2015-05-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Veolia har bytt namn till Transdev. Ber om ursäkt om du visste detta ditt inlägg var lite oklart.
Tack, jag och väktaren hade missat det.

Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Så Veolia skickar ut biljettkontrollanter till bussen, men de förstår inte att busschauffören är anställd av bussägaren Transdev som låter honom åka med bussen för att han ska kunna ta sig tillbaka efter dagens körning.

Västtrafik och biljettkontrollanten har alltså inte med honom att göra utan biljettkontrollanterna borde låtit det vara så fort han meddelade att han var busschaufför och hade arbetsgivarens tillstånd att åka på bussen.

Kontrollanterna kan ju inte veta varför bussägaren satt dubbla chaufförer på bussen och har inte med det att göra.
Det är Västtrafik som har anlitat kontrollanterna. Oberoende på vilket bolag man tillhör så brukar busschaufförerna att sig till sin arbetsplats med kollektivtrafik. Det verkar som Västtrafik får vara mer tydliga om vad som gäller för chaufförer så att vi slipper se incidenter som den här i framtiden.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning
Citera
2015-05-31, 20:30
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Det vara nära att jag för en gångs skull ställde mig på negerns sida, men så visade sig alltså att han hade bitit någon i tumultet? Stor humor.

Idioten som stod och gapade verkade inte ha sin bästa dag på jobbet milt uttryckt.

Fast ibland så består ju bitningen i att någon råkar slå sin hand eller arm mot en persons mun och träffar tänderna. Ligger man i en hög och brottas med en vuxen människa under sig så är ju risken ganska stor att man tror man blir biten. Speciellt om man försöker kanske hålla för munnen på mannen eller ta ett tag runt halsen istället för att göra ett riktigt gripande och låsa fast armarna på ryggen.

Sen att stå och skrika och gapa och i princip hota en handfängslad person som sitter ner på marken och är både tyst och lugn, det borde inte bara vara en dålig dag på jobbet utan den sista dagen på jobbet.
Citera
2015-05-31, 20:31
Bannlyst
tycker det är konstigt att inte chafförer åker gratis hem... om dom jobbat 11 timmar i samma företag.. nån förmån borde man ju ha, sen att kontrollanterna hanterar en kollega så snett är ju bara att beklaga...
Citera
2015-05-31, 20:31
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianit
Tack, jag och väktaren hade missat det.

Det är Västtrafik som har anlitat kontrollanterna. Oberoende på vilket bolag man tillhör så brukar busschaufförerna att sig till sin arbetsplats med kollektivtrafik. Det verkar som Västtrafik får vara mer tydliga om vad som gäller för chaufförer så att vi slipper se incidenter som den här i framtiden.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning

Eller kanske de skulle vara lite tydligare mot sina kontrollanter?
Citera
2015-05-31, 20:32
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Var på filmen ser man att han biter henne? Eller har du bara allmänt låga krav på "bevis"?

Filmen visar upplösningen eller bara för att du ser en man i handfängsel så tror du att man bojat honom helt utan anledning?

Gå tillbaks till skolan och fråga läraren vad källkritik betyder
Citera
2015-05-31, 20:34
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Den enda anledningen till att detta skulle vara ett "känsligt ärende" är att våra medier precis som alla andra i hela västvärlden har bestämt sig för att en svart människa alltid är ett offer för vit rasism, vita människor ska därmed känna skuld för att sedan acceptera att deras hemländer till varje pris måste vara mångkulturella eller att t.om bytas ut helt som folk.

Att alla inte ser denna agenda!?
Freddie Gray, Michael Brown, Trayvon Martin...
Svensk media kämpar ju med näbbar och klor för att vi ska uppmärksamma svenska motsvarigheter till detta, det finns ju otaliga exempel på detta.
Racebaiting kallas det för i USA.

ALDRIG kommer man uppmärksamma våld, hot, mord, kränkningar åt "det andra hållet"
Ett lysande exempel på det är ju gruppvåldtäkter som inte existerat i Sverige innan mångkulturen och våldtäktsstatistiken som är den mest extrema i världen.

anledningen till att detta är ett känsligt ärende, är för att vi står på randen till ett inbördeskrig. jag håller med om att medierna vinklar postiv särbehandling till invandringens fördelar. nej, det nämner inte etnicitet på de som begår gruppvåldtäkterna. men det gör inte att jag drar alla över en kam, och om vissa personer råkar ut för rasism så är det ju fruktansvärt. oavsett om det är en vit eller svart, gul, brun etc. etc. som råkar ut för det.

och har han nu bitit någon, så har han ju faktiskt inte förstört hela livet för BO. men det har ju de som du nämner gjort med kvinnorna som de våldtagit. så att slå på stora trumman med utvisning osv. som någon annan skrev, är väldigt överdrivet. döm honom efter samma måttstock som om han vore vit. de övriga, som begår våldtäkterna, skulle jag inte ha något emot om vi skickade upp i ett flygplan, med en fallskärm och vattenflaska och släppte mitt i Sahara eller Gobiöknen.
Citera
2015-05-31, 20:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Filmen visar upplösningen eller bara för att du ser en man i handfängsel så tror du att man bojat honom helt utan anledning?

