2015-05-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
På en av youtubefilmerna så säger en kvinnlig kontrollant (el väktare?) något i stil med: 'varför bet du mig, idiot'.
Hon beter sig för övr mkt lugnt och samlat och har hon blivit biten så blir det svårt att inte förstå hennes 'irritation'.
Tycker att det verkar 'trovärdigt' det här med bitandet.
Kolla och gör en bedömning.

Ja, då är det kanske så...tycker bara att det verkar konstigt att en busschaufför biter till när alla på bussen kan se...så får man ju verkligen inte göra! Hela situationen måste förstås ha varit fruktansvärt oväntad för chauffören, han var väl chockad! Transdrev visste ju inte mer om reglerna än han tydligen.
Citera
2015-05-31, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Jo, för det finns inget i nu tillgängliga uppgifter som säger att han gripits för våld mot tjänsteman. Har du sett det beskrivet någonstans eller sitter du och gissar lite nu?

Det verkar som han befriades från handfängsel i alldenstund polis anlände till platsen, och att han därefter fick promenera väg.
Vet du med någon slags säkerhet att den nedbrottade mannen hade för avsikt att misshandla kontrollanterna eller andra? Också efter det att de klivit av bussen?
Var inte mannens identitet tillräckligt säkert fastslagen för att han skulle kunna släppas - eller menar du att det fanns överhängande fara för omgivningens säkerhet?

Anmälan upprättades för våld mot tjänsteman. Det kan i det initiala skedet kanske varit att de skulle gripa honom för bedrägligt beteende, det kan sen ha ändrats till våldsamt motstånd men så fort han gjorde våld mot kontrollanten så blev gripet för våld mot tjänsteman. Det är inget jag gissar.
Citera
2015-05-31, 16:56
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Anmälan upprättades för våld mot tjänsteman. Det kan i det initiala skedet kanske varit att de skulle gripa honom för bedrägligt beteende, det kan sen ha ändrats till våldsamt motstånd men så fort han gjorde våld mot kontrollanten så blev gripet för våld mot tjänsteman. Det är inget jag gissar.
Det låter för all del rimligt men om du inte gissar, betyder det då att du har tillgång till råfakta på något sätt? Kan du dela med dig av den i så fall, kanske de skrivna rapporterna, eller liknande?
Citera
2015-05-31, 16:58
Medlem
Vittnen som fanns på bussen och som filmade händelsen har sagt att busschauffören inte uppträdde våldsamt. Det handlar helt enkelt om idioter till vakter som måste få lite spänning i sin vardag och som måste få utöva auktoritet. De är trots allt misslyckade poliser. Kontrollanterna är mer patetiska än vakter. De är inte tillräckligt intelligenta för att ens bli vakter. Det säger väl det mesta..
Citera
2015-05-31, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Det låter för all del rimligt men om du inte gissar, betyder det då att du har tillgång till råfakta på något sätt? Kan du dela med dig av den i så fall, kanske de skrivna rapporterna, eller liknande?

Jag vet inte riktigt vad det är du tvivlar på men om chauffören nu är anmäld för våld mot tjänsteman så betyder det antingen två saker:

1: Han greps på riktigt för bedrägligt beteende och de fabricerade sen historien om våld mot tjänsteman, han greps då officiellt för våld mot tjänsteman.
2: Han utförde våld mot tjänsteman och greps då officiellt för våld mot tjänsteman.

Om du utvecklar din fråga kanske jag kan förklara bättre. Men i såna här lägen behövs inga rapporter m.m.

Om du undrar om hur jag vet han är anmäld för våld mot tjänsteman så stod det i en av tidningarna.

