Hmm... Har faktiskt svårt att ha någon åsikt alls, då jag inte vet varken vad som gäller för de anställda och än mindre har en klar bild av hur hela händelseloppet såg ut (jag har förvisso inte läst tråden sedan igår natt, men bilden att det är oklart verkade bekräftas bland de senaste inläggen). Helt spontant känner jag att man kanske borde ta det lite lugnare med någon som faktiskt är anställd busschaffis, då han knappast lär ägna dagarna åt att tjuvåka och kanske hålla på med djävulskap i kollektivtrafiken, när han ju istället är upptagen med att köra ett busselände...felaktigheter som de anställda gör känns snarare som något man bör rapportera för dennes chef i så fall...jämför t.ex. med att om man jobbar som färskvarubiträde, så brukar det vara okej att ibland äta en skiva skinka eller liknande utan att betala. Och om det inte är det, så känns det rimligare att chefen tar upp det med en än att polisen tillkalas och man blir bortförd i handbojor...det
är ju inte samma sak som om en pundare hoppar över disken och skär sig en skiva skinka för att mumsa i sig, även om man så klart kan argumentera för att det är det. Det hela kan så klart förlängas till att gälla allt möjligt, som t.ex. skillnaden mellan att någon främmande glider in på en arbetsplats och stjäl saker till att en kontorsanställd med tiden lyckats råka ta med sig en och annan penna m.m. från jobbet.
Sedan är det en annan sak när folk förskingrar eller stjäl pengar/saker för ett större värde.
Men samtidigt kanske jag skulle ändra uppfattning om jag visste exakt hur det hela förlöpte sig och även annat kring fallet. Speciellt skulle jag vilja se hur det hela förlöpte ända från början när chaffisen och kontrollanterna möttes. Om det istället var chaffisen som började tjafsa och bli fysisk, så kan jag ju förstå händelseförloppet (även om jag vill minnas att en del ögonvittnen motsade den scenarion).
Jag antar att mitt inlägg kan sammanfattas "meh...jag vet inte...", men det blev lite långt.