Gå tillbaks till skolan och fråga läraren vad källkritik betyder

Så så. Han påstår att videon innehåller bevis för att chauffören bitit . Jag frågar helt enkelt var på videon det syns att chauffören är bitsk. Med din omfattande utbildning kanske du kan svara på det?
Citera
2015-05-31, 20:35
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Bussföraren ser på filmen inte ut att vara den som behöver lugna ner sig, skulle vara intressant att se filmen inifrån bussen.

Om nu inte chauffören löpt amok direkt kan jag inte se någon anledning att eskalera problemet till bisarr nivå.

Chauffören trodde sig ha rätt att åka (det trodde tydligen hans arbetsgivare också) och borde alltså villigt visat förarbeviset.

Som kontrollant är det då inte svårt att säga att det inte stämmer att han får åka gratis och att de skulle skicka avi för kontrollavgift. Bett honom dubbelkolla med sin arbetsgivare och låtit honom resa hem (ja, varför inte?). Sic, ingen oproportionerlig cirkus. Case closed.
Men som sagt, filmen inifrån bussen vore intressant att se.
Filmen från spårvagnen kan förhoppningsvis bidra med absoluta fakta.
Den film som länkats till i tråden visar på ett infantilt väktaruppträdande från en komplett idiot. Varning är det minsta han bör förvänta sig.
Flera inlägg talar om en nedläggning där den kvinnliga kontrollanten medverkar med ett knä i ryggen på "busen". Ifall detta stämmer så är det ett (sedan många år) förbjudet förfarande (inom Polisens utbildning vid omhändertaganden) då luftvägarnas funktion lätt sätts ur spel fullt ut. Om chauffören i ett sådant läge desperat biter till i den hand som t.ex pressar ner huvudet, så har "blondinen" kommit ganska billigt undan!
Citera
2015-05-31, 20:36
Medlem
W@ffens avatar
Här sitter en massa clowner och dömer ut kontrollanterna och väktarnas uppträdande utan att veta vad som faktiskt har hänt. Precis samma sak hände när man på film kunde se hur en väktare "dunkade ett litet barns huvud i golvet". När hela händelseförloppet uppdagades så tystnade kritiken och PK-trollen kröp ner i sina hålor igen.
Citera
2015-05-31, 20:36
Medlem
Citat:
Så så. Han påstår att videon innehåller bevis för att chauffören bitit . Jag frågar helt enkelt var på videon det syns att chauffören är bitsk. Med din omfattande utbildning kanske du kan svara på det?

filmen visar inte det, men det är inte helt orimligt att anta att han gjort sig skyldig till det, eller att ha varit fysisk med tanke på att han brottas ned, och får handklovar. helt samarbetsvillig har han inte varit, och i detta fall så kan man ju undra om kontrollanten har något att vinna på genom att ljuga rätt ut.

Exakt vad som skett kan ju ingen svara på.

Dum fråga, men kommer väktarna efter till händelsen? i sådana fall förstår jag kanske att han är lite väl högljudd och hektisk.
Senast redigerad av Linusdahl 2015-05-31 kl. 20:38.
Citera
2015-05-31, 20:37
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Fast ibland så består ju bitningen i att någon råkar slå sin hand eller arm mot en persons mun och träffar tänderna. Ligger man i en hög och brottas med en vuxen människa under sig så är ju risken ganska stor att man tror man blir biten. Speciellt om man försöker kanske hålla för munnen på mannen eller ta ett tag runt halsen istället för att göra ett riktigt gripande och låsa fast armarna på ryggen.

Sen att stå och skrika och gapa och i princip hota en handfängslad person som sitter ner på marken och är både tyst och lugn, det borde inte bara vara en dålig dag på jobbet utan den sista dagen på jobbet.

Nja, jag håller nog inte med om att risken är stor att man blir biten vid en brottningsmatch. Men oavsett, man undrar ju snarare varför han börjar bråka överhuvudtaget fast det framgår ju inte av klippet.

I övrigt håller jag med dig. Snubben som gapar bör nog hitta ett annat jobb snarast. Han verkar inte riktigt psykiskt stabil.
Citera
2015-05-31, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Linusdahl
filmen visar inte det, men det är inte helt orimligt att anta att han gjort sig skyldig till det, eller att ha varit fysiskt med tanke på att han brottas ned, och får handklovar.

Exakt vad som skett kan ju ingen svara på.

Dum fråga, men kommer väktarna efter till händelsen? i sådana fall förstår jag kanske att han är lite väl högljudd och hektisk.
så du skulle inte bli våldsam om du blev anklagad för snatteri när du tog en kopp kaffe på jobbet som din chef lovat dig, men dom tar dit snuten o grejjer istället och säger du missförstått o att kaffe minsann kostar 10kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in