Jag har även läst vad ett vittne som satt inne på bussen har sett och det var att chauffören "gapade rejält samt var väldigt fysisk" även inne på bussen detta har dock inte kommit ut på något sätt så du kan välja att inte tro mig på det och det har jag full förståelse för.
Senast redigerad av priz 2015-05-31 kl. 17:06.
Citera
2015-05-31, 17:35
Medlem
Från Aftonbladet:

Enligt ett vittne på bussen sa chauffören till kontrollanterna att han själv var förare och precis avslutat sitt elvatimmarspass.
Han var inte våldsam tillbaka och gjorde inte motstånd, absolut inte. Då gapar de här kontrollanterna rakt i ansiktet på honom: "Du måste ha färdbevis, det fattar du väl!"
”Helt bisarrt”
Enligt vittnet uppträdde biljettkontrollanterna från Västtrafik brutalt och avhyste mannen från bussen vid Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg.
– Det var ett helt bisarrt beteende av kontrollanterna, de mer eller mindre knuffar ut honom från bussen och lägger ner honom på marken.
Ett annat vittne uppfattade det som att kontrollanterna handgripligen försökte hålla kvar mannen i bussen.
Enligt flera vittnen låg två av kontrollanterna mer eller mindre på busschaufförens rygg.
– En kvinnlig tredje kontrollant satt med knät på nacken på honom. Och då hade han ansiktet neråt alltså. Det var en riktigt brutal kränkning, säger ett vittne.
Ett annat vittne säger:
– Jag tänkte först att de höll ner mannen för att han var berusad. Men jag märkte snart att han var väldigt lugn. Det var väldigt kränkande. Jag förstår om han hade varit aggressiv, men det var verkligen inte fallet.
”Är du busschaufför!?”
En stund senare kom flera väktare och satte handfängsel på busschauffören. Enligt vittnen skrek en av väktarna åt busschauffören.
– De uppträdde väldigt aggressivt och hotfullt. Alla runt omkring sa att det är ju inte klokt, han är ju lugn och har inte gjort något, säger ett vittne.
Videoklipp som Aftonbladet nu kan publicera styrker vittnenas berättelse.

Stackars busschaufför säger jag bara!!!!
Citera
2015-05-31, 17:36
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Det samlade IQ är väl 60 på alla som tror att han helt obefogat skulle hoppa på och bita en kontrollant. Får man tre eller fyra babianer till väktare över sig så har man kanske inget annat medel att tillgripa. Det kommer bli som i USA här snart, när en vakt/polis hamnar i underläge mot ngn beväpnad, så kommer folkmassan att skrika "skjut han skjut han!". Förr eller senare smäller det och då kan det tyvärr bli någon hygglig som får ta smällen för rötäggens uppträdande.

Jo ja när polis och väktare ingriper så ska man skjuta bita och slå på dom.
Du röker rätt mycket grönt va?har jag rätt eller har jag fel
Citera
2015-05-31, 17:39
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Nu är det bevisat. Negern bet den kvinnliga kontrollanten. Var han kannibal månne?

http://www.exponerat.net/afrikansk-busschauffor-bet-kontrollant/

Citera
2015-05-31, 17:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Nu är det bevisat. Negern bet den kvinnliga kontrollanten. Var han kannibal månne?

Var på filmen ser man att han biter henne? Eller har du bara allmänt låga krav på "bevis"?
Citera
2015-05-31, 17:43
Medlem
twoeggss avatar
Citat:

Nu är det bevisat. Du har precis länkat till gamla klipp som varken innehåller bevis eller någon som helst nyhet.
Citera
2015-05-31, 17:56
Medlem
ManJuices avatar
Citat:

Du vet väl om att biljettkontrollanter/väktare är riktiga mytomaner. Finns otaliga fall där dessa påstår allt möjligt medans (tiotals) vittnen säger det motsatta.

Den kvinnliga biljettkontrollanten var mycket medveten om att händelsen blir filmad och passade på att slänga in nåt hittepå-trams för att ha något att komma med om hon och sina kamrater skulle bli förhörda.

Än så länge har jag inte sett bevis på att chauffören bet någon, bortsett från att den tjocke kvinnan påstår det i efterhand. Det är inte tillräckligt för att bevisa bettet. Hon kunde lika gärna säga att hon blev spottad på och sidor som Exponerat skulle hålla med.
Senast redigerad av ManJuice 2015-05-31 kl. 18:01.
Citera
2015-05-31, 17:58
Medlem
Chauffören hade faktiskt i detta fallet rätt att ta sig tillbaka till depån och sin bil genom att åka buss mot uppvisande av sitt förarkort. Det var alltså en tjänsteresa och helt enligt Västtrafiks regler. Kontrollanterna hade alltså fel när de krävde betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in