2015-05-31, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Din kompis är av en ren händelse inte rasist va?
Känns som en typisk "driving while black" händelse. Situationen hade inte inträffat om han varit vit.

Är väl mer så att svarte herrn har tagit den svenska toleransen för givet och trodde han kunde bete sig hur som helst? Skyller inte på de svarta alls, inte som att de kan göra något åt svenska politikernas val och snäppet lägre IQ - blir lätt att man tar åt sig offerkoftan våra kära politiker så gärna bäddar ner dem i.
Citera
2015-05-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, Västtrafik har motsagt Transdevs uppgift om oklarheter så det verkade mest vara ett försök av Transdev att oskyldigförklara sin anställde och spela med i medias förutbestämda dramaturgi.

Idiot, han är ju anställd av Transdev och har sin chef där. Det spelar ingen som helst roll vad västtrafik säger.
Citera
2015-05-31, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
Mysko detta. På mitt bolag har vi tjänstekort som vi åker på från och till jobbet. Det är så att säga en förmån vi har. Det går bra även på det lokala bussbolaget som inte är det samma som jag jobbar för(regiontrafik). På ens eget bolag man jobbar på så åker vi som jobbar självklart med utan att betala även om det skulle vara en resa som inte är kopplat till jobbet. Det är standard i branchen att man låter annat branchfolk åka med utan att betala bara om man har tjänstekort så att man kan bekräfta. Man slår in en sån resa i maskinen som tjänstekort. Resan är då registerad och giltig.

Åker ni utanför tjänsten, då är ni skyldiga att förmånsbeskatta ert kort. Gör ni inte det, då gäller ert kort endast tjänsteresor, och tjänsteresa innefattar inte resa till och från arbetet.
Citera
2015-05-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
https://www.youtube.com/watch?v=Jd4Jyvhooig

https://www.youtube.com/watch?v=C7M4EenLg-U
Går ju inte att bilda sig en uppfattning om vad som har hänt, men den där vakten som står och säger att busschauffören skall tänka på sitt jobb borde ju hängas ut med både namn och bild för skampålens skull. Vem fan är han att tala om för någon om huruvida den får behålla sitt jobb eller ej? I det här fallet hejar jag faktiskt på negern.
Citera
2015-05-31, 16:16
Medlem
Jag tycker faktiskt att en busschaufför borde få åka fritt även på fritiden. Man skulle kunna hävda att varje resa är en förkovran inom yrket. Kanske OT, i så fall ber jag om ursäkt.
Citera
2015-05-31, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Det skulle vara superintressant att veta faktiskt!

Troligaste scenariot är följande.
De upptäcker att han begår ett brott.
Eftersom bussen har en tidtabell att gå efter ber de honom följa med av.

Han vägrar och tjafsar, de försöker då med laga befogenhet, då han begått ett brott med fängelse i straffskalan, gripa honom och säkra tills dess att polis kommer.
Han gör motstånd och lyckas bita en av dem i tumultet.

Tror du på allvar att någon frivilligt stoppar sin hand i en okänd människas mun i syfte att bli biten?
cmon

Han är väl på väg hem och visar upp sitt förarkort som hans arbetsgivare säger är nog att visa upp tillsammans med sin chaufförsunifrom.
Jag hade aldrig gett mig i det läget och dragit skiten så långt det bara gått.
Citera
2015-05-31, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att man kontrollerar biljetter för vanliga resenärer förstår jag men vad är poängen med att gå på en uniformerad chaufför?

Bara ett enda ord - rasism.
Citera
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
I det här fallet hejar jag faktiskt på negern.

Så han kan skita i att betala biljett trots att han inte har rätt att åka fritt, och sen bita biljettkontrollanten i handen när hon konfronterar honom med hans tjyvåkande? Det är OK bara för att han råkar vara svart då eller?

Eller är det rent allmänt så att du tycker att regler kan man skita i och bitas kan man göra när man inte får som man vill?
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanvapin
Är du efterbliven på riktigt eller trollar du?

Om man som frisk människa med sunda värderingar
Man behandlar inte en person på ett så oerhört kränkande sätt för att denne inte har någon bussbiljett som kostar futtiga 20 kronor. Mer eller mindre alla busschaufförer åker gratis från och till jobbet, det är som en oskriven regel. Precis som när en mcdonalds-arbetare äter någon hamburgare på jobbet. Eller när andra andra yrkeskategorier använder sina tjänstebilar för privatbruk.

