum att vakten skriker är speciellt farligt. Oproffsigt kanske, men så blir det ibland.

Meh, vad gör chauffören öht under hela filmsekvensen? Var still och sa med ganska lugn stämma att han inte bråkade. Handbojad och helt ofarlig. Då ska faktiskt väktaren kunna besinna sig. Om inte är han mer än oproffsig, han är imho olämplig.
Citera
2015-05-31, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Problemet med klippet är att det är taget långt efter att allt började, så det går ju inte veta vad som hände innan dess.

Jag undrar lite om kontrollantens kommentar om att "jag har ju sagt åt dig att vara försiktig med jobbet" refererar till vad han har sagt tidigare under händelsen, eller känner kontrollanten chauffören sedan tidigare och kommenterar något som har skett innan den här händelsen?

Sedan tycker jag att väktarens agerande är lite märkligt, om det stämmer att de kallades till platsen efter att kontrollanterna och chauffisen hade träffats, för då vet han väl rimligtvis inte själv vad som har hänt? Varför skulle man anta att kontrollanter alltid talar sanning och bedömer en situation rätt (även om de andra skulle veta att kontrollanten har gjort något mer tvivelaktigt, så finns det så klart alltid en viss press att inte gå emot ens arbetskompis, att skvallra på denne o.s.v.), men att en busschaufför inte skulle kunna göra det?
'

I det här fallet har G4S vakten samma arbetsgivare dvs västtrafik. Jag kan inte backa upp detta men med all säkerhet så går trafikkontrollanternas överfallslarm till denne vakt. Han har som jobb att undsätta trafikkontrollanter som tryckt överfall.
Citera
2015-05-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [EcO]
Det är väl inte den gapande G4S-mannen som ska avgöra om bussförarens anställning. G4S-mannen bör själv få sparken för opassande beteende och att ha smutsat ned deras varumärke! .

Ja det var minst sagt ett sunkigt beteende som exemplifierar allt som människor ogillar hos väktare/ordningsvakter.

Ett typexempel för en människa som inte borde inneha den tjänst han har.
Citera
2015-05-31, 20:51
Medlem
Citat:
Meh, vad gör chauffören öht under hela filmsekvensen? Var still och sa med ganska lugn stämma att han inte bråkade. Handbojad och helt ofarlig. Då ska faktiskt väktaren kunna besinna sig. Om inte är han mer än oproffsig, han är imho olämplig.

Nu kan det ju vara så att något annat skett som vi inte fått se genom filmen, men jag kan förstå att man faktiskt ifrågasätter om han är lämplig att vara en chaufför om han nu faktiskt betett dig så illa som han gjort, på en buss av alla ställen. Om han sedan också bitit en av kontrollanterna, så är det min mening att den chauffören bör bli av med jobbet.

Väktaren, kan inte riktigt se vad det är som är så fruktansvärt olämpligt. Han är ju inte fysisk, utan det enda han gör är att han skriker på chauffören. Han tar inte i honom, och förolämpar inte honom på ett opassande sätt.

Nej, faktiskt. Oproffsigt kanske det är i mångas ögon, men det är inte direkt fel agerat. Om han är lämplig eller inte kan vi ju i alla fall inte avgöra på ett ingripande. vill dock se hela händelseförloppet, men förstår faktiskt inte denna hets mot att väktaren skrek på chauffören.
Citera
2015-05-31, 20:53
Medlem
Agg emot spårvagnskontrollanter? Inte då. Alla vi som betalar för att åka stör oss såklart på gratisåkare och är tacksamma för att det då och då dyker upp kontrollanter. Visst,det kostar bara en dryg 20 att åka,men du går inte in i affären och lyfter ut en mjölk utan att betala för den med motiveringen att den kostar ju bara 12 spänn..
Citera
2015-05-31, 20:53
Medlem
Citat:

Det är väl rätt tydligt att väktarnas bil står i bakgrunden? Sen kan man ju undra vad den blonda kollegan han har med sig går och fnissar över.
Citera
2015-05-31, 20:54
Medlem
DreamTwisters avatar
[quote=badbollen3|53527845]
Citat:
Och nej, alldeles oavsett när väktarna kom till platsen finns det ingen anledning att stå och vråla när situationen är överspelad.[/QUOTE]

han kanske ville att kamerorna skulle få med ljudet, så att det var klart vad han sa. inga hot, ingen förolämpning. att ha högt tonläge är inte straffbart, utom i möjligtvis bibloteken.

Varför skulle han vilja ha sitt vrålande om att vara rädd om jobbet på band? Han behövde inte säga nämnvärt mycket mer öht. Än mindre stå där och vråla som en pårökt Albert (eller Herbert) åt en oskadliggjord chaufför. Är väktaren så testosteronstinn borde han kanske dragit en paniktralla i handfatet innan passet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in