1. Du har fel!

2. Anställda inom lokaltrafiken får ett busskort gratis, detta kort gäller endast för resor i tjänsten i samband med positionering, ej för privatresor! Vill man även åka privat finns det ett annat kort som man kan köpa, som är något billigare än ett vanligt busskort, detta är förankrat med skattemyndigheten då det anses som en förmån om man fick åka gratis och om det vore så, så skall det förmånsbeskattas. Därför har man valt detta system. Det är samma sak med poliser, dessa har rätt att i tjänsten använda sin polislegitimation för att åka i kollektivtrafiken, ej privat eller till och från jobbet även om det fuskas med det även hos denna yrkesgrupp!
Arbetar du på McDonalds har du rätt att äta för ett visst belopp varje arbetspass. Du har inte rätt att snylta till dig burgare hur som helst. Det kallas stöld.
Om du monterar ihop tv-apparater åt Sony, har du då rätt att ta med dig en hem?

3. "Frisk människa med sunda värderingar"? Vad vet du om hur chauffören uppträtt innan kameran sattes igång? Eller är du bara en sådan där "frisk människa med sunda värderingar" som tycker att allt skall vara gratis och bekostas av någon högre makt? Och att människor med annan hudfärg än vit skall kunna göra lite som dom vill, för allt annat vore rasistiskt? Är det dessa "sunda värderingar" du anser dig besitta i din "friskhet"?

4. Någonting får mig att tro att om busschauffören erkänt att han tjuvåkt och tagit sin bot som en snäll samhällsmedborgare så hade denna "situation" aldrig uppstått. Eller vad tror du?

5. Jag borde inte, men jag måste fråga: Är du efterbliven?

Personlig reflektion: En skitsak som fått orimliga proportioner!
Busschauffören borde tagit sin bot utan att käfta emot! Om han ansåg att den var felaktigt utställd så hade han kunnat överklaga den som alla andra. Om samtliga inblandade hade betett sig som folk, så har jag svårt att se att en scen som denna skall behöva uppstå.
Vems det huvudsakliga felet till detta drama är lär vi nog aldrig få reda på.
Citera
2015-05-31, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Går ju inte att bilda sig en uppfattning om vad som har hänt, men den där vakten som står och säger att busschauffören skall tänka på sitt jobb borde ju hängas ut med både namn och bild för skampålens skull. Vem fan är han att tala om för någon om huruvida den får behålla sitt jobb eller ej? I det här fallet hejar jag faktiskt på negern.

Absolut INGEN borde hängas ut!!! Vilka skulle vilja jobba som t.ex. sjukvårdspersonal, biljettkontrollanter, chaufförer m.m. i framtiden om dom riskerar att bli uthängda för att dom försökt göra sitt jobb men gjort fel ändå. Väktaren kränkte busschauffören inför allmänheten, vilket verkar skumt, ingen film finns visserligen från bussen, men saken ska utredas på rätt sätt!!
Citera
2015-05-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Var finns uppgifterna förresten om att busschauffören bitit någon kvinnlig kontrollant...gjorde han det på gatan, sittandes på marken med en skrikande väktare över sig?? eller är det ett falskt rykte du vill sprida ut????

På en av youtubefilmerna så säger en kvinnlig kontrollant (el väktare?) något i stil med: 'varför bet du mig, idiot'.
Hon beter sig för övr mkt lugnt och samlat och har hon blivit biten så blir det svårt att inte förstå hennes 'irritation'.
Tycker att det verkar 'trovärdigt' det här med bitandet.
Kolla och gör en bedömning.
Citera
2015-05-31, 16:46
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nej frihetsberövandet är inte minsta svårmotiverat han är ju gripen för våld mot tjänsteman.
Jo, för det finns inget i nu tillgängliga uppgifter som säger att han gripits för våld mot tjänsteman. Har du sett det beskrivet någonstans eller sitter du och gissar lite nu?

Det verkar som han befriades från handfängsel i alldenstund polis anlände till platsen, och att han därefter fick promenera väg.
Vet du med någon slags säkerhet att den nedbrottade mannen hade för avsikt att misshandla kontrollanterna eller andra? Också efter det att de klivit av bussen?
Var inte mannens identitet tillräckligt säkert fastslagen för att han skulle kunna släppas - eller menar du att det fanns överhängande fara för omgivningens säkerhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in